چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 20 شهریور1395

ممنوع الورود کردن 3 کارگرمعترض مجتمع نیشکر هفت تپه پس از اعتصاب وتجمعات اعتراضی نسبت به نداشتن قراردادکاری وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

روزپنج شنبه18شهریور،بدنبال اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکرهفت تپه نسبت به نداشتن قراردادکاری وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه،کارفرمای شرکت 3کارگر معترض را ممنوع الورود به کارخانه کرد.

به گزارش20شهریورایلنا،تجمعات کارگران « مجتمع نی شکر هفت تپه» در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت فعالیت کارخانه تا پایان هفته گذشته ادامه یافت.

تعدادی از کارگران این واحد تولیدی با اعلام این خبر گفتند: اگرچه این اعتراض در نهایت منجر به پرداخت معادل یک ماه از مطالبات مزدی کارگران کشاورزی و صنعتی مجتمع نیشکر هفت تپه شد اما در مقابل روز پنجشنبه کارفرما تصمیم گرفت تا از ورود سه نفر از کارگران رسمی به داخل کارخانه جلوگیری کند.

آنها افزودند: صرف نظر از وضعیت نامعلوم این سه کارگر، هنوز در شرایط مطالبات معوقه مجموع کارگران روزمزد و رانندگان وانت‌بارها و سرویس‌های کارکنان تغییری حادث نشده است.

به گفته آنها در یک هفته گذشته حدود  دوهزار و200کارگر  مجتمع کشت وصنعت نی‌شکر هفت تپه برای چندمین بار متوالی در سال جاری بابت پیگیری معوقات مزدی خود اجتماعات اعتراضی برپاکرده‌اند.

 

 

دادگاه تجدید نظر کارگران چادرملو برگزار شد

جلسه دادگاه تجدید نظر کارگران معدن چادرملو ساعت 9 صبح روز پنجشنبه هجدهم شهریور ماه در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان یزد برگزار شد.

به گزارش20شهریورایلنا،محمدعلی جداری‌فروغی که وکالت کارگران چادرملو را برعهده دارد با اعلام این خبر گفت: تشکیل این دادگاه در راستای مهلت اعتراض قانونی به رای دادگاه بدوی بود.

وی یادآور شد: براساس رای بدوی که پیش از این توسط شعبه 101 دادگاه اردکان صادر شده بود؛ پنج نفر از کارگران معدن چادرملو به مجازات تعلیقی محکوم و 25 نفر از کارگران از اتهامات وارده تبرئه شده بودند.

این وکیل دادگستری با یادآوری اینکه به غیر از کارگران محکوم شده،  وکلای معدن چادرملو و شرکت پیمانکاری آسفالت طوس نیز در مقام شاکی نسبت به تبرئه دیگر متهمان معترض بودند، افزودند: البته قبل از این توسط شاکیان پرونده بصورت شفاهی  گفته شده بود که قرار است با اعلام رضایت این پرونده قضایی بسته شود و به همین دلیل در جلسه روز پنجشنبه بسیاری از متهمان غایب بودند.

جداری فروغی در توضیح اتفاقات جلسه دادگاه تجدید نظر گفت: در این جلسه من به اتفاق معدود کارگران حاضر، دفاعیات لازم را به عمل آورده و اعلام کردیم که تمامی اقدامات کارگران معدن چادرملو و نهاد صنفیشان مربوط به پیگیری حقوق صنفی و قانونی آنها بوده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ‌گونه دلیل و مدرک محکمه‌پسند بر علیه موکلانش وجود ندارد؛ افزود: در خاتمه جلسه روز تجدید نظر ریاست دادگاه اعلام کرد که چنانچه تا چند روز آینده اعلام رضایت کارفرما به صورت رسمی وصول نشود؛ دادگاه براساس مستندات موجود رای خود را صادر خواهد کرد.

این وکیل دادگستری در مجموع با مثبت ارزیابی کردن جو جلسه دادگاه روز پنجشنبه گفت: البته دادگاه از ما نیز خواسته است تا ظرف مدتی معین تمامی مستندات مربوط به قانونی بودن فعالیت‌های صنفی صورت گرفته را ارائه کنیم.

فروغی بابیان اینکه در نهایت مدارک خواسته شده (شنبه 20 شهریور ماه) به دادگاه ارائه شد، افزود: با توجه فضای آرام و مثبتی که تاکنون در جلسات رسیدگی به این پرونده حاکم بوده است امیدواریم که در نهایت پرونده با تعامل سازنده طرفین پرونده  و  دستگاه قضایی در جهت تبرئه کارگران و جلب رضایت کارفرما مختومه شود.

 

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

لایحه ضد کارگری و پایمال کردن حقوق و منافع کارگران را محکوم می کنیم

  سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه اعلام میدارد در صورت تصویب لایحه ی ضد کارگری ، دادخواهی، اعتراض وتجمع را حق مسلم همه کارگران می دانیم و تنها راه نجات ما کارگران و مزد بگیران ایجاد تشکل های  سندیکایی  و کارگری مستقل از دولت و متحد شدن همه ی کارگران در مقابل بی عدالتی ها و ظلم است.

لایحه ضد کارگری و پایمال کردن حقوق و منافع کارگران را محکوم می کنیم

لایحه اصلاحی قانون کار با هدف پایمال کردن حقوق  کارگران تدوین شده است . در برابر تصویب این لایحه ایستادگی خواهیم کرد درحالی لایحه اصلاح قانون کار به مجلس رفته است که طی  سال های گذشته  بخش هایی از این قانون که حمایت از حقوق کارگران را تاکید می کند عمدتا و بطور عمدی  اجرا نشده است. گویا این بخش های قانون ضمانت اجرایی خود را از دست داده است. حال دولت برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی و دریافت وام های کلان از صندوق بین الملی پول جهت رونق اقتصاد بیمار، بطور یک جانبه و بدون حضور نمایندگان واقعی ومستقل کارگران با تغییراتی در قانون کار می خواهد با بی دفاع کردن و ارزان سازی نیروی کار سبب جذب سرمایه های خارجی و به زعم خود ایجاد رونق در فضای کسب و کار شود. ارائه دهندگان لایحه به جای  اشتغالزایی برای لشکر بیکاران و اجرای صحیح قانون کار، مصمم هستند با تغییر یک جانبه در موادی از  قانون کار زمینه سود آوری و سود جویی بیشتر برای کارفرمایان را فراهم آورند. اصرار بر تغییراتی در مواد ،۱۰،۱۳،۲۱،۲۳،۲۷،۴۱ و… این قانون به معنی  حذف تمامی دستاوردهای کارگران در بیش از نیم قرن گذشته و هجومی همه جانبه به این دستاوردها است. این اولین بار نیست لایحه ای این چنین ضد کارگری که از همه جوانب دست آوردهای حداقلی کارگران را نشانه رفته است به مجلس می رود، تا پایمال کردن حقوق کارگران قانونی تر بشود. گویا  مهمترین اقدام هر دولتی که بر سرکار می آید، دست بردن  به منافع کارگران به بهانه جذب سرمایه گذاری خارجی است.  بهترنیست دولت بجای دست بردن به حقوق کارگران که طی سالها مبارزه و تلاش در شرایط سخت بدست آمده  به مسئله فساد و بیکاری و تورم افسار گسیخته که کمر کارگران و فرودستان جامعه را خم کرده است، بپردازد. چرا به جای دست درازی به قانون کار که بخشی از حقوق حداقلی کارگران را تامین می کند به فسادهای گسترده ای که کل جامعه را در برگرفته و هرروز صدای رسوایی رانت ها و اختلاس های میلیاردی وناکارآمدی مدیران دولتی وحکومتی، گوش مردم را کر کرده پرداخته نمی شود.چرا از اصلاح فصل ششم این قانون که اصل آزادی تشکل های صنفی را نقض می کند و یا از تغییر و اصلاح ماده هفت این قانون  که با به رسمیت شناختن قراردادهای موقت کار ، امنیت شغلی کارگران را نابود کرده است سخنی در میان نیست؟ چرا حق دفاع و اعتراض و اعتصاب برای کارگران در این لایحه جایی ندارد؟ این لایحه در حالی به مجلس تسلیم شده است که در چند سال گذشته بیشترین سرکوب علیه اعضای سندیکا شرکت واحد و دیگر تشکل های مستقل  و فعالین کارگری در کشور انجام شده است؛ شدت برخوردهای امنیتی و پلیسی با فعالین عرصه  کارگری بسیار کم نظیر بوده و بطور مکرر احکام زندان و شلاق و حبس های طولانی مدت علیه انها به اجرا درآمده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام می دارد این سرکوب ها علیه کارگران و لایحه اصلاح ضد کارگری، به این منظور  طراحی شده است تا بتواند ناکارآمدی و سیاست های غلط انجام شده توسط مسئولین  را بپوشاند. تا نظارت صیحیح و همه جانبه از سوی نهادهای مردمی و مستقل همچون سندیکا ها و دیگر تشکل های مستقل کارگری در جامعه شکل نگیرد. با ادامه ی این سیاست ها مشکلات افت تولید، رکود اقتصادی، فساد و رانت خواری و اختلاس های میلیاردی در جامعه حل نخواهد شد و متاسفانه بیشترین هزینه را جامعه کارگری و حقوق بگیران فرو دست خواهند داد. از همه مهمتر این که با واردات انبوه کالاهای مصرفی از خارج، بخش عظیمی از صنایع کشور تعطیل شده است ودر نتیجه امواج نیروی کارگران بیکار به در بسته سیستم اقتصادی کشور کوبیده می شود. همچنین هر سال نزدیک به یک میلیون فارغ التحصیل از دانشگاه های مختلف کشور با دانش اموزان ودانشجویان ترک تحصیل کرده در هم آمیخته رقم بالای یک ملیون دویست هزار نفر جویای شغل را به بیکاران دیگر اضافه می کنند. بیهوده نیست که وزیر کار در مصاحبه هایش طی سال های گذشته از سونامی بیکاری ۱۲ ملیون نفره سخن گفته است. ومتاسفانه با علم به این موضوع ، فراهم اوردن شرایط یورش به ته مانده ماده های حمایتی قانون کار از کارگران را اغاز کرده اند. تغییر ماده های حمایتی مربوط به شرایط استخدام در رابطه با کارهای دائمی وموقت ، مفاد ماده ۷ و همچنین بی ثمر کردن ماده ۴۱ قانون کار وتبصره هایش در رابطه با تعیین حداقل دستمزد، دادن اختیار کامل به کارفرما در رابطه با اخراج کارگران که یاد اور ماده۳۳ قانون کار دوران پیش از سال ۱۳۵۷ است، همه وهمه گامی به سوی برده کردن کارگران ومزد بگیران ایران است .جالب است که بدانیم هم اکنون بنا بر امار ارائه شده از سوی برخی نهاد های بین المللی قیمت مزد کارگران ایران به پایین ترین سطح دریافتی کارگران در سراسر جهان رسیده است. واین یعنی آماده کردن بهشتی برای سرمایه داران بین المللی!

اصل ۴۳ قانون اساسی حکومت ودولت را موظف می سازد، برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را بر اساس ضوابط زیر استوارسازند:

تامین نیازهای اساسی: مسکن ، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه.

این اصل حکومت را مکلف به انجام این وظایف ودیگر درخواست های ذیل این اصل می گرداند.  یعنی حکومت وظیفه دارد این امکانات را برای همه ایرانیان فراهم اورد، حتا اگر بیکار یا دانش جو باشند. زمانی می توانیم اجرایی شدن این مطالبات را بر گردن حکومت قرار دهیم که با ایجاد سندیکاها،  شوراها ودیگر نهادهای مستقل  و سازمان های صنفی وسیاسی کارگری و مردم نهاد، در سطح کارگاهی ،شهری، منطقه ای، استانی وسراسری  متشکل شده باشیم . این که فقط شرایط  نا بسامان  وبی قانونی ها را مطرح کنیم کافی نیست .ما می توانیم با تشکیل این نهاد ها وایجاد ارتباط بین بخش های پراکنده ی نهاد های مستقل و آزاد کارگری، هرچند  زیر فشار شدید، ولی همچنان دست ازخواسته ها و مطالبات خود بر نداشته در راه تحقق آن ها تلاش کنیم . یگانه راه ما برای جلوگیری از تصویب چنین لایحه های ضد کارگری ، آگاهی رسانی  نسبت به این موضوع وکنشگری برای عملی کردن پیوستن نیروهای معترض مزد بگیران در سراسر کشور، به همدیگر است. چون این درخواست اعتراض ومخالفت، یک امر همگانی وسراسری است که به سرنوشت تمام طبقه کارگر ایران مربوط می شود، سازماندهی این  ایستادگی هم،  باهرشیوه ممکن، ضروریست درسراسر کشورتحقق یابد. این یورش همه جانبه برعلیه دستاورد های کارگران ایران یک پاد زهر دارد وآن اتحاد وهمبستگی ودر گیر کردن هرچه بیشتر تمامی بدنه مزد بگیران در این اعتراض وپیکار سراسری است. این راه و روشی است که ما کارگران در حول ان خود را اماده مقابله سراسری با این لایحه ضد کارگری وضد بشری می کنیم. سندیکا اعلام میدارد در صورت تصویب لایحه ی ضد کارگری ، دادخواهی، اعتراض وتجمع را حق مسلم همه کارگران می دانیم و تنها راه نجات ما کارگران و مزد بگیران ایجاد تشکل های  سندیکایی  و کارگری مستقل از دولت و متحد شدن همه ی کارگران در مقابل بی عدالتی ها و ظلم است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

۲۰ شهریور ۱۳۹۵

 

 

دیوان عدالت اداری اخراج 39 کارگر باسابقه سیمان کارون راتایید کرد؟!

دیوان عدالت اداری پس از یک سال با رد رای مراجع تشخیص و حل اختلاف اخراج 39 کارگر پیمانکاری سیمان کارون را تایید کرد.

به گزارش20شهریورایلنا،این کارگران در تشریح مشکلات خود گفتند: ما 39 کارگر پیمانی سیمان کارون هستیم که با گذشت  یکسال  از اخراجمان هنوز بلاتکلیف بوده و موفق به بازگشت بکار سابقمان نشده ایم.

بصورت مشخص ما 39 کارگر  پس از اتمام مدت قراردادیمان  در شامگاه روز 31مرداد ماه سال 94 با میانگین 15 سال سابقه کار اخراج شده‌ایم.

از قرار معلوم  این تعداد کارگر سال گذشته پس از دریافت خبر اخراج خود شکایتی را در اداره کار مسجد سلیمان مطرح و خواستار بازگشت به کار و دریافت مطالبات مزدی خود می‌شوند.

برپایه این گزارش، ظاهرا در آن زمان هیات تشخیص اداره کار مسجد سلیمان بعد از طرح شکایت کارگران با این استدلال که «ماهیت کار کارگران پیمانی سیمان کارون دائمی است» اخراج آن‌ها را نپذیرفته و برای آن‌ها رای بازگشت به کار صادر کرده است که در نهایت مورد بی اعتراض کارفرما قرار می‌گیرد.

دراین زمینه  یکی از کارگران اخراجی سیمان کارون گفت: به دنبال اعتراض کارفرما رسیدگی به این پرونده به دیوان عدالت اداری محول شد و نهایت قضات دیوان با نقض رای بازگشت به کار اخراج همه ما را که بین 15 تا 20 سال داشتیم را تایید کردند.

این کارگرسابق سیمان کارون وضعیت زندگی و تامین معاش کارگران بیکار شده کارخانه را نامناسب توصیف کرد ودر ادامه گفت:در طول یکسال گذشته که بدنبال پی گیری وضعیت شغلی خود بودیم امکان دریافت مقرری بیمه بیکاری  برایمان میسر نشده است.

وی  ضمن  در خواست همکاری مسئولان اداره کار وتامین اجتماعی برای برقراری بیمه بیکاری 39 کارگر اخراجی سیمان کارون در خاتمه تاکید کرد: از مسئولان  شهرستانی واستانی می خواهیم  موضوع بازگشت بکار 39 کارگر پیمانی سیمان کارون را پی گیری کنند چرا که این کارگران بیش ازاین تحمل بی‌کاری وبی پولی را ندارند و در این میان صدمات جبران ناپذیری به زندگی خانوادگی آنان وارد شده است.

 

 

وعده های رنگارنگ مسئولان وعدم پرداخت 7ماه حقوق کارگران شهرداری بروجرد در آستانه بازگشایی مدارس!

کارگران شهرداری بروجرد 7 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند، جیب کارگران شهرداری بروجرد در آستانه بازگشایی مدارس خالیست و توان خرید لوازم التحریر، کیف و کفش و لباس فرم را ندارند و در این میان وعده ها پی در پی تمدید می شوند.

به گزارش20شهریوربازتاب بروجرد،قصه حقوق های معوقه کارگران شهرداری بروجرد استوار و محکم پابرجاست و هر ماه  به معوقات آنها افزوده می شود، حقوق هایی که کارگران شهرداری برای آنها زحمت می کشیدند اما در پایان ماه خبری از حقوق نیست.

گرچه طی سالهای گذشته نهایت اخباری که از شهرداری بروجرد شنیده می شود، وعده هایی است که هر هفته و یا هر ماه تمدید می شوند اما در مجموع تا کنون اتفاق خوبی در راستای پرداخت حقوق های کارگران شهرداری بروجرد رخ نداده است.

هر یک از کارگران شهرداری بروجرد تنها راه امرار معاش خود را شهرداری عنوان می کنند اما به گفته خوشان همیشه شرمنده خانواده هستند.

اکنون فصل بازگشایی مدارس است و تب و تاب خرید توسط دانش آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید در گوشه گوشه شهر مشاهده می شود، دانش آموزانی که با شور و علاقه خاصی با خرید لوازم التحریر، کیف و کفش خود را آماده بازگشایی مدارس می کنند.

در این میان فرزندان کارگران شهرداری بروجرد باید کم کم آماده رفتن به مدرسه شوند اما کارگران شهرداری بروجرد 7 ماه است که چشم انتظار حقوق هستند و فقط و فقط وعده های رنگی را از مسئولان دریافت کرده اند.

یکی از کارگران شهرداری بروجرد که نخواست نامی از او برده شود گفت: 7 ماه است که حقوق نگرفته ام و هر بار به خاطر کمترین درخواست خانواده، شرمنده می شوم و پولی ندارم که به خانواده بدهم.

وی اضافه کرد: دو فرزند دارم که هر دو دانش آموز هستند، با توجه به این که کمتر از دو هفته دیگر مدارس باز می شوند اما هنوز هیچ یک از لوازم مورد نیاز مدرسه و حتی لباس فرم آنها را تهیه نکرده ایم چرا که جیب هایم کاملا خالی است .

به گفته وی برای گذران زندگی فقط از دوست و فامیل قرض می کنیم و زندگی را به سختی می گذرانیم اما انگار پرداخت حقوق های معوقه کارگران شهرداری به سخت ترین کار تبدیل شده است.

کارگر دیگری می گفت: وقتی می بینیم این روزها خانواده ها با چه شور و اشتیاقی فرزندان خود را برای ماه مهر آماده می کنند، شرمنده فرزندانم می شوم.

به گفته وی مسئولین خود را جای ما بگذارند، آیا می توانند 7 ماه بدون حقوق زندگی کنند؟ اما  به نظر می رسد برای رفع این مشکل کارگران شهرداری اقدامی صورت نمی گیرد.

شهردار باید فکری به حال کارگران در ایام شروع مدارس کند تا شرمنده خانواده و فرزندان نشویم و حداقل بتوانیم لباس فرم و مقداری لوازم التحریر برای بازگشایی مدارس تهیه کنیم.

انگار کسی صدای مشکلات کارگران شهرداری بروجرد را نمی شوند، این کارگران در سخت ترین وضعیت زندگی می کنند و تنها مسئولین مربوطه وعده های پی در پی داده که هیچ کدام رنگ تحقق نیافته اند و با توجه به تجمعات مختلف کارگران و راهپیمایی ها برای اعتراض به 7 ماه حقوق، اما همچنان مشکلات آنها حل نشده است.

 

 

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از مشکلات کارگران ساختمانی

مشکل بیمه شدن کارگران ساختمانی یک طرف، تمدید آن داستان دیگری است. به تازه گی شعبه 24 تامین اجتماعی برای تمدید بیمه کارگرن ساختمانی دست به ترفند جدیدی زده است. تامین اجتماعی برای تمدید بیمه کارگران آنان را مجبور می کند تا کارت مهارت فنی بگیرند. امتحان مهارت فنی کارگران که در محل کار انجام می شود و کارشناس وزارت کار نیز حضور دارد، پس از تایید به کارگر ساختمانی گفته می شود که به انجمن صنفی مراجعه و با پرداخت حق عضویت برای تمدید بیمه اش به شعبه 24مراجعه کند.  کارگران هم پس از مراجعه به انجمن صنفی کارگران ساختمانی و پرداخت 80 هزار تومان حق عضویت به انجمن صنفی به بیمه مراجعه کرده تا بیمه اش تمدید شود.

 

اینکه عضویت در انجمن صنفی برای تمدید بیمه کارگران ساختمانی در کجای قانون آمده است برای کارگران و فعالین سندیکایی آشکار است که چنین قانونی وجود ندارد.

اما جالب این جاست که چرا فقط این شعبه 24 درخواست چنین روندی را دارد و از این 80 هزار تومان چه کسانی نصیب می برند؟

البته در سال گذشته هم ما شاهد بودیم که کارگران ساختمانی در شهریار و رباط کریم و قلعه حسن خان با ترفند عضویت در انجمن صنفی دارای بیمه خواهند شد، نیز سرکیسه شده اند و از بیمه هم خبری نیست.

البته از تشکل های وزارت کار ساخته بیش از این توقعی نیست.

 

 

تجمع اعتراضی دانشجویان رشته پرتوپزشکی مقابل شورای انقلاب فرهنگی!

امروز20شهریور،جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته «پرتو پزشکی» در اعتراض به ابلاغیه وزارت علوم مبنی بر حذف این رشته و عدم پذیرش دانشجو در آن از سال ۹۵ تجمع کردند.

به گزارش20شهریورتسنیم،جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته «پرتو پزشکی» امروز (شنبه 20 شهریور) در اعتراض به ابلاغیه وزارت علوم مبنی بر حذف این رشته و عدم پذیرش دانشجو در آن از سال 95 مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تجمع کردند.

براساس این گزارش، پس از رأی وزارت علوم مبنی بر حذف رشته «پرتو پزشکی» به منظور حفظ بازار کار پزشکان و رادیولوژیستها حاشیه‌هایی در فضای مجازی و نظرات بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته و رشته‌های پایه پزشکی ایجاد شد.

این گزارش می‌افزاید، اختلاف بین «رادیولوژیستها» و «پرتوپزشکها» موجب دخالت وزارت علوم در این موضوع شده و وزارت علوم رأی به حذف رشته پرتوپزشکی داده که البته گفته شده دیگر «پرتوپزشکها» هم در مراکز درمانی استخدام نشوند.

دانشجویان حتی در این‌باره تجمعی را در مقابل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار کردند که تاکنون واکنشی از سوی مسئولین دربرنداشته است.

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه‌ای گفته است: اخیراً نامه‌ای درباره رشته پرتو پزشکی به این دانشگاه ارسال شده که این نامه از سوی معاونت پزشکی دانشگاه در حال پیگیری است و در این راستا با وزارتخانه‌های بهداشت و علوم نیز در حال گفت‌وگو هستیم تا دانشجویان از بلاتکلیفی خارج شوند، البته  درحال مذاکره هستیم تا قبل از شروع سال تحصیلی دغدغه دانشجویان رشته پرتو پزشکی برطرف شود.

 

 

تجمع اعتراضی مردم هرات مقابل کنسولگری ایران

در پی افزایش موج اعتراضات به رفتار پلیس شیراز با مهاجرین افغانستانی، شهروندان هرات با تجمع مقابل کنسولگری ایران خواستار برخورد جدی با عاملین این رویداد شدند.

به گزارش20شهریور پیام آفتاب، در پی افزایش موج اعتراضات به رفتار پلیس شیراز با مهاجرین افغانستانی، شهروندان هرات با تجمع مقابل کنسولگری ایران خواستار برخورد جدی با عاملین این رویداد شدند.

پلیس ایران چند روز پیش تعدادی از مهاجرین افغانستان را با چشمان بسته درون قفسی انداخته و آنها در کنار کشفیات خود نظیر الکل، مواد مخدر و فیلم های غیر مجاز به نمایش گذاشتند.

شهروندان هرات با با تجمع مقابل کنسولگری افغانستان در این شهر، از توهین به مهاجرین انتقاد کردند و از مسوولان ایرانی خواستند تا این عمل را محکوم کرده و عاملان آن را مجازات کنند.

مردم همچنان از مقامات دولت افغانستان خواستند تا نسبت به این اقدام دولت ایران سکوت نکرده و واکنش نشان دهند.

وزارت امور مهاجرین و کمسیون حقوق بشر افغانستان نیز با محکوم کردن این اقدام خواستار پیگیری این رویداد شدند.

به گزارش امروز بی بی سی درهمین رابطه، تجمع‌کنندگان در برابر کنسولگری ایران،شعاری سر ندادند بلکه شعارهای نوشته شده در دست داشتند و ایستاده بودند.

در یکی از این شعارها نوشته شده بود که “ما چنین همسایه‌ای نمی خواهیم.”

کریم حقیار یکی از شرکت کنندگان این تجمع گفت “این رویداد باید به صورت جدی از سوی نهادهای حقوق بشری مورد پیگرد قرار بگیرد: ”

من نمی‌دانم چگونه توجیه می‌کنند عمل خود را، چگونه توجیه می‌کنند در قفس انداختن انسان و انسانیت را. توقع دارم از جامعه جهانی، از مستبدین ایران که پاسخگو باشند در این مورد.”

شماری از شرکت کنندگان این تجمع نیز از چگونگی برخورد دولت افغانستان با چنین رویدادهایی انتقاد کردند.

دیروز وزارت مهاجرین افغانستان از دولت ایران خواست تا به صورت جدی برای پیگیری این قضیه اقدام کند.

این وزارت برخورد نیروی انتظامی شیراز با پناهجویان افغان را عملی “غیر انسانی، توهین آمیز و تعرض به کرامت انسانی” خوانده است.

 

 

کشته وزخمی شدن ده ها کارگردربنگلادش براثرآتش سوزی!

آتش سوزی مهیب در یک کارخانه تولید محصولات بسته بندی در بنگلادش جان دست ۲۱ نفر را گرفت و ۷۰ زخمی برجای گذاشت.

انفجار یک دیگ بخار موجب این آتش سوزی مرگبار شده است.

به گزارش10سپتامبر یورونیوز، حادثه روز شنبه هنگامی روی داد که در ساختمان چهار طبقه این کارخانه در شهرک صنعتی تونگی در شمال داکا، پایتخت نزدیک به یکصد نفر مشغول کار بودند.

بیشتر آنها دچار سوختگی شده اند. به گفته مقام های بیمارستانی مصدومانی که وضعیتشان وخیم بوده به بیمارستانی در داکا انتقال یافته اند.

پایین بودن ایمنی در کارخانه های بنگلادش پیش از این نیز موجب بروز حوادث مشابهی شده است. چهار سال پیش آتش سوزی در کارخانه ای در نزدیکی تونگی ۱۱۱ کشته برجای گذاشت.

سه سال و نیم پیش هم بر اثر فرو ریختن مجموعه تولیدی پوشاک در حومه پایتخت ۱۱۰۰ نفر جان باختند.

بیستم شهریورماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …