چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 28 مرداد 1395

پرونده محکومیت ۵سال و سه ماه حبس تعزیری ابراهیم مددی نایب ریس سندیکای کارگران شرکت واحد به دادگاه تجدید نظر ارسال شد

با دفاعیه ای که آقای صالح نیکبخت وکیل آقای ابراهیم مددی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهیه و تقدیم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب کردند به رای صادره ازسوی شعبه ۲۶ اعتراض کردند و پرونده محکومیت ۵سال و ۳ماه آقای مددی به دادگاه تجدید نظر برای رسیدگی و صدور رای قطعی ارجاع شد.

در نیمه های شب ۹اردیبهشت ماه سال ۹۴ همزمان دو گروه از مامورین وزارت  اطلاعات در ساعت یک بامداد به منازل شخصی آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی هجوم بردند و پس از دستگیری این دو عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد و ضبط وسایل شخصی و تلفن همراه و کامپیوتر، نامبردگان را به بند های انفرادی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. که هر دوعضواین سندیکا بعد از ۲۲روزاز بند ۲۰۹زندان اوین با قرار وثیقه صد میلیونی آزاد شدند .رضوی در دی ماه  ۹۴ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب محاکمه شد و به ۵سال حبس تعزیری محکوم گردید که پرونده وی هم اکنون در دادگاه تجدید نظر منتظر صدور رای می باشد. متاسفانه با گذشت ۱۶ماه تا کنون وسایل شخصی رضوی از سوی وزارت اطلاعات تحویل وی داده نشده و تلاش های این عضو سندیکا برای بازپس گرفتن وسایلش هیچ نتیجه ای نداشته است .ابراهیم مددی و داود رضوی هردو از بازداشت شدگان اعتصاب ها و اعتراضات رانندگان شرکت واحددر سال ۱۳۸۴هستند که مددی درسال ۸۶ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در حکمی ناعادلانه به ۵/۳سال زندان محکوم گردید که پس از تایید در دادگاه تجدید نظر تا آخر حکم خود را دربند ۳۵۰بدون استفاده ازمرخصی تحمل کیفر کرد. داود رضوی هم از سوی همان شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در سال ۸۶به یک سال حبس تعلیقی در سه سال محکوم گردید که عین حکم صادره در دادگاه تجدید نظر تایید شد ،البته این دو فعال سندیکایی درطی سال های گذشته بارها ازسوی عوامل امنیتی بخاطر فعالیت های سندیکایی دستگیر و زندانی شده اند اما اولین باری است که در حکمی که علیه این دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده است ،از سندیکا ی کارگران شرکت واحد، با نام سندیکای غیر قانونی اسم برده شده و مصادیق جرم این دو عضو هیئت مدیره سندیکا را عضویت درسندیکا و فعالیت سندیکایی و شرکت در تجمع برای تعیین دستمزد سال ۹۴و شرکت در مراسم اول ماه مه و اعتراضات جلوی شورای شهر و شهرداری برای حق مسکن نام برده و به صراحت در حکم صادره، فعالیت های صنفی و کارگری را محکوم کرده و متاسفانه قاضی پرونده در حکم صادره علیه این دو عضو سندیکا به هیچ عنوان به دفاعیات و مستندات در پرونده که توسط وکیل محترم آقای صالح نیکبخت تهیه شده توجه نکرده و مواردی که به عنوان مصداق جرم تلقی کرده مواردی است که در سال صدها بار توسط کارگران معترض در میادین ومقابل ادارات مختلف دولتی برای احقاق حق شان شاهد هستیم .

سندیکای کارگران شرکت واحد این احکام ظالمانه را علیه این دو عضو هیئت مدیره سندیکا محکوم میکند و خواهان رسیدگی عادلانه این  احکام در دادگاه تجدید نظر برای آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی می باشد و از قوه قضاییه می خواهد که با برداشتن اتهامات امنیتی از پرونده های فعالین سندیکایی و کارگری درکشور ،در واقع پیشگیری از وقوع جرم و فسا د بیشتر در جامعه کرده اید. سندیکای کارگران شرکت واحد حق داشتن و ایجاد تشکیلات کارگری و سندیکایی را حق همه کارگران ایران میداند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

مرداد نود وپنج

 

 

اعتراض رئیس اتحادیه حمل و نقل بین المللی نسبت به محکومیت اعضاء سندیکای شر کت واحد اتو بوسرانی تهران وحومه!

اعتراض به محکومیت فعالان کارگری

نامه رئیس اتحادیه حمل و نقل بین المللی به رئیس جمهور در ارتباط با محکومیت اعضاء سندیکای شر کت واحد اتو بوسرانی تهران

استفان کاتن رئیس فدراسیون اتحادیه های حمل و نقل بین المللی در نامه ای به رئیس جمهور ایران به محکومیت حبس برای آقایان داود رضوی و ابراهیم مددی دو تن از اعضاء سندیکای شرکت واحد اتو بوس رانی تهران و حومه شدیدا اعترا ض کرد .

او در نامه اش نوشت که از جانب ۴/۸ میلیون نفر کارگر حمل و نقل (ای تی اف )از محکومیت ۵ ساله داود رضوی و ابراهیم مددی  نگران است .آنها به اتهام تلاش برای تجمع به منظور بر هم زدن امنیت ملی محکوم شده اند .او در این نامه یاد آور شده که ایران متعهد شده است تا به حقوق اتحادیه ای و سندیکائی احترام بگذارد و تاکید کرده که این محکومیت ها فعالیت های اتحادیه ای در ایران را به خطر می اندازد . او تاکید میکند که قوانین بین المللی از شما میخواهد  این محکومیت ها را لغو کرده و آزادی های مدنی آن ها را رعایت کنید  تا آن که آنها بتوانند فعالیت های اتحادیه خود را ادامه دهند . در انتهای نامه تاکید شده است که این فدراسیون تلاش خودش را ادامه خواهد داد و اگر به این نامه تو جه نشود همراه با سایر فدراسیون ها از طریق سازمان جهانی کار اقدامات بعدی را انجام خواهد داد.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

 

 

پایان موقتی تجمع ده روزه کارگران کارخانه چوکا بدنبال وعده های شفاهی!

سرانجام پایان روز گذشته (27 مرداد ماه) کارگران  ایران چوکا در دهمین روز از اجتماع اعتراضی خود با اعتماد به وعده‌های داده شده از سوی مسئولان شهرستان رضوان شهر موقتا به اعتراض خود خاتمه داده و محل کمپ خود را ترک کردند.

به گزارش28مردادایلنا،‌ این کارگران که شمار آن‌ها حدود هزارنفر برآورد می‌شود؛ گفتند: بر همین اساس امروز پنجشنبه (28 مرداد) همه کارگران ایران چوکا در محل کار خود حاضر شده‌اند و برای از سرگیری فعالیت کارخانه اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گفته آنان، بازگشت به کار کارگران و شروع فعالیت ایران چوکا در حالی امروز پنجشنبه انجام شده که پیش‌تر کارفرمای این واحد صنعتی نامه آغاز به کار کارخانه را از 28 مرداد ماه سالجاری به مسئولان داخلی کارخانه صادر کرده بود.

کارگران اظهار می‌کنند: خواسته های ما در ده روز تجمع بازگشایی کارخانه، پرداخت مطالبات معوقه مزدی و امکان اشتغال دوباره کارگران  بود که کارفرما تا امروز به این موضوع بی‌اعتنا بود.

کارگران این واحد صنعتی در ادامه می‌گویند: همه کارگران کارخانه ایران چوکا با اعتماد به وعده‌های داده شده برخی مسئولان شهرستانی بویژه شخص فرماندار و نماینده مجلس، موقتا به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

کارگران ایران چوکا با تاکید بر شفاهی بودن مذاکرات آنان با مسئولان شهرستانی، در ادامه  تاکید کردند: تداوم فعالیت کارخانه به تامین مواد اولیه تولید، تمدید قرارداد کار و تامین امنیت شغلی کارگران  بستگی دارد. همچنین راه‌اندازی  مجدد سرویس ایاب و ذهاب و پرداخت معوقات مزدی و بیمه‌ای آنان، نمونه دیگری از خواسته‌های به حق کارگران برای ادامه کار است.

این کارگران ادامه می‌دهند؛ با وجود همه مشکلاتی که در چند ماه گذشته با تعطیلی کارخانه متحمل شده‌ایم از مسئولان استانی و شهرستانی می‌خواهیم برای تداوم تولید و اشتغال کارگران ایران چوکا همه تلاش خود را به کار گیرند.

به گزارش 27مرداد کاسپین ، دادگاه ۱۳ کارگر کارخانه چوکا صبح روز27مرداد برگزار شد؛ این کارگران با شکایت مدیریت کارخانه چوکا به دادگاه فراخونده شده بودند.

یکی از کارگران احضار شده به دادگاه این کارخانه با بیان اینکه مدیر کارخانه چوکا که قرار بود در دادگاه با ما روبرو شود حضور نداشت، گفت: از جمله اتهاماتی که به ما زده شده جلوگیری از کسب و کار، خاموش کردن چراغ فعالیت کارخانه و ایجاد اخلال در نظم کارخانه است.

این کارگر تاکید کرد: مدیریت کارخانه خودش کارخانه را به تعطیلی کشاند و در دادگاه هم حضور نیافت تا دلایل شکایت را بگوید.

وی تصریح کرد: مدیر کارخانه تعطیلی چوکا را به گردن ۱۳ کارگر کارخانه انداخته است و تجمعات ما را غیر قانونی معرفی کرده و آن را از دلایل تعطیلی کارخانه برشمرده است.

این کارگر احضار شده به دادگاه با بیان این نکته که که از اول سال ۹۵ تاکنون تنها دو ماه از حقوق ما پرداخت شده است، ابراز کرد: حق بیمه ما به سازمان مربوطه پرداخت نکرده اند.

وی با بیان اینکه مدیریت کارخانه چوکا از حقوق ما بابت حق بیمه درصد کم می کرد ولی به حساب سازمان مربوطه واریز نمی کرد، ادامه داد: بانک و بیمه برای ما جریمه می زند و دفتر چه بیمه ما اعتبار ندارد.

این کارگر احضار شده به دادگاه با تاکید براینکه  صندوق رفاه کارخانه و اندوخته آن امانتی در دست مدیریت کارخانه چوکا بوده است، افزود: ما از این صندوق وام می گرفتیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه الان پول های صندوق رفاه کارخانه چوکا نیست شده است، ابراز کرد: ما مستندات را به قاضی ارایه کردیم و قاضی هم تاکید داشت که این عدم پرداخت حق بیمه و برداشت آن از حقوق کارگران بار قانونی دارد.

این کارگر تأکید کرد: مدیر کارخانه برای پسرش ۱۰سال سابقه درست کرده است در صورتی که سه ماه است در این شرکت فعال شده است و خانمی را هم آورده اند با سن بالای ۴۰سال استخدام رسمی کرده اند در صورتی که نزدیک ۱۲سال است که در چوکا استخدام رسمی نداریم.

وی با بیان اینکه اسناد و مدارک این تخلفات وجود دارد، افزود: مدیر کارخانه چوکا رضاخانی عمل می کند

 

تجمع دانشجویان روزانه رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران در اعتراض به پرداخت اجباری شهریه!

جمعی از دانشجویان روزانه رشته مدیریت رسانه دانشگاه تهران در اعتراض به پرداخت اجباری شهریه برای بعضی از دروس گذرانده شده تجمع کردند.

به گزارش28مرداد خبرنامه دانشجویان ایران،دلیل اصلی این اعتراض؛ اجبار واحد آموزش تحصیلات تکمیلی این دانشکده به دانشجویان روزانه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه برای پرداخت شهریه ­ای معادل پانصد هزار تومان بابت هر درس جبرانی می­باشد.

 

 

تجمعات اعتراضی دانشجویان سیرجانی دانشگاه فرهنگیان!

صبح امروز 28مرداد،دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به علت نارضایتی از نحوه تقسیم محل خدمتشان دست به تجمع مقابل دفتر امام جمعه واداره آموزش و پرورش سیرجان زدند.

به گزارش 28مرداد سیرجان خبر، دهها تن از دانشجویان سیرجانی که در سال ۹۱ از طریق کنکور سراسری جذب دانشگاه فرهنگیان شده بودند نسبت به عدم پایبندی آموزش و پرورش به تعهدات خود در قبال محل خدمتشان تجمع اعتراض آمیز برپا کردند.

این دانشجویان مدعی هستند که آموزش و پرورش در احکام ماموریتی محل خدمتشان متعهد شده است که آنها را در شهر خودشان بکارگیری کند اما پس از فارغ التحصیلی این دانشجویان، آموزش و پرورش از انجام تعهدات خود سر باز می زند.

 

 

در لحظه مرگ نسرین

نسرین عزیز، توبارفتنت ،همه ما را در ماتم فرو بردی.

دل کندن از زندگی ، از رفیق و هم رزمی که سالها با او این زندگی پر از مشقت را ادامه دادی ، از تنها ثمره زندگی پسر نازنینت دل کندی و ما را تنها گذاشتی ، راستی چه شد که تاب نیاوردی و خواستی تسلیم شوی ، وقتی چهره مهربانت را به یاد می آورم ، که مالامال از انسان دوستی و عشق به خانوده و دوستان بود ، آن موقع است که به فکر می روم که در این دنیای بی داد و پر از ستم چه سختی ها کشیدی ، تو و رفیق زندگیت طی این سالها چه رنجها که نکشیدی ، و در راه تغییر و پایان دادن به ستم مضاعفی که هر روز در حق اکثریت مردم جامعه روا می گردد به سهم خود گام بر داشتی ، اکنون چه شد که دیگر تاب نیاوردی ، واز میان ما رفتی ، نسرین عزیز ، مرگ تو و دهها زن و مرد کارگر که هر روزه در جای جای این دنیای اسیر در چنگال سرمایه قربانی می گردند ، مارا مصمم به ادامه مبارزه تا محو استثمار و رسیدن به جامعه ای عاری از ستم میکند .

یادت گرامی ”

این متن از طرف یکی از دوستان نسرین سپی بنی برای کانال ارسال شده است. نسرین سپی بنی همسر امجد رستمی در تاریخ 19 5 / 95 در منزلش در شهر دیواندره به شکل دردناکی به زندگی خود پایان داد. متاسفانه او  نیز مانند بسیاری دیگر از زنان و مردان و نوجوانان این کشور تاب تحمل مشقات و مشکلات عدیده زندگی را نیاورد و مرگ به دست خود و پایان زندگی درد آور را تنها راه یافته بود. به باور ما و هر انسان آزاد اندیشی نباید برای خلاصی از مصائب بیشمار اجتماعی چنین گزینه ی سخت و دردناکی را انتخاب کرد. راهی که نه تنها برای انتخاب کننده سخت و زجر آور است، بلکه بازمانده گان را نیز همواره عذاب می دهد. راه خلاصی از فجایعی که نظام سرمایه داری پیشاروی ما گذاشته است، خودکشی نیست، بلکه یافتن راه های همبستگی و اتحاد همه زنان و مردان و انسان های تحت ستم و مبارزه با تمام مصیبت های کنونی دنیای موجود است. مناسبات طبقاتی و نابرابری که بر محور سود پرستی و فاصله طبقاتی بین انسان ها بر اساس ثروت و سرمایه شان بنیان گذاشته شده، عامل همه ی مشکلات موجود است. پس چاره کار پایان زندگی فردی نیست، بلکه داشتن آگاهی و همدلی و همراهی همه ما برای ادامه زندگی شرافتمندانه و مبارزه برای بهبود و تغییر زندگی است.

ما بار دیگر از دست دادن نسرین سپی بنی را به امجد رستمی و دیگر اعضای خانواده تسلیت می گوییم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – مرداد 1395

 

 

جان باختن یک کارگر جوان دربافق براثربرق گرفتگی!

کارگر 23 ساله هنگام کار در طبقه سوم یک ساختمان پس از برق گرفتگی و سقوط از ساختمان، جان خود را از دست داد.

به گزارش27مردادرکنا،در ساعت 11 صبح روز گذشته خبر برق گرفتگی یک کارگر ساختمانی در خیابان “چهارده معصوم”شهر بافق به پلیس گزارش شد.

با اعلام این خبر بلافاصله ماموران پلیس در محل حاضر و با جسد بی جان یک کارگر جوان که پس از برق گرفتگی از طبقه سوم یک ساختمان در حال ساخت به پایین سقوط کرده بود روبرو شدند. بنابر اعلام نظر شاهدان عینی این حادثه، “امان الله.ب” کارگر 23 ساله ساختمانی هنگام کار و آرماتوربندی در طبقه سوم ساختمان به علت اتصال سیم برق فاقد پوشش با کابل فشار قوی برق دچار حادثه برق گرفتگی شده و پس از سقوط از ساختمان، جان خود را از دست می دهد.

 

 

مرگ یک کارگرجوان واحد راه آهن فولاد خوزستان درحین کار!

بیست و ششم مرداد یک کارگر جوان در واحد راه‌آهن فولاد خوزستان جان خود را از دست داد.

به گزارش28مرداد ایلنا، بروز یک حادثه در واحد راه آهن فولاد خوزستان به مرگ یک کارگر جوان انجامید.

بنابر این گزارش، حدود ساعت 5 صبح این کارگر در حال تعمیر واگن قطار بوده که به علت حرکت ناگهانی واگن‌ها، بین آنها گیر می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد.

کارگران فولاد خوزستان با ابراز ناراحتی از بروز این حادثه مرگبار می‌گویند: عدم رعایت اصول ایمنی باعث شد این کارگر 32 ساله جان خود را از دست بدهد.

متوفی این حادثه،  احمد اسماعیلی اهل شهرستان شوش در استان خوزستان بوده است.

مراسم تشییع جنازه متوفی بیست و هشتم مردادماه در شهرستان شوش برگزار شده است.

 

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …