چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری7خرداد1395

بازگشت بکار 36کارگراعتصابی مشروط به دادن تعهد شد!

کارگران بخش تولید کارخانه کشت و صنعت دز دشت دزفول در پی تاخیر در پرداخت مطالبات خود دست از کارکشیده و در یک ماه اخیر چند بار در مقابل فرمانداری این شهرستان دست به تجمع زدند.

به گفته آنان شرکت مذکور حقوق سه ماه کارگران را پرداخت نکرده ضمن اینکه از سال ۱۳۹۰ پرداخت حقوق کارگران این شرکت با مشکل مواجه شده و کارگران مذکور برای گذران زندگی خانواده خود با مشکل مواجه شده اند.

علی ثابت، مدیر عامل شرکت کشت و صنعت دز دشت – تکین دزفول روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: با تصمیم اتخاذ شده ۳۶ کارگر بخش تولید می توانند به سر کار خود بازگردند مشروط بر اینکه متعهد شوند از این پس در روند کارى شرکت اختلال ایجاد نکنند و زیان وارده را جبران نمایند ضمن اینکه چند نفری که به نوعی مرتکب تخلف شده اند نیز تا روشن شدن وضعیت آنان مرخصی  بدون حقوق برایشان منظور می شود.

وی اظهار کرد:از کارگران شاغل در بخش های مختلف این شرکت تولید فرآورده های غذایی انتظار می رود با توجه به مشکلات ناشی از رکود حاکم بر بازار ، شرایط را درک کرده و با مدیریت شرکت همکاری کنند تا ضمن افزایش تولید مطالبات معوقه آنان نیز بتدریج پرداخت شود.

بخشی ازیک گزارش دزنا 24بتاریخ7خرداد

پیام جعفر عظیم زاده به اجلاس سازمان جهانی کار ILO

  می 2016

با سلام و احترام

جناب دبیر کل و نماینده های کارگری حاضر در اجلاس

من جعفر عظیم زاده کارگر زندانی در ایران هستم و امروز 27 می، بیست و نهمین روز اعتصاب غذا را در اعتراض به نقض گسترده حقوق بنیادین کارگران ایران و در اعتراض به عملکرد سازمان جهانی کار ILO پشت سرمیگذارم .

من بدلیل شرکت موثر در تاسیس اتحادیه آزاد کارگران ایران، شرکت در جمع آوری چهل هزار امضا با خواست اجرای ماده 41 قانون کار برای افزایش مزد ،مشاوره و کمک به کارگران اعتصابی در برخی نقاط کشور برای دستیابی به خواسته های قانونی اشان، برگزاری و شرکت در تجمعات مسالمت آمیز کارگری در مقابل وزارت کار و مجلس و برگزاری نشست با دیگر تشکلها و نهادهای مستقل کارگری به شش سال زندان محکوم شده ام.

لازم است تاکید کنم نکاتی را که به عنوان دلایل محکومیت شش ساله ام برشمردم عینا اهم مواردی است که در متن حکم صادره بر علیه من به عنوان مصادیق اتهامات اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

بهنام ابراهیم زاده و محمد جراحی بیش از شش سال است به دلیل فعالیتهای صنفی در زندان به سر میبرند. بهنام به دلیل ابراز نظر و عقیده از  داخل زندان به هفت و نیم سال زندان  دیگر نیز محکوم شده است .علاوه بر اینها در طول یک سال گذشته صدها کارگر بدلیل اعتراضات مسالمت آمیز به اخراج و عدم پرداخت مزد به دادگاهها احضار ،تهدید و مورد بازدداشت و پرونده سازی قرار گرفتن و اکثریت بالایی از نماینده ها و فعالین موثر معدود تشکلهای مستقل کارگران و معلمان در دادگاهها به زندانهای طویل المدت از 5 تا 14 سال محکوم و منتظر تایید و اجرای این احکام ظالمانه میباشند.

در ایران کوچکترین و مسالمت آمیزترین اشکال اعتراضی کارگران در محیطهای کار برای دریافت ماهها حقوق معوقه و یا اخراج و مسائلی از این دست ،بلافاصله با حضور نیروهای امنیتی در محل و امنیتی کردن این گونه اعتراضات با هدف ارعاب کارگران مواجه میشود، در اینجا کارگرانی را  که به اخراج و یا عدم پرداخت مزد اعتراض میکنند، با حکم قضات همچون عهد بربریت شلاق میزنند .آخرین نمونه چنین مجازات شنیعی علاوه بر موارد متعددی که توسط تشکلهای مستقل کارگری ایران در طول سالهای گذشته به آن سازمان گزارش شده است، 17 کارگر معدن طلای  آق دره در آذربایجان شرقی میباشد که حدود دو هفته پیش حکم شلاق در مورد آنها در ملا عام اجرا شد.

اینجا در ایران ،امنیت شغلی بدلیل گسترش قریب به صددرصدی قراردادهای موقت سه ماهه، یکماهه و سفید امضا مطلقا وجود ندارد. مزد برابر در ازای کار برابر هم به لحاض جنسیتی و هم بدلیل  گسترش و نهادینه شدن شرکتهای پیمانکاری در صنایع بزرگ و متوسط در میان مردان نیز کاملا برافتاده و تبعیض مزدی بیداد میکند ،عدم پرداخت ماهها حقوق کارگران در سطحی گسترده به یک روال عادی در پرداخت مزد کارگران بدل شده است ،کار کودکان بیش از پیش در حال گسترش و تبدیل شدن به امری عادی است ،

اجازه برپایی هیچگونه تشکل مستقلی به کارگران داده نمیشود و اگر در مواردی همچون معدود تشکلهای مستقل موجود، کارگرانی جسارت به خرج داده و اقدام به برپایی چنین تشکل هایی بکنند به شدت  مورد سرکوب قرار میگیرند و مطلقا به آنها اجازه حضور و دخالت در مسائل کارگران داده نمیشود .

به طور خلاصه بگویم: در ایران حق برگزاری تجمع ،اعتصاب ،راهپیمایی ،ایجاد تشکلهای مستقل صنفی ،پرداخت بموقع دستمزد ها، امنیت شغلی ،مزد برابر در ازای کار برابر ،ممنوعیت کار کودکان وعدم تحمیل اضافه کاری به عنوان حقوق بنیادین کارگران و معلمان به خشن ترین و گسترده ترین شکلی توسط حکومت پایمال و نماینده ها و فعالین کارگری و معلمان با محکومیت های طویل المدت مواجه و به زندان افکنده میشوند.

نکات مهمی که من بطور فشرده به آنها پرداختم مسائلی نیستند که ما به عنوان فعالین و معدود تشکلها و نهاد های مستقل کارگری ایران گزارش هر ساله ی آنها را به سازمان جهانی کار نداده باشیم. ما در طول حداقل یکدهه ی گذشته هر ساله اینکار را کرده ایم .مقایسه این گزارشها از ده سال پیش به این سو نشان میدهد که نه تنها دولت جمهوری اسلامی خود را ذره ایی ملزم به رعایت حقوق بنیادین کارگران نکرده است بلکه ما با عدم پرداخت بموقع دستمزد ها در ابعادی بسیار گسترده ،نابودی آخرین ذره های امنیت شغلی، تبعیض جنسیت بیشتر، محو مزد برابر درازای  کار برابر، گسترش کم سابقه سیاست امنیتی کردن اعتراضات مسالمت آمیز کارگران در محیطهای کار توام با تهدید، ارعاب ،احضار ،بازدداشت، پرونده سازیهای امنیتی و سرکوب سازمان یافته و سیستماتیک تر نسبت به سالهای دهه هشتادشمسی و نسبت به همین سه سال پیش مواجه بوده ایم .

ما کارگران ایران سازمان جهانی کار را بر قوام و دوام چنین وضعیتی بی نقش نمیبینیم چرا که این سازمان نه تنها به مسئولیتهای خود در قبال وظیفه ایی که نسبت به جلوگیری از نقض حقوق بنیادین کارگران توسط دولتهای عضوش دارد، عمل نمیکند. بلکه تا آنجاکه به موضوع حضور نماینده های به اصطلاح کارگری ایران در اجلاس سالیانه ILO برمیگردد چشم خود را سالهاست بر روی این واقعیت محرزنیز میبندد که کسانی که هر ساله تحت عنوان نماینده های کارگران ایران در اجلاس سالیانه آن سازمان شرکت میکنند نه منتخب کارگران ایران، بلکه افراد دست ساز و منتخب نهاد های امنیتی هستند که بطور خالصانه ایی متعهد به حفظ منافع دولت ایران میباشند.

 به همین دلایل نیز بود که من و همبندیم اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان در بیانیه مشترکمان برای اعتصاب غذا، اعتراض به سازمان جهانی کار ILO را بدلیل عدم شفافیت و عمل موثر در قبال نقض حقوق بنیادین کارگران و معلمان ایران، یکی از محورهای اصلی اعتراض به اعتصاب غذای خود اعلام کردیم .

جناب دبیر کل  و نماینده های   کارگری حاضردر اجلاس

من از پشت میله های زندان اوین و در بیست و نهمین روز اعتصاب غذایم ، بار دیگر با صدایی رسا  این اعتراض را به سازمان جهانی کار اعلام میدارم و از نماینده های کارگران جهان که در اجلاس جاری ILO حضور دارند میخواهم تا همصدا با ما کارگران ایران، عدم شفافیت و عمل موثر ILO در قبال نقض حقوق بنیادین کارگران ایران و بی تفاوتی این سازمان نسبت به اعتصاب غذا و اعتراض من و اسماعیل عبدی  و عملکردش را مورد اعتراض متحدانه خود قرار بدهند و مصرانه از سازمان جهانی کار بخواهند تا دولت ایران را متعهد و ملزم به رعایت حقوق بنیادین کارگران ایران ،پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و خارج کردن اتهامات امنیتی از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض و پرونده های فعالین صنفی زندانی بنمایند.

متشکرم

جعفر عظیم زاده   بند 8 اوین   7 خرداد 95 (27 می 2016)

همسر جعفر عظیم زاده:بازبینی دوباره پرونده،خواسته همسرم است

همسر جعفر عظیم زاده، فعال کارگری که به تحمل 6 سال حبس محکوم شده است، می گوید: همسرم خواستار بازبینی پرونده‌ قضایی خود در جهت رفع عناوبن اتهامی امنیتی است.

به گزارش7خردادایلنا،اکرم رحیمی دانالویی با اعلام این خبر گفت: جعفر عظیم زاده از 17 آبان سال  94 تاکنون دوران حبس 6 ساله خود را سپری می‌کند، در گذشته از طریق شرکت پیمانکاری گیلان سیال به عنوان کارگر در پروژه‌های گازکشی کارخانه‌های مختلفی همچون فیلتر صافی، ایرانخودرو، سیمان آبیک، رب اتکا، موج پلاستیک، روغن کشی ورامین و تهران پلاستیک مشغول به کار بود و در نهایت در همین حرفه بصورت مستقل و به سفارش مشتریان خرد به فعالیت خود ادامه می‌داد.

وی یادآور شد: در پرونده‌‌ای که هم اکنون مبنای محکومیت همسرم شده است، او به ارتکاب   عناوین مجرمانه‌ای همچون «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» متهم شده است.

رحیمی افزود: از آنجا که تمامی فعالیت‌های صنفی جعفر عظیم زاده از همان ابتدا تنها در جهت پیگیری مطالبات قانونی خود و سایر همکارانش خلاصه شده است، خواسته اصلی وی رفع چنین اتهاماتی از پرونده فعالان صنفی است.

رحیمی همچنین با اشاره به مشکلات جسمی همسرش ادامه داد: در روزهای گذشته شرایط جسمی جعفر عظیم زاده تحت تاثیر عوارض ناشی از اعتصاب غذا بدتر شده است به طوری که وی در روز اول خردادماه برای مدتی کوتاه به بیمارستانی در بیرون زندان اعزام شده بود.

اعتراضات کارکنان اداره توزیع برق گچساران  نسبت به تغییر وضعیت شغلی همزمان با سفر وزیرنیروبه گچساران!

سفر وزیر نیرو به شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد با حاشیه های متفاوتی همراه بود:

اولین حاشیه سفر وزیر نیرو به شهرستان گچساران که در نوع خود بسیار جالب و کم نظیر است قطعی برق (بیش از ده دقیقه) جایگاه و محل برگزاری برنامه که با حضور عالیترین مقام وزارت نیرو ایجاد شد.

تجمع بانوان شاغل در اداره توزیع برق گچساران در آیین افتتاحیه و اعتراض مستقیم و رودرو  آنان به وزیر نیرو به جهت تبدیل وضعیت شغلی و بلاتکلیفی و اجحافی که نسبت به آنان صورت گرفته است دومین حاشیه این سفر بود.

اعتراض عشایر و ساکنین روستاهای اطراف بعلت مطالبات چندین ماهه از پیمانکار و وزارت نیرو از دیگر حاشیه‌های سفر وزیر نیرو چیت چیان به شهرستان گچساران بود.

وزیر نیرو در حاشیه افتتاح تأمین آب اراضی حوزه ماهور باشت و امامزاده جعفر و فاز نخست تصفیه خانه فاضلاب گچساران و آیین کلنگ زنی آبرسانی به اراضی خان احمد درمورد سوالی مبنی بر اینکه وزارت نیرو برای فعال کردن پروژه نیمه تعطیل سد و نیروگاه چم شیر گچسارن و همچنین پرداخت مطالبات چندین ماهه کارگران این پروژه چه تصمیماتی اتخاد کرده است؟ اظهار کرد: پروژه بزرگ سد و نیروگاه چم شیر یکی از پروژه‌های بزرگ وزارت نیرو می‌باشد که از طریق فایناس اجراء می‌شود و وزارت نیرو هم در حال حاضر اعتباراتی برای این پروژه عظیم در نظر گرفته است که امیدواریم با این تأمین اعتبار، اجراء پروژه سد و نیروگاه چم شیر گچساران شتاب بیشتری به خود بگیرد.

منبع:کبنا نیوز-6خرداد

مرگ یک کارگرساختمانی در گچساران!

مسؤول آتش‌نشانی شهرداری گچساران گفت: یک کارگر ساختمانی بر اثر فرو ریختن دیوار قدیمی در بافت فرسوده شهری دوگنبدان جان خود را از دست داد.

به گزارش7خردادکبنا نیوز،  کامبیز افشین‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از مرگ یک کارگر ساختمانی در بافت فرسوده شهری دوگنبدان خبر داد.

وی افزود: این حادثه ساعت ۱۷:۳۰ در بافت فرسوده شهری دوگنبدان در محله سادات روی داد که براثر آن یک کارگر ساختمانی به دلیل فرو ریختن دیواری قدیمی در این بافت جان خود را از دست داد.

مسؤول آتش‌نشانی شهرداری گچساران با بیان اینکه این کارگر ساختمانی ۳۰ ساله بوده است، تصریح کرد: در پی استفاده این کارگر ساختمانی از دریل تخریب برای تخریب دیوار به دلیل قدیمی بودن بافت محل کار، دیوار فرو ریخته و سبب بروز این حادثه انسانی شد.

افشین‌پور یادآور شد: در پی بروز این حادثه مأموران آتش‌نشانی خود را به محل رسانده  و طی عملیات نجات کارگر مانده زیر آوار را از لابه‌لای آوار بیرون آوردند اما تلاش‌ها برای بازگشت وی بی‌نتیجه ماند.

مرگ دلخراش کارگر جوان در خیابان زعفرانیه

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع یک حادثه مرگبار در خیابان زعفرانیه و در یک کارگاه شیرینی پزی خبر داد و گفت: در این حادثه کارگر ۲۱ ساله جان خود را از دست داد.

به گزارش7خردادمهر،سید جلال ملکی درباره جزئیات این حادثه مرگبار گفت: ساعت ۹:۱۸ صبح امروز حادثه گرفتار شدن کارگر بین بالابر فروشگاه و دیوار سقف به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله ماموران گروه نجات ۱۶ آتش نشانی به محل حادثه واقع در خیابان زعفرانیه اعزام شدند.

وی افزود: با حضور آتش نشانان در محل حادثه مشخص شد یک کارگر ۲۱ ساله که قصد رفتن به طبقه بالای شیرینی فروشی را داشت، به دلیل نامشخصی بین بالابر و دیوار سقف گرفتار شده و دچار حادثه شده است.

ملکی گفت: آتش نشانان با استفاده از تجهیزات هیدرولیکی بخشی از سقف شیرینی فروشی را برش داده و بعد از دو ساعت تلاش نفس‌گیر موفق شدند جسد بی جان کارگر ۲۱ ساله را بیرون بیاورند.

وی با اشاره به اینکه کارگر جوان در همان دقایق اولیه حادثه به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داده بود، افزود: آتش نشانان در ساعت ۱۰:۱۸ جسد کارگر جوان ایرانی را به ماموران اورژانس حاضر در محل حادثه تحویل دادند که مرگ وی از سوی تکنسین های اورژانس تائید شد

.

اعتصاب کارگران نیروگاههای هسته ای فرانسه

دهها هزار نفر روز پنجشنبه در اعتراض به اصلاح قانون کار در فرانسه تظاهرات کردند. این تظاهرات در چند شهر به خشونت کشیده شد و در جریان آن ۷۷ نفر دستگیر شدند. رسانه های فرانسه تعداد تظاهرکنندگان را بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرده اند.

به گزارش27مه یورونیوز،یکی از اعضای اتحادیه کارگری می گوید: «اختلافات درون دولت بزودی آشکار می شوند. مخصوصا اکنون که در آستانه جام ملتهای اروپا هم هستیم. تا کنون دو ماه و نیم جنبش اعتراضی، هشت روز اعتصاب اتحادیه های مشاغل مختلف و اعتصاب سراسری در بخشهای حساس داشته ایم و این ها قرار است ادامه هم داشته باشد، حال جام ملت هایی را تصور کنید که بدون بنزین، بدون خودرو، بدون حمل و نقل عمومی و حتی بدون برق برگزار می شود».

علاوه بر کارگران پالایشگاههای فرانسه، کارگران هر نوزده نیروگاه هسته ای نیز روز پنجشنبه به اعتصاب پیوستند و تولید برق را کاهش دادند. جریان برق در برخی از مناطق سه شهر مارسی، نانت و سنت اتین قطع شد.

پیش تر رییس بخش سندیکای کارگری «س ژ ته» گفته بود که هدف از اعتصاب ها قطع جریان برق بخش های صنعتی و اقتصادی نظیر مراکز تجاری است. بیش از ۷۶ درصد برق فرانسه توسط نیروگاههای هسته ای تولید می شود. همچنین کارکنان چهار نیروگاه حرارتی نیز به اعتصاب ها پیوسته اند.

کارکنان راه آهن نیز به صورت محدود دست از کار کشیدند و ۲۰ درصد از ترددهای ریلی را متوقف کردند.

 همچنین اعتصاب کارکنان فرودگاهها نیز موجب لغو نزدیک به یک پنجم پروازها شد.

هفتم خردادماه 1395

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …