چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 24 خرداد 1395

محمد جراحی در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته های جعفر عظیم زاده و در همبستگی با وی ، به مدت محدود اعلام اعتصاب غذا کرد!

محمد جراحی در تماسی تلفنی از زندان تبریز اعلام کرد که بعد از ۴۴ روز بی توجهی به خواسته های جعفر عظیم زاده، با توجه به بحرانی شدن وضیت وی، از روز دوشنبه ۲۴ خرداد به مدت سه روز اعتصاب غذا خواهد کرد. حراجی به خاطر بیماری اش باید دارو مصرف کند.

محمد جراحی، کارگر زندانی، با وجود سرطان تیروئید و نیاز به ادامه درمان در خارج از زندان، همچنان بدون مرخصی، سالهای حبس خود را در زندان تبریز می گذارند.

۲۴ خرداد ۱۳۹۵

 

 

وضعيت وخيم جعفر عظيم زاده در چهل و پنجمين روز اعتصاب غذا

اكرم رحيم پور، همسر جعفرعظيم زاده، در گفتگو با راديو ندا از وضعيت وخيم عظيم زاده در چهل و پنجمين روز اعتصاب غذا و بي توجهي عامدانه مسئولين به درخواست هاي برحق ايشان، سخن مي گويد.

گوش کنید: http://www.radioneda.de/2016/06/13/Akram_Ra160612.mp3

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران:

فعال سندیکایی جعفرعظیم‌زاده را فوری و بدون قیدوشرط آزاد کنید

روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در چهل و چهارمین روز اعتصاب غذای جعفر عظیم‌زاده، فعالان صنفی و اعضای خانواده‌ی عظیم‌زاده در پشتیبانی از او در جلوی زندان اوین گرد آمدند. نیروهای امنیتی و لباس شخصی و پلیس انتظامی معترضان را زیر فشار و حمله قرار دادند و متفرق کردند.

عظیم‌زاده، فعال سندیکایی زندانی، که پس از محاکمه ناعادلانه به شش سال زندان محکوم شده است، از روز اول ماه مه با خواست‌های زیر در اعتصاب غذا به سر می‌برد: آزادی موقت به‌منظور بازبینی مجدد به‌منظور بازبینی مجدد پرونده‌اش؛ برداشته شدن اتهامات امنیتی از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض ، فعالان صنفی زندانی و پایان دادن به امنیتی کردن به اعتراضات و اعتصابات کارگران و معلمان.

عظیم‌زاده روز پنج شنبه ۲۰ خرداد دچار درد شدید در ناحیه کلیه ی راست و مثانه شد و به دلیل افت فشار و ضعف جسمانی و درد شدید، به‌حال اغماء رفت.

بر اساس معاهده‌های بین‌المللی حقوق بشر و اصول سازمان ملل در باره رفتار با زندانیان، دولت‌مردان جمهوری اسلامی ایران مسؤول سلامتی عظیم‌زاده و رسیدگی به خواست‌های او هستند.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون در حدود ۵۰ زندانی ـ اغلب سیاسی ـ جان خود را در زندان‌های ایران از دست داده‌اند. شرایط مرگ بسیاری از آنها به شدت مشکوک و در مواردی آشکار به علت سر باز زدن از مراقبت پزشکی بوده است و بعضی از آنها ـ همچون زهرا کاظمی و ستار بهشتی ـ به یقین زیر شکنجه کشته شده‌اند.

فعال سندیکایی شاهرخ زمانی در شهریور ۱۳۹۴ در شرایط به شدت مشکوکی در زندان رجایی‌شهر درگذشت. اژه‌ای سخنگوی قوه‌ی قضایی در آن زمان اعلام کرد در باره‌ی مرگ زمانی تحقیق خواهد شد. پس از ۹ ماه، هنوز هیچ خبر و گزارشی از چنین اقدامی منتشر نشده است و اگر می‌شد خلاف قاعده بود؛ همچنان که طی دهه‌های گذشته در باره شرایط درگذشت یا قتل اکبر محمدی، هدی صابر، هاله سحابی، ستار بهشتی، زهرا کاظمی، امیدرضا میرصیافی و ده‌ها زندانی دیگر هیچ گزارشی منتشر نشده است.

توجه را به اقدام‌های اخیر جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در باره فعالان سندیکایی در ایران

https://www.fidh.org/article19867

و نیز زندانیان عقیدتی بیمار جلب می‌کنیم:

https://www.fidh.org/article19771

مشروح اطلاعیه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران را در باره گردهمایی ۲۲ خرداد را در اینجا بخوانید:

http://www.etehadeh.com/?page=news&nid=5227

منبع: https://www.facebook.com/lddhi.fidh

 

 

شلاق بر تولید و بر پشت کارگران

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن هشدار در مورد سلامتی جعفرعظیم زاده اعلام می کند روند کارگر ستیزی و نابودی تولید، جز ضربه پذیرتر کردن هرچه بیشتر امنیت ملی و فروپاشی کشور نتیجه دیگری ندارد.

این کارگران نیستند که امنیت ملی را خدشه دار می کنند بلکه سیاست های ضدکارگری و ایران برباده هستند که منافع ملی و امنیت ملی را با خطر مواجه می کنند و حاملان این تفکر باید به جای فعالین کارگری به دلیل نقض امنیت ملی زندانی و محاکمه بشوند.

شلاق بر تولید و بر پشت کارگران

در سه سال گذشته بارها اعلام کردیم که کارفرمایان برای حذف فعالین کارگری از هیچ کاری رویگردان نیستند.  از وعده دروغ وزیرکار به کارگران معدن بافق که «نیروهای امنیتی به اعتصاب ورود نخواهند کرد » تا دادگستری کل استان خوزستان، که با ابلاغ بخشنامه‌یی،  اعلام کرده است: “تجمع و اخلال در نظم شرکت‌های پتروشیمی خلاف قانون و مقررات است و طبق قانون برخورد قضایی به‌عمل می‌آید” [ایلنا، ۲ آذرماه ۹۴].

با شلاق خوردن کارگران معدن تکاب و عذر خواهی دروغین وزیر بازهم کارگران سنگ آهن بافق به شلاق محکوم شدند و وبلاگ نویسان هم. تا قلم و بازو به یکسان محکوم به تازیانه های برده داری شوند.

امروز مهمترین خبر کارگری شلاقی است که بر تن اولین کارخانه تولید کننده لوازم خانگی ایران ( ارج ) فرود آمد. با اخراج کارگران کارخانه و در معرض فروش گذاشتن این صنعت کلیدی در اختیار سرمایه گذاران خارجی ، تاکیدی باشد بر چگونگی اقتصاد مقاومتی.

با اعلام اقتصاد مقاومتی و آمدن چندین باره روسای صندوق بین المللی پول به ایران برای صادر کردن دستورات جدید ، در سومین ماه سال کارگران نتیجه آمد و شد ها و اقتصاد مقاومتی را با گوشت و پوست خود حس کردند.

یورش به دستاوردهای کارگری بخصوص احضار رهبر خوشنام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی ابراهیم مددی به دادگاه انقلاب، احضار فعالین کارگری در آستانه اول ماه مه، به شلاق کشیدن کارگران تکاب و سنگ آهن بافق و جوانان وبلاگ نویس و گرفتن تعهد از کارگران ستاره خلیج فارس مبنی بر« پس از ششماه کار حقوق شان توسط کارفرما در صورت گرفتن صورت وضعیت پرداخت خواهد شد» وآخرین تازیانه بسته شدن کارخانه ارج که افتخار همه ایرانیان بخصوص کارگران زحمتکش آن بود.

هیات اعزامی به سازمان جهانی کار به ویژه وزیرکار آیا خواهند گفت که شلاق صندوق بین اللملی پول چگونه بر پشت کارگران و تولید وارد می شود؟

آیا خواهند گفت که کارگران کمپرسور سازی تبریز دست گدایی به سوی کمیته امداد دراز کرده و خواستار « در صورت امکان حداقل جیره مناسب غذایی به کارگران این کارخانه اختصاص داده شود» شده اند؟

دستورات صندوق بین لمللی پول جز شلاق و گدایی نتیجه ای برای کارگران و کشور ایران ندارد.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ضمن هشدار در مورد سلامتی جعفرعظیم زاده اعلام می کند روند کارگر ستیزی و نابودی تولید، جز ضربه پذیرتر کردن هرچه بیشتر امنیت ملی و فروپاشی کشور نتیجه دیگری ندارد.

این کارگران نیستند که امنیت ملی را خدشه دار می کنند بلکه سیاست های ضدکارگری و ایران برباده هستند که منافع ملی و امنیت ملی را با خطر مواجه می کنند و حاملان این تفکر باید به جای فعالین کارگری به دلیل نقض امنیت ملی زندانی و محاکمه بشوند.

برادران و خواهران زحمتکش

با پیوستن به سندیکاهای کارگری بر علیه بیکاری، شلاق، دستمزد کم ، و سیاست های خانمان برانداز صندوق بین المللی پول متحد شویم.

سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

1395/3/23

 

 

بازداشت 6ساعته مرتضی کمساری از اعضای فعال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه!

*مرتضی کمساری از اعضای فعال سندیکای کارگران شرکت واحد امروز ۲۴خرداد توسط نیروهای انتظامی درمحل کارش دستگیر شد

مرتضی کمساری از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در سامانه ۳توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد.

خبرهای رسیده از سامانه سه شرکت واحد که در حال برگزاری انتخابات فرمایشی و انتصابی تحت حمایت اداره کار استان تهران و مدیریت و حراست شرکت واحد می باشد، مرتضی کمساری همچنان در بازداشت نیروهای انتظامی و حراستی شرکت واحد می باشد. نیروی انتظامی و حراست شرکت واحد در صدد بازرسی گوشی آقای کمساری می باشد ولی آقای کمساری اجازه بازرسی نمی دهد و تحت فشار نیروهای انتظامی و حراستی قرار گرفته است حضور نیروی انتظامی و عوامل مدیریت و حراست در برگزاری انتخابات نمایشی، فرمایشی و انتصابی تحت حمایت اداره کار استان تهران و مدیریت و حراست شرکت واحد خلاف قانون کار و آیین نامه ها می باشد. بنابراین بازداشت مرتضی کمساری راننده سامانه سه در محل برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی کار فرمایشی تخلف محسوب می گردد و عوامل دستگیر کننده باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

۲۴ خرداد ۱۳۹۵

*مرتضی کمساری عضو سندیکا پس از شش ساعت بازداشت آزاد شد

آقای مرتضی کمساری راننده سامانه سه شرکت واحد امروز دوشنبه ساعت پنج صبح به دلیل اعتراض به تخلفات و تقلبات در انتخابات تحمیلی فرمایشی شورای اسلامی کار و فیلمبرداری از موراد تخلف و تقلب توسط مدیریت و حراست سامانه سه و اجرائیات نیروی انتظامی مستقر در شرکت واحد بازداشت شده بود پس از شش ساعت در ساعت 11:30 آزاد شد.

ایشان در اطاق اجرائیات نیروی انتظامی بازداشت و مدیریت و حراست قصد پاک کردن حافظه تلفن همراه ایشان را داشتند ولی کمساری تلفن همراه را در اختیار آنها قرار نداد. پس از آزادی مدیر سامانه سه به کمساری اعلام کرد پس از این اضافه کار و کارکرد ایام تعطیل شما قطع می شود و در صورت پافشاری بر مواضع حق طلبانه خودت، تغییر جغرافیایی محل کار شما انجام می شود و از تمام اختیارات خود برای اذیت شما استفاده می کنم.

سندیکا ضمن خشنودی از آزادی این کارگر حق طلب سندیکایی و تبریک به ایشان و همکاران، همچون گذشته برگزاری نمایش انتخابات شورای اسلامی کار تحمیلی و فرمایشی و اقدامات خلاف قانون و مجرمانه مدیریت و حراست شرکت واحد اتوبوسرانی را محکوم می نماید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۴خرداد ۱۳۹۵

 

 

اعتصاب رانندگان کامیون دربوشهریک هفته راپشت سرگذاشت!

تعدادی از رانندگان اعتصابی بازداشت شدند!

در پی اعتصاب رانندگان در بوشهر که از یکشنبه هفته گذشته (17 خرداد) و در اعتراض به روند نوبت‌دهی و اعلام بار آغاز و تا امروز دوشنبه نیز همچنان ادامه دارد، ظهر امروز، جلسه‌ای با حضور معاون حمل و نقل کالای کشور، مسوول فناوری این سازمان و جمعی از مسوولان مربوط دراستان در محل سازمان حمل و نقل و پایانه‌های بوشهر تشکیل شد.

طی یک‌هفته گذشته جلساتی با حضور مدیران ارشد امنیتی استان درهمین رابطه تشکیل شده است و تمهیداتی برای پایان‌دادن به اعتصاب رانندگان و تضمین امنیت مسیر برای کامیون‌هایی که از گمرک بوشهر، اقدام به ترانزیت کالا می‌کنند، انجام پذیرفت تا آنجا که تعدادی از رانندگان اعتصاب‌کننده نیز بازداشت شده‌اند. اما این اعتراضات دامنه بیشتری گرفته و گویا مسوولان ارشد امنیتی استان برای حل این معضل به سختی افتاده‌اند.

حال در صورت اجرای این دو طرح در استان بوشهر که ظرف چند روز آینده استارت خواهد خورد، شاید بتوان گفت، وضعیت نابسامانی که در روند حمل و نقل کالا طی یک‌هفته گذشته به‌وجود آمده است، بهبود یابد. هرچند بر اساس شنیده‌ها با وجود گفتگوهایی که در ارتباط با اجرای این طرح‌ها با نماینده رانندگان تجمع‌کننده در مقابل گمرک بوشهر صورت گرفته، تا این لحظه و نگارش این گزارش، اعتصاب رانندگان در این محل ادامه داشته و آنها از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند.

به گزارش 24خردادایلنا ، در این جلسه پیرامون سه طرح در ارتباط با حمل و نقل کالا و بارگیری که یکی در سطح کشوری و دوتای دیگر در سطح استان بوشهر به مرحله اجرا در خواهد آمد، بحث و تبادل نظر شد.

طرح کشوری که قرار است فعلا در بندرعباس و سپس در بوشهر به مرحله اجرا گذاشته شود به این صورت تشریح شد که اگر یک شرکت حمل و نقل بخواهد بارنامه حمل کالا را صادر کند، بخشی از اطلاعات کالا مانند: حجم، نوع، مقدار و… و نیز نام فرستنده کالا، از سیستم گمرک وارد سیستم نرم‌افزاری سازمان شود.

بدین ترتیب هرگونه دخل و تصرف از سوی شرکت‌های حمل و نقل کالا امکان‌پذیر نخواهد بود و اگر دخل و تصرفی نیز صورت گیرد، آن شرکت تخلف کرده است.

این طرح در واقع بخشی از جریان حمل کالا را شفاف می‌کند و در تکمیل پروسه‌ای است که پیش از این نهاد‌های ذیربط مانند پاسگاه‌های بین‌راهی در تعامل با یکدیگر، اطلاعات حمل و نقل کالا را بررسی می‌کردند.

بر اساس این گزارش، دو طرح دیگر که قرار است در بوشهر به مرحله اجرا گذاشته شود عبارتند از:

1- با توجه به حجم باری که در بندر بوشهر از گمرک حمل و خارج می‌شود و تعداد ماشین‌ها، قرار بر این شد که امکان صدور بارنامه برای هر ماشین و راننده در طول 5 روز فقط یک بار فراهم شود. این مساله باعث می‌شود که بار بین راننده‌ها توزیع شود.

2- از این پس، یک سیستم مجازی نوبت‌دهی راه‌اندازی می‌شود. بنابراین، سیستم نوبت‌دهی دیگر به‌صورت اتاق اعلام بار که پیش از این در پایانه بوشهر راه‌اندازی شده بود، نخواهد بود. با اجرای این طرح، هر شرکت حمل و نقل، ماشین مورد نظر را به سیستم معرفی می‌کند و رانندگان از طریق پیامکی که برای آنها ارسال می‌شود به باربری موردنظر مراجعه خواهند کرد.

گفتنی است، طی یک‌هفته گذشته جلساتی با حضور مدیران ارشد امنیتی استان برای حل این معضل تشکیل شده است و تمهیداتی برای پایان‌دادن به اعتصاب رانندگان و تضمین امنیت مسیر برای کامیون‌هایی که از گمرک بوشهر، اقدام به ترانزیت کالا می‌کنند، انجام پذیرفت تا آنجا که تعدادی از رانندگان اعتصاب‌کننده نیز بازداشت شده‌اند. اما این اعتراضات دامنه بیشتری گرفته و گویا مسوولان ارشد امنیتی استان برای حل این معضل به سختی افتاده‌اند.

حال در صورت اجرای این دو طرح در استان بوشهر که ظرف چند روز آینده استارت خواهد خورد، شاید بتوان گفت، وضعیت نابسامانی که در روند حمل و نقل کالا طی یک‌هفته گذشته به‌وجود آمده است، بهبود یابد. هرچند بر اساس شنیده‌ها با وجود گفتگوهایی که در ارتباط با اجرای این طرح‌ها با نماینده رانندگان تجمع‌کننده در مقابل گمرک بوشهر صورت گرفته، تا این لحظه و نگارش این گزارش، اعتصاب رانندگان در این محل ادامه داشته و آنها از مواضع خود کوتاه نیامده‌اند .

 

 

اعتصاب کارگران کارخانه فرش پارس دراعتراض به عدم پرداخت چندین ماه حقوق وعیدی!

به گفته کارگران کارخانه فرش پارس، بی‌توجه‌ای کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه آنها باعث شده است تا آنها طی چند روز گذشته چندین ساعت دستگاهای محل کار خود را به نشانه اعتراض خاموش  کنند.

به گزارش24خردادایلنا،این منابع کارگری گفته‌اند کارخانه فرش پارس که  هم اکنون در زمینه تولید کیسه های سیمان در شهرک صنعتی البرز قزوین فعالیت دارد حدود 32کارگر رسمی قدیمی و270 کارگر قرارداد موقت  ودائم دارد که هر ماه حقوقشان با تاخیر پرداخت می‌شود.

این کارگران با بیان اینکه معوقات مزدی کارگران رسمی کارخانه هفت ماه است، افزودند: کارگران قرار دادی موقت کارخانه نیز برای مدت چهار ماه است که مزد دریافت نکرده‌اند.در عین حال حدود 60 نفر از کارگران قرار داد دائمی کارخانه نیز همسان با  کارگران رسمی کارخانه  7 ماه مزد  معوقه از کارفرما طلب دارند.

همچنین برپایه این اطلاعات در خصوص  سایرمطالبات کارگران رسمی و قراردادی کارخانه فرش پارس گفته می‌شود: علاوه بر مزد معوقه هیچ کدام از کارگران رسمی وقرار دادی عیدی سال 94 خود را دریافت نکرده اند .

در عین حال به نقل از کارگران قرار داد موقت کارخانه فرش پارس گفته می شود که آنان علاوه بر عیدی سال 94 عیدی سال 93 را نیز از کارفرمای خود طلب دارند.

به گفته کارگران کارخانه فرش پارس، بی‌توجه‌ای کارفرما در پرداخت مطالبات معوقه آنها باعث شده است تا آنها طی چند روز گذشته چندین ساعت دستگاهای محل کار خود را به نشانه اعتراض خاموش  کنند.

طبق اظهارات کارگران  فرش پارس بخشی از مشکلات کارگران مربوط به تعویق در پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی است که  کارفرما  با پرداخت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی موقتا آن را برطرف کرده است .

 

 

تجمعات اعتراضی کارگران معدن البرز شرقی وخانواده هایشان!

جلب وتهدید به بازداشت کارگران معترض!

از صبح دیروز (یکشنبه 23 خرداد ماه) تاکنون تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده‌های کارگرانی که در کوی سازمانی معدن زغال سنگ البرز شرقی ساکن هستند مقابل درب وردی مجتمع رفاهی واقامتی این منطقه تجمع کرده‌اند.

عصر یکشنبه 23 خرداد ماه بار دیگر کارگران معادن زغالسنگ البرز شرقی شاهرود در اعتراض به نحوه واگذاری 42 هکتار از زمین های این معدن به شهرداری شاهرود تجمع کردند.

در پی این تجمع اعتراضی جلسه شورای تامین ساعتی قبل از نیمه شب تشکیل شد و بازداشت تجمع کنندگان و معترضان در صورت تکرار تجمع از مصوبات این جلسه بود.

سه نفر از کارگرانی که در تجمع روز گذشته مجتمع رفاهی معدن البرز شرقی حضور داشتند،جلب شدند.

امروز24خرداد همزمان با شروع دومین روز از تجمع اعتراضی گروهی از خانواده‌های کارگران معدن البرز شرقی در کوی سازمانی این معدن، گروهی از کارگران معدن طزره نیز در حمایت از این اجتماع اعتراضی در محل کارخود تجمع کردند.

به گزارش24خردادایلنا،از قرار معلوم تجمع روز گذشته زمانی آغاز می‌شود که گروهی از عوامل شهرداری شاهرود ابتدا در پوشش رسیدگی به فضای سبز این مجتمع وارد می‌شوند در نهایت با آوردن چند خودروی سنگین عمرانی در صدد تخریب قسمتی از مجتمع برمی‌آیند.

ظاهرا پیش از این نیز از سوی شهرداری شاهرود برای گروهی از ساکنان این منطقه اخطاریه تخلیه فرستاده شده بود و در عین حال مسئولان محلی تا این لحظه به اعتراض کارگران پاسخ مشخصی نداده‌اند.

این منبع،از جلب سه نفر از کارگرانی خبر می دهد که در تجمع روز گذشته مجتمع رفاهی معدن البرز شرقی حضور داشتند.

از قرار معلوم مالکیت مجتمع مسکونی رفاهی کارگران معدن البرز شرقی که در خیابان تهران شهر شاهرود استان سمنان قرار دارد سال گذشته همزمان با واگذاری معدن زغال سنگ البرز شرقی به شرکت فولاد اصفهان به شهرداری شاهرود واگذار شده است.

به نقل از کارگرانی که محل سکونتشان در خانه‌های سازمانی مستقر در زمین‌های این مجتمع واقع شده است؛ سازمان خصوصی سازی بدون در نظر داشتن شرایط زندگی آنها این جابه جایی را انجام داده است و این درحالی است که تمامی ساکنان این منطقه را خانواده‌های حداقل بگیر تشکیل می‌دهند که مطالبات مزدی آنها با تاخیر پرداخت می‌شود.

آنها در توجیه دلیل مخالفت خود می‌گویند: در این محدوده از اراضی مجتمع مسکونی رفاهی کارگران معدن البرز شرقی، حدود 80 خانوار کارگری در ساختمان های سازمانی سکونت دارند که هنوز تکلیف آنان مشخص نیست.علاوه بر آن بسیاری از امکانات رفاهی  کارگران شاغل در معادن البرز شرقی همانند ساختمان مرکزی شرکت ،فروشگاه ،بهداری ،  مجموعه ورزشی وفرهنگی کارگران  ،دانشگاه آمفی تاتر…ومسجد در آن مستقر است وسالهاست به کارگران خدمات  ارائه می دهند.

به گزارش نسل شاهوار درهمین رابطه،کارگران معادن البرز شرقی شاهرود بار دیگر در اعتراض به نحوه واگذاری زمین های این مجموعه به شهرداری شاهرود تجمع اعتراضی کردند و در صورت تکرار بازداشت تجمع کنندگان و معترضان صورت می گیرد.

بنابهمین گزارش،عصر یکشنبه 23 خرداد ماه بار دیگر کارگران معادن زغالسنگ البرز شرقی شاهرود در اعتراض به نحوه واگذاری 42 هکتار از زمین های این معدن به شهرداری شاهرود تجمع کردند.

در این تجمع که از ساعت 16 آغاز و تا لحظاتی پیش از افطار ادامه داشت تعداد 250 نفر از کارگران معادن زغالسنگ البرز شرقی مقابل مجتمع اداری این شرکت تجمع اعتراضی خود را برگزار کردند.

معادن شرکت زغالسنگ البرز شرقی مطابق اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی شرکت های دولتی به ذوب آهن اصفهان واگذار گردید و 42 هکتار از زمین های این شرکت به مزایده گذاشته شد که در نهایت شهرداری شاهرود در ازای مبلغ 770 میلیارد ریال برنده این مزایده شد.

پیش از این نیز علیرغم مخالفت های مسئولان شرکت زغالسنگ البرز شرقی 15 هکتار از زمین های این مجموعه به عنوان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود جدا سازی شده بود.

اما با واگذاری معادن زغالسنگ البرز شرقی به ذوب آهن اصفهان نه تنها منفعتی به کارگران این مجموعه نرسید بلکه شهر شاهرود هر چند وقت یکبار شاهد تجمعات اعتراضی این کارگران مقابل مجتمع اداری این شرکت یا در مقابل فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود است تا مسئولان به مشکلات آنها در خصوص عدم پرداخت حق بیمه و حقوق چندین ماهه که حتی به بیش از 4 ماه نیز رسیده است، رسیدگی کنند.

بخش دیگری از اعتراضات کارگران این مجموعه در خصوص واگذاری املاک این شرکت به شهرداری شاهرود است.

کارگران معادن زغالسنگ البرز شرقی شاهرود معتقدند واگذاری صد در صدی سهام این شرکت امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است.

از سوی دیگر 5 درصد از سهام تدریجی معادن و املاک شرکت زغالسنگ البرز شرقی متعلق به کارگران معادن است که بدون در نظر گرفته شدن این موضوع صد در صد سهام معادن به ذوب آهن اصفهان و صد در صد املاک آن به شهرداری شاهرود واگذار گردیده است.

در آبان ماه سال گذشته نیز در دیدار نماینده های کارگران معادن ذغالسنگ البرز شرقی با طیب نیا وزیر اقتصاد و پور حسینی رییس سازمان خصوصی سازی نماینده کارگران درخواست خرید اراضی ذوب آهن توسط خود آنها را مطرح می کند و وزیر اقتصاد دستور داد تا طی فرصتی دوماه روند واگذاری به کارگران انجام شود اما این موضوع تا کنون تحقق نیافته است.

شهرداری شاهرود نیز پیش از این اعلام کرده بود بعد از واگذاری کامل املاک البرز شرقی قصد دارد تمام سازمان ها و ادارات خود را به این مجموعه منتقل کند و مکان فعلی شهرداری را یا به فروش رسانده و یا به مجتمع تجاری تبدیل کند.

کارگران معادن البرز شرقی شاهرود نیز در چندین نوبت تجمعات خود خواستار رسیدگی و پیگیری مسئولان کشور، استان و شهرستان در خصوص 5 درصد سهام تدریجی آنها از معادن و املاک این مجموعه شده اند اما سکوت مسئولان موجب اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

آخرین تجمع اعتراضی کارگران معادن البرز شرقی مربوط به عصر گذشته است که از ساعت 16 در مقابل درب مجتمع اداری این شرکت برگزار شد. شمار کارگران شرکت کنندگان در این تجمع به 250 نفر می رسید. در پی این تجمع اعتراضی جلسه شورای تامین ساعتی قبل از نیمه شب تشکیل شد و بازداشت تجمع کنندگان و معترضان در صورت تکرار تجمع از مصوبات این جلسه بود.

 

 

ادامه اعتراض کارگران حجمی شرکت نفت و گاز گچساران نسبت به عدم اجرای مصوبه یکسان‌سازی حقوق وعدم پرداخت2ماه حقوق!

160 کارگر حجمی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نسبت به عدم اجرای مصوبه یکسان‌سازی حقوق وعدم پرداخت 2 ماهه حقوق اعتراض کردند.

به گزارش24خردادایلنا،مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: در پاسخ به اعتراض کارگران حجمی این شرکت در حال رایزنی با شرکت ملی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب برای اخذ مجوز لازم  هستیم.

برپایه این گزارش بیش از 2 ماه از اعتراضات کارگری این بخش عظیم اقتصادی جنوب کشور می‌گذرد و این اعتراضات در حالی است که چندی پیش، “غلامرضا تاج‌گردون” نماینده  مجلس ازشهرستان‌های گچساران و باشت گفت: مشکلات نیروهای حجمی را شنیدم و از طریق مهندس بیژن عالی‌پور مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب در حال پیگیری هستم و با ایشان نیز صحبت کرده‌ام و عالی‌پور نیز قول همکاری داده‌اند که تلاش شود در روزهای آینده مشکل نیروهای حجمی نفت گچساران پیگیری و حل شود.

 

 

عدم پرداخت9ماه مطالبات کارکنان بیمارستان امام رضا آمل!

رئیس بیمارستان امام رضا گفت: در حال حاضر پرسنل درمانی اعم از پزشک و پرستار نزدیک به 9 ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و این امر ادامه ارائه خدمات در نظام سلامت را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش24خردادفارس،عباس قدیر رئیس بیمارستان امام رضا با اشاره به بدهی سنگین بیمه‌ها و دولت به بخش سلامت گفت: در حال حاضر پرسنل درمانی اعم از پزشک و پرستار نزدیک به 9 ماه است که مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و این امر ادامه ارائه خدمات را با مشکل جدی روبه‌رو کرده است.

 

 

عدم پرداخت چندین ماهه مطالبات پرستاران بیمارستان 5 آذرگرگان!

تهدید وتنبیه پرستاران این بیمارستان بدلیل اعتراض به عدم پرداخت مطالبات معوقه!

عدم پرداخت مطالبات پرستاران بیمارستان 5 آذر در طرح قاصدک و تبعیض در آن باعث وضعیت نابسامان زندگی آنها شده است .

یک بار که برای عدم پرداخت معوقات خود اعتراض کردیم به ما انگ سیاسی زده و ما را به شکل های مختلفی تنبیه کردند و با تهدید های زیادی از بخش های مختلف رو برو شدیم که این گونه رفتارهای مسئولین باعث دلسرد شدن پرستاران می شود.

به گزارش24خرداد گلستان ما، در پی گزارش تعدادی از کارکنان بیمارستان 5 آذر در خصوص وضعیت نامناسب دریافتها و مزایا به این پایگاه خبرنگار ما روز گذشته به این بیمارستان رفت و از نزدیک جویای احوال کارکنان شد.

با توجه به درخواست جدی پرستاران از درج نام و تصویر و ضبط صدای آنها بنا به وظیفه اخلاقی این رسانه خودداری شد.

یکی از پرستاران به نمایندگی از سایر پرستاران بیمارستان 5 آذر گرگان در خصوص عدم پرداخت چندین ماهه طرح قاصدک ،حق مسکن،حق لباس خود گفت:علاوه برعدم پرداخت طلب های خود از شش ماهه دوم سال 94 با کاهش قابل توجه مزیت های خود روبه رو شده ایم.

وی افزود : وزیر بهداشت در مصاحبه های خود اعلام می کند متخصصان 3 برابر پرستاران حقوق می گیرند که این یک ادعای بی اساس و بی پایه است ،چون نه تنها پزشکان در حقوق های خود اختلاف نجومی با پرستاران دارند بلکه میان پرداخت های طلب ها نیز میان پزشکان و پرستاران تبعیض قائل می شوند.

دو تن دیگر از پرستاران در بیان مشکلات خود نسبت به عدم پرداخت معوقات خود گفتند: متاسفانه شرایط را به حدی برای ما سخت کرده اند که برای خرید روزمره و هزینه تحصیل بچه های خود با مشکلات جدی روبروهستیم و ما را به حداقل ها راضی کرده اند این در صورتی است که بیشتر زحمت های بیماران را پرستاران می کشند ولی حقوق های میلیونی به حساب مدیران واریز می شود.

آنها در توضیحات خود اضافه کردند : یک بار که برای عدم پرداخت معوقات خود اعتراض کردیم به ما انگ سیاسی زده و ما را به شکل های مختلفی تنبیه کردند و با تهدید های زیادی از بخش های مختلف رو برو شدیم که این گونه رفتارهای مسئولین باعث دلسرد شدن پرستاران می شود.

یکی دیگر از پرستاران در تکمیل سخنان همکاران خود تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر این که در پرداخت های طرح قاصدک با کاهش ومعوق شدن پرداخت ها مواجه شده ایم مسئولین در پرداخت حق لباس ما هم در شش ماهه دوم سال94 کوتاهی کرده اند و این موضوع باعث شده  برای کار در گرمای تابستان مشکلات زیادی داریم و اگر هم قرار باشد لباس را خریداری کنیم باید پول آن را از جیب بپردازیم.

وی با بیان اینکه بارها برای پیگیری برخورد های بد همراهان بیمار  پیگیر شده ایم ، خاطرنشان کرد: با جدیت خواستار تنظیم منشوری برای دفاع از حقوق پرستاران شده ایم اما در این مورد با بی توجهی مسئولین مواجه شده ایم .

وی بیان داشت: به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب عید 95 بدترین عید 12 سال اخیر بود  در حالیکه برخی پزشکان در طرح قاصدک مبالغ چند ده میلیونی دریافت می کنند.

 

 

نارضایتی کارکنان آتش نشانی تهران از عملکرد صندوق ذخیره!

جمعی از کارکنان آتش نشانی تهران از عملکرد صندوق ذخیره این سازمان به علت تاخیر طولانی و عدم پرداخت سود مازاد انتقاد کردند.

به گزارش24خردادایلنا،به گفته این کارکنان، صندوقی که چندهزار پرسنل شهرداری شامل کارگران و کارمندان این سازمان در بخش های مختلف آتش نشانی، اتوبوسرانی و باقی قسمت ها سالهاست عضو آن هستند، سرمایه انبوهی جمع کرده است اما در پرداخت سود به اعضای خود درست عمل نمی کند.

به گفته این اعضا، این صندوق علاوه بر تاخیر در پرداخت سود و عملکرد نامنظم، سود مازاد متعلق به سالهای 93 و 94 اعضایی که در چند ماه گذشته از عضویت در صندوق انصراف داده‌اند را نیز پرداخت نکرده است.

از قرار معلوم عملکرد صندوق به این شکل است که به صورت ماهانه  سه درصد  پرسنل و سه درصد کارفرما پرداخت می‌کند و در نهایت سود سالانه اعلام و پرداخت می شود، اما برای کسانی که بیش از سه درصد در صندوق به صورت مازاد ذخیره کنند، سود مازاد تعلق می گیرد که این سود به کسانی که از عضویت در صندوق انصراف داده اند پرداخت نشده است و علاوه بر این اصل سرمایه آنها نیز با تاخیر مسترد شده است.

یکی از کارگرانی که همین چند ماه پیش از عضویت در این صندوق انصراف داده است می گوید: در دو سال گذشته، نزدیک 10 درصد از دستمزد خود را در این صندوق ذخیره کردم و از آنجا که این صندوق در این مدت با سرمایه ما فعالیت اقتصادی انجام داده است، عدم تعلق سود مازاد به علت انصراف از عضویت، غیر قانونی و خلاف تعهدات قانونی، اخلاقی و شرعی صندوق است.

 

 

خانواده یکی از کارگران جان باخته پتروشیمی ایلام براثرحادثه کاری:

هنوز در مورد علت حادثه توضیحی به ما نداده‌اند

با وجود گذشت بیش از 1 ماه از فوت 2 کارگر پتروشیمی ایلام که در پروژه الفین 13 کار می‌کردند پتروشیمی ایلام و اداره کار شهرستان ایلام در خصوص علت فوت آنها هیچگونه اظهار نظری نکرده‌اند.

به گزارش 24خرداد ایلنا خانواده‌ کارگری که در روز 12 اردیبهشت ماه براثر وقوع حادثه در پتروشیمی ایلام جان خود را از دست داد؛ می‌گویند: با گذشت بیش از یک ماه از این حادثه هنوز پاسخ روشنی به آنها داده نشده است.

علی کاظمی کارگر جوشکاری بود که به عنوان نیروی پیمانکاری در پروژه الفین 13پتروشیمی ایلام مشغول کار بود و براثر حادثه سقوط از ارتفاع در روز 12 اردیبهشت ماه سال جان خود را از دست داد.

خانواده این کارگر فوت شده می‌گویند با وجود آنکه در یک ماه گذشته کارشناسان قانونی از جمله بازرسان اداره کار برای بررسی این حادثه اقدام کرده‌اند اما تا این لحظه توضیحی مشخصی در مورد این حادثه به آنها داده نشده است.

به فاصله یک روز بعد از حادثه منجر به فوت این کارگر پتروشیمی ایلام، «مرادجان قبادی» یکی دیگر از کارگران پیمانکاری که بازهم در واحد الفین هیمن مجتمع پتروشیمی کار می کرد براثر برخورد یک دستگاه جرثقیل درحال تردد با داربست دچار حادثه سقوط از ارتفاع شده و به پس از گذشت دو روز جان خود را از دست می‌دهد.

در زمان انتشار خبر این حادثه به نقل از افراد شاغل پتروشیمی ایلام اعلام شد که در وقوع این حوادث ساعات بالای کار روزانه کارگران واحد الفین نمی‌تواند بی‌تاثیر بوده باشد.

 

 

کمیته برگزار کننده تظاھرات ٦ ژوئن- سوئیس:گزارش تظاهرات 6 ژوئن  ژنو

در پی فراخوان کمیته برگزار کننده تظاھرات ٦ ژوئن به منظور حمایت و ھمبستگی با کارگران ایران و اعتراض به بی حقوقی و سرکوب لجام گسیخته توسط سرمایه داران حاکم برایران ھمچنین دفاع از مبارزات کارگران ، معلمان و زحمتکشان ایران ، درروز دوشنبه ٦ ژوئن تظاھراتی در مقابل مقر سازمان ملل در شھر ژنو- سوئیس برگزار گردید.

در این مراسم شاھد حضور گسترده و فعال بسیاری از نمایندگان اتحادیه ھا ی کارگری، تشکلھا و کمیته ھای مدافع مبارزات مردم ایران،نمایندگان احزاب و سازمانھا ی سیاسی، مدافعین آزادی و جنبش کارگری از سرتاسر اروپا و کانادا در این حرکت اعتراضی بودیم.

این تظاھرات درحالی برگزار شد که اجلاس سالانه  سازمان جھانی کار در جریان بود و نمایندگان کشورھای در سالن کنفرانس حضور داشتند تا گزارشاتی را از وضعیت کارگران در کشور خود ارائه دھند. به ھمین (ILO) عضو خاطر یکی از محورھای اصلی در این تجمع، اعتراض به حضور نمایندگان غیر واقعی و منصوب جمھوری اسلامی بنام نماینده کارگران ایران در این کنفرانس بود.

نمایندگان سازمانھا و احزاب، اتحادیه ھا و حتی برخی از سخنرانان مستقل به حضور نمایندگان ایرانی در کنفرانس (ILO) به شدت اعتراض نموده و در طی سخنان خود به فقدان حضور نمایندگان واقعی کارگران اعتراض نمودند. چرا که در نبود نمایندگان مستقل و واقعی کارگران، بطور قطع انعکاسی واقعی از وضعیت معیشت کارگران به این کنفرانس ارائه نخواھد شد.

برای ارزیابی واقعی از وضعیت (ILO) در طی سخنان ایراد شده، بر اعزام نمایندگانی از طرف سازمان جھانی کار کارگران ایران مکررا مورد تاکید قرار گرفت . ھمچنین سخنانی در ارتباط با محکومیت شلاق زدن کارگران بیان شد.

اقدامی شنیع و ضد بشری که جدیدترین آن توسط حکومت اسلامی بر علیه کارگران معدن طلای آق دره انجام گرفته است. رنج رفته بر زحمتکشان کولبر در مناطق کردنشین و مرزی ایران، کارگران فصلی، کارگران مھاجر در ایران و بطور خاص انعکاس ابعاد فلاکت اقتصادی و وضعیت اسفبار معیشت کارگران و زحمتکشان در ایران، وضعیت کارگران زندانی و تحمیل اعتصاب به عنوان تنھا راه رسیدن به حداقلھای زندانیان از جمله نکاتی بود که بارھا به زبان فارسی، کردی، انگلیسی و فرانسه، در طی سخنرانی ھا به آن پرداخته شد.

در قطعنامه مشترک کارزار که به زبان فارسی و فرانسه تھیه شده بود، علاوه بر شرح گویایی از وضعیت معیشتی حقوق بگیران و انعکاسی دقیق از ستم طبقاتی در ایران، مطالبات دقیق کارگری نیز بدرستی گنجانده شده بود. تصاویر و پوسترھای تھیه شده در گرداگرد صحنه گردھمایی، تماما حکایت از ستم و نابرابری بر کارگران و زحمتکشان ایران داشت.

عکسھایی از شاھرخ زمانی، جعفر عظیم زاده، بھنام ابراھیمی زاده، محمد صدیق کبودوند، رضا شھابی، رسول بداقی، علی اخوان، محمد جراحی و بسیاری از فعالین کارگری در زندان و اعتصاب، بطورقطع ارزیابی واقعی تر از وضعیت کارگران و مدافعین حقوق کارگران و زحمتکشان در ایران ، به حاضرین این مراسم و به جھانیان ارائه خواھد نمود.

تعدادی از شرکت کنندگان در کنفرانس جھانی کار، دقایقی را در کنار معترضین سپری کردند. برخی نیز در حمایت و ھمدردی با معترضین با آنان عکس گرفتند و عده ایی نیز با گرفتن عکس و فیلم مستنداتی برای خود تھیه نمودند. برخی خبرنگار و روزنامه نگار نیز به فیلمبرداری از بخشھایی از مراسم پرداختند.

نکته داری اھمیت در این گردھمایی، حضور متحد و ھماھنگ برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در مراسم بود.

نمایندگانی از کشورھای فرانسھ، آلمان، سوئد، کانادا و سوئیس، بطور ھماھنگ و فعال در این کارزار پشتیبانی از کارگران ایران شرکت نموده و در برگزاری مراسم حضوری فعال داشتند.

علاوه بر افرادی که بطور مستقل در این تظاھرات شرکت نمودند، سازمانھا، احزاب و تشکلھای مختلف در این تجمع حضور داشتند.

این مراسم توانست حمایت و شركت خوب طیف گسترده اى از سازمانھا ، احزاب و نھادھا را به نمایش بگذارد که یقینا بستری مناسب برای تقویت و تداوم مبارزات بعدی تمامی آزادیخواھان، سوسیالیستھا و مدافعین آزادی و حقوق کارگر خواھد بود.

به امید تشکل یابی ھر چه بیشتر طبقه کارگر و به امید اتحاد ھر چه بیشتر تمامی مبارزان راستین طبقه  کارگر

ژنو- سوئیس

٦ژوئن ۲۰۱٦

کمیته برگزار کننده تظاھرات ٦ ژوئن- سوئیس

 

 

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری درایران ـ خارج کشور،اتحاد بین‌المللی درحمایت ازکارگران درایران:

گزارش مختصر از آکسیون اعتراضی 6 ژوئن در ژنو

یکصدوپنجمین اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار در شهر ژنو از تاریخ دوشنبه 10 خرداد آغازگردید و تا جمعه 21 خرداد ادامه یافت. رژیم جمهوری اسلامی ایران همچون سال های گذشته این بار نیز چندین نفر ازمزدوران خود را به عنوان هیئت نمایندگان کارگران ایران به این نشست اعزام کرده بود. از جمله اعضای این هیئت عبارت بودند ازغلامرضاعباسی، رئیس  ًکانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ً، اولیاعلی بیگی ، رئیس ًکانون عالی شوراهای اسلامی ً و سید محمد یار احمدیان ازسوی  “مجمع نمایندگان کارگران ً. هیچ یک از افراد این هیئت که عنوان نمایندگی کارگران را یدک می کشیدند، ازسوی کارگران ایران انتخاب نشده بودند، و رسواتر اینکه این به اصطلاح نمایندگان کارگران، حتی منتخب اعضای آن سه تشکل دولتی نیز نبودند، و سر راست توسط مقامات امنیتی رژیم برای این ماموریت دست چین شده بودند. فرامرزتوفیقی عضو یکی ازاین سه تشکل دولتی یعنی  ًمجمع نمایند گان کارگران ً ماهیت و کارکرد این تشکل های دست ساز و دولتی  و “دست آورد” احتمالی این هئیت اعزامی را حتی پیش از آنکه به ژنو گسیل شود، به خوبی اشکار می سازد؛ او می گوید: « می‌توان براساس روال هرساله حدس زد که این نشست دستاوردی برای کارگران ایران نخواهد داشت» و اقرارمی کند که: « وقتی درانتخاب اعضای تشکلهای کارگری درسطح واحدهای تولیدی، استانی وکشوری آزاد نیستیم ونهادهای دیگری ازبیرون برای کارگران تصمیم گیری میکنند، هرکس دیگری نیزبه جز اعضای کنونی به ژنو سفر کنند، دستاورد شان هیچ خواهد بود» ومی افزاید: « هرکس دراین تشکلها عضو شود زیرسایه ونظارت وزارت کار و دیگرنهادها بالا می‌آید وهمواره وابسته خواهد ماند. اگراعتراضی هم بکند، بلافاصله به حاشیه رانده میشود» (وبلاگ تأمین ـ رسانه قلمرورفاه وبیمه های اجتماعی ـ 20 خرداد 1395).  آری  دولتی بودن هیئت اعزامی جمهوری اسلامی به اجلاس سازمان جهانی کار، چنان اشکار است که حتی عضو واعضائی از این تشکلات باصطلاح کارگری وابسته به رژیم نیزمجبوربه اقرارشده اند.

درحالی دست نشاندگان دولتی به نشست ژنواعزام می شوند، که کارگران ایران علاوه برتحمل فقر و گرسنگی ناشی از دستمزد های تا یک چهارم زیرخط فقر، در زیر شدیدترین سرکوب امنیتی، تعقیب، زندان وشلاق بسر می برند، ازانتخاب نمایندگان واقعی خود وایجاد تشکل مستقل کارگری محروم هستند و فعالین کارگری تحت پیگرد قرار دارند وبا اتهامات گوناگون به زندان محکوم میشوند.

نهادهای همبستگی واتحاد بین‌المللی، دراعتراض به این انتصاب شدگان دولتی که  تحت عنوان دروغین نمایند گان کارگری هر ساله در اجلاس سازمان جهانی کارشرکت می کنند، و با هدف افشای سیاست های ضد کارگری و جنایات رژیم جمهوری اسلامی و همکاری سازمان جهانی کار با آن، برگزاری وشرکت درآکسیون  ژنو را مشترکاً در دستور کارقرار دادند ودر پی اعلام رسمی روز و ساعت این آکسیون ازسوی سه تشکل ایرانی ساکن سوئیس، دریک اطلاعیه مشترک،  به دعوت سراسری اقدام کردند.

درآکسیون ششم ژوئن درژنو، علاوه بردوتشکل نامبرده، برخی دیگرازتشکلهای سیاسی، مدنی و پناهندگان ایرانی نیز دراین اکسیون اعتراضی شرکت فعال داشتند. همچنین فعالین سازمانها و احزاب چپ و کمونیست ایرانی در این اکسیون اعتراضی شرکت فعال داشتند. در مجموع تعداد شرکت کنندگان در اکسیون به  دویست نفر می رسید. ازسوی هردوتشکل، بولتن ها و اعلامیه های جداگانه به زبانهای انگلیسی، فرانسوی وفارسی توزیع گردید: صدها نسخه ازبولتن چندین صفحه ای اتحاد بین المللی به زبان انگلیسی و فرانسوی که بطور فشرده وضعیت و مبارزه کارگران ایران، بگیر و ببند فعالین کارگری و معلمان، سرکوب  تشکل های مستقل کارگری توسط  رژیم اسلامی و نقض صریح و فاحش حقوق پایه ای کارگران از سوی  رژیم را   تشریح می کرد، در بین  اعضای هئیت های نمایندگی کشورهای مختلف پخش شد.  همچنین صدها نسخه ازبولتن دوازده صفحه ای انگلیسی نهادهای همبستگی که حاوی چکیده ای ازمبارزات یکساله کارگران ایران، نامه‌های فعالین کارگری ازجمله بهنام ابراهیم زاده وجعفرعظیم زاده ومحمود صالحی به سازمان جهانی کار، تشکلات کارگری درایران، اوضاع جنبش کارگری ایران، دستگیری وتعقیب فعالین کارگری  بود بین شرکت کنندگان غیرایرانی پخش گردید.

دو نفر از فعالین اتحاد بین المللی هنگام پخش بولتن درفاصله دو اجلاس، جلوی درب ورودی سالن کنفرانس با  اعضای هیئت قلابی  کارگری از ایران به سرپرستی غلامرضا عباسی روبروشدند و همانجا رو در رو به حضور آنان در کنفرانس اعتراض کردند. آنها با طرح شلاق زدن کارگران معترض درایران و زندانی کردن فعالین کارگری و اشاره به اعتصاب غذای جعفرعظیم زاده، انزجار خود را از این اعمال وحشیانه و حکومت ضدکارگر جمهوری اسلامی بیان داشتند.

تعدادی ازنمایند گان، بویژه ازآفریقا با حضور در محل اکسیون و مشاهده عکسها وپلاکاردهای مربوط به اوضاع کاری واعتراضات کارگران در ایران، توجه خاصی  به موضوع نشان دادند.  خانم کاتارینا پرلیت، رئیس سندیکای سوئیسی ssp که در تظاهرات شرکت کرده بود با سخنرانی به دو زبان آلمانی و فرانسوی حمایت خود را از مبارزات کارگران درایران  وتظاهرکنندگان اعلام داشت.

به نمایندگی از تظاهرات کنندگان، یک هئیت چند نفره، به  دفتر سازمان جهانی کار رفتند و پوشه ای شامل ترجمه نامه های سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه، سندیکای نیشکرهفت تپه، 4  نهاد کارگری و نامه های بهنام ابراهیم زاده، محمودصالحی وجعفر عظیم زاده را که همگی خطاب به اجلاس سازمانی جهانی نوشته شده بودند را دراختیارخانم کورین کورتیس، مسئول امورسندیکائی این سازمان قراردادند. همچنین نامه اعتراضی ای که از سوی کمیته برگزار کننده تظاهرات-سوئیس خطاب به دبیر کل سازمان جهانی کار نوشته شده بود، به خانم کورتیس داده شد. در این نامه ضمن افشای نقض فاحش حقوق پایه ای کارگران در ایران  از جمله نقض کنوانسیون های سازمان جهانی کار توسط رژیم اسلامی،  بطور مشخص مماشات این سازمان با رژیم مورد اعتراض قرار گرفته و در خواست شده بود که هیئت به اصطلاح کارگری رژیم از این سازمان اخراج  شود.

تظاهرات درمحیطی صمیمی آغازشد وادامه یافت. تعدادی ازشرکت کنندگان درسخنرانی وپیام های خود به توضیح زندگی ومبارزات کارگران درایران وافشای جنایات ضدکارگری جمهوری اسلامی پرداختند. ازجمله سخنرانان، مسئول سابق بخش آموزشی ً اتحادیه آزاد کارگران ایران ً بود که به تازگی مجبوربه ترک کشور شده است . قعطنامه پایانی تظاهرات که در آن ماهیت و سیاست های ضد کارگری رژیم جمهوری اسلامی و هیئت نمایندگی  این رژیم در سازمان جهانی کار افشا و محکوم شده بود و شامل خواستهای اجتماعی ومدنی بود، توسط یکی از اعضای کمیته برگزار کننده  تظاهرات خوانده  شد . تظاهرات با آواز خوانی به زبان کردی پایان یافت.

تظاهرات 6 ژوئن در مجموع  اقدامی به جا و موفق آمیزبود: تعداد شرکت کنندگان بیش ازسالیان پیش بود، تظاهرات در محیطی گرم و صمیمانه بر گزار شد، نهاد ها و سازمان های  شرکت کننده ازحقوق یکسان برخورداربودند، تقریبا همه چیز به خوبی تدارک دیده شده بود و نظم بر کار ها حاکم بود. امید که هر گونه کمبود و نارسایی در حرکتهای مشابه در آینده مرتفع گردد. وظیفه خود می دانیم که از تمامی شرکت کنندگان، رفقایی که از صبح زود در این اکسیون اعتراضی فعالانه شرکت داشتند و کمیته برگزار کننده این تظاهرات قدردانی کنیم.

سرنگون باد رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی

زنده باد سوسیالیسم

10 ژوئن 2016

اتحاد بین‌المللی درحمایت ازکارگران درایران

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری درایران ـ خارج کشور

بیست وچهارم خرداد ماه1395

 

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …