پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 8 تیر 1395

 

حضورچشمگیرملاقات کنندگان ازجعفرعظیم زاده در شصتمین روز از اعتصاب غذا- بیمارستان سینای تهران

ازده روزقبل با انتقال جعفرعظیم زاده از زندان اوین به بیمارستان تاکنون،  که در پی وخامت شدید جسمانی اش صورت گرفت، همه روزه شاهد حضور کارگران و معلمان و دوستان و شخصیتها درکنارتخت جعفرعلیرغم محدودیتهای تیم پلیس مراقبت بوده ایم. اما پس از انتشار خبر بیهوش شدن ناگهانی جعفرعظیم زاده درساعت چهاربامداد واحیای مجدد او پس ازیکساعت تلاش کادرپزشکی، وبا بالاگرفتن موج نگرانیها، امروز دوشنبه هفتم تیرماه پیش از ساعت 2 بعدازظهریعنی قبل از آغاز ساعت ملاقات، با استفاده ازفرصت روز تعطیلی ، تعداد بسیار زیادی از معلمان، کارگران، دوستان دور و نزدیک ،شخصیتها و افرادمختلف به دیدار جعفر عظیم زاده شتافتند.

ازدحام ملاقات کنندگان که فضای ورودی طبقه چهارم بیمارستان را پر کرده بود موجب واکنش ومداخله مامورین مراقبت اعزامی از زندان اوین گردید.

مداخله مکرراین مامورین باعث گردید که متاسفانه بعضی از این عزیزان یا نتوانستند حضورا” باجعفر عظیم زاده ملاقات داشته باشند ویا مجبورشدند از فاصله دور با تکان دادن دست ابراز حمایت کنند.

با مشاهده این وضعیت ، برای لحظاتی جعفر عظیم زاده علیرغم ضعف و بیحالی شدید ،از اتاق وارد راهرو بیمارستان شد تا بتواند با جمع بیشتری دیدار داشته باشد.

برخی از ملاقات کنندگان امروز عبارت بودند از:

-جمعی ازاعضای کانون صنفی معلمان گیلان( ازصبح زود ازشمال به تهران آمدند)

-همچنین جمعی ازاعضای کانون صنفی معلمان تهران، اسلامشهر و الیگودرز

-تعدادی ازکارگران ایران خودرو و سایپا ، کیان تایر، سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران، کارگران پارس جنوبی و جمعی از کارگران ساختمانی .جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی و صنعت نفت

-طیف وسیعی از دانشجویان تهران، کرمانشاه و ساوه.

-تعدادی از کارگران از کرج و اصفهان.

-تعدادی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

-تعدادی از فعالین جنبش های مدنی و اجتماعی

-جمعی از مادران دهه شصت همچنین مادران پارک لاله

-جمعی از فعالین جنبش زنان وخانواده ها و شخصیت های مستقل

حضورگسترده وچشمگیرملاقاتهای امروز عملا به یک گردهمایی اعتراضی ناشی از نگرانی شدید برای سلامت جعفرعظیم زاده پس از 60 روز اعتصاب غذا که در روزهای اخیر تنها با تزریق مستمرو 24 ساعته سرم ها زنده نگهداشته شده وعدم اقدام قوه قضاییه ، تبدیل شد.

ملاقات کنندگان ، در فضایی بسیار صمیمی وامیدوار ومتحدانه دیدارهای مشترک و چند جانبه ای را در حاشیه ملاقات امروزبا جعفر عظیم زاده داشتند.

ملاقات کنندگان که پس از پایان ساعت رسمی ملاقات همچنان در محوطه بیمارستان تجمع کرده بودند، حمایت خودرا از خواسته عمومی جعفرعظیم زاده که در بیانیه مشترکشان با اسماعیل عبدی اعلام شده بود بیان میکردند و خواستار اقدام فوری و اضطراری قوه قضائیه برای پایان دادن به این اعتصاب بمنظور جلوگیری از یک فاجعه قریب الوقوع بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

7 تیر 95

 

 

ملاقات با جعفر در شصتمین روز اعتصاب غذا!

داوود رضوی

امروزهفتم تیر ماه نود وپنج همزمان با شصتمین روز اعتصاب غذای جعفر به ملاقاتش رفتم ،در این 9روزی که در بیمارستان بستری است این دومین باراست که با جعفر ملاقات داشته ام متاسفانه از نظر جسمانی حالش بسیار بد است و امروز یک بار از هوش رفته و با کمک پزشکان مجددا به هوش آمده ،هر چند دوستاران جعفر و فعالین کارگری و معلمین و ……..تعدادقابل توجهی جمعیت در حیاط بیمارستان جمع بودند و ملاقات با وی بسیار کار سختی بود ،اما من موفق شدم با جعفرملاقات کنم او را بغل کردم و فقط به حرف هایش که با ناتوانی اما مصمم سخن می گفت گوش کردم هر چند حال جسمانی وی بسیار بد و قابل توصیف نیست و در واقع از جعفر پوستی روی گوشت مانده اما روحیه بالا و اراده محکمش برای ادامه اعتصاب تا رسیدن به خواسته اش ،دیگر جایی برای توصیه و سفارش نمی گذارد و مجبور می شوی به پافشاریش احترام بگذاری انچه که من امروز شاهد بودم تنها راه نجات جان جعفر این است که از سوی مقامات قضایی تلاش و همتی صورت گیرد و حداقل رسیدگی به اعاده دادرسی و آزادیش تا بازنگری پرونده در دستور کار قرار گیرد.نمی دانم باید گفت متاسفانه و یا خوشبختانه امروز هفتم تیر ماه پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی انقلاب و تهران ملاقات دادستان تهران را با همسر جعفر عظیم زاده تکذیب کرد .البته خوشبختانه بخاطر اینکه دادستان تهران به همسر عظیم زاده گفته بود اگر از اعتصاب غذا جعفر بمیرد ما هیچ اقدامی نمی کنیم و شاید باید با این تکذیب اقدامی در حفظ جان جعفر بکنند ،متاسفانه به این خاطر که در شصتمین روز اعتصاب غذای جعفر در حالی که جانش در خطر است صورت مسئله را پاک میکنند و ادعا می کنند این خبر با اهداف خاصی دنبال شده است و تکذیبه میزنند .به هر حال امیدورایم مسئولین قضایی برای حفظ جان یک فعال کارگری که تمام تلاش هایش مسالمت آمیز و در راستای حقوق کارگران بوده اقدامات لازم را برای حفظ جان جعفر انجام دهند .

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

 

 

دل های لرزان بیمارستان سینا(خاطره دیدار با جعفر عظیم زاده)

عزیز قاسم زاده

امروز صبح 7 تیر به اتفاق دوستان نازنینم تیمور خرسند،حبیب رضاپور و سعید رضایی به سمت تهران آمدیم.قرار بود به دیدار مردی برویم که پایداری و مقاومت را در دستان پر هیمنت خویش مچاله نموده و پاهای ایستادگیش حیرت را هم به حیرت نشانده است.قرار و مرارها را با اسماعیل عبدی نازنین گذاشتم و حوالی ظهر به او ملحق شدیم و به سمت بیمارستان سینا آمدیم حدود ساعت12:50 ظهر به بیمارستان رسیدیم ساعت ملاقات 14 عصر بود.در این فاصله مردان و زنان مقاوم و مبارز بسیاری را دیدیم که برای ملاقات جعفر خود را به بیمارستان رسانده بودند.

وقتی هنگامه ی ملاقات رسید و به دیدار جعفر عظیم زاده شتافتیم ،مردی مصمم،پرنشاط،سرشار از آرمان و عدالت را با تنی به شدت نحیف و رنجور یافتیم .صورتش گود رفته بود.ملحفه ای بر پاهایش کشیده شده بود.پاهایی که دیگر استخوان نازکش را از روی ملحفه می شد حس کرد اما وقتی شروع به سخن گفت،چنان صلابت و استواری در کلام جادویی اش موج می زد که کسی باورش نمی شد. این همان جعفر رنجور ماست که چنین خروش می زند که من این راه را تا پایان خواهم رفت.من با صدایی لرزان و چشمانی اشک بار از او پرسیدم مثل تو با چنین سرمایه ی عظیمی که در خویش گرد آورده ای مگر در این سرزمین هفتاد میلیونی چند تا داریم که به راحتی از دستش بدهیم ؟ گفتم آیا فقط 7 نفر در این ملک شبیه تو هستند؟ پاسخ شورمندانه جعفر اما قفل بر دهان همه گشوده بود:«اگر به راستی باور دارید که من چنین سرمایه ای هستم اگر این سرمایه امروز در راه برقراری عدالت هزینه نشود پس به چه کار می آید؟» او به صراحت می گفت اگر آقایان نمی خواهند به ندای حق طلبی او پاسخ دهند تنها قربانی شدن جان نازنین اوست که می تواند جنبش کارگری ایران را در مرحله ی بهتری قرار دهد.در کلام این مرد و در اراده پولادین این شیر عجب ایمان ابراهیمی عظیمی نهفته بود وقتی این کلمات را می گفت.همسر دردمندش چشم در چشم او دوخته بود و دیدگانش از اشک جاری می شد

باید آرزو کنیم عقلانیتی آنی و ناگهانی در مسئولان قضا شکل گیرد والا جعفر عظیم زاده در خطرناک ترین مرحله ی زندگی خود قرار گرفته است.واقعیت جانسوز و کشنده این است که او تا مرگ چند قدمی بیش ندارد.فقط خدا کند با اتفاقی این معادله ی رنجور در هم شکند.

منبع: حقوق معلم و کارگر

 

 

نامه اعتراضی اتحادیه جهانی کارگران صنعتی (اینداستریال) به دولت ایران جهت پایان دادن به احکام شلاق علیه کارگران و به رسمیت شناختن حقوق بنیادی انسانی و کارگری در ایران

۲۳ ژوئن ۲۰۱۶- ژنو

رئیس جمهوری عزیز حسن روحانی،

من این نامه را به نمایندگی از اتحادیه جهانی کارگران صنعتی (اینداستریال)، که ۵۰ میلیون کارگر در صنایع انرژی، معادن و تولیدی را در ۱۴۰ کشور جهان نمایندگی می کند، می نویسم که از شما  درخواست کنم برای پایان دادن به سرکوب اتحادیه های کارگری و نقض حقوق کارگران و اتحادیه های کارگری که در مقاوله نامه ها و توصیه های سازمان جهانی کار گنجانده شده اند مداخله نمایید.

ما عمیقا در مورد گزارشات رسیده پیرامون نقض گسترده حقوق کارگران و اتحادیه های کارگری، که منجر به بازداشت های بی رویه، شکنجه و آزار و اذیت رهبران تشکلات کارگری دمکراتیک و آزاد در ایران شده است نگران هستیم. فعالین کارگری به طور مرتب بازداشت می شوند و اتهامات ساختگی همچون “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” علیه آنها به کار برده می شود که منجر به حبس های طولانی مدت شده است. برخی از این رهبران کارگری مجبور شده اند در اعتراض به این برخوردهای شدید دست به اقدامات جدی ای همچون اعتصاب غذا بزنند. تنها جرم آنها این است که از حیثیت انسانی خود و همکارانشان دفاع کرده اند، و خواهان احترام به حقوق انسانی و آزادیهای بنیانی خود شده اند.

اتحادیه جهانی کارگران صنعتی به شدیدترین لحن تازیانه زدن وحشیانه ۱۷ کارگر معدن طلای آق دره در ماه مه ۲۰۱۶ را محکوم می کند. این کارگران معدن حق مشروع خود در اعتراض به بیکارسازیها و برای امنیت شغلی را به اجرا در آورده بودند.

علاوه بر این،  نه نفر از کارگران شرکت معدن بافق در استان یزد نیز به حبس و دهها ضربه شلاق در روزهای اخیر محکوم شده اند. چنین احکام ضد انسانی علیه کارگران معترض نقض فاحش مقاوله نامه های به رسمیت شناخته شده بین المللی در مورد حقوق انسانی و کارگری می باشد.

بنابراین، ضروری است که دولت ایران بلافاصله برای پایان دادن به نقض فاحش حقوق انسانی و اتحادیه های کارگری از جمله شلاق کارگران معدن طلای آق دره و شرکت معان بافق  معدن، مداخله فوری نماید.

ما از این فرصت استفاده کرده و بار دیگر از دولت ایران درخواست می کنیم که مقاوله نامه ۸۷ سازمان جهانی کار در مورد آزادی تشکل و حمایت از حق تشکل، و مقاوله نامه ۹۸ در مورد حق تشکل و مذاکرات جمعی را به تصویب برساند.

من منتظر پاسخ سریع شما هستم،

یرکی راینا، دبیر کل اتحادیه جهانی کارگران صنعتی (اینداستریال)

ترجمه و باز تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

اصل نامه در سایت اینداستریال و نیز سایت و تویتر انگلیسی اتحاد بین المللی موجود است.

 

 

نامه اعتراضی کنفدراسیون اتحادیه های کارگری سوئیس در حمایت از جعفر عظیم زاده و محکومیت احکام شلاق

رهبر جمهوری اسلامی

آیت الله سیدعلی خامنه ای

info_leader@leader.ir

رئيس جمهور جمهوری اسلامی ایران

حسن روحانی

media@rouhani.ir

شورای عالی حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

info@humanrights-iran.ir

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد

iran@un.int

۲۴ ژوئن ۲۰۱۶، برن

ما این نامه را نوشته که نگرانی جدی خود را در مورد سلامتی و تندرستی آقای جعفر عظیم زاده، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، که از ۲۹ آوریل ۲۰۱۶ در اعتصاب غذا به سر می برد، اعلام کنیم. جعفر عظیم زاده از نوامبر ۲۰۱۵ برای گذراندن حکم شش سال حبس تعزیری تنها به دلیل فعالیتهای کارگریش در زندان اوین محبوس است. او متهم به ” اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” شده بود؛ این یکی از اتهامات اصلی ای است که دولت ایران بطور روتین علیه فعالین کارگری بکار می برد. از زمانی که او اعتصاب غذای خود را آغاز کرد، جعفر عظیم زاده حداقل سه بار به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شد اما هر بار بدون معالجه به زندان بازگردانده شد. جعفر در اعتراض به اتهامات ساختگی “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و دیگر اتهامات امنیتی علیه خود و دیگر فعالین کارگری و همچنین در محکومیت سیاستهای ضد کارگری روزافزون دولت ایران در یک اعتصاب غذای نامحدود به سر می برد.

ما همچنین شدیدا از اجرای حکم بی رحمانه شلاق علیه ۱۷ کارگر معدن طلای آق دره در ماه مه ۲۰۱۶ در ایران خشمگین هستیم. این کارگران به جز اعتراض علیه بیکارسازیها و برای امنیت شغلی کاری نکرده بودند. علاوه بر این، ما مطلع  شده ایم که ۹ نفر از کارگران شرکت معدن بافق واقع در استان یزد نیز به دهها ضربه شلاق و زندان محکوم شده اند. احكام آنها در حال حاضر به صورت تعلیقی می باشد اما در صورت نقض دستورات دادگاه توسط آنها به مورد اجرا گذاشته خواهند شد.  کارگران معدن بافق (شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق) به دلیل اعتصابات و اعتراضاتی که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد دادگاهی شده بودند.  چنین احكام ضدانسانی ای علیه کارگران معترض نقض فاحش کلیه مقاوله نامه ها و دستاوردهای شناخته شده بین المللی دررابطه با حقوق کارگری و حقوق انسانی بطور علی العموم می باشد.

ما بطور جدی نگران سلامتی و تندرستی جعفر عظیم زاده و دیگر کارگران زندانی در ایران هستیم و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنها می باشیم. حکومت ایران مسئول جان جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان سیاسی می باشد. ما همچنین یک بار دیگر قویا احکام بی رحمانه شلاق علیه کارگران معادن در ایران را محکوم می کنیم.

شلاق یک عمل بشدت بی رحمانه و نوعی از شکنجه است و باید بلافاصله متوقف و ممنوع شود.

با احترام،

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری سوئیس

لوکا سیریگلیانو، دبیر مرکزی، امور بین المللی

رونوشت:

info@workrs-iran.org

Swiss Federal Department of foreign affairs

tur@ituc-csi.org’

Swiss Embassy of Iran

ترجمه و تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

اصل نامه در سایت و توییتر انگلیسی اتحاد بین المللی موجود است.

 

 

اخراج 30کارگرمعترض آزاد راه تهران شمال با 4تا5ماه حقوق معوقه!

طی یک ماه گذشته تاکنون نزدیک ۳۰ کارگر قرار دادی وپیمانی آزاد راه تهران -شمال با ۴تا۵ماه مزد معوقه اخراج شده‌اند.

منابع کارگری در پروژه آزاد راه تهران –شمال با اعلام این خبر گفتند: از حدود یک ماه پیش تا به امروزنزدیک به ۳۰کارگر پیمانی پروژه آزاد راه تهران شمال که تحت مسئولیت شرکت ارسا ساختمان فعالیت دارند اخراج شده‌اند که دست کم  ۱۳ نفر از این کارگران درفاصله روزهای سوم تا پنجم  تیرماه اخراج شده‌اند.

بنا به گفته این کارگران شرکت ارسا ساختمان مجری بخشی ازپروژه آزاد راه تهران شمال است و از قرار معلوم بخشی از این اخراج‌ها زمانی اتفاق می‌افتاده است که کارگران خواستار وصول طلب خود شده بودند .

بصورت مشخص یکی از این کارگران گفته است: که در ادامه بی‌توجه‌ای کارفرما در وصول مطالبات خود طی روز های گذشته تعدادی از نیروهای پیمانی شاغل در تونلهای ۸، ۹، ۱۰ و۱۲ وپل های ۸ و ۹ پروژه آزاد راه تهران شمال دست از کار کشیده بودند.

آنان می‌گویند با وجود آنکه پولی از کارفرما دریافت نکردیم صبح روز بعد به صورت غیر منتظره با حکم اخراج از کار خود روبرو شدیم.

به گزارش8تیرایلنا،به نقل از این کارگران اخراجی گفته می‌شود که درحال حاضر بیش از ۴۰۰کارگر بصورت قرار دادی وپیمانکاری تحت مسئولیت شرکت ارسا ساختمان در آزاد را تهران – شمال مشغول کارند که دست کم ۴ماه دستمزد معوقه طلب دارند.

بصورت مشخص یکی از این کارگران گفته است: که در ادامه بی‌توجه‌ای کارفرما در وصول مطالبات خود طی روز های گذشته تعدادی از نیروهای پیمانی شاغل در تونلهای ۸، ۹، ۱۰ و۱۲ وپل های ۸ و ۹ پروژه آزاد راه تهران شمال دست از کار کشیده بودند.

به گفته  او، کارگران این پروژه عمرانی که هر کدام از استانهای مختلف کشور برای انجام کار با مسئولیت ارسا ساختمان به آزاد راه تهران شمال آمده‌اند بعد از اخراج، کارفرما با آنان تسویه حساب نمی کند .

این کارگردر این زمینه اضافه کرد، بنابر این کارگرانی که محل اقامتشان در کمپ‌های نزدیک محل احداث پروژه است؛ پولی برای رفتن به محل سکونت خود در شهرستان ندارند در عین حال کارفرما مانع ورود آنان به خوابگاه  می‌شود.

به گفته این کارگر اخراج شده، تعدادی از کارگران مذکور بیش از ۸سال سابقه کاری داشته‌اند و برای پیگیری مطالبات خود هنوز شکایتی را در اداره کار مطرح نکرده‌اند.

به گفته این کارگر پیمانی، کارفرما در زمان اشتغال مطالبات مزدی او وسایر همکارانش را با تاخیردو تا سه ماه پرداخت می‌کرده است.

درهمین رابطه:

 

 

تجمعات اعتراضی کارگران آزادراه تهران به شمال نسبت به عدم پرداخت 4ماه حقوق وماه ها مطالباتشان!

اخراج12کارگرمعترض توسط کارفرمای شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان  به بهانه اغتشاش!

حدود ۳۰۰ کارگر شرکت پیمانکاری «ارسا ساختمان» در ۴ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند.

بی‌توجهی مدیران شرکت ارسا ساختمان به مطالبات کارگران باعث شده تا حدود ۷۰ نفر از کارگران این پروژه، تقریبا دو هفته پیش برای چندمین بار تجمع اعتراضی را در حاشیه جاده (یک کیلومتر باقی مانده به سنگان) مقابل دفتر شرکت انجام دهند که در نتیجه این تجمع؛ کارفرما ۱۲ تن از کارگران را به بهانه ایجاد اغتشاش اخراج کرد.

به گزارش3تیرایلنا،کارگران آزادراه تهران به شمال گفتند؛ شرکت «ارسا ساختمان» که پیمانکار و سازنده آزادراه تهران به شمال است از ۴ ماه پیش معوقات مزدی بیش از ۳۰۰کارگر خود را پرداخت نکرده است.

به گفته این کارگران علارغم به تاخیر افتادن ۴ ماه دستمزد؛ پرداخت ۱۰ ماه حق اضافه کاری کارگران به همراه سنوات سال ۹۴ کارگران به تاخیر افتاده است. در زمینه بیمه تامین اجتماعی هم کارگران دچار مشکل هستند.

بر اساس گزارش کارگران این پروژه عمرانی، بی‌توجهی مدیران شرکت ارسا ساختمان به مطالبات کارگران باعث شده تا حدود ۷۰ نفر از کارگران این پروژه، تقریبا دو هفته پیش برای چندمین بار تجمع اعتراضی را در حاشیه جاده (یک کیلومتر باقی مانده به سنگان) مقابل دفتر شرکت انجام دهند که در نتیجه این تجمع؛ کارفرما ۱۲ تن از کارگران را به بهانه ایجاد اغتشاش اخراج کرد.

به گفته آنان،  وزیر راه ساختمان و شهرسازی طی روزهای گذشته حین بازدید از روند اجرای پروژه آزادراه تهران شمال در جریان مشکلات کارگران ومعوقات مزدی آنان قرار گرفته است.

به گفته کارگران، دلیل مشکل به وجود آمده این است که مسئولان شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی؛ امکان به موقع پرداخت حقوق کارگران را ندارند. این درحالیست که مسئولان اداره راهسازی مدعی پرداخت مطالبات همه پیمانکاران سازنده این محور هستند.

کارگران شاغل در محور آزادراه تهران شمال در بخش پایانی سخنان خود گفتند شرکت ارسا ساختمان بجز ۳۰۰ کاری که به صورت مستقیم در اختیار دارد با چندین شرکت پیمانکاری جز با حدود ۱۰۰ کارگر طرف قرارداد است که چندین ماه مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

 

 

تجمع کارگران کارخانه کاشی زرین خراسان مقابل فرمانداری تربت حیدریه درپنجمین روزاعتصاب دراعتراض به عدم پرداخت7ماه حقوق وحق بیمه !

امروز هشتم تیرماه،بیبش از 200 نفر از کارگران کارخانه کاشی زرین خراسان درپنجمین روزاعتصابشان در اعتراض به عدم پرداخت 7 ماه حقوق و حق بیمه مقابل فرمانداری تربت حیدریه تجمع کردند.

یکی ازکارگران معترض گفت: ما به مدیران پیشنهاد کردیم که حداقل دو ماه حقوق و مطالباتمان را پرداخت کنند تا به فعالیت خود ادامه بدهیم اما آنها قبول نکردند و لذا از روز جمعه ۴ تیرماه کارخانه تعطیل شده و تا پرداخت معوقات، کارگران حاضر به ادامه فعالیت نیستند.

به گزارش 8تیرتابان تربت، مدتی است که مشکلات مالی کارخانه کاشی زرین خراسان بیداد می کند و این کارخانه رو به تعطیلی می رفت که آبانماه پارسال با خرید ۵۲ درصد سهام آن توسط یکی از متمولین تربت حیدریه انتظار بر این بود که مشکلاتش برطرف شود اما کارگران این کارخانه معتقدند که بر مشکلات آن افزوده شده است.

در حاشیه این تجمع اعتراض آمیز یکی از کارگران گفت: علیرغم همه وعده و وعیدهای مدیران کارخانه، متاسفانه علاوه بر اینکه ۷ ماه حقوق دریافت نکردیم بیمه همه پرسنل کارخانه نیز قطع شده است.

وی افزود: خرید ۵۲ درصد سهام توسط یکی از متمولین شهرستان کار را سخت تر کرده و بر مشکلات کارخانه افزوده است.

این کارگر تصریح کرد: ما به مدیران پیشنهاد کردیم که حداقل دو ماه حقوق و مطالباتمان را پرداخت کنند تا به فعالیت خود ادامه بدهیم اما آنها قبول نکردند و لذا از روز جمعه ۴ تیرماه کارخانه تعطیل شده و تا پرداخت معوقات، کارگران حاضر به ادامه فعالیت نیستند.

وی با بیان اینکه هیچ چیزی بدتر از بلاتکلیفی نیست تصریح کرد: متاسفانه هیچ یک از مسئولین شهر و کارخانه پاسخ دقیقی به کارگران نمی دهند و بالاخره تصمیم گرفتیم با تجمع مقابل فرمانداری صدایمان را به گوش دولتمردان برسانیم.

یکی دیگر از کارگران در این خصوص اظهار داشت: این چه گشایش پسابرجامی است که هر روز وضعیت معیشتی مردم بدتر می شود، بهتر است دولتمردان بازدیدی از کارخانه ها و کارگاههای تعطیلی یا رو به تعطیلی داشته باشند.

کارخانه کاشی زرین خراسان  واقع در ۱۲ کیلومتری جاده تربت حیدریه به مشهد حدود ۳۵۰ پرسنل دارد.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،یکی از این کارگران گفت: حدود هفت ماه است که کارخانه دستمزدی به ما پرداخت نکرده و این موجب بروز مشکلاتی در زندگی روزمره ما شده است.

به گفته وی این کارخانه بخش خصوصی 257 نفر کارگر دارد، که اخیرا 51 درصد سهام آن به شخص دیگری واگذار شده و همین نقل و انتقالات و نیز تغییر مدیریت آن، مشکلاتی را به وجود آورده است.

تجمع کنندگان پس از مدتی برای مذاکره با مسئولان فرمانداری، مسئولان ادارات کارگری شهرستان و نیز مدیران کارخانه به داخل فرمانداری رفتند.

معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار تربت حیدریه گفت: در نشست مدیران کارخانه کاشی با نمایندگان کارگران معترض مقرر شد بخشی از طلب کارگران تا 15 تیرماه به حساب آنان واریز و مابقی نیز در نوبت های بعدی تسویه شود.

مهدی ناصری افزود: در این جلسه تاکید شد که چنانچه مدیران کارخانه کاشی به تعهدات خود عمل نکنند، فرمانداری راسا وارد عمل شود.

کارخانه کاشی زرین تربت حیدریه بر اساس ظرفیت اسمی، توان تولید روزانه 14هزار متر مربع کاشی را دارد که به علت تحریم ها و کمبود نقدینگی اکنون این رقم به روزانه 5 هزار مترمربع رسیده که عمدتا به کشور عراق صادر می شود.

این کارخانه بدهی های زیادی نیز به شرکت های خدماتی آب، برق و گاز دارد.

 

 

تجمع کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه وعیدی سال جدید مقابل دفتر مرکزی شرکت!

امروز8تیرماه،حدود 90 نفر از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود در اعتراض به عدم پرداخت8ماه حقوق،حق بیمه و عیدی سال 95 مقابل ساختمان شرکت سهامی عام فارس و خوزستان (دفتر مرکزی شرکت پارس خوزستان) واقع در خیابان چهارم خیابان پاکستان تهران،تجمع کردند.

به گزارش8تیرایلنا،این کارگران که به نمایندگی از بیش از 100 کارگر این شرکت هستند گفتند که از آبان سال گذشته تاکنون مزد و مزایای مزدی خود را دریافت نکرده‌اند و حق بیمه همگی آنها از آذر سال گذشته به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. از این رو امروز مقابل شرکت فارس خوزستان، مالک اصلی کارخانه تجمع کردیم.

این کارگران اکثرا داری قراردادهای سه ماهه هستند و به صورت شرکتی کار می‌کنند. آنها می‌گویند که شرکت از ابتدی خرداد با آنها قرارد بسته اما تاریخ اتمام قرارداد را در متن قراردادها ذکر نکرده است.

کارگران تاکید دارند که مدیرعامل شرکت فولاد و چدن دورود سال گذشته بارها به آنها وعده داده بود که مطالبات آنها را پرداخت می‌کند اما پس از گذشت 8 ماه هنوز به وعده خود عمل نکرده‌است.

کارگران فولاد و چدن دورود در سال‌های گذشته تجمعات اعتراضی گوناگونی را در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی خود برگزار کرده بودند. از جمله در سال 93 به دنبال عدم دریافت دستمزد 4 ماه ( مهر، آبان، آذر و دی‌ماه) مقابل واحد اداری کارخانه تجمع کردند.

در آن زمان علت عدم دریافت دستمزد کارگران؛ رکود بازار فروش قطعات فولاد و چدن و بدهی‌های کلان این شرکت به شرکت‌های دیگر اعلام شده بود.

به گزارش امروزایرنا درهمین رابطه،یکی ازکارگران حاضردر این تجمع گفت: در این کارخانه حدود 105 نفر کارمند و کارگر مشغول به کار هستند که حدود 30 نفر در امور اداره و پشتیبانی شاغل بوده و بیش از 70 نفر نیز در واحد عملیاتی و تولیدی کارخانه مشغول به کار هستند.

وی در خصوص شرح فعالیت کارخانه افزود: این کارخانه در رسته ریخته گری و ماشین سازی به تولید و تامین انواع قطعات مورد مصرف در صنایع سیمان، معدنی و پتروشیمی است.

این کارگر افزود: بیش از هفت ماه حقوق کارگران این کارخانه به صورت مساعده پرداخت می شود.

یکی دیگر ازکارگران گفت: بیش از 70 نفر از کارکنان این کارخانه که بیشتر کارگر هستند امروز در مقابل دفتر مرکزی این کارخانه حضوریافتند تا مسئولان هلدینگ پارس خوزستان با اطلاع از مشکلات ما نسبت به پرداخت حقوق معوقه کارگران اقدام کنند.

وی افزود: در این مدت، پرداختی حقوق کارکنان به صورت مساعده بوده به طوریکه هر یک از کارگران این کارخانه به طور متوسط 70 تا 80 میلیون ریال از کارخانه طلب دارند.

این کارگرگفت: در حال حاضر چند نفر نماینده از بین کارگران برای مذاکره به دفتر مدیریت خواهیم رفت.

وی افزود: مدیریت سابق این کارخانه به هنگام ورود با پنج میلیارد ریال بدهی مواجه بود که باوجود اینکه توانست بالاترین حجم تولید را در این کارخانه  ایجاد کند ولی پس از سه سال حدود 330 میلیارد ریال بدهی بوجود آورد و بدون پاسخگویی رفت.

وی گفت: مدیریت جدید با وجود تلاش های زیاد نتوانسته بدهی این شرکت را کاهش دهد در نتیجه وضعیت نامطلوب مالی پیدا کرده است.

وی افزود: هم اکنون با حضور در مقابل شرکت سهامی پارس خوزستان خواهان این هستیم که این شرکت هلدینگ به این کارخانه زیرمجموعه خود کمک کرده تا علاوه بر رفع مشکل نقدینگی بدهی های خود به کارگران را پرداخت کنند.

شرکت فولاد و چدن و ماشین سازی در رسته ریخته گری و ماشین سازی به تولید و تامین انواع قطعات ریخته گری و فولادهای آلیاژی مورد نیاز شرکت های مجموعه فارس و خوزستان و سایر کارخانه های صنعتی و همچنین تامین کننده قطعات برای شرکت های سیمان، پتروشیمی، نفت و گاز، راه آهن و صنایع معدنی کشور است.

 

 

تجمعات سریالی کارگران کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد مقابل استانداری لرستان!

کارگران کارخانه پارسیلون خرم آباد قریب به ۳۰ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند وطی این چند روز برای چندمین بار بازهم مقابل استانداری تجمع کردند اما گوش شنوایی برای شنیدن درد و رنج این کارگران رنجیدیده وجود ندارد.

به گزارش 8 تیر قدس آنلاین ، تنها جوابی که  این کارگران می شنوند  کلمه سنگین “واگذاری” است که چون پتکی بر سرشان زده می شود،واگذاری پروژه هایی که این روزها گریبانگیر دیگر پروژه های استان شده است  که سرانجامی جز نابودی پروژه نداشته است.

فررودین ماه امسال بود که معاون استاندار وعده داده بود اردیبهشت ماه حقوق معوقه واریز می شود اما اردیبهشت آمد و خرداد هم تمام شد خبری نشد و کارگران ماندند با سفره خالی و بهانه های کودکانشان در ماه رمضان…

مسئوولانی که حتی حاضر نمی شوند از پشت میز کاریشان به خود این  زحمت را بدهند که جوابگوی حرف های درد آورکارگران باشند چه برسد  به اینکه  از زیر باد خنک بیرون بیایند و به درد و دل های این کارگران گوش دهند و مشکلاتشان درک کنند.

مسوولین خود شاهد وضعیت اسف بار این کار گران نیستند، البته که نیستند… اگر شاهد چنین وضعیتی بودند قطعا چنین وعده هایی نمی دادند ( سیر از گرسنه خبر ندارد و سواره  از پیاده ) اگر هم شاهد حال و روز کار گران هستند خود را به خواب زده اند و کسانی که  در چنین خوابی فرو روند با هیچ صدایی بیدار نمی شوند.

زمان آن فرا نرسیده که وعده های سر خرمن به پایان برسد؟

کار خانه ای که روزگاری گل سر سبد صنعت تولید نخ نایلون در خاور میانه بود اکنون از عهده حقوق اندک کارگران باقی مانده از خیل کارگران سال های نخست شروع به کار خود بر نمی آید و شرمنده سفره های خالی  و چشم های منتظر خانواده های آنان است.

 

 

خاتمه موقتی تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه چوکا!

بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه چوکا در روزهای گذشته، صبح روز دوشنبه اعضای شورای تامین استان جلسه‌ای را در محل استانداری برای بررسی وضعیت کارخانه و کارگرانش برگزار کرده‌اند. به همین دلیل اجتماع صبح روز دوشنبه کارگران با وعده رسیدگی بطورموقتی خاتمه یافته است.

کارگران معترض با یادآوری اینکه پیش از این نیز در واکنش به بدقولی کارفرما تجمع مشابهی را در روز شنبه (پنجم تیر ماه) مقابل درب کارخانه انجام داده بودند؛ افزودند: این تجمع که با حمایت خانواده‌های کارگران همراه بود در ‌‌نهایت منجر به درگیری کارگران با عوامل کارفرما شد.

براساس گزارش یکی از کارگران، در اجتماع صبح شنبه کارگران چوکا با مسدود کردن درب‌های ورودی کارخانه مانع ورود برخی مدیران کارخانه به محل کارشان شده‌اند.

به گزارش8تیرایلنا،جمعی از کارگران از مجموع بیش از ۸۰۰ کارگر که در صنایع چوب وکاغذ چوکا اشتغال دارند، برای چندمین بار در ماه جاری در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزد و حق بیمه در سه ماه گذشته مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع کردند.

این کارگران می‌گویند دست‌کم طی یکسال گذشته کارفرمای صنایع چوب وکاغذ چوکا به بهانه شرایط بد اقتصادی، حقوق و بیمه آنان را با تاخیر پرداخت کرده است. به همین دلیل کارگران مرتبا در این واحد صنعتی دست به اعتراض می‌زنند.

آن‌ها با یادآوری اینکه پیش از این نیز در واکنش به بدقولی کافرما تجمع مشابهی را در روز شنبه (پنجم تیر ماه) مقابل درب کارخانه انجام داده بودند؛ افزودند: این تجمع که با حمایت خانواده‌های کارگران همراه بود در ‌‌نهایت منجر به درگیری کارگران با عوامل کارفرما شد.

براساس گزارش یکی از کارگران، در اجتماع صبح شنبه کارگران چوکا با مسدود کردن درب‌های ورودی کارخانه مانع ورود برخی مدیران کارخانه به محل کارشان شده‌اند.

به گفته وی، با بحرانی شدن وضعیت کارخانه صبح روز دوشنبه اعضای شورای تامین استان جلسه‌ای را در محل استانداری برای بررسی وضعیت کارخانه و کارگرانش برگزار کرده‌اند. به همین دلیل اجتماع صبح روز دوشنبه کارگران با وعده رسیدگی موقت خاتمه یافته است.

این کارگر در ادامه افزود: با گذشت بیش از ۷ روز از شروع ماه تیر هنوز کارفرمای صنایع چوب وکاغذ چوکا به وعده خود مبنی بر پرداخت حداقل بخش از مطالبات معوقه کارگران عمل نکرده است.

بر اساس گزارش یکی دیگر از کارگران؛ آنان دستمزد سه ماه جاری را به همراه حق بیمه از کارفرما طلب دارند.

به گفته وی، پیش از این مطالبات معوقه کارگران بیش از ۴ ماه به همراه حق اضافه‌کاری‌های سال ۹۴ بود که کارفرما اردیبهشت ماه سال جاری معوقات مربوط به سال ۹۴ را یکجا تسویه حساب کرد.

درهمین رابطه:

 

 

تجمع کارگران چوکا باخانواده دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه مقابل کارخانه!

صبح امروز6تیرماه، کارگران شرکت چوکا برای چندمین بار مقابل درب ورودی این کارخانه تجمع اعتراض آمیز انجام دادند.

این تجمع کارگران چوکا همراه با خانوادهایشان بود به علت عدم پرداخت حقوق و معوقات در سال جاری و واریز نشدن حق بیمه‌ شان بوده است .

به گزارش6تیر رضوان خبر،یکی از نیروهای اخراجی این کارخانه اظهار داشت: کارگران این شرکت از مردادماه ۹۴ با حقوق پایه و کسورات بانک ها و بیمه با حقوق حدودا ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان زندگی کرده اند ولی هزینه بیمه‌ی آنها واریز نشده است و ما کارگران در این ماه ها فاقد بیمه هستیم.

وی در ادامه افزود: موجودی کاغذ انبارهای چوکا حدود ۱۴ هزار تن می باشد که با میانگین ارزش ریالی این مقدار کاغذ چیزی در حدود ۲۳ میلیارد تومان می باشد که به خاطر عدم خرید توسط مشتریان در کارخانه انبار شده است.

یکی دیگر از مهندسان این شرکت گفت: هیچ کدام از مسئولین استان و حتی کشور اقدام عملی برای رفع مشکلات این مجموعه که با اسم دهان پر کن کارخانه غول آسای چوب و کاغذ ایران چوکا معروب شده است انجام نداده اند و علاوه بر آن با واردات ۱۸۰ هزار تن کاغذ کرافت لایزر از کشور های همسایه به تولید داخل ضربه وارد کرده اند، این در حالی است که میتوان مواد اولیه را بدون دریافت تعرفه خریداری نموده و چرخ اقتصاد داخلی را فعال نمود.

وی در ادامه افزود: به علت عدم جمع آوری تاخال (کاغذ بازیافت) توسط پیمان کاران از منطقه برخی اقدام به سوزاندن و آتش زدن این مواد بازیافتی، محیط زیست را تخریب و باعث آلوده شدن هوا می شوند که این از ضررهای عدم فعالیت کارخانه است .

این پرسنل کارخانه ی چوکا اذعان نمود: بسیاری از افرادی که به کاشت درختان زود بازده اشتغال داشته اند به دنبال تغییر کاربری زمین ها هستند و کشاورزانی که در منطقه شغل اصلیشان کشاورزی است و با تغییر مسیر آب رودخانه شفارود به داخل کارخانه، چوکا تعهدی مبنی بر تامین آب کشاورزی منطقه داشته است ولی هم اکنون به علت تعطیل بودن کارخانه و خاموش بودن واحد پمپاژ، آب مورد نیاز کشاورزان نیز قطع شده و جوانانی که تمام امید و دارایش چند صد متر زمین زراعی است با نبود آب، مرزعه اش سوخته و امیدش نا امید می شود .

وی ادامه داد: چوب های وارداتی که از چند ماه پیش، خبر ورودش به کشور و کارخانه را داده بودند دروغ از آب در آمد و به دلیل عدم پرداخت تعهدات تاکنون از گمرک ترخیص نشده و وارد کارخانه نشده است.

مدیر عامل کارخانه چوکا، در وضعیت موجود کارخانه اقدام به استخدام رسمی دو تن از نزدیکان خود نموده است که تاکنون در شرکت حضور نداشته ولی حقوق از چوکا دریافت می کنند که این عمل جای بسی تعجب دارد که ماه ها کارگران زحمت کش که با توجه به گرمی هوا و قطع شدن سهمیه غذای افطار و سحر بدون دریافت هزینه در شرکت کار می کنند ولی افراد مذکور با نبود در شرکت حقوق خود را دریافت می کنند.

برپایه این گزارش،کارگران کارخانه چوکا با در دست داشتن پلاکاردهای با عنوان «هل من ناصر ینصرنا» استارت فعالیت تولیدی این کارخانه را شوی تبلیغاتی دانستند و واردات را یکی از عوامل ضربه به این کارخانه عنوان کردند.

لازم به ذکر است که هفته‌ی گذشته با حضور فرماندار و رئیس دادگشتری شهرستان رضوانشهر فعالیت تولیدی کارخانه استارت زده شد و این در حالی است که کارخانه فاقد مواد اولیه نظیر چوب و مواد شمیایی بوده که به نظر می رسد این اقدام نوعی شوی تبلیغاتی برای فرار از مشکلات بوده است که بعد از چند روز با دستور مدیر عامل، دستگاه ها خاموش و کارخانه تعطیل شده است.

در تجمع امروز نیز هیچ یک از مقامات و مسئولان امر جهت پاسخ گویی در بین کارگران حضور پیدا نکردند.

 

 

شرایط کاری اسفناک کارگران شرکت ساخت کارخانه گندله‌سازی مادکوش بندرعباس!

اخراج کارگران در صورت اعتراض به وضعیت کاریشان!

کارگران شرکت ساخت کارخانه گندله‌سازی مادکوش در بندرعباس می‌گویند: مجبور به اضافه کاری اجباری هستیم. روزهای معمولی ۱۳ ساعت و در ماه رمضان ۱۲ ساعت کار می‌کنیم. حتی روزهای تعطیل هم، تعطیلی نداریم. برای این ساعات کار طولانی پرداخت قانونی اضافه کار انجام نمی‌شود و حتی تعدادی از ۴۰۰ کارگر این کارخانه با وجود شرایط سخت و ساعات کار طولانی، حداقل بگیر هستند که این دستمزد حداقلی معمولا با تاخیر هم پرداخت می‌شود

ظاهرا کارگران شرکت در حال حاضر قرارداد هم ندارند و برای سه ماهه اول سال جدید نیز یک قرارداد سفید پس از سه ماه تاخیر به دستشان رسیده که مجبور به امضا بوده‌اند.

این کارگران با ابراز نگرانی از امنیت شغلی خود گفتند: ما کارگران بدون قرارداد یا در بهترین حالت قرارداد موقت، حق هیچ اعتراضی نداریم و درصورت بروز هر نوع اعتراض، به سادگی اخراج می‌شویم.

به گزارش8تیرایلنا،جمعی از کارگران شرکت ساخت کارخانه گندله‌سازی بندرعباس از اوضاع شغلی خود انتقاد کردند.

به گفته این کارگران، کارفرمای شرکت پیمانکاری مسئول ساخت کارخانه که ظاهرا باید طرف قرارداد با کارخانه گندله‌سازی باشد،‌‌ همان مالک کارخانه است و هیچ نظارت و مدیریتی بر عملکرد کارگران پیمانکاری این شرکت اعمال نمی‌شود.

این کارگران از ساعات طولانی کار در این کارخانه انتقاد کردند و گفتند: مجبور به اضافه کاری اجباری هستیم. روزهای معمولی ۱۳ ساعت و در ماه رمضان ۱۲ ساعت کار می‌کنیم. حتی روزهای تعطیل هم، تعطیلی نداریم.

این کارگران می‌گویند: پرداخت‌ها هم ضابطه‌مند نیست. برای این ساعات کار طولانی پرداخت قانونی اضافه کار انجام نمی‌شود و حتی تعدادی از ۴۰۰ کارگر این کارخانه با وجود شرایط سخت و ساعات کار طولانی، حداقل بگیر هستند که این دستمزد حداقلی معمولا با تاخیر هم پرداخت می‌شود.

ظاهرا کارگران شرکت در حال حاضر قرارداد هم ندارند و برای سه ماهه اول سال جدید نیز یک قرارداد سفید پس از سه ماه تاخیر به دستشان رسیده که مجبور به امضا بوده‌اند.

کارگران این شرکت می‌گویند: ماه رمضان در گرمای ۴۵ درجه بندرعباس روزی ۱۲ ساعت کار می‌کنیم و هنوز دستمزد اردیبهشت و خرداد را نگرفته‌ایم.

این کارگران با ابراز نگرانی از امنیت شغلی خود گفتند: ما کارگران بدون قرارداد یا در بهترین حالت قرارداد موقت، حق هیچ اعتراضی نداریم و درصورت بروز هر نوع اعتراض، به سادگی اخراج می‌شویم.

 

 

عدم پرداخت7ماه حقوق و3ماه حق بیمه کارگران شهرداری سی سخت!

مشکل پرداخت نشدن دستمزد معوقه نزدیک به ۱۰۳کارگر شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه و بویراحمد هنوز ادامه دارد.

به گزارش8تیر ایلنا، منابع کارگری در شهرداری سی سخت گزارش دادند، این کارگران که در شهرداری سی سخت و سازمان‌های وابسطه به آن به صورت پیمانی و قراردادی مشغول کارند؛ ۷ ماه حقوق معوقه طلب دارند.

کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آن‌ها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، افزودند: با تغییر شهردار که از بهمن ماه سال گذشته انجام شده بازهم کارگران با مشکلات معیشتی ناشی از عدم دریافت مزد مواجه‌اند.

بنابهمین گزارش به نقل از کارگران شهرداری سی سخت،جدا از معوقات مزدی، سه ماه است که حق بیمه کارگران به تامین اجتماهی پرداخت نشده است. افزایش بدهی‌های مالی شهرداری به تامین اجتماعی باعث بسته شدن حسابهای مالی شهرداری شده است.

یکی دیگر از کارگران شهرداری سی سخت نیز گفت: به دلیل عدم پرداخت حقوق و دستمزد در ۷ ماه گذشته با مشکلات مالی و خانوادگی روبرو شده‌ایم. اخیرا هم شایعه اخراج برخی کارگران شرکتی باعث افزایش نگرانی‌های در این مجموعه شده است.

به گفته وی آن‌ها بار‌ها از شهردار و شورای شهر درخواست کرده‌اند که حقوق معوقه را پرداخت نمایند ولی تنها قول می‌دهند و در عمل ما را فراموش کرده‌اند.

 

 

عدم پرداخت4ماه حقوق کارگران شهرداری دیواندره!

تهدید کارگران به اخراج درصورت اعتراض!

یكي از کارگران  شهرداری دیواندره در خصوص معوقات خود گفت بیش از ٤ ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌ایم و هنگامی‌که اعتراض می‌کنیم مدیران شهرداری ما را تهدید به اخراج می‌کنند با این شرایط چگونه می‌توانیم خرجی زندگی خود را تأمین کنیم.

منبع:کردتوی-8تیر

 

 

سفره گرانی با تورم تک رقمی ارزان نشد/ یک سبد معیشت چقدر می‌ارزد؟

در حالی نرخ تورم از سوی نهادهای آماری کشور تک رقمی اعلام شد که مردم هنوز آن را حس نمی‌کنند و می‌پرسند چه چیزی از تورم تک نرخی در زندگی روزمرده عاید آنها می‌شود.

به گزارش8تیر مهر، نرخ تورم بالاخره در دولت یازدهم طبق وعده هایی که داده شده بود، تک رقمی شد اما به چه قیمتی؟ نرخ تورم بر اساس آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی در حالی به زیر ۱۰ درصد رسید که هنوز گشایشی در وضعیت اقتصادی دیده نمی شود، علی رغم رکود اقتصادی شدیدی که بر اقتصاد کشور همچنان حکمفرما است، نرخ تورم تک رقمی تاثیری در وضعیت معیشت و سفره خانوارها نگذاشته است.

به نظر می رسد که تورم کالاها و خدمات مصرفی و مورد نیاز روزمره مردم بالاتر از تورم واقعی است و به همین دلیل است که مردم کاهش نرخ تورم را در زندگی روزمره خود احساس نمی کنند، البته فراموش نمی کنیم که کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، اما چیزی از تورم تک رقمی هنوز عاید زندگی روزمره مردم عادی نشده است و کسی لذت و شیرینی تورم تک رقمی را هنوز حس نکرده است.

در اصل برای بررسی نرخ تورم واقعی، باید آن را در زندگی روزمره مردم و جامعه جست، اینکه تا چه میزان کاهش آن را می تواند در تامین مایحتاج اولیه زندگی احساس کرد. مردم هنوز توانایی و قدرت خرید ندارند و هر روز هزینه خرید یک سبد خانوار از روز پیش گران تر تمام می شود. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نمونه هایی که نهادهای آمار گیر برای تعیین شاخص تورم بکار می گیرند، با واقعیت های زندگی مردم چندان همخوانی ندارد.

آنها می گویند که برخی از اقلام سبد نهادهای آمارگیر تورم، بر اساس نیازها و کالاها و خدمات مردم متوسط و رو به پائین نیست، بلکه اقلامی همچون لوازم خانگی، مبلمان و غیره را در بر می گیرد که جایی در زندگی مردم عادی جامعه و اقشار متوسط ندارند، حتی بسیاری از مردم قدرت خرید برخی از اقلامی که در سبد مورد محاسبه قرار می گیرد را ندارند. بر همین اساس است که آمارهای منتشر شده از تورم تک رقمی با سبد معیشتی مردم همخوانی ندارد یا به عبارتی واقعیت اقتصاد ایران با آمارها و ارقام و اعداد اعلامی نمی خواند.

از سوی دیگر به دلیل رکود عمیقی که بر اقتصاد کشور و بخش تولید حکمفرما است و این رکود هر روز عمق بیشتری پیدا می کند، تورم تک رقمی چندان ملموس نیست و به نظر نمی رسد که این کاهش تورم بر اساس برنامه ریزی های قبلی بوده باشد، زیرا برنامه ریزی که همراه با افزایش توان و قدرت خرید مردم باشد، بی معنا است.

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در این زمینه می گوید که در رابطه با نرخ تورم، باید این واقعیت را در زندگی روزمره مردم اثبات کرد. به عقیده بنده خوب است تا یک آمار میدانی از این موضوع اخذ شود، به گونه ای که وضعیت همه اقشار مردم در آن لحاظ شود. در این صورت است که می توان به طور قطع گفت نرخ تورم با این ارقامی که بیان می‌شود کاهش یافته است یا خیر.

وی با بیان اینکه نرخ های اعلامی در واقع، یک میانگین است و نمی شود آن را به کل جامعه تسری داد، افزود: در رابطه با جذب سرمایه ها، باید دید چه میزان سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و در بخش های مولد که در واقع موتور رشد اقتصادی هر کشوری هستند، صورت گرفته است. باید دید در واقعیت چه میزان اشتغال ایجاد شده است و اساسا وضعیت بازار کسب و کار کشور چه تحولی را تجربه می کند. اگر بر اساس آمار و ارقامی که نهادهای مربوطه و از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی ارائه می‌دهند، این شاخصه ها تحول مثبتی را تجربه کرده اند، می شود امیدوار بود که اقتصاد ایران در حال برون رفت از وضعیت بحرانی فعلی است.

به گفته حیدر مستخدمین حسینی تحلیلگر مسائل اقتصادی، خط فقر در حال حاضر در تهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. حال با حقوق ها و دستمزدهای ۸۰۰ هزار تومانی ماهیانه، چگونه می توان هزینه های یک ماه خانوار را تامین کرد، هزینه هایی که ارتباطی به تورم تک رقمی ندارد و در واقع مردم پولی برای خرید ندارند که بخواهند چنین تورمی را حس کنند.

سبد معیشت همچنان گران است

یک شهروند در این زمینه می گوید: من در این جامعه زندگی می کنم، با حقوق ماهیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. این حقوق هزینه های زندگی را تامین نمی کند، به همین دلیل مجبور شدم که شغل دومی را برای خود انتخاب کنم. البته بسیار از افراد در این جامعه هستند که حتی قادر به یافتن یک شغل هم برای خود نشده اند. اما با وجود اینکه دو شغل دارم هنوز از پس هزینه های زندگی خود و خانواده ام بر نمی آیم.

وی افزود: خرید یک سبد کالایی معمولی برای افراد عادی بسیار گران تمام می شود، خرید مرغ، گوشت، شیر، ماست، سبزیجات، حبوبات، هزینه های فرزند، اجاره خانه، اقساط ماهیانه، هزینه های آب، برق، گاز، تلفن، حمل و نقل که همگی از ضروریات و واجبات روزمره زندگی هستند،   به قدری بالا است که نمی توان با دو حقوق هم آنها را تامین کرد. این شرایط تورم تک رقمی شده را به ما نشان نمی دهد.

تورم تک رقمی سفره گرانی را ارزان نکرد

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ تورم در خردادماه ۹۵ در حالی به ۹.۷ درصد رسیده است که قیمت ۸ گروه عمده کالاها و خدمات مصرفی خانوار در گزارش قیمت خرده فروشی بانک مرکزی مربوط به آخرین هفته همین ماه نشان می دهد که نرخ ۸ گروه از ۱۱ گروه مورد محاسبه روندی افزایشی طی خردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته. یعنی نرخ گروه لبنیات ۴.۲ درصد، برنج ۲۵.۴ درصد، حبوب ۲۹.۴ درصد، سبزی های تازه ۶.۱ درصد، گوشت قرمز ۳.۲ درصد، گوشت مرغ ۱.۰ درصد، قند و شکر ۲۳.۸ درصد و چای ۱۴.۷ درصد در یکسال اخیر افزایش داشته است.

در عین حال در آخرین هفته خردادماه که ماه تک رقمی شدن نرخ تورم است، بر اساس قیمت های اعلامی بانک مرکزی، نرخ هر کیلو گوشت مرغ ۶ هزار و ۵۳۱ تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان ۳۵ هزار و ۵۴۵ تومان، هر کیلو قند ۳ هزار و ۴۷۳ تومان، هر کیلو شکر ۳ هزار و ۲۶۷ تومان، هر بسته ۵۰۰ گرمی چای خارجی ۱۸ هزار و ۸۱۵ تومان، هر لیتر روغن نباتی مایع ۴ هزار و ۸۸۲ تومان، هر کیلوم ماست پاستوریزه ۳ هزار و ۱۰۰ تومان، هر شانه تخم مرغ ۸ هزار و ۵۸۰ تومان، هر کیلو برنج داخله درجه یک ۱۰ هزار و ۶۶۰ تومان، هر کیلو عدس ۸ هزار و ۳۳۳ تومان، هر کیلو لوبیا قرمز ۷ هزار و ۱۱۱ تومان، هر کیلو سیب ۷ هزار و ۲۲۷ تومان، هر کیلو گیلاس ۱۰ هزار و ۵۲۰ تومان و هر کیلو انگور ۸ هزار و ۶۷۹ تومان بوده است.

 

 

جوانمیر مرادی : حقوق های صدها میلیون تومانی برای مدیران حلال است! برای کارگران چطور؟

به دنبال لو رفتن فیشهای حقوقی صدها میلیون تومانی مدیران دولتی، چندی پیش حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به فیش های صدها میلیونی تعدادی از مدیران شاغل در وزارت بهداشت گفت: هر کس که حقوقش را می گیرد این حقوق برایش حلال است! سخنگوی وزارت بهداشت به شرح دلایل حلال بودن حقوقهای صدها میلیونی می پردازد و می گوید: در ایران کمبود پزشک است و پزشکان مجبورند 75 ساعت در هفته کار کنند!

این ادعا که کمبود پزشک است را در کنار گزارش شورای عالی نظام پزشکی در مورد وجود 15 هزار پزشک عمومی بیکار در کشور قرار دهید. برای 15 هزار پزشک کار نیست و باید برای امرار معاش به دستفروشی موبایل و مسافرکشی روی بیاورند. باید 15 هزار خانواده در فقر باشند و تحقیر شوند تا مدیران و پزشکان خاص حقوقهای صدها میلیونی بگیرند.

در حالیکه حقوقهای صدها میلیونی تنها به وزارت بهداشت محدود نمی باشد و تقریبا در همه بخشهای دولتی رایج است، اما همین مدیران و کار به دستان، برای کارگران و مزدبگیران حقوق هشتصد هزار تومانی و زیر یک میلیون را از سرشان هم زیادی می دانند!

ربیعی وزیر کار با تصویب 14 درصدی افزایش حداقل دستمزد نسبت به نرخ تورم اعلام شده 12 درصدی که میزان آن به 812 هزار تومان می رسد، بر سر کارگران منت افزایش دو درصد بیشتر از نرخ تورم می گذارد در حالیکه حقوق علی صدقی یکی از مدیرانش دربانک رفاه که سرمایه  این بانک از وجوه بیمه  ای کارگران حاصل گردیده 240 میلیون تومان است ولی کارگری که روزانه 11 ساعت بدون در نظر گرفتن ساعات رفت و برگشت و نهار در زیر آفتاب سوزان و رطوبت 100 در صدی مناطقی مانند بندر ماهشهر، عسلویه و بندرعباس کار می کند به بهانه های جورواجور از قبیل نبود نقدینگی، بحران اقتصادی و غیره نباید بیشتر از یک میلیون تومان باشد و کارگران کمپروسور سازی تبریز باید به خاطر پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد چهار برابر زیر خط فقرشان از شدت گرسنگی از کمیته امداد برای دریافت غذا استمداد نمایند

کارگرانی که در ماه 250 تا 260 ساعت در ماه  در بدترین شرایط، با تحمل برخوردهای تحقیرآمیز کارفرمایان و مدیران به دور از خانواده و در چهار دیواریهای فاقد کمترین امکانات و تسهیلا رفاهی و بهداشتی به عنوان محل استراحت تن به کار می دهند، کارگرانی که در معادن مخوف و ناایمن جسم و روح خود را در کمترین زمان فرسوده و از کار افتاده می کنند، کارگرانی که در کارخانه ها باید ساعات طولانی تبدیل به بخشی از دستگاهها و ماشین آلات تولید گردند و به همان سرعت ماشن آلات کار کنند اگر به شرایط کارشان، به شأن تحقیر شده خود و به فلاکت بار بودن زندگیشان در نتیجه چهار برابر زیر خط فقر بودن دستمزد اعتراض کنند و اگر بیکاران خواهان کار باشند، امنیت ملی را به خطر می اندازند، برای این دهها میلیون انسان، حقوقهایی که هزینه های زندگیشان را تأمین کند تا بتوانند با آن زندگی ای شایسته انسان برای خود بسازند، حرام است. آنچه که برای کارگران و

مزدبگیران حلال است، گرسنگی، حسرت و در صورت بروز نارضایتی، زندان، شلاق و گلوله است.

جوانمیر مرادی

7 تیر 95

برگرفته ازسایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

 

 

جسد قربانی مفقودالاثر حادثه شهران پیدا شد!

مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی تهران از پیدا شدن دومین متوفی حادثه انفجار لوله گاز در منطقه کوهسار شهران خبر داد و گفت: عملا با پیدا شدن وی، جسد هر دو مفقودالاثر این حادثه پیدا شد تا عملیات جست و جو به پایان برسد.

به گزارش 8 تیر پایگاه خبری 125، سعید علیزاده در خصوص چگونگی کشف جسد دومین مفقودالاثر حادثه انفجار لوله گاز در کوهسار شهران گفت: حوالی ساعت 9 صبح امروز پس از ساعات طولانی جست و جو توسط پرسنل مترو و ماموران آتش نشانی، عملیات خاکبرداری و برش بیل مکانیکی به پایان رسید.

وی افزود: پرسنل مترو، معبر باریکی را در میان حجم زیادی از خاک ایجاد کرده بودند که آتش نشانان از آن مسیر عبور کرده و سرانجام به محل مدفون شدن بیل مکانیکی دست یافتند.

مدیر منطقه یک عملیات سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: در شرایط بسیار نا ایمن و در حالی که دیواره های محل حادثه بسیار لغزنده و ناپایدار بوده و همچنین هر لحظه احتمال ریزش دوباره وجود داشت، آتش نشانان در ابتدا ایمن سازی و مقاوم کردن دیواره های خاکی را انجام دادند و سپس با تجهیزات موجود در فضای بسیار محدود و کوچک مشغول عملیات شدند که سرانجام با بریدن قطعات بدنه بیل مکانیکی و نیز مقدار زیادی آهن و میلگرد موفق شدند جسد راننده بیل مکانیکی را خارج کنند.

سعید علیزاده با بیان اینکه آتش نشانان توانستند جنازه مرد 43 ساله ایرانی را از زیر خروارها خاک بیرون آورده و به خارج از محل حادثه منتقل کنند، افزود: این فرد راننده بیل مکانیکی است که بعد از معاینات اولیه مشخص شد، در دقایق نخستین حادثه انفجار لوله گاز در شهران جان خود را از دست داده بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر جسد تحویل عوامل نیروی انتظامی شده است، خاطرنشان کرد: با یافتن جسد متوفی مذکور، محل به پرسنل مترو تحویل داده شد و عملا با پیدا شدن این جسد، هر دو متوفی این حادثه که هر دو نیز در ابتدا مفقودالاثر شده بودند، یافته و تحویل مقامات انتظامی شد.

شایان ذکر است، چندی قبل در پی حادثه انفجار لوله گاز در منطقه شهران دو نفر ناپدید شده بودند که با کشف جسد هر دو، اکنون عملیات جست و جو به پایان رسیده است. بنا بر شواهد حادثه شهران متوفی دیگری نداشته است.

 

 

جان باختن کودک کاردرجوانرود براثرحادثه کاری!

صبح امروز در شهر جوانرود یک کارگر نوجوان به نام “شادمان” بر اثر سقوط از طبقه سوم پاساژ حبیب ویسی در دم جان سپرد.

به گزارش 8تیرکُردپا، او که ١٦ سال سن داشت در این پاساژ از طریق دستفروشی امرار معاش می‌کرد.

پدرشادمان با چوپانی و مادرش در نانوایی منازل، مایحتاج زندگی روزانه را تأمین می‌کردند.

 

 

ناجا، جان دوبرادر کولبر را گرفت

دو برادرکولبر اهل سردشت بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح حکومتی جان سپردند.

به گزارش 8تیرکُردپا، شامگاه روز گذشته، هفتم تیرماه نیروهای مسلح پاسگاه روستای “گوزله” از توابع دهستان آلان با شلیک گلوله، جان دو برادر جوان را گرفتند.

رئوف و لطیف فرزندان صالح علیخانی در مناطق مرزی سردشت سرگرم کولبری بودند.

فرمانده‌ی پاسگاه مزبور با تیراندازی مستقیم، موجب مرگ یکی از کولبران می‌شود که در نتیجه آن سربازان مستقر در محل اقدام به گلوله‌پراکنی می‌کنند که مرگ دیگر کولبر را درپی داشت.

همچنین در این حادثه، نظامیان حکومتی بیش از ١٢ رأس اسب بارکش متعلق به کولبران را با شلیک گلوله تلف کردند.

 

 

شرکت ده ها هزار نفر دریازدهمین تظاهرات خیابانی برای بازپس گیری قانون کار پیشنهادی دولت اولاند!

اخباروگزارشات کارگری:امروز28ژوئن همزمان با رای گیری درباره قانون کار پیشنهادی دولت اولاند درمجلس سنا،حدود200هزارنفر دریازدهمین تظاهرات خیابانی درشهرهای فرانسه برای بازپس گیریش،شرکت کردند.

درشهرپاریس علیرغم تدابیر امنیتی شدید با شرکت 2500پلیس وممانعت ازپیوستن معترضین درمسیربه راهپیمایی،60هزارنفراعتراضاتشان را بنمایش گذاشتند.

تظاهرات خیابانی امروزبا اعتصاب در بخشی از کارکنان رسانه های خبری دولتی،کارکنان رستوران مدارس،کارکنان برج ایفل و……همراه بود.

بنا به گزارش سندیکای ث.ژ.ت،امروز صبح نتیجه 704129رای برگرفته از 15796صندوق های رای که 91,99%خواهان بازپس گیری قانون کارپیشنهادی دولت اولاند بود ازطرف نمایندگان این سندیکا دراختیار معاون بخش اجتماعی رئیس جمهور درکاخ الیزه قرارداده شد.

این رای ها طی سه هفته گذشته جمع آوری شده است وکماکان تا 5ژوئیه روز آغازبحث درمجلس ملی فرانسه ادامه خواهد داشت.

قابل یادآوری است که70درصد فرانسوی ها همچنان خواهان بازپس گیری این قانون کار پیشنهادی هستند وهمچنین 62درصد فرانسوی ها از اعتراضات نسبت به این قانون کار حمایت می کنند.

درهمین رابطه، فردا سندیکاهای کارگری دیداری با نخست وزیر و وزیرکار خواهند داشت.

سندیکاهای ث.ژ.ت،اف. او،اف.اس.یو،سولیدر،یو.ان.ای.اف،یو.ان.ال واف.آی.دی.ال فراخوان به اعتصاب وتظاهرات درروز 5ژوئیه،همزمان با آغاز گفتگو درباره این قانون کار در مجلس ملی،داده اند.

آیا بازهم دولت فرانسوا اولاند از قانون49-3 (قانون بدون رای گیری در مجلس)در مجلس ملی برای جا انداختن این قانون ضدکارگری بهره خواهد گرفت؟قانونی که براساس آخرین نظرسنجی ها71درصد فرانسوی مخالف استفاده آن درمجلس هستند.

بنا به گزارش رسانه های فرانسه،تظاهرات امروز با بازداشت38نفر ازمعترضین همراه بود.

 

هشتم تیرماه1395

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …