چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 11و 12 تیر1395

اعتراض به احکام تعلیقی کارگران معترض معدن سنگ آهن بافق!

وکیل کارگران معدن سنگ آهن بافق می‌گوید: فردا صبح لایحه درخواست تجدید نظر در احکام کارگران بافق را به دادگاه ارائه خواهم داد.

به گزارش12تیر ایلنا،محمدعلی جداری فروغیوکیل نه کارگر شرکت معدن سنگ آهن بافق که پیش از این به حبس و شلاق تعلیقی محکوم شده اند، گفت: فردا لایحه تجدید نظر را به دادگاه ارائه خواهم داد.

وی افزود: بر اساس قانون، نسبت به احکام حبس و شلاق تعلیقی صادره برای این کارگران که در بیست و نهم خرداد ماه  توسط شعبه 105 دادگاه کیفری 2 یزد صادر شده،  اعتراض خواهم کرد.

وی تصریح کرد: امیدوارم در مرحله رسیدگی و تجدیدنظر، با توجه به دفاعیات به عمل آمده حکم برائت کامل موکلین صادر شود.

 

 

چادرزدن کارگران ریخته‌گری سدید جلوی کارخانه دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان!

یکی از کارگران متحصن در جلوی کارخانه می گوید: در پی شکایت پرسنل با فرستادن کارشناس و انجام بررسی ها اقداماتی صورت گرفته اما فعلا تا فروش کامل کارخانه باید منتظر بود و این کند بودن روند کار به پرسنل و خانواده های آنها فشار زیادی را وارد میکند.

وی می گوید: کارگران این شرکت  بین ۱۰ تا ۱۵ ماه است که حقوق نگرفته اند و در این مدت چندین مورد طلاق و ترک همسر در بین کارگران اتفاق افتاده است.

این کارگر در ادامه گفت: چادرهای مسافرتی در جلوی درب شرکت برپا شده متعلق به کارگرانی است که روی رفتن به خانه را ندارند در آن زندگی می کنند.

یکی از آنهایی که ۳۰ سال خدمتش تمام شده و فقط به خاطر عدم واریز حق بیمه توسط مدیران سدید، نمی تواند بازنشسته شود می گوید: با همه فامیل قطع رابطه کرده ایم، از دوست و آشنا فرار می کنیم، همه اینها یک طرف، پیش آمده که حتی برای خرید  یک بستنی از نوه خود فرار کنم .

وی گفت: سی سال در این شرکت زحمت کشیدیم حالا که موقع آسایش ماست، یک سال حقوق نداده اند و تکلیف بیمه مان هم نامشخص رها شده است.

به گزارش12تیر تهران نیوز،از این درد دل ها آنقدر زیاد شد که صداهای کارگران در هم پیچید و رکوردر ما هم قادر به تفکیک این درد دل ها نبود، همه از آبرویی می گفتند که یا نزد همسر و فرزند و یا نزد صاحبخانه و طلبکار رفته است.

بنابهمین گزارش،راه اندازی مجدد کارخانه با توجه به شرایط فعلی و برآورد کارشناسی هزینه ها نیاز به اراده تولید و سرمایه هنگفت دارد که در حال حاضر هر دوی آنها وجود ندارد.

اسناد و شواهد موجود از جمله اخذ حکم توقیف اموال و مکاتبات اداره کار و بعضی مراحل قضایی طی شده نشان می دهد،در حال حاضر بحث فروش کلی کارخانه سدید به منظور وصول مطالبات  روبرو شده است.

تاریخچه این شرکت نشان می دهد در سال ۵۷ شرکت به سازمان صنایع  گسترش نوسازی واگذار شده و سپس بدلیل سوددهی پایین به بنیاد سدید واگذار گردید.شرکت بنیاد سدید با خرید دستگاه های جدید( لوله به روش اسپیرال) و با سیاست تمرکز بر بر روی فعالیت ریخته گری باعث رونق کار شرکت می گردد و در  سال ۱۳۷۳ شرکت بنیاد سدید به سه شرکت سدید ریخته گر شرکت سداد و شرکت ماشین لوله و تجهیزات تفکیک می شود.

در اواخر دولت خاتمی به علت مشکلات مالی شرکت  به مالکین جدید واگذار میشود با این شرط که بدهی های شرکت به عهده خریداران خواهد بودکه البته هنوز مشکلات نقل و انتقالات قبلی کامل حل نشده که در نهایت بدلیل مشکلات مالی روزافزون مالکین با ترفند انتقال سهام شرکت را به یک شخص دیگر واگذار میکنند.

شرکت با خریداری دانش فنی از مجموعه “آکراد” تنها تولید کننده غلتک در ایران بود که عمده محصول تولیدی شرکت غلتکهای نورد گرم میباشد.

در سال ۱۳۸۳ شرکت بعلت مشکلات مالی به آقایان کاویانی پنجعلی و حسن زاده واگذار می شود و مدیران جدید با عهده دار شدن بدهی های شرکت شروع به فعالییت می کنند. در ۲ سال نخست فعالیتشان با توجه به حجم بالای سفارشات قسمتی از بدهی ها پرداخت  و فعالیت شرکت رضایت بخش بود اما بتدریج با کم شدن روند تولید مشکلات افزایش پیدا کرد بطوریکه در ۲-۳ سال اخیر با بالا رفتن بدهی ها و عدم توانایی مالی شرکت، به عناوین مختلف تعطیل  و مجددا شروع به فعالیت کرد و نهایتا در اواخر سال ۹۳ با کناره گیری دو نفر به وضعیت بحرانی نزدیک شد.

در جلسه ای در فروردین ۹۴ با اعلام مدیران شرکت تصمیم به ادامه فعالیت شرکت گرفته می شود. اما از اردیبهشت مشکلات جدید مدیریت هم اضافه می شود و در واقعیت اتفاق خاصی نمی افتد و  و اقدام به تعدیل ۵۰ تن از نیروهای شرکت می گردد که برخی از این افراد هنوز به همه حقوقشان نرسیده اند.

این شرکت علاوه بر پرسنل که شاکی عمده پرونده هستند شاکی دیگری هم دارد؛ در سال ۸۲ مبلغی از شرکت لیزینگ خودرو دریافت و آن را به مجموعه تزریق میکنند که این تزریق سرمایه در کار و بهبود شرایط شرکت هیچ تاثیری نداشته است. در حال حاضر شرکت لیزینگ خودرو هم با ارایه مدرکی مبنی بر اینکه تنها در صورت پرداخت بدهی تا تاریخ مشخص شده در قرارداد شرط اجاره به شرط تملیک پا برجاست و بدلیل اینکه شرکت تنها دو قسط نخست بدهی را پرداخت کرده در حال حاضر شرکت لیزینگ خودرو با توجه به حکم قضایی مالک قطعی دستگاه هاست.

 

 

حمایت مردم ایذه از احقاق حقوق خانواده شهرام محمدی

در آستانه سالگرد حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی مارون جمعی از مردم ایذه با امضا طوماری خواستار روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت حقوقی خانواده «شهرام محمدی» تنها کارگر جان‌باخته در این حادثه شدند.

به گزارش 12تیرایلنا، جمعی از اهالی  شهرایذه با امضا طوماری خواستار تسریع در احقاق حقوق قانونی خانواده مرحوم «شهرام محمدی» کارگر جان‌باخته حادثه سال گذشته پتروشیمی مارون شدند.

برپایه این اطلاعات جمع آوری امضاهای این طومار که متن آن خطاب به نماینگان مجلس نوشته شده است از روز چهارشنبه آغاز شده و هنوز جمع آوری امضاها ادامه دارد.

گفته می‌شود شهروندان ایذه‌ای که تاکنون این طومار را امضا کرده‌اند از آنچه که اجرا نشدن تعهدات کارفرمای پتروشیمی مارون پس از یکسال وقوع حادثه منجر به فوت شهرام محمدی عنوان شده است انتقاد کرده‌ و خواستار برخورد جدی‌تر همه مقامات مسئول و مرتبط با این مسئله شده‌اند.

از قرار معلوم در این طومار پرداخت نشدن دیه، حق و حقوقی که پتروشیمی مارون و مسکوت ماندن نامگذاری یکی از خیابان ها و میادین شهر به یاد این کارگر کشته شده پتروشیمی مارون از جمله خواسته‌های امضا کنندگان بوده است.

جمع آوری امضا در حمایت از خانواده شهرام محمدی در حالی است که در روز پنجشنبه هفته گذشته (دهم تیر ماه) جمعی از بزرگان بختیاری با حضور بر مزار وی نسبت به وی ادای احترام کردند.

لازم به یادآوری است، «شهرام محمدی» کارگر تعمیرکاری که بر اثر جراحت ناشی از انفجار روز نهم تیرماه پتروشیمی مارون در نوزدهم تیرماه به دلیل از کار افتادن فعالیت کلیه هایش و افت فشار خون در بیمارستان شهید چمران تهران درگذشت.

در هنگام حادثه وی مشغول بستن شیر مخزن اصلی بود که بخارات گاز هگزان متصاعد شده به بالا تنه وی پاشیده می‌شود و در نهایت بر اثر ایجاد جرقه پیکر وی در شعله های آتش می سوزد.

«شهرام محمدی» در زمان مرگش حدوداً 34 ساله و دارای 4 فرزند بود و نزدیک به 13 سال در واحد تاسیسات  مربوط به گاز هگزان کار می‌کرد.

براساس این گزارش،اختلاف بین کارفرما و پیمانکار از جمله مواردی است که باعث به تاخیر افتادن دیه و دیگر حقوق قانونی بازماندگان وی شده است.

 

 

عدم پرداخت3ماه حقوق1000کارگرپالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس!

کارفرمایان به راحتی کارگران معترض را اخراج می‌کنند!

مطالبات مزدی حدود هزار کارگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس پرداخت نشده است. این کارگران سه ماه مزد معوقه دارند.

این کارگران فقدان امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات کارگران پیمانکاری این مجموعه دانستند و گفتند: قراردادهای ما سه ماهه است و کارفرمایان به راحتی کارگران معترض را اخراج می‌کنند.

به گزارش12تیرایلنا،کارگران پیمانکاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس از عدم پرداخت مطالبات مزدی سال جدید خبر دادند.

از قرار معلوم اواسط هفته گذشته دستمزد اسفند ماه این کارگران که تعداد آنها بالغ بر هزار نفر است، پرداخت شده اما مطالبات مزدی سال جدید این کارگران پرداخت نشده است.

این کارگران که در شرکت های پیمانکاری دست چندم مشغول به کار هستند، تعدد شرکت‌های پیمانکاری و ساختار سلسله مراتبی این شرکت‌ها را دلیل این مشکل می‌دانند و می‌گویند: هر شرکت پیمانکاری، چند شرکت خُردتَر در زیرشاخه خود دارد و کارفرمایان اصلی به هیچ وجه در مورد عملکرد پیمانکاران زیر شاخه خود، پاسخگو نیستند.

به گفته این کارگران، کارگران شرکت‌های دست اول مطالبات مزدی خود را به موقع دریافت می‌کنند اما کارگران شرکت‌های دست چندم مجبورند ماهها با قرض گرفتن و مشکلات مالی زندگی کنند و معمولا بعد از چندین ماه تاخیر، یک ماه از معوقات مزدی آنها پرداخت می‌شود.

این کارگران فقدان امنیت شغلی را یکی دیگر از مشکلات کارگران پیمانکاری این مجموعه دانستند و گفتند: قراردادهای ما سه ماهه است و کارفرمایان به راحتی کارگران معترض را اخراج می‌کنند.

ا

 

خراج 60کارگرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه طی 6ماه گذشته!

خبرکوتاه:

ماین نیوزطی گزارشی بتاریخ12تیر از اخراج 60کارگرکارخانه اکسید منیزیم سربیشه طی 6ماه گذشته ،خبرداد.

 

 

تعدادی از کارگران کارخانه پارمین جامه اخراج شدند!

مشاور مدیر عامل پارمین جامه، گفت: در دوازده ماه گذشته تعداد زیادی از واحد های صنعتی نظر آباد تعطیل شده است و ما نیز به دلیل مشکلات و عدم حمایت جدی دولت مجبور به تعدیل تعدادی از نیروها شده ایم.

به گزارش10تیرکارایرانی،مجتبی ساسانی در تشریح عملکرد شرکت پارمین جامه، اظهار کرد: این شرکت از زیر شاخه های شرکت پاتن جامه است که سابقه ی درخشانی در تولید پوشاک اعم از شلوار جین، کتان و… داراست.

وی افزود: تا قبل از تحریم ها به راحتی کالاهای خود را به خاطر کیفیت بالای الیاف و مواد اولیه، به کشور های ترکیه، آلمان و ایتالیا صادر می کردیم اما اخیرا این موضوع به مشکل برخورده است.

مشاور مدیر عامل شرکت پارمین جامه اهم مشکلات اقتصادی و کاهش تولیدات را نتیجه قاچاق برشمرد و اذعان کرد: ورود کالاهای قاچاق به کشور بدون نیاز به فاکتور خرید و عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هر فردی را به واردات مشتاق می کند این در حالی است که تولید کنندگان داخلی علاوه بر داشتن فاکتور فروش برای محصول باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که کار را برای تولید کنندگان مشکل ساخته است.

ساسانی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات فعلی اقتصاد که نیاز به تمهیدات جدی دارد، مسئله نقدینگی در بازار اقتصاد، گفت: به خاطر مسائل پیش آمده ما با عدم رضایت پرسنل مواجه هستیم تا جایی که به تازگی توانستیم حقوق اردیبهشت ماه  آنها را واریز کنیم.

مشاور مدیر عامل شرکت پارمین جامه با بیان اینکه در سال گذشته اکثر واحد های صنعتی در شهر نظر آباد به خاطر مسئله قاچاق، نقدینگی و عدم حمایت دولت از صنعت تعطیل شده اند، گفت: ما نیز مجبور به تعدیل تعدادی از کارگران شدیم.

وی گفت: پارمین جامه در حال حاضر با وجود 170 کارگر به صورت تمام ظرفیت به تولید روزانه 1200 قطعه پوشاک به راه پر فراز و نشیب خود ادامه می دهد.

ساسانی در  پاسخ به این سوال که میزان اهمیت دولت به بخش صنعتی و تولیدات را در چه سطحی می دانید، گفت: چیزی که از حمایت های دولت شنیده می شود خوب است، اما در عمل حقیقت امر این چنین نیست چرا که دولت برای واحد های صنعتی وام هایی را در نظر گرفته بود که در زمان پرداخت آن را تنها مشمول کارخانه هایی که کمتر از 100 نفر پرسنل داشتند، کرد و چه بسا افرادی که برای دریافت وام به اخراج نیروی انسانی پرداخته اند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم تا قبل از تعطیلی هرچه بیشتر کارخانه ها راه کاری از جانب دولت اندیشیده شود.

 

 

ادامه بلاتکیلفی شغلی وحقوقی کارگران اخراجی کارخانه کاشی جم بروجرد!

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد مجموع کارگران کاشی جم را 156 تن اعلام کرد و افزود: قرارداد 120 تن از کارگران این واحد صنعتی با پنج ماه حقوق تمدید نشد که این افراد برای دریافت بیمه بیکاری به کمیته بیکاری بیمه تامین اجتماعی معرفی شده اند.

به گزارش12تیرایرنا،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد گفت: کارخانه کاشی جم بروجرد برای رفع مشکلات خود و تمدید مجدد قرارداد کارگران به 200 میلیارد ریال تسهیلات بانکی نیاز دارد.

کامران فرشید روز شنبه افزود: کارخانه کاشی جم بروجرد به دلایلی نظیر نبود بازار فروش، مشکلات نقدینگی و دریافت نکردن تسهیلات بانکی خط تولید خود را متوقف کرده است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد مجموع کارگران کاشی جم را 156 تن اعلام کرد و افزود: قرارداد 120 تن از کارگران این واحد صنعتی با پنج ماه حقوق تمدید نشد که این افراد برای دریافت بیمه بیکاری به کمیته بیکاری بیمه تامین اجتماعی معرفی شده اند.

وی خواستار حمایت و پیگیری مسئولان برای ارائه تسهیلات مورد نیاز کاشی جم شد و گفت: کارفرما در صورت دریافت تسهیلات ابتدا باید کارگران لغو قرارداد را بازگشت به کار کند.

کارخانه کاشی جم بروجرد طی سال های متوالی از جمله شرکت های برتر کشور در زمینه تولید انواع کاشی کف بود که تولیدات آن به عراق، آذربایجان، ترکمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شد.

 

 

عدم پرداخت4ماه حقوق کارگران شرکتی سیر و حرکت ایستگاه راه‌آهن بین‌المللی سرخس!

کارگران شرکتی سیر و حرکت ایستگاه راه آهن بین المللی سرخس قریب به 4 ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

به گزارش 12تیرنسیم سرخس، این روزها که به دلیل شرایط اقتصادی کشور حقوق بسیاری از کارگران و کارمندان کفاف زندگی‌شان را تا پایان ماه نمی‌دهد، حقوق نیروهای شرکتی سیر و حرکت ایستگاه راه‌آهن بین‌المللی سرخس تاکنون که قریب به ۴ ماه از سال می‌گذرد پرداخت نشده است و حتی همان حقوق ناچیز را نیز در این مدت برای خرج زندگی نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش همچنین کارگران شرکتی سیر و حرکت سرخس حقوق خردادماه سال ۹۴ و سنوات سه‌ماهه اول این سال را از این شرکت طلبکارند.

به گفته کارگران شرکتی سیر و حرکت راه‌آهن سرخس، وعده‌هایی برای پرداخت حقوق عقب‌مانده آن‌ها توسط مسئولان این شرکت در اوایل هفته جاری داده شده است.

با مشکلاتی که امروز هر شهروندی با آن روبرو است، ازجمله هزینه‌های بالای اجاره خانه، قبوض مصرفی، هزینه‌های معیشتی و دیگر مخارج زندگی اگر قرار باشد چند ماهی این کارگران دستمزدی دریافت نکنند چه بر آن‌ها و خانواده‌هایشان خواهد گذشت؟

 

 

عدم پرداخت3ماه حقوق وحق بیمه کارگران شهرداری کرمانشاه!

اخراج100کارگراین شهرداری طی  یک ماه گذشته!

حدود ۶۰کارگر خدماتی وفضای سبز شهرداری منطقه دو کرمانشاه که تحت نظارت دو شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کنند بابت مطالبات مزدی پرداخت نشده سه ماه طلبکارند.

جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی این کارگران، بر پایه اطلاعاتی که به نقل ازیکی از کارگران منطقه دو شهرداری کرمانشاه به اندازه سه ماه دستمزد پرداخت نشده, حق بیمه آنها نیز هنوز واریز نشده است.

این کارگر شاغل درفضای سبز شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه کارگران شهرداری از حداقلهای مزدی برخوردار بوده وامنیت شغلی ندارند افزود: طی یک ماه گذشته دست کم ۱۰۰ نفر از همکاران پیمانکاری ما در مجموعه مناطق شهرداری کرمانشاه شغلشان را از دست داده‌اند.

به گفته وی وجود قراردادهای موقت سفید امضاء یکی از مهم‌ترین دغدغه های او و همکارانش است که شهرداری کرمانشاه در مقام کارفرمای اصلی هیچ اعتنایی به اصلاح این وضعیت ندارد.

به گزارش12تیرایلنا،منابع کارگری در شهرداری کرمانشاه با اعلام این خبر گفتند: این کارگران که تحت مسئولیت دو شرکت پیمانکاری در فضای سبز  وخدمات منطقه دو شهرداری کرمانشاه مشغول‌اند طی سه ماه گذشته دستمزد دریافت نکرده‌اند.

در خصوص پرداخت نشدن معوقات مزدی این کارگران گفته می‌شود که کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی دلیل بروز این اتفاق بوده است.

جدا از موضوع به تاخیر افتادن مطالبات مزدی این کارگران، بر پایه اطلاعاتی که به نقل ازیکی از کارگران منطقه دو شهرداری کرمانشاه به اندازه سه ماه دستمزد پرداخت نشده, حق بیمه آنها نیز هنوز واریز نشده است.

این کارگر شاغل درفضای سبز شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه کارگران شهرداری از حداقلهای مزدی برخوردار بوده وامنیت شغلی ندارند افزود: طی یک ماه گذشته دست کم ۱۰۰ نفر از همکاران پیمانکاری ما در مجموعه مناطق شهرداری کرمانشاه شغلشان را از دست داده‌اند.

به گفته وی وجود قراردادهای موقت سفید امضاء یکی از مهم‌ترین دغدغه های او و همکارانش است که شهرداری کرمانشاه در مقام کارفرمای اصلی هیچ اعتنایی به اصلاح این وضعیت ندارد.

 

 

عدم پرداخت3ماه حقوق کارکنان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج!

کارکنان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی مشمول خدمت طرح یاسوج از پرداخت نشدن نزدیک به 3 ماه مطالبات مزدی خود خبر می‌دهند.

به گزارش12تیرایلنا،شماری از کارکنان مشمول خدمات طرح بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  از پرداخت نشدن حدود 3 ماه مطالبات مزدی خود خبر دادند.

از قرار معلوم، شمار این نیروها (فارغ التحصیلان  رشته های علوم پزشکی مشمول طرح) تا نزدیک به 100 نفر می‌رسد و بابت مطالبتی همچون مزد و مزایایی همچون همچون، کارانه، پرکیس، اضافه کاری نیز محروم مانده‌اند.

به گفته این افراد، مسئولان دانشگاه اعلام کردند که هیچ تعهدی در پرداخت های مزدی کارکنان مشمول طرح نداشته و این تصمیم به دلیل تخصیص نیافتن بودجه از سوی وزارت بهداشت گرفته شده است.

در این رابطه به آنها گفته شده است که اکثر نیروهای طرحی «نه بر اساس نیاز واقعی و رعایت بهره وری بلکه بر اثر فشارهای بیرونی و تقاضای فارغ التحصیلان» مشغول به کارند و این در حالی است که به گفته خود این افراد بیشتر آنها نه در چارچوب طرح خدمات که به دعوت مسئولان بیمارستان مشغول فعالیت هستند.

همچنین در مکاتبه انجام شده میان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج عنوان شده است که جذب نیروهای طرحی منوط به موافقت اعضای کمیته‌ای است که هر سه ماه یکبار با حضور نمایندگان واحدهای منابع انسانی، برنامه ریزی و معاونت بهداشتی استان تشکیل می‌شود.

بنا به اظهارات این افراد، این وضعیت در حالی برای نیروهای مشمول طرح بیمارستان اتفاق می افتد که نیروهای مشمول طرح سایر بیمارستان های استان های همجوار همچون، فارس، تهران و اصفهان و… دچار این وضعیت نیستند.

 

 

عدم پرداخت5ماه حقوق کارگران شهرداری کازرون!

خبرکوتاه:

فارس زی گزارشی بتاریخ12تیراز عدم پرداخت5ماه حقوق کارگران شهرداری کازرون خبرداد.

 

 

گزارشی از حال وروز کارگران تنها کارخانه ی ممسنی!

کارخانه قند ممسنی تنها کارخانه شهرستان های ممسنی و رستم از توابع استان فارس است این مرکز تولیدی روزگاری علاوه بر ایجاد 250 شغل مستقیم بیش از 1000 اشتغال غیر مستقیم را محیا می کرد اما حالا در خواب به سر می برد و هیچ گونه تولیدی ندارد.

در سال های اخیر تعداد کارگران کارخانه به 80 نیرو کاهش یافته است که حدود 40 نفر از آن ها از طریق قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند هرچند که  25 ماه حقوق، مزایا و حتی سنوات خدمت آن ها پرداخت نشده است. وضعیت بقیه کارگران نیز مناسب نیست آنها مدت 26 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده اند و بیمه تامین اجتماعی آن ها هم به مدت 16 ماه پرداخت نگردیده است.

به گزارش 12تیرنورآنلاین ، کارخانه قند ممسنی که نزدیک ترین تولید کننده به بندرهای جنوب کشور است هم اکنون میزان تولید خود را به صفر رساند.

گفتنی است کارخانه قند ممسنی در سال 78 و از طریق سازمان صنایع ملی ایران به بخش خصوصی واگذار شد و محمد رضا یوسفی که او را  سلطان شکر ایران می نامند این کارخانه را خریداری می کند اما از زمان خرید این کارخانه هیچ انگیزه ای برای فعالیت نداشته است  تا اینکه پس از فوت این تاجر، نوبت به پسرش پویا یوسفی می رسد تا مالک کارخانه قند ممسنی و رستم شود .  ولی بازهم  یوسفی پسر، راه پدر را ادامه می دهد و کارخانه در سال های مالکیت وی به صورت نیمه وقت فعالیت می کرد.

البته بعد از آن بارها واگذاری هایی صورت می گیرد که به اعتقاد برخی ها صوری است و این کلاف سر درگم نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد. به هر حال این روز ها  نه تکلیف مالک مشخص است و نه تکلیف کارگران …

حاصل این اتفاقات باعث شد تا این کارخانه 32 هکتاری با دارا بودن دو مدرسه،  یک مسجد ، استخر شنا و … حالا فقط متروکه ای بیش نباشد.

 

 

توخالی درآمدن وعده وزیرکار مبنی بر اجرایی شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای کارگران بهشت زهرا!

وعده های وزیر کار مبنی بر اجرایی شدن آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای زنان غساله بهشت زهرا برآورده نشده است.

به گزارش12تیرایلنا،جمعی از کارگران بهشت زهرا از تداوم مشکلات شغلی خود می‌گویند.

به گفته این کارگران، در جریان بازدید وزیر کار از بهشت زهرا در هفته کارگر، به زنان غساله وعده داده شد که مشکل بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها حل شود، اما با گذشت دو ماه از آن تاریخ، هنوز آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور برای این زنان اجرا نمی‌شود و تعدادی از آن‌ها که به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند، نتوانسته‌اند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

از قرار معلوم، زنان غساله بهشت زهرا حدود ۵۰ نفر هستند که تنها ده نفر آن‌ها رسمی هستند و برای همه آن‌ها در لیست‌های بیمه، کارگر ساده رد می‌شود.

در عین حال یکی دیگر از مشکلات این کارگران، سابقه کار بدون بیمه است که هرکدام از آن‌ها چندین سال اول کار، بیمه نبوده‌اند.

از قرار معلوم، رانندگان آمبولانس بهشت زهرا نیز مشکل مشابهی دارند و با وجود اینکه سختی شغلی آن‌ها احراز شده، قانون مشاغل سخت و زیان آور برای آن‌ها اجرا نمی‌شود و نمی‌توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

کارگران بهشت زهرا از وعده‌های مدیرعامل این سازمان خبر دادند و گفتند: از آنجا که حدود ۳۰۰ نفر از کارگران در سال جاری بازنشسته می‌شوند، مدیر عامل وعده داده که به جای آن‌ها کارگران شرکتی را به استخدام سازمان بهشت زهرا دربیاورد و با آن‌ها قرارداد مستقیم منعقد کند.

 

 

کارشنکی های اداره تامین اجتماعی بیرجند دربازنشستگی کارگران معدن قلعه زری!

پرونده های کارگرانی که در شرف بازنشستگی هستند؛ به علت بدهی معدن قلعه زری در کشوهای تامین اجتماعی خاک می خورد.

هر زمان صحبت از کار سخت و زیان آورمی شود، هرکس به نوبه خود شغلش راسخت تلقی می‌کند اما مطابق قانون کار، معدنکاران جزو مشاغل سخت و زیان آور تلاقی می شوند.

نکته مهمتر اینجا است که این کارگران ، نه دستمزد خوب، نه امنیت شغلی و نه رفاه مناسب دارند.

مطابق ماده 52 قانون، کار کارگران معادن نباید بیشتر از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته شود؛ این در حالی است که اکثر کارگران معدن در سراسر کشور در 2تا 3 شیفت کاری به صورت مداوم در15 روزکار می کنند.

برخی از کارگران معادن بیان می کنند که روزانه بیش از 15 ساعت کار می کنند و حقوق و حقوق و مزایای اضافه کاری شان نیز پرداخت نمی شود.

به گزارش 12تیرخاورستان، به بهانه روز صنعت و معدن،برآن شدیم تا با چند تن ازکارگران معدن مس قلعه زری واقع در 180 کیلومتری مرکز استان که به صورت سه شیفت صبح، عصر و شب در این معدن مشغول به کارو فعالیت هستند؛ بحث و گفتگویی داشته باشیم.

ع.س یکی از کارگران معدن قلعه زری شهرستان خوسف در این زمینه گفت: مهمترین مشکل ما کارگران، علاوه بر تاخیر ماهانه حقوق ومزایای مان؛ وضعیت شکننده معدن قلعه زری است که به دلیل بدهی های انباشته سبب بروز بسیاری از مشکلات شده است.

وی عدم تامین به موقع لوازم مورد نیاز مجموعه معدن زری را که به سختی تامین شده یا اصلا تامین نمی شود را ازمشکلات عمده در این خصوص دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات کارگران معدن با سازمان تامین اجتماعی است که بسیاری از مواقع این سازمان، از زدن اعتبار دفترچه های بیمه ما امتناع می ورزد.

این کارگر معدن ضمن اشاره به این که با توجه به سختی کار معدن، تمام قسمت های معدن زری شامل کارهای سخت و زیان آور می شود، بیان کرد: متاسفانه علی رغم این که سختی کار معدن و کارگران آن از مرکز و همچنین اداره کل کار و تامین اجتماعی استان به تایید رسیده است اما یکسری کارشکنی هایی توسط ریاست اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در این خصوص انجام شده و مانع از امر بازنشستگی همکاران ما در این مجموعه شده است.

ع.س اضافه کرد: اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند سرراه حق بازنشسته ها قد علم کرده تا جیب مدیران میلیونی کشور را پرکند و همکاران ما در معدن زری در آستانه بازنشستگی بسیار در این زمینه، اذیت می شوند.

وی ضمن اشاره به مشکلات و بدهی هایی که در راستای عدم مدیریت صحیح معدن در سالهای گذشته سبب بروز این مشکلات (بدیهی 20 میلیارد تومانی) شده است، افزود: این مسائل سبب شده که تاخیر در بازنشستگی کارگران معدن به بالاتر از یکسال نیز برسد که  تقاضای من از مسئولین دولتی آن است که به سرعت در این زمینه ورود پیدا کرده و اولا به کمک مالی مجموعه معدن زری شتافته و ثانیا مانع ورود مدیران خودکامه به مجموعه این معدن شوند تا با روح و روان کارگران بازی نشود.

م.ک یکی دیگر از کارگران مجموعه قلعه زری است که در این خصوص می گوید: بنده و نه نفر از دیگر همکارانم؛ سختی کارمان توسط کمیته مشاغل سخت و زیان آور و همچنین اداره کار به تایید رسیده اما کارشنکی های تامین اجتماعی بیرجند اشک همگی ما را در آورده است.

وی ادامه داد: مدت دو سال است که پرونده کاری بنده و همکارانم که در شرف بازنشستگی هستیم در پشت کشوهای تامین اجتماعی بیرجند خاک می خورد و از آن خبری نیست.

ع.م یکی دیگران از کارگران مجموعه معدن قلعه زری نیز ضمن اشاره به مجموعه مشکلات کارگران این معدن؛ عنوان کرد: مشکلات تونل معدن،افتادن چندین نفر در تونل های کاری معدن و عدم پاسخگویی مسئولان در این خصوص، تاخیر در پرداخت حقوق؛ بدیهی های معدن، عدم پاسخگویی مدیریت جدید معدن زری نسبت به مسائل کارگران، زیربار نرفتن اداره تامین اجتماعی شهرستان بیرجند در بحث بازنشستگی کارگران و غیره از مهمترین این مشکلات است.

 

 

معطلی 38کارگرمعدن زمستان یورت برای بازنشستگی پیش از موعد!

بازنشستگی پیش از موعد ۳۸ نفر از کارگران معدن زغال سنگ زمستان یورت به دلیل عدم واریز ۴درصد حق بیمه توسط کارفرما به تاخیر افتاده است.

به گزارش12تیرایلنا،منابع کارگری در معدن زغال سنگ زمستان یورت گزارش می‌دهند؛ ۳۸ نفر از کارگران این واحد معدنی از هشت ماه پیش مشمول بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت وزیان آور قرار دارند به دلیل پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی حق بیمه کارفرما در مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی معطل شده‌اند.

طبق اظهارات کارگران معدن زمستان یورت کارفرمای این واحد معدنی به بهانه ناتوانی مالی از پرداخت هزینه بازنشستگی این تعداد کارگر خوداری می‌کند.

به گفته  منابع کارگری وضعیت به وجود آمده درحالی است که مجموع مطالبات این ۳۸ کارگر برای بازنشستگی به همراه سایر مطالبات معوقه کارگران به حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

از قرار معلوم هر یک از کارگران بازنشسته زمستان یورت معادل ۱۶ میلیون تومان به تناسب میزان دریافتی ،پیش از بازنشستگی از کارفرما طلب داشتند که حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان از این بدهی‌ها از سوی کارفرمای فعلی بابت ۴ درصد سهم کارفرمایان پیشین که غالب آن‌ها پیمانکار معدن بودند کم شده است.

طبق اظهارات این منابع کارگری بخش کمی از مطالبات مزدی معوق مانده کارگران حدود دو نیم تا سه میلیون طی چند ین ماه به حساب کارگران پرداخت شده والباقی آن باقی مانده است.

 

 

باز هم حادثه کار و سود طلبی کارفرما جان کارگری را گرفت

فوت کارگر ساختمانی به دلیل سقوط از ارتفاع

سه شنبه ۸ تیر ماه ،کارگر ساختمانی در خیابان قیام شهرستان بجنورد از ارتفاع سقوط کرد و جان باخت. ایشان که بیش از ده سال سابقه سنگ کاری نمای ساختمان را داشته است جان عزیزش را بر اثر سهل انگاری کارفرما در تهیه لوازم ایمنی و ایجاد حفاظ ایمنی از دست داده است.

لازم به ذکر است که وجود حفاظ ایمنی و هم چنین کمربند ایمنی برای کار در ار تفاع از ضروریات و بخشی از دستورالعمل ایمنی کار است . هر کارگری که در ارتفاع کار میکند علاوه بر داربست مناسب ضرورتا باید دارای کمربند ایمنی باشد تا در صورت لغزیدن یا عدم تعادل که معمولا در چنین شرائطی از کار پیش می آید، جان کارگر به خطر نیافتد . اما متاسفانه با آنکه این مسئله بارها تکرار شده است کارفرمایان برای صرفه جوئی در هزینه ها و بالا بردن سود خود و هم چنین به بهانه کندی کار در صورت داشتن کمربند ایمنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و این چنین با جان کارگران بازی میکنند. از سوی دیگر کارگران نیز حتا اگر از این اصول ایمنی و حقوق خود آگاه باشند، از فرط بیکاری به این شرایط تن می دهند.

منبع:سایت کانون مدافعان حقوق کارگر

دوازدهم تیرماه1395

 

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …