چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اخباروگزارشات کارگری5تیر1395

گزارشی از آخرین وضعیت جعفر عظیم زاده و پاسخ دادستان تهران

جعفر عظیم زاده که از هشت روز پیش از لحظه ورود به بیمارستان سینا با درخواست مصرانه خانواده و دوستان نزدیکش، تزریق سرم را پذیرفته است همچنان به طور شبانه روزی زیر سرم  قرار دارد و در حال حاضرپس از نزدیک به 60 روز اعتصاب غذا ، فقط به دلیل پذیرش سرم قادر به حرف زدن و حفظ هوشیاری است. وی علیرغم پذیرش لاینقطع  سرم درشبانه روز،  فشار خونش 7روی 5 است و دچار افت شدید ضربان قلب، سرگیجه و اختلالات ادراری و خونریزی گوارشی (روده) میباشد.

با بررسی وضعیت جسمی جعفرعظیم زاده  توسط پزشکی قانونی در روز چهارشنبه اول تیرماه که به درخواست  دادستانی تهران صورت گرفته، کلیه موارد مربوط به وضعیت حاد جسمانی او از قبیل خونریزی روده، افت شدید ضربان قلب، مشکلات ادراری، سرگیجه، کاهش شدید وزن و افت شنوایی مورد تایید قرار گرفته و به دادستانی اعلام گردیده است.

همچنین بعد از انجام  اکوی قلب در روز پنج شنبه دوم تیرماه، امروز شنبه نیز مجددا توسط متخصص قلب بیمارستان معاینات قلبی به عمل آمد که بر اساس بررسی های پزشکی در رابطه با قلب و فشار خون وی اعلام گردید تمامی این عوارض حاد، مربوط به اعتصاب غذا می باشد و تنها با بر قراری روال معمول تغذیه امکان رفع آنها میسر خواهد بود در غیر این صورت وضعیت موجود وی به سرعت وخیم تر نیز خواهد شد.

مسئولین قضایی با اینکه از وضعیت جسمانی فوق العاده بحرانی جعفر عظیم زاده آگاهی کامل دارند، کلام آخر خود را امروز با اعلام پذیرش هر هزینه ای در رابطه با آنچه که قرار است به سر او بیاورند، بیان کردند.

امروز شنبه ۵ تیرماه به دنبال مراجعه خانواده جعفر عظیم زاده به دادستانی برای پیگیری وضعیت پرونده وی، مسئولین دادستانی اعلام کردند که دادستان تهران فقط دستور رسیدگی پزشکی را برای او صادر کرده است و گفته است هر بلایی در نتیجه اعتصاب غذا بر سر وی بیاید برای ما مهم نیست.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

5 تیر 95

اسماعیل عبدی: جعفر عظیم زاده را آزاد کنید

دهم اردیبهشت سال 95 بود که در زندان اوین جعفرعظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان در اعتراض به حق قانونی معلمان و کارگران یعنی برداشتن اتهامات امنیتی از فعالان صنفی، پس از صدور بیانیه ای مشترک دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

اسماعیل عبدی در 25 اردیبهشت و پس از 16 روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه تا نهایی شدن حکم دادگاه تجدیدنظر آزاد شد ولی گویا مسئولین امر صدای عدالتخواهی جعفر عظیم زاده را نشنیده یا خود را به نشنیدن زده اند. تا جایی که عظیم زاده در پنجاه و دومین روز اعتصاب غذا به دلیل شرایط حاد جسمانی نظیر خونریزی روده، تاری دید، عدم تعادل در راه رفتن، خواب رفتگی در ناحیه سمت چپ سر و… به بیمارستان سینا انتقال یافته و بستری شد. ولی او تا امروز که در آستانه پنجاه و هشتمین روز اعتصاب غذای خود است همچنان بر خواسته اش اصرار داشته و ایستادگی می کند.

اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان امروز جمعه سوم تیرماه پس از ملاقات خانوادگی با جعفر عظیم زاده اینگونه می گوید:

فردی که دست به اعتصاب غذا زده با گرسنگی دادن به خود، “مرگ” و “رنج” را که امری بسیار شخصی است، همگانی میکند و رنج او منبع انرژی برای حمایتکنندگان و ناظران میشود. فرد اعتصابکننده که صدایش به جایی نمیرسد، با بر سر دست گرفتن جان خود، می خواهد پیامش را به صاحبان قدرت برساند. میزان مقاومت و پایداری بر سر خواسته نشان از برحق بودن آن است.

پس از بستری شدن عظیم زاده در بیمارستان سینا هر روز به ملاقاتش رفته و از نزدیک تمامی روند آزمایشات او را زیر نظر داشتم. از مسئولان بیمارستان سینا به خاطر تلاش و نهایت همکاریشان در بستری کردن او و جلوگیری از بروز فاجعه سپاسگزاری می‌کنم. حمایت بی‌دریغ و همیشگی خانواده عظیم زاده به ویژه همسرش نیز قابل تحسین و تقدیر است. در این مدت کارگران و معلمانی را دیدم که از اقصی نقاط کشور برای حمایت از جعفر به بیمارستان آمدند که خود نشانه همدلی معلمان و کارگران ایران است. حمایت نهادهای بین‌المللی از خواسته مشترک ما یعنی برداشتن اتهامات امنیتی نیز قابل ستایش و قدردانی است.

اما روی سخن من با مسئولین و قضات و ضابطان قضایی است که هیچ توجهی به فریادهای برآمده از جان عظیم‌زاده ندارند. ما بر خواسته‌های مشترک قانونی خود همچنان ایستاده و بر آن تأکید داریم. با توجه به وضعیت وخیم جعفر عظیم‌زاده بیم آن می‌رود که این بی‌توجهی‌ها منجر به فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود. اگر چنین فاجعه ای رخ دهد مسئولیت آن تنها متوجه کسانی است که فریادهای دادخواهی عظیم زاده را نشنیده اند.

منبع: حقوق معلم و کارگر 

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کارخانه پارس نئوپان!

هیئت مدیره شرکت تولیدی پارس نئوپان 100نفرازکارگرانش را اخراج کرد. این کارگران درپی اطلاع از این تصمیم هیئت ‌مدیره دست به تجمع اعتراضی مقابل کارخانه زدند.

به گزارش تنکابن24،یکی از کارگران به نمایندگی از دیگر همکارانش اظهار کرد: از یک سال پیش تاکنون، زمزمه‌هایی مبنی بر بروز مشکلات مالی در شرکت و درنتیجه اخراج و تعدیل جمعی از کارکنان و کارگران پارس نئوپان به گوش می‌رسید، لذا با توجه به میزان سود سرشار این شرکت در سال‌های گذشته و درحالی‌که خط تولید این کارخانه همه‌روزه مشغول به تولید و فروش محصولات خود بود، باور این شایعات امری دشوار و غیرممکن به نظر می‌رسید.

وی گفت: نزدیک به یک ماه پیش، عده‌ای از کارکنان و کارگران شرکت که از حق مرخصی‌های خود در طی ماه‌های قبل استفاده نکرده بودند، در پی تصمیم هیئت‌مدیره شرکت و به‌صورت اجباری به یک مرخصی یک‌ماهه رفته و با این اقدام عملا از محیط کارخانه دور شدند.

دردآورترین نوع اخراج با اجرای ترفند

وی ادامه داد: حدود 100 نفر از کارگران شرکت در پایان روز مرخصی و هنگام ورود به محوطه شرکت با ممانعت نگهبانی و مشاهده نام خود در لیست اخراجی‌های شرکت مواجه شدند.

جوان دیگری از کارگران اخراجی شرکت پارس نئوپان، در گوشه‌ای تنها نشسته است و سر در گریبان، با خود سخن می‌گوید.

نزدیک می‌شوم و حالش را می‌پرسم. با لحنی نگران و مضطرب می‌پرسد به نظر شما امکان دارد بار دیگر ما به کار خود بازگردیم؟! آخر من زن و بچه‌ دارم و کرایه‌خانه می‌دهم، چگونه خبر بیکاری و اخراج خود را به همسرم بدهم؟! باور کنید پول خرید یک کیلو میوه را هم ندارم. هرماه تنها 300 هزار تومان برای خرید پوشاک بچه‌ام هزینه می‌کنم، چگونه به خودشان این اجازه را می‌دهند که با سرنوشت یک جوان و زن و بچه بی‌گناهشان بازی کنند؟!

سپس بلند می‌گوید: مطمئن باشید به حرمت همین ماه عزیز قسم، زن و بچه همه این کارگران اخراجی، هنگام اذان و پای سفره افطار، عاملان این بدبختی را نفرین خواهند کرد.

در این میان رئیس بخش اداری شرکت پارس نئوپان به‌منظور آرام کردن کارگران و متقاعد ساختن آن‌ها جهت متفرق شدن، در جمع آن‌ها حاضرشده و با لحنی آرام از آن‌ها می‌خواهد تا پشت درب شرکت تجمع نکرده و برای احقاق حقوق خود به اداره کار مراجعه کنند.

کارگری با پوزخند می‌گوید: منظورتان همان اداره کاری است که ردپایش در همه کارها جز رفع بیکاری جوانان مشاهده می‌شود؟!

درحالی‌که از دو هفته پیش، خبر اخراج کارگران پارس نئوپان در فضای شهر پیچیده است، اما توبنی مسئول اداری پارس نئوپان با ادای قسم جلاله نسبت به تصمیم هیئت‌مدیره مبنی بر اخراج حدود 100 کارگر خود، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند!

سپس گفته‌های خود را نفی کرده و اظهار می‌کند: از مدت‌ها پیش و در پی بروز معضلات مالی در شرکت پارس نئوپان، پیشنهاد‌هایی مبنی بر توقف کامل خط تولید، توقف هفته‌ای و موقتی تعدادی از کارکنان شرکت در هیئت‌مدیره به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با حضور بنده به‌عنوان رئیس اداری شرکت، خانم پورامین نماینده مدیرعامل، بهرام نیا و نظری مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره، ولی زاده مدیر طرح و برنامه شرکت برگزار شد، پیشنهاد تعدیل تعدادی از پرسنل به‌عنوان گام نخست به تصویب اعضا رسید.

وی در پاسخ به این سئوال کارگران مبنی بر اینکه در تعدیل نیروی پرسنل شرکت از چه معیاری استفاده کرده، گفت: در وهله اول تأهل و تجرد کارکنان موردبررسی قرار گرفت و سپس با توجه به سابقه کاری افراد، لیست تعدیل نیرو تنظیم شد.

دلایل بهانه‌جویانه و غیرواقعی!

این پاسخ رئیس اداری شرکت، اعتراض کارگران را در پی داشت. کارگری از جمع همکاران خود بیان کرد: اگر به گفته شما معیارتان در تعدیل نیرو تجرد و تأهل افراد است، پس چگونه اغلب اخراجی از متأهلین مشغول به کار در شرکت هستند و یا اگر بر اساس سابقه کار تصمیم گرفته‌شده است، چگونه کارگری با 29 سال سابقه کار در لیست اخراجی‌ها و در جمع ما حضور دارد؟!

وی گفت: به‌فرض که شما بر اساس معیارهای تحصیلی دست به چنین اقدامی زدید، لیکن در این صورت نیز تعدادی از پرسنل شرکت با مدرک فوق‌لیسانس و لیسانس در لیست اخراجی‌ها قرار دارند، به‌جای آن‌ها نیروهایی با مدرک زیر دیپلم به کار خود در شرکت ادامه می‌دهند.

کارگر دیگری عنوان کرد: این حرف‌ها تنها برای سرگرم کردن ما زده می‌شود والا همه می‌دانند تنها معیار سنجش صلاحیت افراد داشتن و نداشتن پارتی است.

چشم‌پوشی از سودهای میلیاردی در برابر تیزبینی حقوق کارگر؟!

جوان دیگری از جمع کارگران اخراجی جلو آمد و خطاب به رئیس بخش اداری شرکت پارس نئوپان گفت: جناب توبنی! شما و همه افراد این شرکت از سودهای سرشار میلیاردی شرکت در سال‌های گذشته مطلع هستید. پس چرا آقای پنجه شاهی (مسئول شرکت) از محل درآمدهای میلیاردی چندین شرکت دیگر خود و یا آقایان بهرام‌نیا و نظری از محل درآمدهای میلیاردی و حقوق ماهی 20 میلیون تومانی خود و یا با فروش ویلاها و زمین‌های میلیاردی خود در جهت رفع معضل مالی شرکت هزینه نمی‌کنند؟! حقوق ناچیز ماهیانه چند کارگر دردی از معضلات شرکت نخواهد کاست.

وی در پایان گفت: همه به خوبی می‌دانند که دلیل اصلی این اخراج‌ها، ایجاد تصویری از یک شرکت ورشکسته و درنتیجه اخذ وام میلیاردی از دولت جهت خروج از رکود است، به عبارتی برای اخذ وام میلیاردی و رسیدن به سرمایه‌های هنگفت، حدود 100 جوان بدون پشتوانه را قربانی مطامع خود ساختید.

یادآوری:کارخانه پارس نئوپان در استان مازندران، بعد از عباس آباد ، نرسیده به نشتارود ، جاده خزر خز ( خشکه داران ) واقع شده است وزمینه فعالیتش نئوپان و MDF خام و ملامینه می باشد.

عملیات احداث کارخانه از سال 1374 در قطعه زمینی به مساحت 10 هکتار و با زیر بنای 23790 متر مربع در منطقه جنگلی سواحل دریای خزر و در نزدیکی شهر تنکابن ( نشتارود ) قرار گردید . در سال 1377 خط یک تولید نئوپان از کشور سوئیس خریداری و در اسفند ماه 1379 به بهره برداری رسید .

در سال 1380 خط پرس ملامینه از کشور بلژیک خریداری و در سال 1383 نصب و راه اندازی گردید . در سال 1380 خط دو تولید نئوپان از کشور بلژیک خریداری و از سال 1384 شروع به فعالیت نموده است . در سال 1382 خط تولید MDF از کشور اسکاتلند خریداری و در بهمن ماه 1385 به بهره برداری رسید .

لازم به ذکر است این شرکت مورخ 28/5/1380 به شماره 7067/701 موفق به اخذ پروانه بهره برداری شد .

اعتصاب کارگران کارخانه دیزل سنگین ایران(دسا) آمل دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ودیگر مطالباتشان!

صبح امروز 80 نفر از کارگران کارخانه دیزل سنگین ایران (دسا) در اعتراض به تعویق حقوق و مزایای خود،دست به اعتصاب زدند و در محوطه بیرونی کارخانه تجمع کردند.

به گزارش سفیرهراز، کارکنان این شرکت درحالی دست به اعتراض زدند که سه ماه حقوق آن‌ها پرداخت نشد و حتی پاداش سال گذشته‌شان به تعویق افتاد.

این اعتصاب توسط یکی از کارکنان زن این شرکت آغاز شد و این زن در اعتراض به تمدید نشدن قراردادش خودرو خود را جلو درب ورودی شرکت متوقف کرد و سایر کارکنان نیز به همراهی وی پرداختند.

شنیده‌ها حاکی از آن است پدر این زن نیز همزمان با این اقدام دخترش راهی فرمانداری آمل شد تا اعتراض خود را به فرماندار اعلام کند.

گفتنی است، شرکت دسا آمل نخستین شرکت دیزل سنگین ایران است و در شهرک صنعتی آمل با ظرفیت ساخت موتورهای کشتی و صنایع سنگین فعالیت می‌کند.

گفتنی است، کارخانه دیزل سنگین ایران در آمل جاده امامزاده عبدالله واقع شده است.

وزمينه هاي فعاليتش بقرار زیراست:

همبندی موتورهای دیزل دور متوسط و دور بالا جهت کاربردهای ذیل:

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل دریایی

صنایع نیروگاهی

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

مولدهای اضطراری برای مجتمع های ساختمانی

دوگانه سوز نمودن انواع مولدهای دیزلی

تامین و فروش انواع دیزل های دوگانه سوز

ارائه خدمات در زمینه نیروگاههای کوچک و پراکنده کار و گرما

ارائه خدمات در زمینه تولید برق حاصل از زباله و غیره

تجمع اعتراضی کارکنان بیکارشده  ثامن‌الحجج  مقابل شعبه مرکزی موسسه در مشهد!

امروز5تیرماه،کارکنان معلق‌شده موسسه اعتباری ثامن‌الحجج در مشهد مقابل شعبه مرکزی این موسسه تجمع کردند.

به گزارش5تیر بانک مردم، حدود ۱۲۰ کارمند ثامن‌الحجج در چند روز گذشته در مشهد اخراج شدند تا آنها تابستان را با حکم تعلیق آغاز کرده باشند. طبق اطلاعیه بانک مرکزی ۱۳۰ شعبه ثامن‌الحجج ادغام شده‌اند و قرار است این روند ادغام‌ها ادامه داشته باشد. بدین‌ترتیب کارمندان بیشتری تعلیق خواهند شد. البته اینکه بانک مرکزی اعلام کرده کارمندان ثامن‌الحج می‌توانند در آزمون استخدامی بانک پارسیان شرکت کنند، کورسو امیدی برای کارکنان به وجود آمده است اما این خبر آن‌قدر مبهم است که کارمندان در تماس با بانک مردم جویای جزئیات آن هستند.

کارمندان ثامن‌الحجج در تجمع امروز خود در خیابان دانشگاه مشهد خواستار جلوگیری از اقدام خودسرانه مسوولان ثامن‌الحجج در اخراج پرسنل شدند. آنها اعتقاد دارند بعد از ۸ سال فعالیت نباید به خاطر ساماندهی ثامن‌الحجج بیکار شوند.

درهمین رابطه:

آغاز اخراج فله ای کارمندان موسسه مالی واعتباری ثامن‌الحجج!

تعداد بسیاری از کارمندان ثامن‌الحجج در خراسان رضوی که خاستگاه این موسسه محسوب می‌شود از اخراج خود خبر دادند و به این موضوع اعتراض کردند.

به گزارش2تیر بانک مردم، کارمندان ثامن‌الحجج اعلام کردند که مسوولان موسسه گفته‌اند اخراج آنها به دستور بانک مرکزی بوده اما تاکنون هیچ مسوول بانک مرکزی این موضوع را تایید نکرده است. حدود دو ماه پیش نیز اخراج فله‌ای کارمندان ثامن‌الحجج در حال رخ دادن بود که بانک مرکزی جلوی آن را گرفت. بانک مرکزی در پاسخ به اعتراض کارمندان ثامن‌الحجج اعلام کرده که اصلا آنها در جریان این اخراج‌های فله‌ای کارمندان نیستند.

یکی از کارمندان ثامن‌الحجج به بانک مردم گفت موسسه ثامن‌الحجج برای اینکه مشکلی بابت این اخراج‌ها به وجود نیاید کارمندان را مجبور به امضای استعفا می‌کند. این کارمند با اشاره به تخلف مسوولان ثامن‌الحجج گفت: برگه ای که برای امضای اجباری می‌دهند استعفاست و باید اعلام کنیم که هیچحق و حقوقی نداریم وحتی یه کپی از برگه تسویه به ما نمی‌دهند!

اخراج فله‌ای کارمندان ثامن‌الحجج بدون اطلاع بانک مرکزی قطعا تخلف محسوب می‌شود و موجب افزایش اقدامات خودسرانه مسوولان ثامن‌الحجج می‌شود. کارمندان این موسسه امیدوار هستند که با دخالت بانک مرکزی این اقدامات ابهام‌برانگیز ثامن‌الحججی‌ها برطرف شود و تکلیف این کارمندان هم روشن شود.

گزارشی درباره وضعیت دردناک کارگران بیکارشده کارخانه قندورامین!

یکی از کارگران کارخانه قند ورامین گفت: از مجلس نشین ورامینی خواسته ایم نامه ای به ما بدهد تا بتوانیم به مسئولین امر ارائه کنیم تا بخاطر مشکلات بسیار زیاد مالی به ما فطریه پرداخت کنند.

کارخانه قند ورامین در زمان های مختلف فراز و فرودهای زیادی را به خود دیده است که در آخرین فرودی که می تواند از آن به عنوان سقوط نام برد, کارخانه به حالت تعطیل درآمده و بسیاری از کارگران آن بیکار شده اند و به تبع آن با مشکلات گوناگون اجتماعی و خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند.

درهمین رابطه یکی از کارگران کارخانه قند ورامین گفت: در پایان سال ۹۴ کارخانه قند ورامین در مجموع ۲۸۰ کارگر داشت که از این تعداد ۲۰۰ نفر آنها قراردادی بودند که همگی امروز بیکار شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۳ نفر به صورت رسمی در کارخانه مشغول فعالیت می باشند که ۳۳ نفر از آنها به صورت نگهبان و نیروهای شب گرد می باشند و مابقی نیز فقط حقوق پایه را دریافت می کنند.

وی بیان کرد: در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۹۴ بعد از اینکه مسئولین کارخانه قند با کارگران تصفیه حساب کردند, کارگران اخراج شدند.

وی در خصوص نظر مسئولین کارخانه بابت آغاز به کار مجدد آن نیز گفت: مسئولین کارخانه اعلام کرده اند که مجوز واردات شکر را به ما بدهند که اگر این امر صورت گرفت می توانیم به جای ۲۰۰ کارگر, ۴۰۰ نفر را مشغول به کار کنیم.

وی بیان کرد: مسئولین دولتی تقبل کردند که ۸۶ هزار تن شکر وارد کرده و در اختیار کارخانه قند ورامین قرار دهند ولی تا به امروز تنها ۲۵ هزار تن آن را در اختیار کارخانه قند ورامین قرار داده اند.

این کارگر با سابقه کارخانه قند ورامین تصریح کرد: در مرحله اول تعطیلی کارخانه قند ورامین کارگران زیر نظر بیمه بیکاری رفته و هزینه ای دریافت می کردند ولی بعد از وارد شدن ۲۵ هزار تن شکر و قول مسئولین امر, کارگران را از دریافت بیمه بیکاری خارج کرده و به کارخانه منقتل کردیم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه کارخانه پس از ۳ ماه فعالیت مجدداً از کار افتاد, سازمان تامین اجتماعی قبول نمی کرد تا کارگران مجدداً حقوق بیمه بیکاری بگیرند که در نهایت با پیگیری های بسیار زیادی و بعد از دوندگی های بسیار زیاد توانستیم سازمان تامین اجتماعی را مجاب کنیم تا به کارگران بیمه بیکاری دهد.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ نفر از کارگران بیکار شده کارخانه قند بیمه بیکاری هم نمی گیرند گفت: از مجلس نشین ورامینی خواسته ایم نامه ای به ما بدهد تا بتوانیم به مسئولین امر ارائه کنیم تا بخاطر مشکلات بسیار زیاد مالی به ما فطریه پرداخت کنند.

این کارگر کارخانه قند تصریح کرد: برخی از کارگران با قرض کردن از دیگران و پس اندازی که داشته اند پراید مدل پایینی خریدند تا مسافر کشی کنند ولی از سویی تاکسیرانی اجازه کار را به آنها نمی دهد و خودروهای آنها را متوقف می کنند و از سوی دیگر نیز وضعیت مسافرکشی نیز بسیار وخیم است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از همکاران نیز خودروی پیکان باری را خریداری کرده و به فروش سیب زمینی و پیاز مشغول بود که مامورین شهرداری ترازو و وسایل کار او را ضبط کردند و اجازه فعالیت به او را ندادند.

بخشی ازیک گزارش ورامین ما-5تیر

اخراج 55کارگرکارخانه سیستم‌های صنعتی تاکستان با 4ماه حقوق،8ماه حق بیمه وحق عیدی معوقه!

منابع کارگری از اخراج ۵۵کارگر قرار دادی کارخانه تولید کننده مخازن نفتی وگازی «سیستم‌های صنعتی» واقع در کیلومتر دو تاکستان به قزوین با 4ماه حقوق،8ماه حق بیمه وحق عیدی معوقه خبر می‌دهند.

به گزارش5تیرایلنا،منابع کارگری در تاکستان می‌گویند در این واحد تولیدکننده مخازن نفتی وگازی حدود ۱۰۵ کارگر مشغول به کار هستند اما از ابتدای تیر ماه جاری به دلیل آنچه از سوی کارفرما «کمبود منابع مالی» عنوان شده است؛ تعداد ۵۵کارگر قرار دادی این کارخانه با میانگین سوابق کاری یک تا ۱۶ سال پس از خاتمه قرارداد موقت کارشان اخراج شدند.

بنا به گفته این کارگران، سال گذشته نیز (۹۴) دست کم ۲۵ کارگر به صورت تدریجی بعد از اتمام قرار داد کار اخراج خود شده‌بودند.

در عین حال از زبان کارگران اخراجی شرکت سیستم‌های صنعتی تاکستان درباره مطالبات معوقه آنها گفته می‌شود که هرکدام از آنها با مزد  اسفند سال ۹۴ وسه ماه سال جاری و حق عیدی سال ۹۴ طلبکارند.

طبق گفته کارگران اخراجی، علاوه بر معوقات مزدی حدود ۸ ماه است حق بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

کارگران شرکت سیستم‌های صنعتی تاکستان با بیان اینکه تمامی کارگران هر ماه پس از خاتمه قرارداد کارشان نگران از دست دادن شغلشان هستند، افزودند: زمانی این کارخانه بیش از ۳۰۰ کارگر داشت که به مرور با اتمام قرارداد کار و یابه صورت اجباری از کارخانه اخراج شده‌اند.

طلب مزدی کارگران فولاد زرند ایرانیان به۴ ماه رسید

ایلنا: کارگران پیمانی کارخانه گندله سازی شرکت فولاد زرند ایرانیان که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری مانا در این واحد مشغول کارند در ۴ ماه گذشته دستمزد دریافت نکرده‌اند.

عدم پرداخت4ماه حقوق کارگران شرکت فولاد زرند ایرانیان!

تامین نشدن منابع مالی شرکت‌های پیمانکاری در شرکت فولاد زرند ایرانیان از سوی پیمانکار چینی بهانه‌ای شده تا دستمزد کارگران شرکتهای پیمانکاری از جمله شرکت مانا از اسفند ماه سال ۹۴ تا هم اکنون پرداخت نشود.

به گزارش5تیرایلنا،طبق اظهارات منابع کارگری در این واحد تولیدی ،پیمانکار چینی باید صورت وضعیت‌های مالی پیمانکاران را به موقع به هلدینگ شرکت پرداخت کند تا کارفرما بتواند مطالبات مزدی کارگران را پرداخت کند. اما این موضوع به دلایلی که کارگران شاغل درشرکت مانا از آن بی‌خبرند با تاخیر همراه بوده است.

بصورت مشخص کارگران این واحد به سایر رسانه گفته‌اند قرار شده پیمانکار چینی اواسط هفته جاری مبلغی را از سوی هلدینگ به حساب شرکت مانا پرداخت کند با این حال کارگران  امیدو ارند در این بین بخشی از معوقات مزدی آنان پرداخت شود.

 طبق اظهارت کارگران شرکت پیمانکاری مانا  به طور قطع مشکلات اصلی شرکت مانا تامین نشدن منابع مالی آن است . در صورت فراهم شدن منابع مالی قرار است دو ماه از مطالبات معوقه کارگران به زودی پرداخت شود.

یادآوری:

شركت فولاد زرند ايرانيان (سهامي خاص) در تاريخ 28/8/1387 با سرمايه گذاري شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه (ميدكو) تأسيس و تحت شماره 333265 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيده است.سرمايه شركت در حال حاضر مبلغ 4،500 ميليارد ريال مي باشد.با توجه به سرمايه گذاريهاي انجام شده در پروژه هاي توليد كنسانتره سنگ آهن، كك سازي، گندله سازي و فولاد سازي، موضوع افزايش سرمايه شركت در دست اقدام مي باشد.مركز اصلي شركت در تهران و پروژه ها و كارخانجات در شهرستان زرند-استان كرمان واقع شده است.

پروژه ها:

نام طرح / پروژه : واحد توليد گندله سازي

پیمانکار: مشاركت ساينو استيل و مانا

ظرفیت کارخانه /پروژه : دو و نيم ميليون تن در سال

ارزش پروژه :96،000،000 يورو

میزان تامین مالی از منابع خارجی : فاينانس از طريق شركت ساينوشور چين

نام طرح / پروژه :احداث كارخانه مجتمع فولاد زرند به روش كوره بلند(توليد شمش فولادي)

پیمانکار: مشاركت شركت ساينو استيل …

ظرفیت کارخانه /پروژه :يك و نيم ميليون تن در سال

موقعیت جغرافیایی محل پروژه : كرمان- 7 كيلومتري شهرستان زرند

 ارزش پروژه :513،000،000 يورو

میزان تامین مالی از منابع خارجی :85درصد

نام طرح / پروژه :احداث كارخانه طرح توسعه كنستانتره سنگ آهن زرند

پیمانکار: مشاركت شركتهاي فكور …

ظرفیت کارخانه /پروژه :دو ميليون تن در سال

موقعیت جغرافیایی محل پروژه :30 كيلومتري شمال غربي زرند – كرمان

عدم پرداخت 8ماه حقوق وحق عیدی 60کارگر پیمانکاری مترو شیراز!

منابع کارگری در پروژه قطار شهری شیراز از تعویق ۸ ماه دستمزد به همراه عیدی سال ۹۴ بیش از ۶۰ کارگر شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا،کارگران شرکت پیمانکاری درسا ساختمان صبح امروز شنبه (۵ تیر ماه) گزارش دادند که با وجود پیگیری مداوم آنان برای دریافت به موقع دستمزدشان، پیمانکار  بخش زه کشی این پروژه ۸ماه دستمزد کارگران را به همراه عیدی وپاداش سال ۹۴پرداخت نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، حدود ۶۰ کارگر شاغل دربخش زه کشی پروژه قطار شهری شیراز که از ۸ سال قبل زیر نظر شرکت پیمانکاری ارسا ساختمان در ایستگاه گل سرخ (روبروی فرودگاه) فعالیت دارند هر ماه دستمزد خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

یکی از کارگران ارسا ساختمان در پروژه قطار شهری شیراز در تشریح جزئیات مطالبات همکارانش توضیح داد: معوقات مزدی کارگران به ماههای آبان، آذر، دی، بهمن واسفند ۹۴ و فروردین؛ اردیبهشت وخرداد سال جاری (۹۴) به همراه عیدی وپاداش سال ۹۴ مربوط می‌شود.

 او در ادامه گفت: نیروی کار پیمانکاری شرکت ارساساختمان در پروژه قطار شهری شیراز دارای سوابق کاری ۸ ساله‌اند که کار آنان ( زه کشی مترو) با نظارت سازمان آب وفاضلاب استان در مترو انجام می شود.

به گفته وی سال‌های گذشته دستمزد او و سایر همکارانش حدود یک تا دو ماه به تاخیر می‌افتاد اما از نیمه دوم سال ۹۴ معوقات مزدی کارگران بیشتر شده بطوری که از آبان ماه سال ۹۴ تا هم اکنون کارگران هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

این منبع خبری دلیل افزایش مشکلات پرداخت حقوق کارگران را تامین نشدن منابع مالی پیمانکار دانست و در ادامه گفت: شرکت درسا ساختمان در اجرای زه کشی پروژه قطار شهری شیراز حدود ۶۰ کارگر قراردادی با سابقه دارد که وضعیت پیش آمده آنان را نگران تامین معاش و امنیت شغلی خود کرده است.

او با بیان اینکه شرکت قطار شهری شیراز باید تکلیف نهایی معوقات حقوقی کارگران پیمانکاری زیر مجموعه خود را مشخص کند گفت: شرکت درسا ساختمان هر ماه به بهانه نداشتن منابع مالی از پرداخت حقوق کارگران در موعد مقرر طفره می‌رود.

این کارگر در خاتمه اضافه کرد: امیدوارم کارگران این شرکت که در شرایط بد مالی قرار دارند با همراهی مسئولان قطار شهری شیراز بتوانند مطالبات قانونی خود را از پیمانکار دریافت کنند.

عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور درکارخانه فولاد خوزستان!

آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور برای بخشی از کارگران کارخانه فولاد خوزستان اجرا نمی‌شود و این کارگران نمی توانند از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند.

به گزارش5تیرایلنا،جمعی از کارگران فولاد خوزستان از عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خبر دادند.

از قرار معلوم، این کارگران که تعداد آن‌ها به چند صد نفر می‌رسد ودر سال۸۹ با مجتمع فولاد قراردادمستقیم بستند، در خصوص بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند.

به گفته کارگران، مشکل از آنجا آغازمی‌شود که کارفرمای پیمانکار در سالهای گذشته، چهاردرصد حق بیمه کارهای سخت وزیان آور را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و کارگرانی که به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده اند، به دلیل اهمال پیمانکار نمی‌توانند بازنشست شوند.

از طرفی این کارگران که از سال ۸۹ طرف قرارداد شرکت فولاد خوزستان هستند، به پیمانکاران دسترسی ندارند و همچنین پیمانکارانی که در حال حاضر به آن‌ها می‌توان دسترسی داشت از پرداختن این چهاردرصد خوداری می‌کنند.

ظاهرا برخی از کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند، ازاداره کار استعلام گرفته و براساس این استعلام، رای پرداخت این ۴درصد به کارفرمای اصلی عودت داده شده‌است، به این معنی که فولاد خوزستان باید این چهاردرصدی را که پیمانکاران پرداخت نکردند  تقبل نماید.

  ولی به گفته کارگران فولاد خوزستان  از پرداخت ۴درصد سختی کار کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند، امتناع می‌کند.

علیرغم وعده و وعیده خبری از پرداخت مطالبات کارگران مخابرات راه دورI.T.I درمیان نیست!

بازنشستگان کارخانه I.T.Iشیراز می‌گویند علی‌رغم وعده‌های مکرر مدیران و سهام‌داران کارخانه مبنی بر تسویه حساب با آنها شنیده‌اند که برای دریافت مطالبات خود دست‌کم باید تا سال 96 صبر کنند.

به گزارش5تیرایلنا،یکی از بازنشستگان این کارخانه با اعلام این خبر گفت: مدیران و یکی از سهامداران اصلی کارخانه که در جلسات گذشته کمیسون کارگری وعده داده بودند که پیش از پرداخت طلب بانک در خصوص پرداخت طلب کارگران بازنشسته اقدام خواهند کرد اما ظاهرا در آخرین جلسه کمیسون کارگری گفته شده است که بازنشستگان باید تا آخر سال 96 صبر کنند.

از قرار معلوم این جلسه در روز یکشنبه هفته گذشته برگزار و این مطلب از سوی متولیان این واحد صنعتی به اعضای کمسیون کارگری استان فارس گفته شده است.

بیش از 1200 بازنشسته کارخانه I.T.I شیراز که از نیمه دوم دهه 80 بازنشست شده‌اند؛ تاکنون مزایای سنوات پایان خدمت و دیگر معوقات مزدی خود که ارزش بالغ بر 30 میلیارد تومان می‌شود را دریافت نکرده اند.

بازنشستگان کارخانه همواره تاکید دارند که قصد ندارند مانع از ادامه فعالیت‌های کارخانه تعطیل مخابرات راه دور شیراز شوند اما در عین حال انتظار دارند که پس از گذشت یک دهه شاهد پرداخت شدن مطالبات معوقه خود باشند.

جمع آوری چادرهای بازنشستگان این کارخانه  در روز 20 خرداد با فشار مدیران کارخانه شاهدی بر این ادعای بازنشستگان است.

کارگران کارخانه فولاد جوین سبزوار در مرخصی اجباری!

براساس گفته‌های مدیرعامل طرح فولاد جوین سبزوار، بخشی از کارگران به‌دلیل نبود نقدینگی لازم برای ادامه کار به مرخصی اجباری رفته‌اند

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …