سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 14 تیر 1395

کارگران معترض بازداشتی شهرداری اهواز:هیچ جرمی مرتکب نشدیم

کارگران بازداشت شده پیمانکاری ناحیه شهرداری اهواز با رد تمامی عناوین اتهامی که اکنون با شکایت کارفرما متوجه آنها شده‌است گفتند در روز بازداشت خود تنها برای پیگیری مطالبات خود تجمع کرده بودند و تمامی صحبت‌هایی که در مورد مغرضانه بودن و سوء نیت داشتن آن‌ها از مراجعه به ساختمان شهرداری اهواز گفته می‌شود از پایه کذب و دروغ است.

به گفته این کارگران پرداخت حقوق ثابت، حق اولاد، حق مسکن، حق بن و خواروبار ومزایای مربوط به شب کاری و کار در روز تعطیل هفتگی مهم‌ترین خواسته‌های آن‌ها بوده است و به غیر ازاین تمامی اتهامات مجرمانه‌ای که با شکایت کارفرما در پرونده قضایی آن‌ها ثبت شده؛ همگی بی‌پایه و اساس است. ‌

به گزارش 14تیرایلنا، کارگران بازداشت شده پیمانکاری ناحیه شهرداری اهواز با رد تمامی عناوین اتهامی که اکنون با شکایت کارفرما متوجه آنها شده‌است می‌گویند که تنها باهدف پیگیری برای اجرای کامل مصوبه دستمزدهای سال ۹۵ شورای عالی کار به شهرداری اهواز مراجعه کرده بودند.

کارگران پیمانکاری شهرداری اهواز که چندی پیش به دلیل اجتماع برای پیگیری مطالبات مزدی خود با شکایت کارفرما تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند؛ می‌گویند هیچکدام از عناوین اتهامی که اکنون متوجه آنهاست صحت ندارد و آنها تنها برای پیگیری خواسته‌های خود مقابل شهرداری اهواز تجمع کرده بودند.

این کارگران که شمار آن‌ها ۲۱ نفر است به دلیل آنکه در تاریخ ۲۴ خرداد ماه برای ۲ ماه مزد پرداخت نشده خود در مقابل ساختمان شهرداری اهواز تجمع کرده بودند که باشکایت شهرداری بازداشت و برای مدت ۵ روز روانه محبس شدند.

اگرچه کارگران یادشده در ‌‌نهایت از ۱۶ روز پیش تاکنون با قرار قانونی به صورت موقت آزاد شده و در حال حاضر به کار سابق خود بازگشته‌اند اما براساس شکایتی که در زمان بازداشت علیه آن‌ها ثبت شده است هنوز تحت تعقیب قضایی قرار دارند.

در حالی که این روز‌ها کارگران مورد نظر به اتفاق اعضای خانواده، بستگان و همکاران خود منتظر تشکیل دادگاه و روشن شدن وضعیت پرونده اتهامی خود هستند، گفتند: پیش از این ماجرا و با وجود توافقات ضمنی هرگز مطالبات مزدی آن‌ها براساس مصوبات شورای عالی کار پرداخت نشده است و به صورت مشخص جلسه‌ای که در مورد مزایای مزدی سال ۹۵ میان نمایندگان آن‌ها با نمایندگان شهرداری، پیمانکار و اداره کار برگزار شده بود بدون نتیجه مشخصی خاتمه می‌یابد.

این کارگران گفتند در روز بازداشت خود تنها برای پیگیری مطالبات خود تجمع کرده بودند و تمامی صحبت‌هایی که در مورد مغرضانه بودن و سوء نیت داشتن آن‌ها از مراجعه به ساختمان شهرداری اهواز گفته می‌شود از پایه کذب و دروغ است.

به گفته این کارگران پرداخت حقوق ثابت، حق اولاد، حق مسکن، حق بن و خواروبار ومزایای مربوط به شب کاری و کار در روز تعطیل هفتگی مهم‌ترین خواسته‌های آن‌ها بوده است و به غیر ازاین تمامی اتهامات مجرمانه‌ای که با شکایت کارفرما در پرونده قضایی آن‌ها ثبت شده؛ همگی بی‌پایه و اساس است. ‌

 

 

دادستان با نامه فرماندار به پرونده  کارگران معترض معدن سنگ آهن بافق ورود کرده است!

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق می‌گوید: دادستان پس از شکایت شرکت معدن سنگ آهن مرکزی بافق و پیگیری فرماندار به قضیه ورود کرده است.

به گزارش14تیرایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل نه کارگر معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر ضرورت  پیگیری برای اعتراض به احکام محکومیت صادره شده؛ گفت: در ملاقاتی که با دادستان  شهرستان بافق داشتم، در مورد پرونده کارگران صحبت شد.

وی ادامه داد: دادستان در این ملاقات اظهار داشت که دادستانی با توجه به شکایتی که شرکت سنگ آهن بافق از کارگران به شورای تامین و نیز دادسرا انجام داده بود و علیرغم این که پس از مدتی این شکایت را مسترد داشت،  از جنبه عمومی جرم و به دلیل پیگیری شورای تامین و نامه فرمانداربه قضیه وارد شده است.

فروغی با بیان این مطلب که طبق قانون وظیفه دادستان پیگیری شکایات و وظیفه وکیل دفاع از متهم است،  افزود: از نظر من هیچ گونه دلیل و مدرکی علیه متهمان در پرونده وجود ندارد و بدیهی است که انتظار دارم موکلانم به طور کامل تبرئه شوند.

 

 

جعفر عظیم زاده به شعبه چهار بازپرسی دادگستری شهرستان ساوه احضار شد

در حالی که تنها سه روز از آزادی موقت جعفر عظیم زاده میگذرد و وی بدنبال 63 روز اعتصاب همچنان در شرایط جسمانی نامناسبی قرار دارد اول وقت صبح امروز به شعبه چهار بازپرسی دادگستری شهرستان ساوه احضار شد. بر اساس این احضاریه جعفر فردا صبح می باید در این شعبه بازپرسی حضور پیدا کند.

جعفر عظیم زاده اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته در پی اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا و دستگیری شاپور احسانی راد عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، با حضور در دادگستری شهرستان ساوه پیگیر آزادی شاپور بود که توسط بازپرس شعبه اول بازپرسی دادگستری شهرستان ساوه در محل این شعبه دستگیر و بمدت 20 روز در سلول انفرادی محبوس گردید و سپس با مصادیقی از قبیل کمک به اعتصاب کارگران نورد و لوله صفا، تشکیل اتحادیه آزاد کارگران ایران و راه اندازی سایت اتحاد(سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران) به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم و با وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.

این اتهامات واهی در حالی در اواخر اردیبهشت ماه سال 94 در دادگستری شهرستان ساوه به جعفر وارد شد که وی دو ماه قبل از آن در اواخر اسفند ماه سال 93، با همین اتهامات در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به شش سال زندان محکوم شده بود و منتظر حکم دادگاه تجدید نظر بود که در ادامه با تایید حکم در شعبه 54 دادگاه تجدید نظر در 17 آبانماه سال گذشته روانه زندان اوین شد.

احضار جعفر عظیم زاده به شعبه چهار بازپرسی دادگستری ساوه از زمان آغاز اعتصاب وی و اسماعیل عبدی در دهم اردیبهشت ماه سالجاری بطور مکرر با هدف وارد کردن فشار مضاعف بر وی و وادار کردن جعفر به تمکین و سکوت صورت گرفته است.

بی تردید احضاریه جدید شعبه چهار بازپرسی دادگستری شهرستان ساوه نه تنها خللی در عزم جعفر عظیم زاده و ما کارگران برای دستیابی به مطالبات بر حق مان ایجاد نخواهد کرد بلکه بر عمق و دامنه اتحاد ما کارگران و کارگران و معلمان برای مقابله با وضعیت موجود خواهد افزود.

جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی پس از آزادی، اکنون در شرایطی قرار دارند که خطر بازگرداندن آنان با بهانه های واهی به زندان کاملا مرتفع نشده است از همین رو ما به نوبه خود در اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید و اصرار بر تحقق خواست پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و برداشته شدن اتهامات امنیتی از پرونده های فعالین صنفی و مدنی اعلام میداریم در مقابل هر گونه اقدامی که منجر به بازگرداندن این عزیزان به زندان صورت بگیرد ایستادگی خواهیم کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 14 تیر ماه 1395

 

 

اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری آزاد شهردراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق!

روزگذشته13تیرماه،جمعی از کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری آزادشهر استان گلستان در اعتراض به بی‌توجه‌ای کارفرما در وصول مطالباتشان دست از کارکشیده و مقابل ساختمان شهرداری این شهر تجمع کردند.

به گزارش14تیرایلنا،این کارگران در خصوص علت برپایی این تجمع گفتند: حدود ۱۲۰ نفر هستیم که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در سطح شهر آزاد شهر به جمع آوری زباله ورسیدگی به فضای سبز مشغولیم اما در نتیجه بی‌توجه‌ای مدیران این شرکت بابت ۳ماه مزد از کارفرما طلبکاریم.

به ادعای کارگران معترض شهرداری آزاد شهر مسئولان شهرداری آزاد شهر در پاسخ به اعتراض کارگران گفته اند که همه صورت وضعیت‌های مالی شرکت پیمانکاری را به موقع پرداخت می‌کنند واین پیمانکار است که در پرداخت مطالبات مزدی کارگران قصور می‌کند.

در همین رابطه یک فعال کارگری دراستان گلستان می‌گویند: اعتراض یک روز کارگران خدماتی وفضای سبز شهرداری آزاد شهر باعث کند شدن روند جمع آوری زباله‌ها در برخی معابر سطح شهر آزاد شهر شده است.

به گفته این منابع جمع نشدن این زباله چهره بدی به شهر داده و بوی تعفن زباله‌ها در برخی معابربه سبب گرم بودن هوا به استشمام عابران می‌رسد.

 

 

تجمعات اعتراضی کارکنان راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وضعیت استخدامیشان!

امروز14تیرماه،جمعی از کارکنان اداره راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان دراعتراض نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وضعیت استخدامیشان دست به تجمع مقابل اداره کل راه و شهرسازی و دفترامام جمعه زاهدان زدند.

در این تجمع جمعی از کارکنان با در دست گرفتن نوشته هایی با مضمون« من شرمنده خانواده خود هستم آقای مسئول!» اعتراض خود را نسبت به عدم پرداختی ها اعلام و خواستار رسیدگی آن شدند.

به گزارش14تیر ایسنا،جمعی از کارکنان اداره راه و شهرسازی در اعتراض به عدم پرداخت چند ماهه حقوق و سنوات سال گذشته خود در مقابل این اداره کل در محل میدان شهدای زاهدان اقدام به تجمع اعتراضی کرده اند.

براساس این گزارش، یکی از مدیران داخلی اداره فوق که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: این تجمع اعتراض آمیز مورد تایید است.

وی بیان کرد: کارمندان قراردادی این اداره چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده اند و به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته ایم این مطالبات این افراد را پرداخت نمائیم.

این کارمندان در انتظار پاسخی قانع کننده از سوی مدیران خود هستند.

به گزارش امروززاهدانه درهمین رابطه، نماینده کارکنان معترض اداره راه و شهرسازی سیستان وبلوچستان علت تجمع کارکنان را عدم دریافت حقوق 2 ساله کارکنان عنوان کرد و گفت: اغلب افراد حضور یافته در دفتر امام جمعه قراردادی بوده و از طرح های عمرانی حقوق خود را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه حدود 2 سال است که نه تنها حق و حقوق کارکنان به موقع پرداخت نشده و اضافه کار و ماموریتی هم برایشان واریز نشده است، افزود: اکثر خانواده های کارکنان به سختی امرار معاش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه از سال 94 حقوق و مزایای کارکنان پرداخت نشده است، ادامه داد: تاکنون به مسئولین بسیاری مراجعه کرده ولی جواب قانع کننده ای دریافت نکرده حتی با جواب رد سیستم وزارت کشور هم روبرو شدیم لذا جهت پیگیری مطالبات خود به دفتر امام جمعه زاهدان مراجعه کردیم.

وی در ادامه افزود: پس از حضور در دفتر امام جمعه زاهدان چون ایشان در دفتر حضور نداشتند رئیس دفتر وی ضمن یادداشت مشکلات قرار شد تا سه روز آینده جواب پیگیری قطعی را به ما اطلاع دهند.

در حاشیه این تجمع جمعی از کارکنان با در دست گرفتن نوشته هایی با مضمون« من شرمنده خانواده خود هستم آقای مسئول!» اعتراض خود را نسبت به عدم پرداختی ها اعلام و خواستار رسیدگی آن شدند.

یکی دیگر از معترضین ضمن گلایه از روند استخدام و پرداختی ها گفت: علی رغم سابقه کاری بالا اما همچنان بلاتکلیف و با مشکلات مالی دست به گریبان هستیم.

کارمند دیگری اضافه کرد: شرمنده همسر و فرزندانم هستم و با وجود چهارسال از رای دیوان همچنان چشم به جوابی از سوی مسئولین هستیم.

وی گفت: مسئولین تنها وعده سرخرمن می دهند زیرا نه تنها از ابتدای سال حقوقی دریافت نکرده ایم بلکه هیچ اضافه کاری هم برای ما پرداخت نشده است، بنابراین جهت پیگیری مطالبات خود دراینجا تجمع کرده ایم.

 

 

تجمع اعضای صندوق حمایت و بازنشستگی آینده سازدر اعتراض به تخلفات این صندوق و محرومیت از مقررات تامین اجتماعی!

ظهر امروز (دوشنبه ۱۴ تیر ماه) بیش از ۲۰۰ نفر از شاغلین و بازنشستگان تحت پوشش صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در اعتراض به تخلفات این صندوق، مقابل ساختمان مدیریت صنعتی واقع در شهرک والفجر تهران،تجمع کردند.

تجمع کنندگان می‌گویند از نظر ما این صندوق غیرقانونی است و مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار از‌‌ همان زمان نباید اجازه این انتقال را می‌دادند.

تجمع کنندگان گفتند ما خواستار اجرا شدن مقررات تامین اجتماعی در مورد خود و دیگر کارگرانی هستیم که بر خلاف قوانین مصوب از بدو استخدام ناخواسته به عضویت این صندوق درآمده‌اند.

 

به گزارش 14تیرایلنا،در این تجمع که از ساعت ۱۵ و سی دقیقه شروع شد مشمولان این صندوق که غالبا در شرکت‌های خودروسازی سابقه اشتغال دارند به تهران آمدند تا اعتراض خود نسبت به تخلفات این صندوق را به گوش مسئولان برسانند.

 

از قرار معلوم از اواخر دهه ۶۰ شرکت‌های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع بیمه اجباری بخشی کارگران شاغل خود را از صندوق تامین اجتماعی به این صندوق خصوصی منتقل کرده است.

این در حالی است که بر اساس ماده ۱۴۸ قانون کار مشمولین قانون کار نباید بیمه‌ای غیر از بیمه تامین اجتماعی داشته باشند.

این معترضین مهم‌ترین مطالبات خود را نظارت مجمعی بر عملکرد صندوق، شفافیت در مورد اطلاعات مالی صندوق و افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی اعلام کردند.

به گفته این معترضین، مقرارت بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای بیمه شدگان این صندوق به درستی اجرا نمی‌شود و مستمری بازنشستگان سخت و زیان آور این صندوق بسیار کمتر از همترازان آن‌ها در تامین اجتماعی است.

معترضان افزودند: ما تا دستیابی به مطالباتمان از همه مجاری قانونی استفاده خواهیم کرد و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری این مطالبات از طریق مجلس هستیم.

 

 

اعتراض کارگران شهرداری شهر حر در شوشنسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وحق بیمه!

سایه بیکاری بالای سر تعدادی از این کارگران!

تعدادی از کارگران شهرداری شهر حر از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش خواستار پرداخت شدن حقوق و بیمه سه ماهه خود شدند.

به گزارش14تیر ایرنا،این کارگران ضمن گله مندی از پرداخت نشدن حقوق و بیمه خود از سوی شهرداری خواستار پرداخت حقوق و مطالبات خود شدند.

شهردار شهر حر از توابع بخش مرکزی شهرستان شوش در این خصوص گفت:تا سال 94 روال کار شهرداری ها بر مبنای نیروی انسانی بود ولی اواخر سال گذشته طبق مصوبه هیات وزیران بکارگیری نیروهای خدماتی،فضای سبز و تاسیساتی شهرداری ها بر مبنای حجمی تغییر یافت .

علی پورباقر افزود:طبق این مصوبه از طریق مناقصه تعداد افراد مورد نیاز در شهرداری بر عهده پیمانکار می باشد و شهرداری و شورای شهر اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد .

وی افزود:در حال حاضر 27 نفر نیروی خدماتی ،فضای سبز و تاسیساتی در شهرداری حر توسط پیمانکار بکار گرفته شده اند در حالی که بر مبنای کار حجمی و مصوبه هیات وزیران پیمانکار فقط به 15 نفر آنها نیاز دارد و مابقی مازاد هستند.

پورباقر اظهار کرد:با توجه به اینکه از چهار ماه پیش تاکنون این نیروها جزو نیروهای انسانی شهرداری به شمار نمی روند و پیمانکار نیز توان پرداخت بیمه و حقوق این افراد را ندارد در این مدت به آنها حقوق و مزایایی پرداخت نشده است.

شهردار شهر حر از توابع بخش مرکزی شوش گفت:46 نفر در شهرداری حر جذب شده اند و تاکنون با مجوز شورای شهر بر سرکار مانده اند ولی اکنون با توجه به ناتوانی پیمانکار پیشین در ادامه کار و شروع به کار پیمانکار جدید این افراد اجازه فعالیت ندارند .

وی همچنین از کاهش ارزش افزوده در شهرداری ها خبر داد و گفت:هزینه شهرداری در طول ماه یک میلیارد و 100 میلیون ریال می باشد در حالی که ارزش افزوده این شهرداری تنها 400میلیون ریال می باشد و شهرداری از عهده مشکلات مالی خود بر نمی آید و توان پرداخت حقوق و مزایایی این کارگران را ندارد .

وی افزود:این کارگران می توانند طبق قانون از حقوق خود دفاع کنند.

شهر حر از توابع بخش مرکزی شوش با حدود 10 هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

 

 

وعده پرداخت مطالبات کارگران شرکت عمران اندیش وبازگشت بکارشان پس از اعتراضاتشان!

پس از رسانه ای شدن مشکل کارگران شرکت عمران اندیش مجری طرح ساماندهی ساحل رودخانه ارس مبنی بربیکارشدن وعدم پرداخت ماه ها حقوشان ونامه نگاری این کارگران با اداره کار وطرح شکایت در دادگستری شهرستان پارس آباد در راه دست یابی به مطالباتشان ، معاون امور عمرانی استانداری اردبیل از تامین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات معوقه این کارگران وبازگشت بکارشان،خبر داد.

به گزارش14تیرایرنا،علی آذرنژاد روز دوشنبه گفت: ساماندهی ساحل رودخانه ارس از طرح های دارای الویت استانداری اردبیل است و به علت تخصیص کم اعتبار مربوطه در سال قبل، شرکت مجری این طرح با مشکلات مالی و تعویق چهار تا شش ماه حقوق کارگران مواجه شده است.

وی افزود: امسال حدود 100 میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات معوق کارگران و تداوم اجرای طرح یادشده تامین شده و حقوق به عقب افتاده کارگران شرکت عمران اندیش در نیمه اول سال جاری پرداخت خواهد شد.

وی اظهار کرد: این شرکت به منظور پرداخت حقوق معوق کارگران، قصد فروش ماشین آلات خود را داشت اما به لحاظ تامین اعتبار لازم نیازی به این کار نخواهد بود.

آذرنژاد بیان کرد: پیمانکار شرکت مجری طرح ساماندهی ساحل رودخانه ارس در سال گذشته به رغم کمبود اعتبار همچنان به اجرای طرح ادامه داد و 30 میلیارد ریال طلب دارد.

او ساحل سازی رودخانه و جلوگیری از سیلاب و خطرهای ناشی از آن را از هدف های اجرای طرح ساماندهی ساحل رودخانه ارس در شمال استان اردبیل اعلام کرد.

معاون امورعمرانی استانداری اردبیل ادامه داد: حریم رودخانه ارس مشخص است اما به مرور زمان تغییر جهت آب باعث شسته شدن زمین های ساحلی شده است و با اجرای طرح ساماندهی، اراضی از دست رفته احیا خواهد شد.

بهروز محمدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل هم در این رابطه گفت: شرکت عمران اندیش از سال 90 با بهره گیری از نیروهای متخصص و کارگران بومی، کارهای خوبی در زمینه ساحل بندی در منطقه مغان در شمال استان اردبیل انجام داده است.

وی افزود: شرکت یادشده همواره به محض دریافت مبالغی در ازای کارهای انجام داده اش نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کرده است اما کمبود اعتبار در سال گذشته به تعویق حقوق آنها و تعطیلی کار منجر شد.

وی ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار لازم با تلاش مسوولان، ضمن تدوام اجرای طرح زمینه بازگشت به کار کارگران شرکت فراهم شود.

کارگران شرکت عمران اندیش مجری طرح ساماندهی ساحل رودخانه ارس اخیرا بدلیل پرداخت نشدن حقوق و مطالبات خود در فضای مجازی مطالب اعتراض آمیز منتشر کرده بودند.

درهمین رابطه:

 

 

*عدم پرداخت16ماه حقوق45 کارگر عمران اندیش بدنبال تعطیلی شرکت!

شرکت عمران اندیش گیلوار که مجری پروژه های سامان دهی رودخانه مرزی ارس بود پس از 5 سال فعالیت و بدون پرداخت 16 ماه حقوق معوقه 45 کارگر آن تعطیل شد.

به گزارش 30خردادآران مغان، خبر می رسد در حالی شرکت عمران اندیش گیلوار در شهرستان پارس آباد بعد از 5 سال فعالیت تعطیل شده است که کارگران آن از بهمن ماه 93 تا کنون حقوقی دریافت نکرده اند و تأخیر در پرداخت حقوق آنها به 16 ماه رسیده است.

این شرکت که مجری پروژه های سامان دهی رودخانه ارس در بازه های اضطراری توپراق کندی و سلمان کندی شهرستان پارس آباد و طرف قرارداد با امور منابع آب مغان است، 45 کارگر در آن مشغول به کار بودند که همگی آن از زمان تعطیل شدن بیکار شده اند بدون اینکه از 16 ماه قبل تاکنون حقوقی دریافت کرده باشند.

اما جمعی از کارگران این شرکت در ادامه نارضایتی از عدم پرداخت حقوق معوقات خود، با امضا نامه ای به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان پارس آباد و طرح شکایتی به دادگستری شهرستان خواستار پرداخت حق و حقوق و حل مشکل شان از سوی این شرکت شدند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان پارس آباد با تایید خبر تعطیلی شرکت عمران اندیش گیلوار و عدم پرداخت معوقات کارگران این شرکت گفت: این شرکت در حالی از مرداد 94 تعطیل شده است که حقوق کارگران آن از تیرماه سال 94 تاکنون پرداخت نشده است.

نادعلی یگانزاده با بیان اینکه شن و ماسه شرکت عمران اندیش فعال بوده، اما خود شرکت تعطیل بوده افزود: طبق لیستی که اواخر اردیبهشت ماه 95 توسط اداره تعاون و کار این شهرستان تهیه شده، این شرکت از تیرماه سال گذشته که 45 نفر کارگر در آن مشغول به کار بودند پرداخت معوقه حقوق داشته و خود شرکت نیز از مرداد 94 تعطیل است.

وی این را هم اضافه کرد: کارگران این شرکت با طرح شکایتی مبنی بر عدم دریافت حقوق خود از این شرکت به اداره تعاون شکایت کرده اند و رای ما هم در این باره صادر و به دادگستری شهرستان ارجاع داده شده است.

 

 

*عدم پرداخت10ماه حقوق کارگران شرکت عمران اندیش گیلوار!

به تعویق افتادن 10 ماه حقوق کارگران شرکت عمران اندیش گیلوار، نشان دهنده وضعیت نابه سامان برخی شرکتها در شهرستان پارس آبادمغان است.

به گزارش 23فروردین آران مغان، اخبارهای رسیده حاکی از این است کارگران شرکت عمران اندیش گیلوار از سال 94 در دریافت به موقع حقوق دچار مشکل شده و تأخیر در پرداخت حقوق آنها به 10 ماه رسیده است. و در شرایطی که گفته می شود مسئولان محلی از مشکلات این شرکت باخبرند اما هنوز بی‌تفاوتی‌ ها در خصوص پرداخت حقوق معوقه کارگران این شرکت ادامه دارد.

این شرکت که مجری پروژه های سامان دهی رودخانه ارس در بازه های اضطراری توپراق کندی و سلمان کندی شهرستان پارس آباد و طرف قرارداد با امور منابع آب مغان است، گفته می شود تنها مبلغ ناچیزی حدود دو میلیون تومان را به کارگرانش پرداخت کرده است.

این در حالی است که نادعلی یگانزاده رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان پارس آباد نیز با تایید خبر معوقه کارگران شرکت عمران اندیش گیلوار گفت: این شرکت در حالی در مرداد 94 تعطیل شده بود که حقوق کارگران این شرکت از تیرماه سال 94 پرداخت نشده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد که حقوق معوقه پرداخت نشده کارگران این شرکت مربوط به سال 94 بوده و از ابتدای امسال خبری مبنی بر پرداخت معوقه حقوق کارگران این شرکت به دست ما نرسیده است.

به گفته یگانزاده، پیش تر پرونده دو شرکت متخلف در بخش پشتیبانی نیروی انسانی در این شهرستان برای بررسی به تخلفات آنها به دستگاه قضایی پارس آباد ارجاع شده است.

اما پرداخت حقوق و بدهی معوقه کارکنان در شرکت عمران اندیش باعث شده، تا خود مدیران این شرکت دست به کار شده و با ارسال نامه ای به مدیریت امور آب مغان اذعان کنند که کارکنان این شرکت از بهمن ماه 93 تا آذرماه 94 هیچگونه حقوقی از این شرکت دریافت نکرده و در امرار و معاش زندگی خود با مشکل مواجه شوند و گاها در جلوی دفتر شرکت تجمع نموده و مسوولین شرکت را تهدید نمایند.

 

 

نامه سرگشاده  پرستاران دلیجان دراعتراض  به نحوه پرداخت بهره وری و کارانه!

جمعی از پرستاران شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی در یک نامه سرگشاده نسبت به آن چه بی توجهی به ارتقاء بهروری و پرداخت کارانه عنوان شده، انتقاد کردند.

به گزارش14تیرایرنا،در این نامه سر گشاده که خطاب به مسئولان استان مرکزی و شهرستان دلیجان نوشته شده آمده است: از اردیبهشت سال 1393؛ شمار مراجعه کنندگان و بیماران به بخش های بیمارستان امام صادق دلیجان افزایش یافت که نتیجه این برنامه باعث افزایش حجم کار ، نوبت کار غیر متعارف وکشیک های طولانی برای پرستاران دلسوز ومتعهد این شهرستان شده است.

دراین نامه که رونوشت آن به سازمان نظام پرستاری استان مرکزی ، دفتر نماینده مجلس ازمحلات و دلیجان ، دفتر امام جمعه و فرمانداری دلیجان نیز ارسال شده نوشته شده است: این امر باعث اضطراب و افسردگی،عدم تمرکز و بیماری های جسمی و روانی و عصبی در زندگی کاری و شخصی پرستاران این شهرستان شده است.

در این نامه تاکید شده است: با وجود این مشکلات مدیران بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان شهرستان نسبت به قانون ارتقاء بهروری و عدالت در پرداخت کارانه ها بی توجه هستند.

شهرستان دلیجان در جنوب استان مرکزی با 45 هزار نفر دارای یک بیمارستان با خدمات بستری است.

 

 

تجمعات خیابانی دوباره صیادان هندیجان دراعتراض به خلف وعده مسئولان مبنی برحل مشکل ورود به دریا  وصید!

ازروز گذشته13تیرماه، صیادان هندیجانی در اعتراض به خلف وعده مسئولان مبنی برحل مشکل ورود به دریا  وصید مجددا به خیابان‌های بازگشته‌اند ودست به تجمع زدند.

به گزارش14 تسنیم ، صیادان هندیجانی که پس از اعتراضات ماه گذشته خود از سوی مسئولان قول همکاری و حل مشکل گرفته بودند در اعتراض به رفع نشدن مشکل صید و بیکاری خود بار دیگر در بندرهندیجان تجمع کردند.

در ماه‌های گذشته صیادان و قایق داران هندیجانی در اعتراض به ممانعت از ورودشان به دریا و کسب رزق و روزی در خیابان اصلی بندرهندیجان تجمع کردند و نهایتا با قول مسئولان و معتمدان شهرستان برای حل مشکلشان به تجمع خود پایان دادند.

از روز گذشته این صیادان با بیان اینکه تنها منبع رزق و روزی شان ماهیگیری است و وعده مسئولان برای حل مشکل ورود به دریا حل نشده است مجددا به خیابان‌های بازگشته‌اند و به خلف وعده مسئولان اعتراض دارند.

یکی ازاین صیادان معترض در بندرهندیجان با اشاره به دلایل تجمع مجدد صیادان، اظهار داشت: حدودا 300 شناور کوچک صیادی که توسط فرمانداری و دریابانی تائید شده بودند و در تجمع روزهای گذشته شرکت کرده بودند، برای صدور دفترچه تردد مهلتی به آن‌ها شده بود اما این مهلت 20 روز است به اتمام‌ رسیده است.

وی افزود: روند اداری صدور مجدد تائیدیه بسیار زمان‌گیر بوده، این صیادان هنوز موفق به اخذ دفترچه نشده‌اند و اکنون برای رفتن به دریا جلوی آن‌ها گرفته می‌شود.

صیاد هندیجانی گفت: روند اداری صدور دفترچه، آزمایش‌های صدور پلاک بیش از 2 ماه طول می‌کشد و در عرض 20 روز ممکن نیست کارها صورت گیرد. لذا باید فرصت بیشتری داده شود و مشکلات موتور قایق‌ها هم باید حل شود ما موتور 48 اسب بخار نداریم در هندیجان همه موتور 75 اسب بخار است لذا دریابانی باید موتور 75 اسب بخار را برای صیادان تأیید کند.

وی بیان کرد: این فرصت 20 روزه خیلی وقت است تمام‌شده و نمره 4 از تردد این صیادان به دریا جلوگیری می‌کند ما خواستاریم این معضل هرچه سریع‌تر رفع شود. صیادان هندیجانی باید چکار کنند تا بتواند در سایه قانون زندگی کنند.

وی گفت: با مراجعه به فرمانداری هندیجان برای پیگیری موضوع تردد، این‌گونه شنیدیم که تردد به دریا امکان‌پذیر است اما صیادان چیز دیگری می‌گویند و نمره 4 اعلام کرده است فرصت 20 روزه تمام‌شده و صیادان حق رفتن به دریا را ندارند.

این صیاد بیان داشت: مشکل ما هنوز به قوت خود باقی‌مانده است و هیچ مسئولی برای کار ما پیگیری نکرده است. با توجه اینکه ماه رمضان است و قشر کم‌درآمد صیاد برای تهیه مایحتاج خود مشکل‌دارند، عید فطر نیز نزدیک است برای خرید نیاز به پول‌دارند اما اجازه رفتن به دریا برای صید ندارند لذا مسئولان باید هزینه‌های زندگی آن‌ها را پرداخت کنند.

 

 

بیش از80نفرازکارکنان ادارات مختلف میراث فرهنگی استان خوزستان با ماه ها مطالبات معوقه درلیست اخراج!

بر اساس نامه‌ی ارسالی از سوی مدیر کل میراث استان خوزستان به ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های مختلف استان اعلام شده که از به کارگیری مجدد بیش از 80 نیروی کار خودداری شود بدین ترتیب از 18 روز دیگر یعنی در آستانه دومین ماه تابستان 80 نیروی انسانی مشغول به کار در ادارات مختلف میراث فرهنگی از کار بیکار می‌شوند.

به گزارش13تیر معماری نیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در این نامه تأکید کرده است که با توجه به این که قرارداد کارکنان مربوط به شرکت رباط گستر اندیشه در تاریخ 31/4/95 به پایان خواهد رسید لذا مقتضی است پس از تاریخ مذکور از به کارگیری نیروهای تحت پوشش آن جداً خودداری شود که بدیهی است مسوولیت هرگونه به کارگیری نیروهای مذکور پس ازتاریخ اعلام شده به عهده متخلفین از ابلاغ صادره است.

بر اساس این گزارش،طی دو سال گذشته بنا به ضرورتی اداره کل میراث فرهنگی موافقت مسوولان استانی را برای جذب نیرو کسب می‌کند. اما به نظر می‌رسد از این مجوز بیش از حد نیاز استفاده شده به طوری که بیش از 80 نفر جذب این اداره  کل می‌شوند و به تبع آن این موضوع مطرح می‌شود که چه کسی می‌خواهد حقوق این افراد را پرداخت کند. این گروه که هیچ رابطه استخدامی با اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان ندارند، نه کد کارمندی دارند که از ردیف جاری حقوقشان پرداخت شود و نه دیوان محاسبات اجازه می‌دهد که حقوققشان از ردیف عمرانی پرداخت شود چرا که این افراد به صورت غیر قانونی یعنی خارج از ظرفیت جذب شده اند.

تعدادی از این افراد نیروی خدماتی محسوب می‌شوند اما ابتدا جذب اداره کل شدند و سپس برای پرداخت حقوق آنها به دنبال پیمانکار گشته‌اند.حقوق این افراد تا مرداد ماه سال گذشته پرداخت شده اما پس از آن این افراد نه تنها حقوق و بیمه‌شان را دریافت نکردند بلکه برای عید نیز مبلغی به آنها تعلق نگرفته تا حداقل نوروز اندکی از درد آنها التیام یابد و از  فشار اقتصادی وارد شده به خانواده آنها کاسته شود.

هرچند افشین حیدری در ماه‌های آخر کاری خود در پست مدیرکلی نتوانست این مشکل را حل کند اما خسرونشان- مدیراداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان – نیز که آبان‌ماه سال 94 راهی این اداره کل شده است برای پرداخت این حق و حقوق به بن بست رسید چرا که هرچند اخبار واصله خبر از تلاش وی برای رایزنی با مسوولان استانی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پرداخت حقوق معوقه می‌داد اما اکنون با نامه ارسالی  در نهایت افراد جذب شده تا اواخر تیرماه تسویه حساب می‌شوند و بدین ترتیب بیش از 80 نفر در اوایل تابستان 95 در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان بی‌کار شوند.

نکته تأسف‌بار این که افراد فوق با مدارکی چون باستانشناسی، کارشناس گردشگری، یگان حفاظت ، کادر اداری و… و با مدارک مختلف تحصیلی کارشناسی ارشد، کارشناسی و دیپلم حداقل یک ‌سال بدون حقوق در این سازمان مشغول به کار بودند به امید آن که مشکل برطرف شود و آنها به کار خود ادامه دهند. از سویی برخی از این افراد در همان زمان استخدام تشکیل خانواده داد‌ه‌اند و اکنون با توجه به پرداخت نشدن یکساله حقوق و در نهایت اعلام عدم نیاز به آنها بنیان متزلزل خانواده‌شان با خطر جدی قهر و طلاق رو‌به رو است.

از سویی گفته می‌شود زمانی قرار بود برخی از کارشناسان جذب شده، از این طریق در پایگاه‌های مختلف میراث فرهنگی استان مشغول به کار شوند. حال این پرسش مطرح است که با توجه به این که کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات جدی یگان حفاظت خوزستان و پایگاه‌های میراث فرهنگی خوزستان است چرا از این نیروها به فراخور تخصصشان در این دو بخش استفاده نمی‌شود؟ این در حالی است که که یک از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی – رییس جمهور ایران- رفع مشکل بیکاری بود. او در تاریخ ۹ خرداد ۹۲ بود که با قاطعیت اعلام کرد: «برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست.» اما اینک در سومین سال از دولت یازدهم تا 18 روز دیگر حدود 80 نفر در ادارات مختلف میراث فرهنگی شهرستان‌های استان خوزستان بیکار می شوند و به خیل بیکاران قبلی افزوده می‌شوند.

همچنین این پرسش نیز مطرح می‌شود که آیا با رفتن این نیروها، گروهی جدید جذب این ادارات خواهند شد؟ در اواخر دولت دهم کم نبودند افرادی که به عناوین مختلف جذب سازمان‌های گوناگون شدند. آیا تضمینی وجود دارد که پس از عدم بکارگیری این نیروها به بهانه عدم تعریف ردیف بودجه برای تأمین حقوق‌شان، نیروهای جدیدی که جزو آشنایان، دوستان یا اقوام برخی مسوولان هستند، درسطوح مختلف  در این سازمان به کار گرفته نشوند؟ سرنوشت این 80 نفر چه خواهد شد؟ چه کسی پاسخگوی خانواده این افراد که برخی از آنها کارشناسان متخصص‌اند، خواهد بود؟ آیا مسوولان استان خوزستان، استان نفت‌خیز کشور هیچ راه حلی برای جلوگیری از افزایش خیل بیکاران آنهم بیکاران یک محیط فرهنگی ندارند؟

 

 

صدور چک مدت‌دار بابت طلب مهمانداران اخراجی رجاء!

اجبار این کارگران به امضای فرم‌های تسویه حساب قبل از دریافت مطالبات!

معوقات مزدی مهمانداران اخراجی رجاء به صورت چک مدت دار پرداخت می‌شود. این کارگران قبل از دریافت مطالبات مجبور به امضای فرم‌های تسویه حساب می‌شوند.

به گزارش14تیرایلنا،جمعی از مهمانداران اخراجی رجاء از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند.

این کارگران که در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با رجاء مشغول به کار هستند، در سال جدید اخراج شده اند اما این شرکت ها معوقات مزدی آنها را پرداخت نکرده‌اند.

مهمانداران اخراجی می‌گویند: پس از مراجعه به شرکت ها مجبور به امضای فرم‌های تسویه حساب می‌شویم اما در ازای مطالبتمان، به ما چک‌های مدت‌دار می‌دهند.

این کارگران که ماههاست منبع درآمدی ندارند، از مسئولان شرکت حمل و نقل ریلی رجا  می‌خواهند که بر عملکرد شرکت‌های پیمانکاری نظارت بیشتری اعمال کنند.

در ماههای آغازین سال جدید موج اخراج نیروهای پیمانکاری رجاء در بخش های خدمات، مهمانداری و فنی شدت گرفته است.

 

 

اخراج 5000 کارگرمعادن سنگ آهن از دی  ماه94 تاکنون

دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: از دی ماه سال قبل تاکنون 5000 نفر در معادن اخراج شده اند.

به گزارش 14تیرماین نیوز، علیرضا سیاسی راد در شامگاه 13 تیر ماه و مجمع عمومی عادی سالیانه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت:

-سال قبل تولید سنگ آهن بخش خصوصی 5 میلیون تن و بخش دولتی 34 میلیون تن بود که در مقایسه با 93 و 92 کاهش محسوس داشتیم.

-صادرات سنگ آهن سال قبل 14 میلیون تن بود که از این میزان 4 میلیون تن متعلق به بخش خصوصی و مابقی متعلق به بخش دولتی.

-امسال و سال آینده وضعیت تفاوتی نخواهیم داشت. در شرایط سخت و بحرانی باقی خواهیم ماند. باید تلاش کنیم جلوی ریزش شرکتها را بگیریم.

-در استان خراسان از 24 معدن 11 تعطیل شده اند. در استان یزد از 16 معدن 10 معدن تعطیل شده اند. در کرمان هم همین وضعیت است.

-از دی سال قبل تاکنون 5000 نفر در معادن تعدیل شده اند.

 

 

شمار کارگران بیکار سنگ بریهای بروجرد به 2000 نفر رسید!

عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شاغل سنگ بری های بروجرد!

طی دو سال اخیر رکود در همه جا دست و پا گیر شده  و روز به روز به دلیل نبود ساخت و ساز و بازار فروش، حال و روز سنگبریها هم وخیم تر می شود تا جایی که هم اکنون شمار کارگران بیکار شده سنگبریهای بروجرد به بیش از 2000 نفر رسیده است.

کارگرانی که در واحدهای سنگبری بروجرد هم اکنون کار می گیرند ماه هاست که حقوق دریافت نکرده اند و برخی از کارگران در انتظار شش ماه حقوق معوقه به سر می برند.

به گزارش14تیر بازتاب بروجرد ،سنگبریها از جمله واحدهای هستند که در این شرایط رکود در امان نبوده و روز به روز به دلیل رکود در بازار مسکن و نبود بازار فروش و دلایل دیگر نیمه جان می شوند.

سنگبریهایی که روزی بسیار فعال بوده و کارگران زیادی در این واحدها نان آور خانواده بودند حالا به دلیل رکود دست از کار کشیده و  خانه نشین شده اند.

دومینوی تعطیلی در این واحدها مشاهده می شود و طی سالهای اخیر چرخ فعالیت این واحدها یکی پس از دیگری از حرکت می ایستد.

هر روز نان تعدادی از سنگبران بروجرد آجر می شود و تعداد اندک کارگرانی هم که مشغول به کار هستند حقوقی دریافت نمی کنند و هستند کارگران برخی از سنگ بریهای بروجرد که بیش از شش ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

این در حالیست که حال و روز سنگبریها هم دست کمی از حال و روز واحدهای صنعتی و کارخانه ها ندارد و حقوق معوقه کارگران و اخراج کارگران به دلیل رکود فراگیر شده است.

طی دو سال اخیر بیش از دو هزار کارگر از سنگبریهای بروجرد بیکار شده و 40 سنگبری تعطیل و بقیه سنگبریها هم نیمه فعال هستند.

” صفر زارع” رئیس اتحادیه سنگبران بروجرد گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر وضعیت سنگبری های بروجرد بسیار نامناسب است به طوری که هم اکنون بیش از 2000 کارگر از کار بیکار شده اند.

وی اضافه کرد: این در حالیست که طی سالهای قبل سنگبریهای بروجرد فعالیت بسیار خوبی داشتند و حدود 3000 کارگر در این واحدها مشغول به کار بودند و همه 120 سنگبری موجود در بروجرد کاملا فعال بوده به  و در برخی از واحدها 80 کارگر مشغول به کار بود اما حالا همین واحدهای نیمه جان با 8 تا 10 کارگر فعالیت دارند.

به گفته وی 120 سنگبری در بروجرد وجود دارد که بیش از 40 واحد به صورت کامل تعطیل هستند و بقیه واحدها با 20 درصد ظرفیت کار می کنند و در سنگبریهای نیمه جان بروجرد تنها حدود 800 کارگر مشغول به کار هستند.

زارع اظهار داشت: البته کارگرانی که در واحدهای سنگبری بروجرد هم اکنون کار می گیرند ماه هاست که حقوق دریافت نکرده اند و برخی از کارگران در انتظار شش ماه حقوق معوقه به سر می برند.

وی بیان کرد: نبود بازار فروش یکی از مهمترین مشکلات سنگبریهاست و بسیاری از سنگبریها با انبارهای پر از سنگ روبرو بوده و انگیزه کافی برای ادامه فعالیت را ندارند.

 

جسد کارگر زیرآوار مانده در یزد پس از 11 ساعت بیرون کشیده شد

ماموران آتش نشانی یزد، جسد کارگر زیر آوار مانده ساختمان در حال ساخت را پس از 11 ساعت جست و جو از زیر آوار بیرون آوردند.

به گزارش14تیرایرنا،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد گفت: بر اثر فروریختن ساختمان سه طبقه در حال ساخت در شهر یزد در روز گذشته، پنج کارگر در آوار گرفتار شدند که با تلاش ماموران آتش نشانی چهار نفر از آنان نجات یافتند و جسد یک کارگر هم پس از ساعت ها جست و جو از زیر آوار بیرون کشیده شد.

سیدعباس میرشمسی روز دوشنبه افزود: صبح روز گذشته به ستاد فرماندهی آتش نشانی یزد اطلاع داده شد که ساختمانی در حال ساخت در خیابان آیت الله کاشانی فرو ریخته و پنج نفر از کارگران بتن ریز زیر آوار مانده اند.

وی با بیان اینکه ضعف در عملیات بتن ریزی در طبقه سوم این ساختمان منجر به فروریختن سقف شده افزود: با اعزام 15 نیروی عملیاتی و خودروهای آتش نشانی از ایستگاه های شماره یک، پنج، هفت و 9 به محل مورد نظر، عملیات نجات کارگران آغاز شد و چهار نفر از آنان نجات یافتند.

وی اضافه کرد: یک کارگر دیگر از مهاجرین شاغل درایران همچنان زیر آواره قرار داشت که جسد این کارگر نیز پس با جست و جوی نیروهای آتش نشانی از زیر آوار بیرون کشیده شد.

چهاردهم تیرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …