چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 2 شهریور 1395

 

4کارگرمعترض پتروشیمی جم اخراج شدند!

4کارگرپتروشیمی جم بنمایندگی از سایرکارگران روزمزد این شرکت نامه ای را بهمراهان وزیر کار درخلال سفرشان به بوشهر و عسلویه انتقال داده وروزبعد از کارشان اخراج شدند.

به گزارش2شهریورایسنا،پنجشنبه هفته گذشته وزیر کار سفری به بوشهر و عسلویه داشت و چهار نفر از کارگران پتروشیمی جم به نمایندگی از سایر کارگران نامه‌ای رابه همراهان وزیر می‌دهند که در آن از وضعیت نا بسامان کارگران روزمزد گلایه کرده بودند.

این کارگران روز جمعه درست بعد از سفر وزیر از کار اخراج شدند.

 

 

تجمع خانوادگی کارگران قرارداد موقت بندر امام برای همسان سازی حقوق مقابل فرمانداری!

بامداد امروز2شهریور، کارگران قرارداد موقت بندر امام به همراه خانواده هایشان در اعتراض به شرایط نامناسب مزدی مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع زدند.

به گزارش 2شهریورایلنا، در این اجتماع اعتراضی تا نزدیک به 700 نفر از کارگران قرارداد موقت شاغل در واحدهای پتروشیمی بندر امام در اعتراض به آنچه که تبعیض مزدی میان کارگران رسمی و موقت منطقه ویژه امام عنوان می شود شرکت داشتند.

این کارگران در سال گذشته در مقابل اداره کار منطقه ویژه اقتصادی (سایت 1) تجمع کرده و از طریق امضا نامه مشترکی خطاب به رئیس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به خواسته‌هایشان خواستار اجرای مطالبات خود طبق ماده ۳۸ قانون کار و ۲۷ مناطق ویژه و مقاوله نامه شماره ۱۰۰ بین الملل در جهت رفع تبعیض شده بودند.

به گفته یکی ازتجمع کنندگان باوجود برابری ردیف‌های شغلی و مدارک تحصیلی کارکنان اما به دلیل وجود مقررات متنوع شغلی در نحوه محاسبه و میزان پرداخت مزایای مزدی تفاوت‌های فاحشی وجود دارد که میزان ارزش ریالی آنها بعضا از یک میلیون تومان بیشتر است.

همچنین، کارگران قرارداد موقت خواستار اجرای مصوبه هیئت وزیران با موضوع:«ساماندهی حقوق و مزایای نیروهای قراردادموقت» هستند.

به گفته کارگران، قوانین جاری در مناطق ویژه اقتصادی دست مدیران را از سرباز زدن به اجرای قوانین کار  باز گذاشته است.

 

 

اعتراضات کارگران روزمرد شهرداری کرمانشاه نسبت به عدم پرداخت4ماه حقوق!

طی روزهای گذشته شاهد اعتراضات تعدادی از کارگران روزمزد شهرداری کرمانشاه هستیم که 4 ماه حقوق و مطالباتشان پرداخت نشده است.

به گزارش 2شهریورمهر، یکی از این کارگران اظهار داشت: از اردیبهشت امسال تاکنون یک ریال حقوق نگرفتیم. ما کارگران روزمزد فضای پارک‌ها هستیم و با پیمانکار قرارداد داریم اما چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکردیم.

وی افزود: کل حقوق ما بعلاوه حق اولاد حدود یک میلیون تومان است که چند ماه گذشته حقوق‌های معوقه خود را دریافت نکردیم.

وی بیان کرد: طرف قرارداد ما پیمانکار است و توجیه پیمانکار برای عدم پرداخت حقوق و مزایای ما این است که شهرداری پولی پرداخت نکرده و اصلا پولی وجود ندارد.

وی افزود: ما بیش از ۱۰۵ نفر هستیم که از اردیبهشت تاکنون حقوق دریافت نکردیم و متاسفانه بیشتر کارگران نیز مستاجر  هستند و مشکلات مالی و معیشتی زیادی دارند.

این کارگرگفت: اعتراضات خود را بارها به مسئولان اعلام کردیم و تنها وعده‌های امروز و فردا به ما می‌دهند و خبری از پرداخت حقوق نیست.

 

تجمع کارگران بیکارشده قند فسا مقابل فرمانداری برای بازگشت بکار!

روز گذشته(اول شهریور)حدود 50 نفر از کارگران بیکارشده کارخانه قندفسا در اعتراض به عدم راه‌اندازی کارخانه مقابل فرمانداری فسا تجمع کردند که مقامات فرمانداری پاسخی به خواسته‌های این کارگران ندادند.

به گزارش2شهریورایلنا،فعالیت کارخانه قند فسا به علت عدم تامین قند خام از ابتدای سال جاری تعطیل شده و در حال حاضر زمزمه‌هایی مبنی بر فروش این واحد به بخش خصوصی به گوش می‌رسد.

کارگران کارخانه قند فسا ضمن ابراز نگرانی از بخر افتادن امنیت شغلیشان بدنبال واگذاری مالکیت و مدیریت این واحد تولیدی به بخش خصوصی،می‌گویند: در حالی که از ابتدای سال جاری فعالیت این کارخانه متوقف شده و از حدود 300 کارگر این کارخانه تنها 68 نفر باقی مانده‌اند، مسئولان دولتی حاضر به تامین شکر خام برای ازسرگیری فعالیت این کارخانه نیستند.

براساس این گزارش،این زمزمه وجود دارد که به بهانه خشکسالی منطقه و عدم امکان کاشت چغندر خام از یک طرف و اصرار بر اجرای اصل 44 قانون اساسی از طرف دیگر، بخواهند کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کنند و به این ترتیب سنوات و مزایای شغلی و امید به آینده کارگران بیش از پیش به خطر خواهد افتاد، در حالیکه با تامین شکر خام، این واحد تولیدی به راحتی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

 

ادامه تجمعات کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران باخانواده برای بازگشت بکار وپرداخت مطالباتشان!

تعدادی کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران به همراه خانواده به دادگستری این شهرستان مراجعه کرده و خواستار اعمال قانون درباره حکم بازگشت به کار خود شدند.

به گزارش2شهریورمهر، یکی از کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران گفت: با وجود رأی بازگشت به کار دیوان عدالت اداری، دادگستری و اداره کار، متأسفانه کارخانه سیمان دهلران به احکام صادرشده تمکین نکرده است.

وی بیان داشت: طبق قانون ما قرارداد دائم داریم ولی بنا به دلایل نامعلوم بیش از ۴۰ نفر از کارگران کارخانه که همه هم بومی منطقه هستند از کار اخراج شده اند و تاکنون هم وضعیت ما تعیین تکلیف نشده و همین امر باعث شده تا فشار اقتصادی زیادی به خانواده‌های ما در این شرایط اقتصادی به وجود بیاید.

وی بیان داشت: باتوجه به اینکه دیوان عدالت ادرای حکم بازگشت به کار و پرداخت مطالبات ما را صادر کرده انتظار است با گذشت بیش از یک سال از اخراج ما، برابر قانون عمل شود.

یکی دیگر از کارگران اخراجی کارخانه سیمان دهلران بیان داشت: خواست ما اجرای قانون است.

وی گفت: بیش از چندین ماه از حکم  دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت به کار ما صادر شده است ولی متاسفانه تاکنون کارخانه سیمان توجهی به حکم صادره نکرده است.

وی افزود: به رغم حکم توقیف اموال کارخانه سیمان دهلران توسط دادگستری، تاکنون اقدامی مناسبی صورت نگرفته و انتظار داریم که برابر قانون احکام صادره اجرایی شود.

۱۵ سال پیش کلنگ احداث کارخانه سیمان دهلران با حضور رئیس مجلس وقت به زمین زده شد و از آن زمان تاکنون این پروژه به بهره برداری نرسیده است، پروژه‌ای که در زمان وزیر وقت صنایع اسحاق جهانگیری شکل گرفت و سالها از آن دوران می گذرد، امروز وی معاون اول رئیس‌جمهور شده ولی بی توجهی سرمایه‌گذار به کارخانه سیمان دهلران باعث شده بخش های مختلف این کارخانه به بهره‌برداری کامل نرسد.

کارخانه سیمان دهلران با ظرفیت چهار هزار تن در روز در زمینی به گستره ۵۰ هکتار در کیلومتر ۱۲ شهر دهلران در استان ایلام واقع شده  که با توجه به ۲۲۰ کیلومتر مرز مشترک شهرستان دهلران با عراق، راه اندازی این مجتمع صنعتی می تواند نقش به سزایی در توسعه شهرستان و صادرات این محصول به کشور عراق ایفا کند.

عملیات اجرایی این کارخانه سال ۸۴ آغاز شده و امروز بهره برداری از این طرح خواست مردم این شهرستان مرزی است، سال گذشته یک مشکل اساسی گریبان کارخانه سیمان دهلران را گرفت و آن هم اخراج ۴۰ کارگر از این کارخانه بود.

اخراج کارگران کارخانه سیمان باعث شده روند ساخت پروژه کند شود و هم اکنون نیز به دلیل شکایت کارگران اخراجی و حکم توقیف اموال کارخانه سیمان، قصه این طرح وارد فاز جدیدی شده که فعلا این طرح را در بلاتکلیفی قرار داده است.

فرماندار دهلران گفت: حل مشکلات کارخانه سیمان وکارگران اخراجی در دستور کار ما قرار دارد.

امید علی سبزی بیان داشت: کارخانه سیمان دهلران چند سال است کار عملیات اجرایی آن با مشارکت بخش خصوصی شروع شده و از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است.

وی در خصوص تجمع کارگران اخراجی گفت: باتوجه به اینکه بین کارگران و کارفرما مشکلات قراردادی وجود دارد در این راستا موضوع در دستور کار دادگستری شهرستان دهلران قرارگرفته است.

 

سومین روزتجمع اعتراضی کارگران کارخانه فولاد زاگرس مقابل وزارت کار!

کارگران فولاد زاگرس می‌گویند: پس از دو روز تجمع در وزارت کار هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.

به گزارش2شهریورایلنا،کارگران فولاد زاگرس در قروه کردستان از ادامه پیگیری‌های خود در تهران خبر دادند.

به گفته این کارگران، امروز سومین روز حضور آنها در تهران است و با این وجود هنوز پاسخ روشنی از مقامات وزارت کار دریافت نکرده‌اند.

از قرار معلوم پیرو تجمعات روزهای گذشته، امروز سه تن از این کارگران با مقامات وزارت کار در ارتباط با پیگیری وضعیت بلاتکلیف این 28 کارگر جلسه دارند.

کارگران می‌گویند: پس از انحلال این کارخانه بزرگ در اسفند 92، مصوب شد 28 نفر از پرسنل برای اجرای امورات جاری در کارخانه باقی بمانند و مزایای آنها توسط سهامداران پرداخت شود ولی با این وجود در یک سال گذشته هیچ پرداختی به این کارگران انجام نشده است.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان!

امروزسه شنبه2شهریورماه،جمعی ازکارگران شهرداری رشت در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوقشان دست به تجمع مقابل شهرداری مرکزی زدند.

به گزارش2شهریوردیارمیرزا،محمد حسین واثق کارگرنیا عضو هیات ریسه شورای اسلامی شهر رشت درباره علت تجمع تعدادی ازرفتگران شهرداری رشت گفت : تجمع رفتگران ظهر روز سه شنبه در جلوی شهرداری مرکز به علت عدم دریافت حقوقشان بود است.

کارگرنیا افزود : از ایرادات و سوالاتی که اعضای شورای شهر رشت به شهردار داشتند پرداخت تاخیری حقوق پاکبانان و کارگران فضای سبز بوده است که شهردار در جلسه پرسش و پاسخ با ارایه جدولی به اعضای شورا قول داده بود که پرداخت حقوقشان در اولویت باشد و تا آینده نزدیک این پرداخت ها به موقع صورت گیرد. وی با بیان اینکه پاداشهای میلیونی در شهرداری پرداخت شده است گفت: در پیگیری که از مسئول بودجه و اعتبارات شهرداری داشتم گفته شده مشکلی در پرداخت حقوق کارکنان وجود ندارد و همه به موقع انجام می شود در حالی که اگر این گزارش درست بود امروز شاهد اعتراض جمعی از پاکبانان زحمت کش شهرداری نبودیم. کارگرنیا با بیان اینکه در حال حاضر یکی از حسابهای شهرداری به علت بدهی مسدود شده است, متذکر شد: بازرسی استانداری از شهرداری درخواست گزارش عملکرد کرده و سوالاتی را مطرح کرد که شهردار پاسخ بازرسی استانداری را در یک نسخه به استانداری و در یک نسخه به شورا ارسال نمود و تاکنون جوابی از بازرسی استانداری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش پاسخ های شهردار نیامده است. وی با اشاره به اینکه شهردار رشت نباید پاداشهای ۲۰ الی ۳۰ میلیونی به مدیران را در اولویت قرار می داد گفت : بی عدالتی است که حقوق کارگری که سقف آن نهایتا یک میلیون تومان است پرداخت نشود اما پاداشهای میلیونی به مدیران پرداخت شود. عضو شورای هشر رشت در پایان گفت: امیدواریم که شهردار رشت پاسخ قانع کننده ای در مورد این پرداخت ها داشته باشند.

 

 

تجمع سریالی مربیان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی مقابل مجلس

صبح امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) تجمع سریالی جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس برپاشد.

به گزارش 2شهریورخبرگزاری مجلس،تجمع کنندگان با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود و در اولویت قرار گرفتن لایحه اصلاح ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس شدند.

آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی که به گفته‌ خود بعضا تا 14 سال سابقه کاری داشتند، خواستار ارتقاء خود از آموزش دهنده به آموزشیار هستند.

 

پایان اعتصاب دو روزه کارگران کارخانه فولاد البرزبدنبال امضای توافقنامه کتبی!

اعتصاب دوروزه کارگران کارخانه فولاد البرز در شهرستان تاکستان استان قزوین روز گذشته پس از امضای یک توافقنامه به پایان رسید.

به گزارش2شهریورایلنا،جمعی از کارگران کارخانه فولاد البرز از خاتمه یافتن اعتصاب دو روز گذشته خود خبر دادند.

از قرار معلوم، پس از آنکه روز گذشته اعتصاب بیش از 150کارگر  فولاد البرز  برای دومین روز آغاز می‌شود، برخی مسئولان شهرستانی با میانجی‌گری شرایطی را فراهم می‌کنند که به موجب آن میان کارگران وکارفرما برسر بازگشت به کار و خاتمه اعتصاب توافق می‌شود.

این کارگران که نسبت به تاخیر دست کم 7 ماه مزد معوقه و بابت عیدی وپاداش سال 94 و همچنین تاخیر در چرداخت 16 ماه حق بیمه خود به تامین اجتماعی از روز شنبه (31 مرداد ماه) دست به اعتصاب زده بودند می گویند:طبق توافق کتبی که با میانجی گری برخی مسئولان شهرستان بین کارگران وکارفرما انجام شد قرار است کارفرما  ضمن تامین امنیت شغلی کارگران تا پایان ماه جاری (31 شهریور ماه) همه مطالبات معوقه کارگران را یکجا پرداخت کند.

کارگران فولاد البرز می گویند این توافقنامه علاوه بر امضای نمایندگان کارگران و کارفرما، به امضای  برخی مسئولان شهرستانی هماتنند  نماینده  اداره کار ومقامات نیروی انتظامی نیز رسیده است.

بنابر اعلام قبلی کارگران  این کارخانه مدیریت این واحد صنعتی برای خاتمه اعتصاب روز نخست  کارگران، آنان را تهدید به اخراج کرده بود.

پیش از این کارفرما  فولاد البرز در مواجه با اعتراض کارگران اعلام کرده بود که هرکارگری که قصد ماندن در این واحد صنعتی را دارد باید تعهدنامه‌ای را امضا کند که به موجب آن با پذیرش شرایط کنونی امکان هرگونه اعتراض از وی سلب می‌شود؛ این اقدام کارفرما با در عمل با واکنش منفی کارگران مواجه شده بود و باعث شد تا اعتصاب برای دومین روز متوالی تکرار شود.

 

 

بازگشت کارگران کارخانه آذریت پس از سه روز تجمع به تبریزبدنبال وعده پیگیری مشکلاتشان!

کارگران کارخانه آذریت تبریز که سه روز متوالی مقابل ساختمان هلدینگ سیمان فارس وخوزستان در تهران تجمع کرده بودند با وعده پیگیری مشکلاتشان به تبریز بازگشتند.

به گزارش2شهریورایلنا،یکی از کارگران با اعلام این خبر گفت: پس از سه روز اقامت در تهران برای اعتراض به دریافت نکردن دست کم 9 ماه حقوق و بلاتکلیفی در وضعیت شغلیمان ،بالاخره  در جلسه  روز گذشته (یکم شهریور) با دریافت قول مساعد از اعضای هیئت مدیره به محل کارمان در تبریز بازگشتیم.

کارگران تصریح کردند روز گذشته  درجلسه مشترکی که میان نمایندگان  کارگری با اعضای هیئت مدیره ورئیس هلدینگ فارس خوزستان برای رسیدگی به مشکلات پیش آمده برگزار شد قرار شد تا طی دو هفته آینده برای مشخص شدن تکلیف نهایی کارخانه آذریت و کارگرانش جلسه دیگری توسط هیات مدیره برگزار شود.

وی در توضیح خواسته‌های خود و همکارانش گفت:بعد از توقف فعالیت کارخانه قرار بود کارفرما هر ماه مطالبات ما کارگران را تا مشخص شدن وضعیت کارخانه پرداخت کنند.علارغم مشخص نشدن وضعیت کارخانه بعد از گذشت یکسال الان نه ماه است که دستمزد کارگران به همراه چندین ماه حق بیمه پرداخت نشده است.

به گفته این کارگر ازاول ماه پیش (تیر ماه) قرار داد کار این 46 کارگر به اتمام رسیده و کارگران از وضعیت موجود بسیار ناراحت ونگرانند.

طبق اظهارات کارگران آذریت تبریز از بدو تعطیلی کارخانه هر روز کارگران در کارخانه حاضر می شوند .صبح روز جاری که از تهران به تبریز برگشته ایم به خانه هایمان نرفته ایم ومستقیما به کارخانه آمده ایم تا  حضور وغیاب شویم  ودر سوابق کاریمان مشکلی  ایجاد نشود.

به گفته وی  به نظر می رسد علت توقف فعالیت کارخانه آذریت انجام اصلاحات ساختاری برای حذف ماده سمی و خطرناک آزبست از چرخه تولید کارخانه است اما  این واحد سالهاست که در  این زمینه  فعالیت تولیدی ندارد وقبل از تعطیلی به  تولید محصولی جدید ی بنام نانون ازبست مشغول بود که از لحاظ زیست محیطی نیز مشکلی نداشت.

در عین حال کارگران آذریت تبریز امید وارند مدیران این کارخانه وسایر اعضای تصمیم گیرنده در فرصتی که مقرر کرده اند تکلیف کارخانه وکارگرانش را مشخص کنند.

 

 

کارگران گروه صنعتی ماموت زیر سایه تهدید به تعدیل قرار گرفته اند

اتحادیه آزاد کارگران ایران : گروه صنعتی ماموت (شرکت سازه و سوله ماموت) که در ساخت سازه ها و سوله های فلزی فعالیت دارد، از سال گذشته تعداد کارگران خود را از ۸۵۰ نفر به ۳۸۰ نفر که دارای قرارداد موقت هستند، تقلیل داده است.

بر اساس خبر رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران ، اکنون نام این شرکت به شرکت وزنه ماموت تغییر یافته و به کارگران اعلام شده که باید به جای عقد قرارداد کار با کارفرمای اصلی شرکت با مدیران این شرکت به عنوان پیمانکار زیر مجموعه شرکت وزنه ماموت (شرکت سازه و لوله ماموت سابق) قرارداد کار ببندند.

از آنجا که چنین ترفندهائی برای اخراج کارگران و همچنین قطع برخی مزایا که قبلا شامل کارگران شده، به یک رویه با سابقه و برخوردار از حمایتهای دستگاههای دولتی برای کارفرمایان تبدیل گشته است، بیم آن می رود که این کارگران نیز مورد چنین هجومی قرار گیرند.

شرکت سازه و سوله ماموت جزء مراکز تولیدی دارای شرایط سخت و زیان آور کار می باشد واین کارگران اکنون به خاطر تقسیم شدن آن به بخشهای مختلف با مدیران (کارفرمایان) مجزا هم در خطر اخراج و از دست دادن شغل و امکان تأمین بخور و نمیر فعلی خود هستند و هم نگران محروم شدن از بیمه و مزایای مربوط به کار سخت و زیان آور هستند که تا قبل از تغییر نام شرکت و در قراردادهای مستقیم قبلی با کارفرمای اصلی از آن برخوردار بوده اند.

 

 

اخراج بیش از سی تن از کارگران شرکت آستان قدس رضوی در خراسان شمالی

شرکت آستان قدس رضوی که یکی از بزرگترین شرکت های پیمانکاری و عمرانی است بیش از سی تن از کارگران خود را در خراسان شمالی با وجود ادامه پروژه، بدون ارائه هیچ دلیلی اخراج کرد. سابقه خدمت این کارگران برای این شرکت بین ۳ تا ۱۰ سال  بوده است.

در صحبت با یکی از کارگران، دلیل اصلی این گونه اخراج ها در این شرکت، نداشتن قرارداد و عدم پرداخت حق بیمه از طرف شرکت بیان شده است. آقای “ر” معتقد است اگر قرار داد داشتیم ، اینها به این راحتی در یک روز نمیتوانستند این تعداد از نیرو ها را اخراج کنند. کارگران اخراج شده از بخش های سرویس کاری اتومبیل و کارگران ساده اجرایی و چند تن هم از رانندگان ماشین های سنگین بوده اند.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

 

 

اخراج کارگران شرکت کاله آمل ادامه دارد!

یکی از کارگران اخراجی کاله می گوید : سلام وخسته نباشی.آیااین فاجعه انسانی نیست.؟اخراج بی شماری ازکارگران شرکت کاله.چه کسی جوابگواست.؟آیادست اندرکاران فکری به حال این کارگران وخانواده شان می کنند!؟

فرداآغازمدارس است.بچه های این کارگران همه یااکثریتشان دانش آموزهستند.چه بایدبکنند.؟

صاحب شرکت کاله درارباب جرایدمی گویند.دیپلم بگیرید.کاربامن.چقدر…. !؟وقتی کارگران باسابقه پانزده وهفده سال سابقه کاروباسنین پنجاه وپنجاه وپنج سال اخراج می کنند.چه تدبیربایدکرد!؟

به گزارش2شهریورهرازنو، موج اخراج ها همچنان در شرکت کاله آمل ادامه دارد و هنوز دلهره کارگران و خانواده هایشان تمامی ندارد .شنیدها حکایت ازادامه اخراج کارگران شرکت کاله تا هزارنفر دارد.

کارگران کاله صبح و شب هنگام ورود و خروج نگران این هستند که دستگاه اثر  انگشت شان را شناسایی نکند .

امروز مدیران کاله تصمیم گرفتند کلیه کسانیکه در کارت ملی و شناسنامه متولد شهر های غیر آمل هستند را اخراج کنند و آملی ها از این امر مستثنی شوند .  البته اگر کارگری آملی باشد و در شناسنامه متولد شهری دیگری باشد هم اخراج خواهد شد .

از این رو موجی از نگرانی در بین کسانیکه در شناسنامه شان متولد شهر های دیگر استان درج شده است به راه افتاده است .

با وجود اخراج چند صد نفر در روز های گذشته و ادامه اخراج کارگران در کاله هنوز هیچ یک از مسوولان در خصوص بحران کاله لب به سخن نگشوده اند .

 

دوصد گفته چون نیم کردارنیست!

گزارشی از تجمع اول شهریورماه کارگران کارخانه نازنخ مقابل استانداری قزوین:

جمعی از کارگران کارخانه نساجی نازنخ استان قزوین روزاول شهریور در جلوی درب استانداری قزوین تجمع کرده بودند.

کارگران کارخانه نازنخ استان قزوین که به نمایندگی تمام کارگران این شرکت تجمع کرده بودند و تعداد آن‌ها به 25 نفر می‌رسید دلیل تجمع خود را ندادن حقوق‌های معوقه چند ساله خود عنوان کردند.

در بین کارگران نیز هم زن، مرد، میانسال و مسن می‌توانی ببینی.

یکی از کارگران زن به نام ن.غ می‌گوید: قصه کارخانجات نساجی نازنخ استان قزوین و ندادن حقوق سال‌ها زحمت و تلاش این کارگران برای اکثر شهروندان استان قزوین قصه تازه‌ای نبوده و بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه می‌دهد: مسکوت بودن این قصه بسیاری از افراد را به فکر انداخت که این قصه با خوبی و خوشی به پایان رسیده است و کارگران زحمتکش استان قزوین به حق و حقوق قانونی خود رسیده‌اند و بسیاری دیگر آن را به فراموشی سپرده‌اند ولی این قصه نه به خوشی تمام شد و نه مشخص است که ادامه و عاقبت آن چه خواهد شد.

این کارگرزن بیان می‌کند: سال‌ها است به دنبال حق و حقوق قانونی و حقوق‌های معوقه خود در شرکت نازنخ هستیم دولت‌ها آمدند و رفتند و هر مسؤولی آمد و وعده‌ای داد ولی پای عمل که رسیدند، اثبات کردند که دوصد گفتار چون نیم کردار نیست.

در این میان پیرمرد کارگری که سرفه‌های سخت و آزار دهنده‌اش نشان از عوارض محیط کار دارد به نشانه تأیید حرف همکارش قصد صحبت دارد که سرفه اجازه حرف زدن را از او گرفته و دستان پینه بسته‌اش را بر جلوی دهانش می‌گیرد.

این‌ها تنها به دنبال دستمزد و حقوق قانونی خود که با عرق جبین و جان و دل به دست آورده‌اند، هستند.

یکی دیگر از کارگران که مردی میانسال به نام ع.ض است یادآور می‌شود: مگر نه این است که ما در یک جامعه اسلامی به سر می‌بریم مگر نه این است که در آموزه‌های اسلامی و در روایات ما آمده که قبل از اینکه عرق کارگر خشک شود دستمزدش را باید پرداخت کرد پس این همه تأخیر چه دلیلی می‌تواند باشد.

وی اظهار می‌کند: آیا بهتر نبود به جای این همه سال تأخیر در پرداخت حقوق کارگرانی که تمام سرمایه‌شان حقوق‌های اول ماهشان است اندکی در پرداخت کسانی که حقوق‌های آن‌ها نجومی بود تأخیر می‌شد تا کار به جایی نمی‌رسید که حکایت جامعه قصه شاه و گدا شود.

در این لحظه در استانداری قزوین باز می‌شود و افلاطونی از نماینده کارگران می‌خواهد که به داخل رفته و حرفش را بگوید؛ کارگران عصبانی و ناراحت بوده و قبول نمی‌کنند و در جواب می‌گویند که این صحبت‌ها همیشه بوده و نتیجه‌ای نداشته است شما سال‌ها است که این جریان را پیگیری می‌کنید.

همهمه در بین کارگران بسیار است هر کس حرفی برای گفتن دارد و عاقبت یکی از آن‌ها به نمایندگی از تمام کارگران به نام ف.ا شروع به صحبت می‌کند و می‌گوید ماجرا‌ی شرکت مه‌نخ تا به آنجا ادامه پیدا کرد که برای حقوق  نداده سال‌های سال کارگرانش به حکم دادگاه قرار بر این شد که حقوق کارگران شرکت قسط ‌بندی شود و ماهیانه به حساب کارگران واریز شود.

این کارگر بازنشسته ادامه می‌دهد: حقوق و مزایای قسط‌بندی شده کارگران نازنخ تا هفت ماه واریز شد تا اینکه در بهمن‌ماه سال 1393 این اقساط قطع شد و وقتی که پیگیری را انجام دادند، فهمیدند که مدیرعامل شرکت از کشور خارج شده و در فرانسه ساکن است و قصه حقوق کارگران شرکت نازنخ همچنان ادامه دارد.

طی چند دقیقه‌ای پس از تجمع نماینده‌ای از کارگران داخل استانداری قزوین شد و با مسؤول انتخابات و کارگری استان قزوین وارد گفت‌وگو شده و قرار بر این می‌شود تا در بعد از ظهر چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای در استانداری قزوین با حضور مسؤولان و نمایندگان کارگران تشکیل و به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود تا به نتیجه برسند.

بخشی از یک گزارش فارس بتاریخ2شهریور

 

نامه سرگشاده همسران کارگران کارخانه فولاد بناب!

جمعی از همسران کارگران کارخانه فولاد بناب ضمن اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق همسرانشان،نگرانیشان را نسبت به اخراج صدها کارگر اعلام داشتند.

دربخشی از این نامه به گزارش2شهریورانعکاس بناب آمده است:

ما که همگی همسران کارکنان فولاد شاهین هستیم گلایه ای داشتیم از مسولان و مدیران فولاد شاهین که چندین ماه هست حقوقی دریافت نکردیم.

حرفمان با مسئولان و مدیرانی است که به مأموریت های میلیونی خارج از کشور میروند و پاداش های میلیونی میگیرند!! آیا خبر دارید که ما هم بچه داریم و نیاز به نان و پوشاک و… داریم.

همسرانمان صبح تا شب برایتان شیفتی کار می کنند ولی شرمنده بچه هایشان هستند، چگونه می خواهید در مقابل خدا جواب بچه ای را بدهید که مریض هست ولی پولی برای درمانش نیست!!  یا بچه ای که دلش یه تیکه گوشت می خواهد یا حتی بچه ای که در حسرت یک بستنی مونده، چه برسد به اینکه این تابستان همگی در منزل ماندند و نتوانستند به ورزش دلخواهشان که آرزویشان هست، ثبت نام کنند.

گناه پسر یک و نیم ساله ی من چیه که باید انواع غذاها مفید بخوره ولی جز شیر مادر چیزی برای خوردن ندارد.

واقعا بچه های خودتان بود باز کاری نمی کردید؟

می دانیم که قرار هست ازشهریور باز چند صد نفر رااخراج کنید، تا کی باید این اضطراب را بکشیم و بی پولی را تحمل کنیم؟

ما چیز زیادی نمی خواهیم فقط دستمزد کار شوهرانمان را می خواهیم .

 

تجمع معلولان در اعتراض به عدم تصویب قانون جامع حمایت از معلولین مقابل مجلس!

صبح امروز2شهریور،جمعی از معلولین با اعتراض به عدم تصویب قانون جامع حمایت از معلولین  مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند .

به گزارش2شهریور ایسکانیوز،بیش از ۷۰معلول ضایعه نخاعی و جسمی حرکتی از سراسرکشور صبح امروز با اعتراض به عدم تصویب قانون جامع حمایت از معلولین جلوی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

نقی ایمانی نژاد ریس انجمن ضایعات نخاعی راگا که یکی از این تجمع کنندگان بود گفت:قانون جامع حمایت از حقوق معلولین بیشتر از چند سال است که بر پشت درب های مجلس منتظر تصویب نمایندگان است.

او با اشاره به اینکه این قانون می تواند نقش مهمی در تامین نیازهای معلولین داشته باشد تاکید کرد:تصویب قانون جامع حمایت از معلولان می تواند مشکلاتی نظیر، درمان،اشتغال، بیمه و ….معلولین را مرتفع کند.

قانون جامع حمایت از حقوق افراد معلول پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی دولت و نهایی شدن در وزارت تعاون، کار و رفاه، توسط وزیر وقت، علی ربیعی به هیئت دولت تقدیم شد و در هیئت وزیران به تصویب رسید و بخش‌هایی از آن برای تبدیل شدن به قانون طی لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد تا پس از تصویب اجرایی شود.

 

تجمع دانشجویان نفتی فعلا تعلیق شد/ پیگیری‌ها را ادامه می‌دهیم

دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در بیانیه‌ای اعلام کردند که با وجود اینکه فعلاً این تجمعات به حالت تعلیق درآمده اما مطالباتشان را ادامه می‌دهند.

به گزارش 2شهریورتسنیم، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت پس از سه هفته تجمع مقابل مجلس صبح امروز(سه شنبه 2 شهریورماه) طی بیانیه ادامه تجمعات خود را به حالت تعلیق درآوردند.

 

 

کارگر ساختمانی دچار حادثه شد

در روز دوشنبه اولین روز شهریور ماه به دلیل فرو ریختن دیوار گودبرداری شده منزل مسکونی در خیابان افق شهر بجنورد، کارگری ۵۵ ساله زیر آوار ماند که با کمک نیروهای اتش نشانی از زیر آوار خارج شد و خوشبختانه زنده ماند.

ایشان پس از خروج از زیر آوار به بیمارستان امام علی این شهر منتقل شد و مشخص شد از چند جا دچار شکستگی است.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

 

مرگ کارگر آتشبار معدن فلورین طبس در حادثه‌کار

پیش ازظهر روز گذشته (یکم شهریور ماه) یک کارگر آتش بار معدن سنگ فلورین شماره‌ 2 شهرستان طبس در اثر انفجار ناگهانی چالهای آتش باری جان خود را از دست داد.

به گزارش2شهریور ایلنا، این حادثه حدود ساعت 10:15 صبح  روز گذشته در معدن سنگ فلورین شماره‌ی 2  شهرستان طبس دراستان خراسان جنوبی برای یکی از کارگران آتش بار به نام «حسن فاطمی » اتفاق افتاد که تحت مسئولت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه نور  کار می کرد .

از قرار معلوم در هنگام حادثه آقای فاطمی که مسئولیت روشن کردن فتیله انفجاری آتشباری را به تنهایی بر عهده داشته به دلایلی نامعلومی  پس از انفجار ناگهانی  چالها ی انفجاری  بشدت مجروح می‌شود.

بر پایه این اطلاعات این کارگر حادثه دیده  پس از وقوع انفجار پس از طی مسافتی حدود 40 متری خود را به سختی  به درب  ورودی تونل می رساند.

به نقل از همکاران وی گفته شده است  آقای فاطمی پس از خروج از تونل  در حالی به زمین افتاد که از ناحیه سر وصورت وسینه بشدت مجروح شده بود.

طبق اظهارات آنان ،کارگرانی که خارج از تونل  در جان چناه مستقر بودندبه  کمک او رفتند که در نهایت این کارگر 50 ساله حین انتقال به بیمارستان طبس بر اثر شدت جراحات وارده و مشکلات تنفسی، جان خود را از دست داد.

گفتنی است؛ مراسم تدفین این کارگر امروز(سه شنبه 2 شهریور) در زادگاه وی روستای میان‌آباد بخش دستگردان شهرستان طبس  برگزار می‌شود.

دوم شهریورماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …