پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

ایران: کانادا به پرداخت غرامت از محل دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران رای داد

دادگاهی در کانادا رای بە استفادە از میلیون‌ها دلار از محل دارایی‌های غیردیپلماتیک ایران به قربانیان خانواده قربانیان حملات گروه‌های حزب‌الله و حماس، پرداخت شود.

بنا بە گزارش بی بی سی، دادگاه عالی اونتاریو، با رد استدلال‌های وکیلان دولت ایران، رای داد که ایران به دلیل آن که حامیگروەهای تروریستی است، در برابر اقدامات این گروه‌ها نیز مسئولیت دارد و ۱۳ میلیون دلار باید از محل دارایی‌های ایران به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شود.

 

قاضی گلن هینی در رای خود، “تروریسم را بزرگ‌ترین تهدید جهان خواند و گفت مساله‌ این است که دولت ایران به خاطر حمایت از تروریسم می تواند در دادگاه‌های کانادا مصونیت داشته باشد یا نه.”

 

با رای این قاضی، فهرست اموال و دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران از جمله حساب‌های بانکی در اختیار خانواده‌های قربانیان حملات حزب‌الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس قرار می‌گیرد.

 

خانواده قربانیان حملات این دو گروه پیشتر در آمریکا نیز درخواست مشابهی مطرح کرده و در آن دعوی حقوقی نیز پیروز شده‌ بودند.

 

دیوان‌عالی آمریکا آوریل امسال تائید کرد که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در پرونده‌های مربوط به دادخواهی قربانیان حملات تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

 

وزارت امور خارجه ایران، این حکم دادگاه آمریکایی را به شدت محکوم کرد و آن را “دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران” خواند.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …