پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

اخبار و گزارشات کارگری 6 مرداد 1395

ادامه وگسترش اعتصاب کارگران کارگران ایران ترانسفو!

اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران ایران ترانسفوی زنجان نسبت  به سیاست کوچک‌سازی این شرکت، برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت.

از روز یک ‌شنبه هفته جاری کارگران ایران ترانسفوی زنجان در اعتراض به واگذاری 30 درصد سهام شرکت ایران ترانسفورماتور زنجان به بخش خصوصی و تصمیم‌های اتخاذ شده مبنی بر کوچک‌سازی این واحد بزرگ صنعتی تجمع کردند.

*از همان روز تجمع اعتراضی کارگران در دو شیفت صبح و شب انجام شده و خط تولید شرکت به صورت کامل تعطیل شد و در این مدت تولید انجام شد.

تولید روزانه شرکت در ترانس‌‎های نرمال و ویژه از تولید روزانه 80 تا 100 دستگاه بود، هم‌اکنون به صفر رسیده و همه بخش‌‌ها تعطیل شده است.

به علت تجمع کارگران که به بیش از یک هزار نفر می‌رسد، هم‌اکنون بخش‌های اداری شرکت ایران ترانسفو نیز تعطیل است.

*شرکت پرند(شرکت ایران ترانسفو ری واقع در در شهرک صنعتی پرند) از بارگیری سرباز زده و به هیچ عنوان بارگیری را قبول نکرده است و ترانسفو تنها ابزارش حمل ترانسها میباشد اگر این کار در زنجان انجام بشود به پرند هم انتقال پیدا می کند و اعتصاب کارگران بی نتیجه می ماند.

*کارگران و بیش از 2 هزار نیروی شرکت ایران ترانسفو از روز یک شنبه تا کنون دست از کار کشیده و در مقابل درب کارخانه تحصن کرده‌اند.

 

 

به گزارش 6مرداد فارس ، یکی از کارگران این شرکت اظهار کرد: امروز برای چهارمین روز است، که کارگران این شرکت به صورت متوالی در اعتراض به سیاست کوچک‌سازی شرکت تجمع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اعتراض کارگران از امنیت شغلی خود در آینده است، اضافه کرد: قطع بیمه تکمیلی، سیاست کوچک‌سازی شرکت، مزایا و حقوق کارگران از جمله موضوعاتی است که موجب اعتراض کارگران شده است.

این کارگر با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد تجمع‌کنندگان به یک هزار نفر رسیده است، افزود: در مدت اعتراض روسای این شرکت که شامل آقای فرجی و مومنی طاهری است، با وجود اینکه در زنجان هستند، در بین کارگران حضور نیافته و پاسخی به مطالبات و اعتراض‌های آنها نداده‌‎اند.

وی با اشاره به اینکه کارگران این شرکت طومار اعتراضی در این‌باره امضا کرده‌اند، گفت: همچنین در این راستا کمپینی در فضای مجازی نیز تشکیل شده است.

به گزارش مهر زنجان درهمین رابطه،در حالی بارگیری های ایران ترانسفو زنجان انجام می گیرد که بنا به شنیده ها الان شرکت پرند(شرکت ایران ترانسفو ری واقع در در شهرک صنعتی پرند) از بارگیری سرباز زده و به هیچ عنوان بارگیری را قبول نکرده است و ترانسفو تنها ابزارش حمل ترانسها میباشد اگر این کار در زنجان انجام بشود به پرند هم انتقال پیدا می کند و اعتصاب کارگران بی نتیجه می ماند.

بنا به اظهار یکی، بارگیری ترانسفو زنجان در حال حاضر که تجمع برگزار می شود اشتباه بزرگی بود زیرا که این مسئله به نفع آقای مومنی تمام می شود زیرا که ترانسفو زنجان و پرند زیر نظر بترانس و آقای مومنی هستش و سهام هر دو یکی است.

بنا بر مطالب منتشر شده آقای مهدی مومنی مالکی که در چندین ماه گذشته گروه ایران ترانسفو رو به چالش های خطرناکی کشیده نایب رییس کارگزاری آراد سرمایه می باشند و به هیچ عنوان دید تولید ندارند و فقط اموال و سهام ایران ترانسفو برایش لذت بخش است.

نسیم امروز درهمین رابطه نوشت: کارگران و بیش از 2 هزار نیروی شرکت ایران ترانسفو از روز یک شنبه تا کنون دست از کار کشیده و در مقابل درب کارخانه تحصن کرده‌اند.

برپایه این گزارش،کوچک شدن کارخانه‌ به دلیل فروش برخی از قسمت‌های آن و در پی این موضوع، 6 ماهه شدن قراردادها به جای یک ساله بودن و ایجاد تغییراتی در بیمه کارگران از جمله دلالیل اصلی این تحصن بوده است.

یکی از کارگران متحصن بیان داشته که بعد از حضور یکی از اعضا هیئت مدیره در این سمت دراسفند سال گذشته قرارداد کارگران کارخانه شهرری همگی به 6 ماه کاهش پیدا کرده است و بخش بازرگانی شرکت به هم ریخته و اجازه انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی به این بخش داده نمی‌شود و مدیر بخش بازرگانی نیز اخراج شده است.

تمامی این مسائل موجب شده است تا کارگران این مجموعه خشمگین شده و به دلیل کوچک شدن کارخانه‌ای که سرمایه استانی محسوب شده و تقریبا نیمی از جوانان شهر زنجان را به اشتغال درآورده است دست از کار کشیده و تحصن کنند. به طوری که گفته می‌شود این مجموعه حداقل 3 هزار نیروی کار را در خود جا داده است. البته تحصن تنها به شرکت ایران ترانسفوی زنجان ختم نشده و در پی آن اعتراض و تحصن کارکنان شرکت ترانسفو پرند در شهر ری را نیز به دنبال داشته است.

در یکی از پیام‌های این کانال تلگرامی توسط نیروهای این شرکت مطلبی نوشته شده است به این مضمون که دولت بدون توجه به معاش هزاران خانوار زنجانی عمده سهام شرکت ایران‌ترانسفو را برای جبران کسری بودجه خود به صورت اقساطی واگذار کرد و آنطور که کارکنان این شرکت احساس خطر کرده اند به زودی اموال منقول و غیر منقول این شرکت برای پرداخت سود کاذب تصویبی فروخته خواهد شد و در مدت چند سال اثری از سوله های  آبی در خروجی زنجان نخواهد بود و چه بسا دستگاه های خط تولید زنجان سوار بر تریلی ها برای توسعه کارخانجات ترانسفو  راهی تهران و سمنان شوند.

در نهایت در قسمتی از خواسته کارگران متحصن آمده است که ما از مسئولین انتظار داریم ضمن حمایت قاطع از درخواست کارگران شرکت ایران ترانسفو تمامی تلاش خود را در باطل کردن مزایده انجام داده و نیز واگذاری سهام را به پرسنل و بازنشستگان و مجموعه ایران ترانسفو انجام نمایند و در صورت لزوم به مردم خود زنجان واگذار نمایند.

 

 

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع کشت و صنعت شانزدهمین روز را پشت سرگذاشت!

اعلام همبستگی کارگران کشت و صنعت شهرهای دیگرباشرکت درتجمع همکارانشان!

حدود سیصد نفر از کارگران مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، بیش از شانزده روز است که در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات حقوق و دستمزدشان ، مقابل ورودی این مجتمع چادر زده‌اند.

به گفته تجمع کنندگان ، قرار است سیزدهم مرداد ماه جاری تعدادی از کارگران کشت و صنعت دیگر شهرهای ایران هم به این اعتراض بپیوندند و با حضور در مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، با کارگران مهابادی همصدا شوند.

به گزارش6مردادجوان، سیصد نفر از کارگران شاغل در شرکت‌های چهارگانه سبز مهاباد شامل کشت و صنعت مهاباد ، مجتمع دامداری و صنعتی مهاباد ، مجتمع هما مرغ مهاباد و سردخانه زمزم مهاباد ، 15 ماه مطالبات دستمزدی پرداخت نشده دارند.

به گفته این معترضان،حتی کارگرانی هم هستند که دستمزد خود را از نیمه دوم سال 93 تاکنون دریافت نکرده اند.

این در حالی است که بسیاری از این کارگران در تأمین هزینه های روزمره زندگی خود و خانواده شان ناتوانند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته تجمع کنندگان ، قرار است سیزدهم مرداد ماه جاری تعدادی از کارگران کشت و صنعت دیگر شهرهای ایران هم به این اعتراض بپیوندند و با حضور در مجتمع کشت و صنعت مهاباد ، با کارگران مهابادی همصدا شوند.

گفتنی است جمع مطالبات کارگران کشت و صنعت مهاباد 8 میلیارد و 500 میلیون ریال و جمع مطالبات مرغداران از این شرکت هابه 60 میلیارد ریالمیرسد.

شایان ذکر است پس از واگذاری مجتمع کشت و صنعت مهاباد به بخش خصوصی در سال 86 ، شرکت های چهارگانه سبزشامل کشت و صنعت ، دامداری ، هما مرغ و سردخانه زمزم با مشکلات زیادی مواجه شده اند و به دلیل پرداخت نشدن دستمزد کارگران شاغل در این شرکتها ، وضع زندگی آنان ماه به ماه وخیم تر میشود.

 

 

بازگشت بکار کارگران اخراجی مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال!

هرمز طی گزارشی بتاریخ6مرداد از بازگشت بکار کارگران اخراجی مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال،خبرداد.

بنا بهمین گزارش،بدنبال تجمع  روزشنبه2مرداد ماه کارگران اخراجی وشاغل مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال دراعتراض به اخراج وبرای بازگشت بکار با دستور مستقیم وزیر کار تمام کارکنان که حکم اخراج را دریافت کرده بودند به شرکت برگشتند.

علیمحمدى با اخراج پرسنل قدیمی که در آستانه بازنشستگی و از پیکره اصلی شرکت و از نیروهای رسمی می باشند و علیرغم ادعاهای ایشان که تعهدی در قبال پرسنل پیمانکار ندارد نه تنها نتوانست همانند دفعه قبل که قصد اخراج 620 نفر از نیروهای زحمتکش و کارگری شرکت را داشت به اهداف ضدکارگری و ضد اشتغال خویش برسد بلکه در تمامی مجامع استان و کشور رسوا گردید.

در پی این رویداد همه کارکنان این شرکت در تمامی رده ها نشان دادند که پشت به پشت یک به یک همکاران خود بوده و در مقابل ظلم سکوت نخواهند کرد.

در  نتیجه اتحاد کارگران به بازگشت اخراجی های این مجموعه بدل شد و در حال حاضر با دستور مستقیم وزیر کار تمام کارکنانی که حکم اخراج را دریافت کرده بودند به شرکت برگشتند.

 

 

درهمین رابطه:

*تجمع کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمز آل دراعتراض به اخراج ازکارمقابل استانداری هرمزگان!

بیش از 150 نفر از کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمز آل دراعتراض به اخراج ازکارمقابل استانداری هرمزگان در بندرعباس تجمع کردند.

به گزارش2مردادجوان،نماینده کارگران در این تجمع گفت: از چند روز پیش علی محمدی مدیریت کارخانه به این کارگران که استخدام این شرکت هستند و در بخش اداری و تولید کار می کنند اعلام کرده است تا برای تسویه مراجعه کنند.

وی افزود: در فهرست اخراجی کارکنان ، افرادی باسابقه دو تاهجده سال حضور دارند.

کارگران اخراجی همه قراردادی هستند و بصورت مستقیم با شرکت آلومینیوم المهدی قرارداد دارند.

 

 

* نماینده کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی – هرمزآل  اخراج شد!

روزگذشته(2مردادماه) هم زمان با برگزاری تجمع کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی – هرمزآل مقابل استانداری هرمزگان، نماینده کارگران اخراج شد.

به گزارش 3مرداد فارس ، صبح روز گذشته حدود یک هزار نفر از کارگران مجتمع آلومینیوم المهدی – هرمزآل در اعتراض به خلف وعده استاندار هرمزگان در خصوص حل مشکلات کارگران این کارخانه صنعتی و همچنین بروز مشکلات جدید برای کارگران این شرکت علاوه بر مشکلات پیشین، به خصوص اخراج بی‌دلیل 150 نفر از کارگران قرارداد مستقیم  مقابل استانداری هرمزگان دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از کارگران معترض درهمین رابطه گفت: چند ماه پیش استاندار هرمزگان طی مصاحبه‌ای با صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به مردم هرمزگان و کارگران شرکت آلومینیوم المهدی‌هرمزآل گفت که تمام مشکلات کارگران این کارخانه از جمله موضوع اخراج 620 نفر از کارگران خدماتی شرکت، عدم پرداخت کارانه مصوب هیأت مدیره، عدم پرداخت حق بیمه تکمیلی، حذف حقوق شرایط سخت و زیان‌آور محیط کار، عدم پرداخت عیدانه مصوب هیأت مدیره و… با رایزنی‌های انجام شده حل شده است و دیگر جای هیچ نگرانی نیست از این‌رو کارگران هم با اعتماد به وعده‌های استاندار دست از تجمعات اعتراضی خود برداشتند اما اکنون علاوه بر اینکه هیچ یک از مشکلات پیشین حل نشده است بلکه خریدار شرکت در اقدامی خلاف قانون 150 نفر از کارگران که قرارداد مستقیم مجموعه المهدی هرمزآل را اخراج نموده است.

وی خاطرنشان کرد: استاندار هرمزگان از جمله افرادی است که گاه و بی‌گاه با انجام مصاحبه‌های جانب‌ دارانه از خریدار، بدون هیچ اطلاعی از روند جاری کار در مجموعه المهدی‌ هرمزآل، چند سال زحمات، جان‌فشانی‌ها و ازخودگذشتگی‌های کارگران زحمتکش این شرکت را زیر سؤال می‌برد.

این کارگر شرکت آلومینیوم المهدی هرمزآل در ادامه تصریح کرد: استاندار به‌جای اینکه به‌عنوان رئیس شورای تأمین استان به فکر ایجاد ثبات در هرمزگان باشد، فضای استان را با اتخاذ سیاست‌های این‌چنینی ملتهب کرده است.

به گزارش امروز هرمز درهمین رابطه،کارگران معترض شرکت آلومینیوم المهدی اظهار کردند:درخواست ما از استاندار این است که همانطور در رسانه ی ملی (صدا و سیما) اعلام کردند که همه مسائل و مشکلات حل شده است، الان به خاطر اشتباهی که کردند از ما معذرت بخواهند و اعلام کند با این سمت در استان هیچ کاری از دستشان برنمی آید.

کارگران شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان بعد از گذشت شش ماه از اخراجشان و با وجود پیگیری های متعدد برای ششمین بارمقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند و خواستار رسیگی مسئولان به مشکلاتشان شدند.

یک کارگر اخراجی شرکت آلومینیوم المهدی  با 20 سال سابقه کاری که در لیست اخراجی های این شرکت قرار داشت گفت: رئیس کنونی آلومینیوم  ادعا دارد که قصد دارد کارخانه را با 800 نیرو اداره کند در حالی که در متن قرار داد تعداد 1350 کارگر قید شده است.

یکی دیگر از کارگران اخراجی این شرکت با 19 سال سابقه افزود: مدیر جدید تمام بیمه های تکمیلی سال گذشته ما را از حقوقمان کم کرده و به بیمه هیچ هزینه ای پرداخت نکرده است، در فیش های حقوقی قید شده، از حقوق ما مبالغی برای بیمه تکمیلی کسر شده اما پرداختی به بیمه ها نداشتند و وقتی که ما برای درمان به بخش های درمانی مراجعه نموده ایم با این حقیقت تلخ روبرو شدیم که، بیمه ما دارای اعتبار نیست و حق بیمه از سوی این شرکت به شرکت بیمه گر پرداخت نشده است که این امر  دزدی آشکار از کارگران زحمتکشی است که با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند.

وی افزود: چرا امروز مقامات استانداری با ما برخوردی نمی کنند و جلوی تجمعات ما را نمی گیرند؟ آنها همه این موضوع را می دانند که حق با ماست و درخواست های ما کاملا قانونی و طبق حق و حقوق قانونی می باشد و تنها چیزی که می توان گفت این است که علی محمدی می خواهد کارخانه را از کار ساقط کند.

وی اظهار کرد: درخواست ما از استاندار این است که همانطور در صدا و سیما اعلام کردند که همه مسائل و مشکلات حل شده است، الان به خاطر اشتباهی که کردند از ما معذرت بخواهند و اعلام کند با این سمت در استان هیچ کاری از دستش برنمی آید.

یکی دیگر از کارگران حاضر در این تجمع در حالی که حکم نیروی رسمی در دست دارد گفت: با 19 سال سابقه در بخش تولید، پای دیگ 900 درجه کار کردن، سوختگی ها، بیماری های ناشی از سختی کار بدون هیچ عذری در تاریخ 31 تیر اخراج شدم  این در حالی است که در حکم کارگزینی به عنوان نیروی رسمی و دائمی ثبت شده است.

یکی دیگر از کارگران این شرکت که سابقه کار بالایی داشت تأکید کرد: ما جوانی خودمان را برای این شغل گذاشته ایم و در حال حاضر برای شغلی که در شرف بازنشستگی آن هستیم امنیت شغلی نداریم. پرسنلی که روی کار آمدند بین کارگران و کارمندان تفرقه ایجاد می کنند و همه چیز را به چشم بومی و غیر بومی می بینند. همه این ها در صورتی اتفاق افتاده است که در قانون کار ذکر شده با تعویض مدیران و روسا تا 5 سال هیچ یک از کارمندان آن مجموعه نه اخراج و نه تعویض شوند.

دیگر کارگر اخراجی با 18 سال سابقه ی کار که جزء نیروی های رسمی این شرکت است عنوان کرد: این کارخانه را با قراردادی مبنی بر 1350 نفر تعداد کارگران و کارمندان مشغول کار امضا کرده اند و در یکی از بندهای قرارداد به صراحت قید شده که خریدار تا 5 سال حق جابجایی یا تعدیل و اخراج این تعداد نیروی کار را نخواهد داشت اما امروز شاهد آن هستیم که خریدار این شرکت به پشتوانه ارتباطاتی که دارد آگاهانه تیشه به ریشه تک تک ما می زند و ظاهرا هیچ مقامی هم قادر به مقابله با وی نیست.

 

 

از مصوبه افزایش مناطق آزاد اقتصادی تا مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، جوازهای قانونی گرفتن حق حیات!

با تصویب لایحه افزایش مناطق آزاد، عملا و قانونا بخش فی الحال مشمول قانون کار نیز در مسیر خارج شدن از شمول قانون کار جاری که همین قانون کار خود در زمره ضد کارگری ترین قوانین قرار دارد، قرار گرفته است. با وجود اینکه قانون کار موجود خود مجوزی قانونی برای به فقر و فلاکت کشاندن اکثریت جامعه که کارکن و مزدبگیر هستند، بوده و ناچیز ترین حق ظاهرا به نفع کارگر در آن نوشته شده باشد آنچنان دگم و مبهم و قابل تفسیر می باشند که عملا هیچ چیز به نفع کارگر رقم نمی خورد، با این مصوبات دیگر در ضدیت با منافع طبقه کارگر، قانون هیچ ابهامی را بر جای نخواهد گذاشت. چنین مصوبه ای با حذف خدماتی از قبیل بیمه تأمین اجتماعی و جایگزین کردن اختیار تام در دست کارفرمایان با تکالیف و الزامات نیم بند آنان که تا امروز از لحاظ قانونی برایشان اندکی دست و پا گیر بود، به مثابه فرش قرمزی است که زیر پای کارفرمایان و سرمایه گذاران پهن شده تا  به میل خود دستمزد تعیین کنند، قرارداد تنظیم کنند، اخراج کنند و هر اقدامی را که به صلاح خود بدانند علیه کارگران به انجام برسانند و این گونه اقتصاد به گل نشسته بعد از برجام را با اعمال بی حقوقی مطلق و به فلاکت کشاندن بیشتر طبقه کارگر، از مخمصه نجات دهند.

اما یورش قانون فقط به بخش شاغل طبقه کارگر محدود نمانده و بی حقوق ترین و محروم ترین بخش آن نیز یعنی بیکارانی که از فشار فقر و گرسنگی به دستفروشی، تن فروشی و گدائی روی آورده اند را در بر گرفته است. مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر جرم شمردن دستفروشی و گدائی، نمونه ای از قانونی شدن گرفتن حق حیات از میلیونها انسان محروم و بی حقوق است که برخلاف میل خود از کار اخراج شده یا اصلا امکان دستیابی به هیچ کاری حتی با دستمزدهای چهار بار زیر خط فقر و تحقیر آمیز فعلی را نداشته اند و بدون هیچ گونه پشتوانه دولتی و محروم از برخورداری از هیچ نوع بیمه اجتماعی از جمله بیمه بیکاری ناچار به تحمل تحقیر و لگد مال شدن شأن انسانی خود برای سیر کردن شکم خود و اعضاء خانواده هایشان شده اند.

بی تردید این مصوبات هدفی غیر از قانونی کردن تعرض به زندگی و حق حیات اکثریت جامعه که مزدبگیر یا بیکار و بی پناه هستند را دنبال نمی کند. نباید در مقابل این تعرض و یورش رسمی و قانونی به حیات و معیشت خود منفعل بود. مبارزه وسیع و متحدانه ما برای لغو این مصوبات و تدوین و تصویب یک قانون کار مدرن و تأمین کننده منافع کلیه بخشهای طبقه کارگران لازم و حیاتی است.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

6 مرداد 95

 

 

بیکاری 80کارگر زاگرس خودرو بدنبال تعطیلی کارخانه!

به گفته کارگران کارخانه زاگرس خودرو به دنبال توقف فعالیت این واحد صنعتی تمامی آنها از دو ماه پیش تاکنون بیکار شده‌اند.

به گزارش 6مرداد ایلنا،گروهی از کارگران کارخانه زاگرس خودرو گفتند: دست‌کم حدود 80 نفر هستیم که همگی از ابتدای خردادماه تاکنون بیکار شده‌ایم.

به گفته کارگران این واحد صنعتی، کارخانه زاگرس خودرو که از شرکت‌های وابسته به یک گروه خودروسازی در کشور مالزی است ،  پس از چندین ماه کاهش در ظرفیت تولید از اول خرداد ماه (۹۵)  رسما تعطیل شده و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.

این کارگران که بصورت میانگین 10سال سابقه کار دارند، در ادامه درباره وضعیت شغلی خود می‌گویند:زمانی در این  واحد  خودرو سازی  حدود 400 کارگر کار می کرد که از میانه دهه 80 به مرور و با آغاز مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی، مدیریت کارخانه سیاست‌های تعدیلی را پیش گرفت و به تدریج از تعداد همکاران آنها کاسته شد.

آنان با بیان اینکه هم اکنون مالکیت این واحد به یک خودرو ساز جدید واگذار شده و بخش زیادی از تجهیزات وماشین آلات  کارخانه زاگرس خودرو به فروش رسیده  است، تاکید کردند: اگرچه از سوی مدیریت با همه آنها تسویه حساب شده است اما به دلیل آنکه در این محدوده جغرافیایی کشور هیچ فرصت شغلی دیگری وجود ندارد، همه آنها برای تامین معاش خود دچار مشکل شده‌اند.

آنها با یادآوری اینکه مالکیت و مدیریت کارخانه زاگرس خودرو تغییر کرده است؛ گفتند: با توجه به وضعیت نامناسب معیشتی و شرایط دشوار اقتصادی انتظار داریم تا کارفرمای جدید با بازگشایی کارخانه امکان اشتغال دوباره را فراهم کند.

کارگران زاگرس خودرو در عین حال گفتند: این واحد خودرو سازی پیش از تعطیلی با یک خودروساز داخلی همکاری داشت که به مرور با کاهش منابع مالی توان تولید خود را به یکباره از دست داد.

 

 

واگذاری زغالسنگ خمرود و کک سازی زرند به بخش خصوصی  و وحشت کارگران ازاخراج!

مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران شهرستان زرند به بخش خصوصی واگذار می شود وکارگران نگران آینده شغلیشان هستند. پخش خبرهایی مبنی براینکه مجتمع کک سازی و پالایشگاه قطران با نیروی مازاد مواجه است و باید برخی ازکارگرانش اخراج شوند موجب وحشت کارگران شاغل دراین مجتمع شده است.

به گزارش4مرداد صدای زرند ، بسته سرمایه گذاری «طرح تجهیز معدن زغالسنگ خمرود» همراه با کارخانه کک سازی زرند به بخش خصوصی ارایه می شود.

این طرح به صورت بسته ای از سرمایه گذاری تدوین شده شامل «آماده سازی، تجهیز و استخراج زغالسنگ خام از معدن خمرود و تبدیل آن به‌ کنسانتره» و «تولید کک در کارخانه کک سازی زرند» است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران این برنامه را در جهت اصل 44 قانون اساسی، سیاست های کلان خصوصی سازی دولت و استفاده از توان شرکت های داخلی به اجرا می گذارد.

همچنین افزایش تولید زغالسنگ و کک با هدف تامین بخشی از نیاز کارخانه های تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می شود که در برنامه چشم انداز پیش بینی شده است.

معدن زغالسنگ خمرود که از 38 میلیون تن ذخیره برخوردار است با هدف تولید 750 هزار تن زغالسنگ خام و تبدیل آن به 400 هزار تن کنسانتره زغالسنگ طراحی شده است.

همچنین کارخانه کک سازی زرند نیز که در این بسته سرمایه گذاری قرار دارد سالانه از ظرفیت تولید 400 هزار تن کک برخوردار است. معدن زغالسنگ خمرود و کارخانه کک سازی در محدوده استان کرمان واقع شده اند.

بر اساس طراحی های انجام شده، شرکتی که برنده فراخوان اجرای این بسته سرمایه گذاری شود به عنوان شرکت بهره بردار، بخش آماده سازی،‌ تجهیز،‌ تولید زغالسنگ،‌خام،‌ کنسانتره و کک سازی را بر عهده دارد و همچنین به عنوان فروشنده محصولات نیز شناخته خواهد شد.

از سوی دیگر شرکت هایی که در حال حاضر مصرف کننده نهایی این تولیدات محسوب می شوند، در بین متقاضیان سرمایه گذاری، در اولویت قرار دارند.

طرح زغالسنگ خمرود و کارخانه کک سازی زرند به عنوان یکی از بخش های زیر مجموعه ایمیدرو شناخته می شود.

 

 

عدم پرداخت 4ماه حقوق ودیگرمطالبات بیش از1400کارگر معدن البرز شرقی!

با گذشت چهار ماه از شروع سال 95 بیش از هزارو 400کارگرمعدن زغال سنگ البرز شرقی هنوز موفق به دریافت مطالبات معوقه ۴ماه گذشته خود نشده‌اند. این درحالیست که کارفرمای این واحد معدنی برای جلوگیری از اعتراض کارگران مرتباً وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران را می‌دهد.

به گزارش6مردادایلنا،تعدادی از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی گفته‌اند، معوقات مزدی مربوط به ماه‌های فروردین ،اردیبهشت،خرداد وتیر سال جاری به همراه عیدی و پاداش پایان ۹۴ آنها هنوز پرداخت نشده است. این درحالیست که کارفرمای این واحد معدنی برای جلوگیری از اعتراض کارگران مرتباً وعده پرداخت مطالبات معوقه کارگران را می‌دهد.

این کارگران می گویند؛بر اساس وعده های داده شده از سوی کارفرما قرار بود روز گذشته 5 مرداد ماه یک ماه ازمطالبات  معوقه کارگران این واحد معدنی پرداخت شود که تا لحظه ارسال این خبر عملی نشده است.

به نقل از این کارگران که در دارای سوابق 15 تا 25ساله هستند، گفته می‌شود آخرین دریافتی که کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی در سال جاری داشته اند 26 خرداد ماه مربوط به عیدی پایان سال 95 بوده است.

طبق اظهارات کارگران معدن طزره؛ مدیریت معدن هنوز بابت وصول طلب مربوط به فروش زغال سنگ‌های استخراجی همچنان با مشکل بدحسابی خریداران مواجه است.

این کارگران می‌گویند امیدواریم که وعده مدیریت معدن در هفته جاری عملی شده و پس از ماهها انتظار، مطالباتشان پرداخت شود.

 

 

عدم پرداخت 4ماه حقوق بیش از هزارکارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس!

دستمزد بیش از هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس در سال جدید پرداخت نشده است. کارگران می‌گویند هیچ وعده ای در مورد زمان پرداخت، داده نشده‌است.

به گزارش6مردادایلنا،جمعی از کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از ادامه مطالبات مزدی خود خبردادند.

به گفته این کارگران دستمزد بیش از هزار کارگر پیمانکاری این پالایشگاه در سال جدید پرداخت نشده و این کارگران 4 ماه معوقات مزدی دارند.

از قرار معلوم در مورد زمان پرداخت این مطالبات هیچ وعده‌ای به کارگران داده نشده است.

کارگران ساختار سلسله مراتبی شرکت‌های پیمانکاری را دلیل بروز این مشکلات می‌دانند و می‌گویند: تا 4 و 5 سطح شرکت‌های پیمانکاری داریم که اوضاع شغلی و معیشتی کارگران شاغل در شرکت های پیمانکاری جزء بسیار وخیم است.

به گفته کارگران، مدیران عامل شرکت‌های پیمانکاری جزء به مدیران رده‌های بالاتر وخامت اوضاع را گزارش کرده‌اند اما تا کنون هیچ اقدامی در جهت پرداخت مطالبات کارگران انجام نشده است.

کارگران می‌گویند به حدی درگیر مشکلات معیشتی هستیم که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه کار و گرداندن چرخ‌های تولید نداریم و در حال حاضر بلاتکلیف و مستاصل هستیم.

 

 

جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی با حضور در بیمارستان سینا از پرسنل این بیمارستان قدردانی کردند

صبح امروز جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی با حضور در  بیمارستان سینا و ملاقات با دکتر شکوری راد و برخی دیگر از مسئولین این بیمارستان، مراتب تشکر و امتنان خود را از زحمات آنان در طول 13 روز بستری بودن جعفر در بیمارستان سینا اعلام و در ادامه با  مراجعه به بخش جراحی مردان با تقدیم گل و شیرینی به پزشکان و پرسنل این بخش، از زحمات آنان قدردانی کردند.

جعفر عظیم زاده در پنجاهمین روز اعتصاب غذا به بیمارستان سینا منتقل و مدت 13 روز در بخش جراحی مردان این بیمارستان بستری بود. وی در طول این مدت زیر سرم و تحت نظر پزشکان قرار داشت و هر روز جمع های کثیری از کارگران و معلمان و فعالین مدنی و اجتماعی و دانشجویان به ملاقات وی می آمدند و بخش بشدت شلوغ می شد با اینحال پرسنل این بخش علیرغم شدت کار بالا و فشارهای سنگین کاری با صبر و حوصله با مراجعین برخورد و با مسئولیت بالایی  از جعفر عظیم زاده مراقبت میکردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 6 مرداد ماه 1395

 

 

تجمع اهالی روستای ُبندیزه بروجرددراعتراض به بی آبی مقابل فرمانداری

اهالی روستای ُبندیزه :پنج روز است آب نداریم

صبح امروز چهارشنبه6مردادماه، تعدادی از اهالی روستای  ُبندیزه بروجرد مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مشکل بی آبی و کم آبی در این روستا شدند و به گفته اهالی روستا این روستا حدود پنج روز است که آب ندارد.

به گزارش6مرداد بازتاب بروجرد،مشکل کم آبی و بی آبی طی سالهای اخیر در روستاها به حد بحران رسیده و روز به روز بر تعداد روستاهای درگیر با کم آبی اضافه می شود.

قطعی چند ساعته آب، آبرسانی با تانکر و یا جیره بندی از مهمترین مشکلات این روزهای روستانشینان شهرهای بروجرد است که با توجه به گرمای طاقت فرسای هوا از مشکل بی آبی در طول روز رنج می برند.

گرچه در طول سال بارها و بارها پروژه های آبرسانی برای روستاها در نظر گرفته می شود اما مشکل بی آبی در روستاهای بروجرد همچنان پابرجاست تا این که این مشکل اهالی یکی از  روستاهای بروجرد را کلافه کرد و صبح امروز چهارشنبه در مقابل فرمانداری تجمع و اعتراض خود را نسبت به بی آبی و بی توجهی مسئولین به این امر نشان دادند.

در این تجمع حدود 30 نفر از اهالی روستای بندیزه بروجرد در مقابل فرمانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به این مشکل شدند.

یکی از اهالی روستا گفت: مدتهاست که ما مشکل بی آبی در روستا داریم و مسئولین در این راستا هیچ گونه توجهی ندارد.

وی که نخواست نامی از او برده شود اضافه کرد: امروز دقیقا پنج روز است که ما آب نداریم و مسئولین خود را جای ما قرار دهند که با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد.

به گفته وی خانواده های ما در این گرمای هوا و قطع آب رنج زیادی می کشند و متاسفانه هیچ کسی به این مشکل توجهی ندارد.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: آب روستای ما با روستای همجوار مشترک است و اشتراک آب در دو روستا مشکل ساز است و سالهاست که این مشکل وجود دارد و تا کنون اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.

گودرزی تصریح کرد: با توجه به مشکل کم آبی خصوصا در روستاها مسئولین باید کاری انجام دهند و در صدد رفع آن اقدام نمایند.

به گفته وی سالهاست که آب شرب این دو روستا مشترک است و این مشکل وجود دارد اما روستای خشتیانک فلکه آب شرب را بسته و آب به روستای ما نمی رسد.

در ادامه “احمد گودرزیان” معاون فرماندار بروجرد گفت: کم آبی و افت فشار آب شرب مهمترین مشکل روستای بندیزه بروجرد است و مشکل دیگر این که آب دو روستای بندیزه و خشتیانک با هم مشترک است و در برخی از موارد روستای همجوار فلکه آب این روستا را بسته و مشکل آب تشدید می شود.

وی اضافه کرد: قرار شد آب شرب این دو روستا از هم جدا شود تا مشکل کم آبی در این قسمت از بین برود. به گزارش بازتاب بروجرد با تجمع اهالی روستا در مقالب فرمانداری، اقدامات اولیه برای جدا کردن مسیر آب دو روستا در دستور کار قرار گرفت.

 

 

کارگر فاز 4-5 عسلویه کماکان درکماست!

در وضعیت جسمی «محسن سهیلی اسحاق» یکی از کارگران فاز 4-5 عسلویه که در برخورد سرویس رفت و برگشت کارگران فاز 4-5 عسلویه با یک کامیون حامل تانکر آب به کما رفته بود، تغییری حاصل نشده است.

به گزارش 6مردادایلنا، وضعیت جسمی آقای «محسن سهیلی اسحاق» یکی از کارگران فاز 4-5 عسلویه  که در  برخورد سرویس رفت و برگشت کارگران فاز 4-5 عسلویه با یک کامیون حامل تانکر آب به کما رفته بود تغییری حاصل نشده است.

وی به دلیل خونریزی شدید مغزی به بیمارستان مرکزی شیراز (MIR) منتقل شد اما به دلیل پایین آمدن  سطح هوشیاری به کما رفت.

 

 

گزارش تکمیلی درباره گرمازدگی 7کارگر شهرداری بوشهر!

گرمای هوا این‌روزها در استان بوشهر شدت یافته است و این موضوع باعث شده تا تعدادی از پاکبانان بوشهر راهی بیمارستان شوند. هفت نفر از پاکبانان شهرداری بوشهر که زیر آفتاب مشغول به فعالیت بودند، دچار گرمازدگی شدند و برای انجام مراحل درمانی راهی بیمارستان شدند.

به گزارش6مردادمهر،پیام مساعدی کارشناس هواشناسی استان بوشهر اظهار داشت: در روزهای اخیر شاهد افزایش دما و رطوبت هوا در استان بوشهر هستیم و درمای هوا در برخی نقاط به بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد رسیده است و رطوبت بالای ۹۰ درصدی را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از ساعات و در برخی مناطق استان دمای هوا به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد نیز رسیده است، افزود: این افزایش دما باعث گرمازدگی برخی از افراد که در فضای آزاد کار می‌کنند شده است.

مدیرعامل پسماند شهرداری بوشهر نیز گفت: هفت نفر از پاکبانان شهرداری بوشهر که زیر آفتاب مشغول به فعالیت بودند، دچار گرمازدگی شدند و برای انجام مراحل درمانی راهی بیمارستان شدند.

مسعود غلام‌زاده اضافه کرد: گرمای هوا این روزها بسیار افزایش یافته است و کارکردن در فضای آزاد را برای افراد مختلف به‌ویژه کارگران سخت کرده است.

عبدالرحیم دادجو مدیر فوریت‌های پزشکی استان بوشهر نیز گفت: این روزها شاهد افزایش مراجعه به اورژانس به علت گرمازدگی هستیم و این افراد حدود ۱۵ درصد از مراجعین به اورژانس را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا و افزایش رطوبت باعث مشکلاتی برای مردم شده است، افزود: این وضعیت هوایی احتمال گرمازدگی را بیشتر می‌کند و کودکان و افراد مسن و بیماران حتی‌الامکان در ساعت‌های ظهر از خروج غیرضروری از منزل پرهیز کنند.

 

 

 

جان باختن یک کولبر براثر تیراندازی نیروهای مسلح!

شامگاه روز گذشته(5مردادماه) درپی شلیک مستقیم هنگ مرزی سردشت در نزدیکی روستای “بزیله”، کولبر ٤٠ ساله‌ای به نام عزیز صداقت فرزند یوسف جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش 6مرداد کُردپا،این کولبردر مسیر روستای مذکور سرگرم امرار معاش از طریق حمل کالا با اسب بارکش بوده است.

در حمله‌ی مزبور نیز پدر عزیز بهمراه کولبر دیگری با نام صالح ویسی به شدت مصدوم و به مراکز درمانی سردشت انتقال می‌یابد.

کولبران قربانی از اهالی روستای “سوره‌چم” از توابع بخش مرکزی سردشت هستند.

همچنین عصر روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری در مرز شهرستان سردشت و این بار در نزدیکی روستای “بیتوش” نیروهای حکومتی به سوی گروهی از کاسبکاران شلیک کرده که در نتیجه‌ی آن دو نفرزخمی شدند.

هویت دو کاسبکار مصدوم؛ عبدالله رسولی و رسول رسولی می‌باشد که وضعیت عمومی عبدالله وخیم و تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.

اوایل هفته‌ی جاری نیز کولبری جوانی به نام هیدی اسماعیلی در حوالی روستای “مرگاسه” در منطقه آلان سردشت هدف گلوله‌ی نظامیان قرار گرفت و از ناحیه کمر به شدت زخمی شد.

ششم مردادماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …