چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

اخبار و گزارشات کارگری 22 اردیبهشت 1395

 

تا به امروزحکمی برای9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق صادر و ابلاغ نشده است!

وکیل کارگران بازداشتی اعتراضات معدن سنگ آهن بافق گفت: تا به این لحظه طبق اطلاع هنوز حکمی در رابطه با کارگران معدن سنگ آهن صادر و ابلاغ نشده است.

به گزارش22اردیبهشت بافق فردا،محمد علی جداری فروغی ظهر امروز دررابطه با آخرین وضعیت پرونده ی کارگران معدن سنگ آهن بافق اظهار داشت: ۲۳ فروردین ماه سال جاری آخرین جلسات رسیدگی مربوط به اتهامات کارگران در دو جلسه جداگانه برگزار و پس از آن وقت نظارت برای تاریخ امروز تعیین گردیده است.

وی اضافه کرد: چهارشنبه گذشته اینجانب به شعبه ی ۱۰۵ دادگاه کیفری ۲ یزد مراجعه کردم و ضمن اعلام اینکه با توجه به دفاعیات بعمل آمده می بایست حکم برائت ‌‌کلیه کارگران صادر گردد. ریاست دادگاه اظهار داشت هفته ی آینده حکم مربوط به کارگران صادر خواهد شد.

وکیل کارگران بازداشتی اعتراضات معدن سنگ آهن بافق تصریح کرد: تا به این لحظه طبق اطلاع هنوز حکمی صادر و ابلاغ نشده است.

 

 

تجمع کارگران کارخانه کاشی نیلو نیلودراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت 8ماه حقوق مقابل فرمانداری نجف آباد!

روزچهارشنبه22اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه کاشی نیلودراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق ماهیانه دست به تجمع مقابل فرمانداری نجف آباد،زدند.

 

به گزارش22اردیبهشت ایرنا، این کارگران روز چهارشنبه ضمن مراجعه به فرمانداری نجف آباد ، نداشتن امنیت شغلی و تاخیر در پرداخت حقوق ماهانه از سوی مالکان این کارخانه را از جمله مطالبات خود ذکر کردند.

کارگران این کارخانه متعلق به بخش خصوصی گفتند:حقوق و مزایای انان طی هشت ماه گذشته پرداخت نشده است .

این کارگران خواستار پیگیری مطالبات خود از سوی مسئولان این شهرستان شدند.

کارخانه کاشی نیلو واقع در جاده اصفهان به تجف آباد در سال 1356 توسط بخش دولتی راه اندازی شده است .

این کارخانه در سال های اخیر به بخش خصوصی واگذار شد و سالانه قادر به تولید هشت میلیون متر مربع انواع کاشی کف و نماست.

شهرستان نجف آباد در 30 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد

 

 

 

تجمع کارگران شهرداری مشگین‌شهردراعتراض به عدم پرداخت ماه هاحقوق وحق بیمه!

صبح امروز22اردیبهشت،ده هانفر از کارگران شهرداری مشگین‌شهر با تجمع اعتراض آمیز در مقابل شهرداری خواستار پرداخت حق و حقوق قانونی خود شدند.

کارگران شهرداری مشگین‌شهر:در طول یک سال گذشته نه تنها حق و حقوق قانونی خود را از شهرداری دریافت نکرده‌ایم بلکه حق بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است و این امر موجب شده است با این وضعیت اقتصادی کارگران شهرداری، از خدمات بیمه ای نیز محروم شده‌ایم و این خارج از تحمل کارگران است در حالی که کارمندان شهرداری حق و حقوق خود را در موئد مقرر تمام و کمال دریافت می‌کنند.

در مقابل در مناسبت‌های مختلف اعضای شورای شهر پاداش و هدایای میلیونی دریافت می‌کنند و در کنار از بابت جلساتی که برگزار می‌شود در زمان مقرر حق الجلسه‌ خود را دریافت می‌کنند، این درحالی است که دیواری کوچکتر از دیوار کارگران پیدا نشده است تا حق و حقوق آنان کسر شود و به دیگران پرداخت کنند.

به گزارش22اردیبهشت مشکین‌رسا، در این تجمع کارگران اظهار داشتند که نزدیک به یکسال حقوق دریافت نکرده‌اند و با مساعدت‌های اندک زندگی خود را سپری کرده‌ایم اما اکنون با این وضعیت دیگر قادر به اداره زندگی خود نبوده و شرمنده خانواده خود هستیم.

آنان خاطر نشان کردند که شهرداری مشگین‌شهر، پرداخت مطالبات کارگران و کارکنان را با تبعیض اعمال می‌کند و حق و حقوق کارگران زحمت کش این مجموعه را زیر پا می‌گذارند و اکنون در امورات زندگی خود مانده‌ایم لذا خواستار پرداخت حق و حقوق قانونی خود هستیم.

آنان ادامه دادند در طول یک سال گذشته نه تنها حق و حقوق قانونی خود را از شهرداری دریافت نکرده‌ایم بلکه حق بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است و این امر موجب شده است با این وضعیت اقتصادی کارگران شهرداری، از خدمات بیمه ای نیز محروم شده‌ایم و این خارج از تحمل کارگران است در حالی که کارمندان شهرداری حق و حقوق خود را در موئد مقرر تمام و کمال دریافت می‌کنند.

در این تجمع کارگران با بیان اینکه حق و حقوق کارگران پرداخت نشده است گفت: در مقابل در مناسبت‌های مختلف اعضای شورای شهر پاداش و هدایای میلیونی دریافت می‌کنند و در کنار از بابت جلساتی که برگزار می‌شود در زمان مقرر حق الجلسه‌ خود را دریافت می‌کنند، این درحالی است که دیواری کوچکتر از دیوار کارگران پیدا نشده است تا حق و حقوق آنان کسر شود و به دیگران پرداخت کنند.

 

 

 

به محمود بهشتی لنگرودی مرخصی داده شد

بعد از ظهر امروز محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی سابق کانون صنفی معلمان ایران بعد از4 روز بستری در بیمارستان به خاطر خونریزی معده ناشی از اعتصاب غذا، به مرخصی فرستاده شد.

محمود بهشتی که به شیوه محاکمه خود و حکم 14 سال زندان به اتهامات امنیتی معترض بوده و به همین خاطر اقدام به اعتصاب غذا نموده بود، امروز به جای رسیدگی به خواستش که باید فوری آزاد گردد، به خاطر کاهش شدت اعتراضات حول اعتصاب غذا و خواست رهبران زندانی در حال اعتصاب، او را به مرخصی فرستاده اند.

خواست محمود بهشتی، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده به مرخصی آمدن نیست. این زندانیان باید آزاد شوند. نباید اجازه داد محمود بهشتی مجددا به زندان برگردانده شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

22 اردیبهشت 95

 

 

 

عدم حضورجعفر عظیم زاده در ملاقات هفتگی بدلیل ضعف جسمانی

امروز چهارشنبه 22 اردیبهشت ماه طبق روال هر هفته نوبت ملاقات هفتگی کابینی جعفر عظیم زاده با خانواده اش  بوده است.اما وی به خانواده اش خبر داد که به دلیل پائین آمدن فشار خون، بیحالی و ضعف شدید جسمانی پس از 13 روز اعتصاب غذا نمیتواند مسیر طولانی تا محل ملاقات را طی کرده ودر آنجا حاضر شود در نتیجه ازبستگانش خواست که به ملاقاتش نیایند.

لازم بذکر است که مسیر طولانی و سر بالایی بند زندان تا محل ملاقات از پلکان بسیار زیادی میگذرد که جعفر عظیم زاده بدلیل ناتوانی جسمی دیگر قادر نیست این مسیر را طی کند.  ملغی کردن لحظات اندک زمان ملاقاتی که جعفرعظیم زاده ،یک هفته در بدترین شرایط موجود، مشتاقانه منتظردیدار با عزیزانش بود، حکایت از رو به وخامت نهادن وضعیت جسمانی این کارگر معترض و مقاوم دارد.

از آنجائیکه جعفر عظیم زاده بمنظور جلوگیری از بروز نگرانی در همسر و فرزندان و بستگان و دوستانش همواره در طی اینمدت میزان وخامت روز افزون جسمی اش را بگونه ای پنهان میکرد و در مقابل اصرار دیگران برای بیان وضعیت جسمی اش با جملاتی از قبیل “مشکلی نیست” یا ” لطفا نپرسید” مصمم بودن روی خواسته خودرا با پاسخی کوتاه برای عبور از آن میداد ، در نتیجه حذف ملاقات از طرف ایشان و درخواست از همسر و فرزندانش برای ناتوانی از دیداربا آنها، باعث نگرانی و دغدغه بسیار شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با آغاز شروع بحران سلامت جسمی جعفر عظیم زاده وبا هشدار به ادامه این وضعیت ، مسئولیت بروز هرگونه عواقب ناگوارو غیر قابل پیش بینی را بعهده مسئولین قوه قضائیه میداند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

22 اردیببهشت 95

 

 

 

حمایت و درخواست سندیکای نقاشان استان البرز از جعفر عظیم زاده، محمود بهشتی و اسماعیل عبدی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

در حمایت از جعفر عظیم زاده، محمود بهشتی و اسماعیل عبدی، و درخواست پایان اعتصاب غذا

امروز ۲۱ اردیبهشت ماه، با دریافت اخباری از وضعیت حاد سه فعال صنفی دربند، جعفر عظیم زاده، محمد بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی، نگرانی در میان فعالین کارگری شدت گرفته است.

محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان که در اعتراض به اتهامات وارده و حکم ۵ سال زندان و با خواست برگزاری دادگاهی علنی، از اول اردیبهشت ماه وارد اعتصاب غذای تر شد و از روز ۱۳ اردیبهشت ماه دست به اعتصاب غذای خشک زده بود، اخیراً به دلیل خونریزی معده و مشکلات کلیه، به بیمارستان امام خمینی منتقل است. به بیان محمد بهشتی، «به راستی کدام کشور استبداد‌زده را می‌شناسید که چنین احکامی را برای معلمان جامعه خود صادر کرده‌ باشد؟».

امروز اعتصاب غذای نامحدود جعفر عظیم زاده، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران، و اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران، وارد یازدهمین روز خود می شود؛ و این دو فعال صنفی نیز با وضعیت حاد سلامتی، به خصوص افت فشار خون، ضعف جسمانی و کاهش وزن، دست به گریبان هستند.

هرچند در شرایط «مرگ تدریجی» در زندان، زمانی که دیگر هیچ مجرایی برای رساندن صدای زندانی به بیرون باقی نمانده است، اعتصاب غذا به شکل محدود به آخرین گزینه تبدیل می شود، اما این رفقای نازنین باید بدون لحظه‌ای تردید بدانند که جنبش عظیم کارگری ایران، امروز بیش از هر زمان دیگری به چنین فعالین و نیروهای پیشرو و ثابت قدمی نیاز دارد. دست کم حبس‌های طولانی مدت، شرایط غیرانسانی زندان و فشارهای تاکنونی بر شما، نشان دهنده اهمیت و جایگاه شما در جنبش امروز است. درست به همین دلیل است که ما تشکل‌های کارگری، ضمن درخواست مصرانه از شما برای پایان بخشیدن به اعتصاب، وظیفه محوری خود می دانیم که به هر شکل ممکن، با تمام نیرو، صدای شما در بیرون باشیم و از هیچ اقدامی در جهت لغو احکام غیرانسانی علیه شما و همین طور دفاع از خواست‌های برحق شما (با محوریت خارج شدن اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و دیگر اتهامات از پرونده فعالین کارگری و معلمان زندانی) فروگذار نباشیم. شما یک جنبش را پشت خود دارید، و چه نیرویی قابل اتکاتر، تواناتر و خلاق تر از این. از همین روست که باز هم به جد می خواهیم با شکستن اعتصاب خود به نفع جنبش، ادامه این مسیر را به حامیان خود در بیرون از زندان واگذار کنید. در همین جا از تمامی تشکلات کارگری، دانشجویی و معلمان و دیگر اقشار درخواست می کنیم که بسته به توان و امکانات خود، متحدانه برای آزادی این زندانیان مبارزه کنند. مسئولیت هرگونه مشکل سلامتی و جانی به عهده دولت و مسئولین زندان است.

پیش به سوی ایجاد تشکل‌های مستقل

پیش به سوی لغو احکام صادره علیه معلمان و کارگران زندانی

کارگر زندانی، معلم زندانی، آزاد باید گردد

سندیکای نقاشان استان البرز

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

 

 

محمود صالحی:حمایت از زندانیان سیاسی اعتصابی وظیفه انسانی ما است!

کارگران ، مردم آزادیخواه و تشکل های کارگری

همچنان که اطلاع دارید،محمود بهشتی یکی از معلمان در اول اردیبهشت  ماه ۱۳۹۵ با استناد به اصل ۱۶۸ قانون اساسی  درخواست محاکمه مجدد بصورت علنی کرده است.کارگر مبارز جعفر عظیم زاده همراه با اسماعیل عبدی از تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به احکام فله ای  با اتهامات نخ نما( اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه منیت ملی) اقدام به اعتصاب غذای نامحدود کرده ا ند. خواست زندانیان اعتصابی خواست همه ی ما کارگران وتمامی انسانهای آزادیخواهی است که برای رسیدن طبقه محروم جامعه  به یک زندگی انسانی مبارزه می کنند. زندانیان سیاسی منافعی جدا از منافع اکثریت جامعه ندارند به همین دلیل حمایت از این عزیزان حمایت از خواست انسانهای است که تغیر رو لازم میدانند وبرایش مبارزه میکنند.لازم است با تمام قدرت از خواستها و مطالبات آنان که خواست و مطالبات همه ماست دفاع کنیم.باید نیرو وتوانمان را یکی کنیم تا بتوانیم مطالباتمان را به آنهای که سالهاست حقوق انسانی ما را پایمال کرده ومیکنند تحمیل کنیم.

لازم به توضیح است که زندانی در شرایطی اقدام به اعتصاب غذا می کند که هیچ راه چاره ای برایش باقی نمانده و تمام درها را بروی خود بسته می بیند،زندانی در چنین حالتی مجبور می شود و با جان وزندگی خود به مقابله با نابرابریها و حق کشی به مقابله بر خیزد.

زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

محمود صالحی

۱۳۹۵/۲/۲۲

 

 

حمایت کارگران اخراجی و بازنشسته شرکت پرسی ایران گاز

ما جمعی از کارگران اخراجی و بازنشسته شرکت پرسی ایران گاز با درود به زندانیان اعتصابی محمود بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی و جعفر عظیم زاده که در دفاع از حقوق معلمان و کارگران دست به اعتصاب‌غذا زده‌اند، عموم مردم به‌ویژه معلمان و کارگران را به همبستگی با آنها فرا می‌خوانیم و از عموم مراجع مدافع حقوق‌بشر و ارگانهای مدافع حقوق معلمان، فرهنگیان و کارگران می‌خواهیم تا اقدامی فوری و مؤثر برای آزادی سریع و بی‌قید و شرط آنها و رسیدگی به خواستهایشان به‌عمل آورند. ما حمایت قاطع خود را از این زندانیان سیاسی اعلام می‌کنیم و هر نوع اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی را بی‌پایه و اساس می‌دانیم و خواهان آزادی بی‌قید و شرط آنها هستیم و مسئولیت هر گونه مشکل پیش روی را متوجه قوه قضاییه می‌دانیم… در کجای جهان فعالیت صنفی و اعتراضات معلمان اقدام علیه امنیت ملی است؟ براستی در کجای جهان اعتراض به حق و حقوق صنفی، آن هم توسط فرهیخته‌ترین قشر جامعه، حتی یک روز زندان دارد که شما سالها معلمان بی‌گناه را زندانی می‌کنید؟ کارگران اخراجی و بازنشسته شرکت پرسی ایران گاز

21اردیبهشت 95

منبع:اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

 

 

«حمایت از خواست کارگران اعتصابی در زندان»

ما با خبر شدیم که جعفر عظیم زاده رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی رئیس کانون صنفی معلمان در اعتصاب غذا بسر می برند. این عزیزان به خاطر فعالیتهای صنفیشان، به اتهام همیشگی ای که علیه کارگران، معلمان و دیگر فعالین اجتماعی به کار برده می شود، یعنی اقدام علیه امنیت ملی هر یک به شش سال زندان محکوم شده اند. ما جعفر عظیم زاده را سالهاست می شناسیم، تمام تلاشش در جهت دفاع از ما کارگران و زحمتکشان بوده است. حالا وظیفه خود می دانیم که از این دو رهبر کارگری و معلمان حمایت کنیم. ما شدیدا نگران ادامه اعتصاب غذا و اثراتی که اعتصاب غذا ی طولانی بر روی جسم و روانشان می گذارد هستیم و اعلام می کنیم هر نوع صدمه و آسیبی که به خاطر اعتصاب غذا به این افراد وارد آید، مسؤلیتش با قوه قضائیه و مسؤلین زندان است و باید پاسخگوی عواقب آن باشند.

جمعی از کارگران ساختمانی برج کالج واقع درمینی سیتی تهران

22 اردیبهشت 95

منبع:اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

 

 

اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری خرمشهر ادامه دارد!

کارگران خدماتی محدوده سازمان منطقه آزاد اروند و زیرمجموعه شهرداری خرمشهر به دلیل آنچه پرداخت نشدن معوقات و حقوق خود می نامیدند، چندین بار طی هفته های گذشته با حضور روبروی در اصلی سازمان منطقه آزاد اروند در آبادان، پیگیری این مهم را از مسئولان خواستار شدند.

به گزارش22اردیبهشت ایرنا،کارگران شاغل در بخش های خدمات شهری محدوده منطقه آزاد اروند، اقدام فوری مسئولان برای پرداخت حقوق و مزایای معوق خود را خواستار شدند.

این کارگران اعلام کردند که در بخش های مختلف شهری نظیر فضای سبز، جمع آوری زباله و دیگر بخش های این منطقه فعالیت می کنند و از فروردین ماه سال گذشته تا شهریور ماه زیر نظر شهرداری مینو شهر کار کردند اما تاکنون نه بیمه درمانی، بازنشستگی، عیدی و نه سنوات به آنها پرداخت شده است.

این کارگران ادامه دادند:از اول مهرماه 94 تا پانزدهم آبانماه همان سال زیر نظر پیمانکار دیگری قرار گرفتیم و به دلیل اینکه آن زمان شهرداری خرمشهر تعیین نشده بود، این پیمانکار نیز مطالبات 45 روز ما از جمع عیدی و سنوات و حق بیمه را پرداخت نکرد.

آنها گفتند:پس از اعتصاباتی که سال گذشته روبروی شهرداری داشتیم دو ماه از حقوق معوق پرداخت شد اما سنوات و حق بیمه همچنان پرداخت نشده است.

آنها افزودند: همچنین با گذشت 45 روز از سال جاری زیر نظر پیمانکار مشغول به کار شدیم، ولی هنوز حقوقی دریافت نکرده ایم و بدون قراردادی فعالیت می کنیم.

محمدعلی دوایی فر شهردار خرمشهر روز چهارشنبه گفت:بر اساس قرارداد امضا شده با سازمان منطقه آزاد اروند، خدمات شهری این مناطق به شهرداری واگذار شده است.

وی اضافه کرد:از هجدهم آبانماه سال گذشته ارائه خدمات شهری به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری خرمشهر واگذار شد ولی اعتبار پرداخت شده به این سازمان نسبت به هزینه های شهرداری کافی نبود.

ارائه خدمات شهری در مناطق قدیم و زیرمجموعه محدوده منطقه آزاد اروند از آذرماه تا اواخر سال 94 طبق قرارداد و تفاهم نامه از سوی منطقه آزاد اروند به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری خرمشهر واگذار شد به شرطی که تمامی نیروهای خدمات شهری مناطق قدیم محدوده منطقه آزاد کار را ادامه دهند.

دوایی فر اظهار داشت:20 روز پیش از تحویل کار خدمات شهری، شهرداری به سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد که در سال جدید از ادامه خدمات معذور هستیم.

شهردار خرمشهر تصریح کرد:بر اساس اسناد و صورت وضعیت پیمانکاران، 70 درصد مطالبات پیمانکارانی که با شهرداری خرمشهر قرارداد داشتند پرداخت شده است و به پیمانکاران نیز اعلام کرده ایم که آخرین صورت وضعیت کارکرد کارگران را به شهرداری ارائه دهند.

وی عمده مشکل کارگران را معوقات و حقوق پرداخت نشده آنان در سال گذشته و سردرگمی آنان در خصوص سازمان یا نهاد متولی در سال جاری عنوان کرد و گفت:روز گذشته بر اساس مصوبات نشست، شهرداری خرمشهر از سوی سازمان منطقه آزاد اروند به عنوان متولی ارائه خدمت شهری انتخاب شده است.

شهردار خرمشهر تصریح کرد:جمع آوری زباله های مناطق کوی آریا، جدیده و حفار نیز از روز گذشته با استفاده از توان نیروهای شهرداری آغاز شده است و امیدواریم با شروع به کار کارگران و عقد قرارداد، روند جمع اوری زباله از این مناطق نیز سرعت بیشتری به خود گیرد.

دوایی از شهرداری به عنوان ناظر ارائه خدمت مطلوب به شهروندان یاد کرد و گفت:اگر مشکلی در خصوص پرداخت نشدن حقوق و معوقات بین کارگران و پیمانکاران پیشین است، این مشکل باید با ورود هیات های حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی حل شود.

شهردار خرمشهر بزرگترین مشکل شهرداری در دوره های گذشته را تصمیم های انی و غیرکارشناسی خواند و افزود:امیدواریم با سیستمی شدن کار، این مشکلات حل شود.

 

 

 

اعتراض کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهربه بلاتکلیفی!

کارگران بیکار شده صابون سازی خرمشهر چهار سال در امید راه اندازی مجدد کارخانه صابون سازی هستند و از این وضعیت به تنگ آمده اند.

کارگران صابون سازی خرمشهر مشغول کار نیستند، مشغول اعتراض هستند، اعتراض به تعطیلی کارخانه ای که چهار سال است چرخ تولید آن نمی چرخد.

به گزارش22اردیبهشت مهر،یکی از کارگران کارخانه صابون سازی خرمشهر می گوید: این کارخانه در گذشته بیش از ۳۰۰ کارگر داشته است.

وی می افزاید: قبل از تعطیلی این کارخانه کمتر از چهار سال به بازنشستگی ام مانده بود که با وضعیت تعطیلی آن متاسفانه وضعیت بازنشستگی ام نیز به حالت بلاتکلیفی ماند.

وی تصریح می کند: فقط من نیستم که وضعیت بیمه بازنشستگی ام در این واحد تولیدی بلاتکلیف شد، بلکه تعداد زیادی از همکاران ما نیز دچار چنین مشکلی شده اند.

یک کارگر بیکار شده دیگراین کارخانه می گوید: کارگران صابون سازی خرمشهر از جمله کارگرانی هستند که بعد از تعطیل شدن واحد تولیدی کارخانه اعتراضات و پیگیری های زیادی را انجام دادند، ولی متاسفانه صدای آنها به جایی نرسید، و مسئولین شهرستان تنها با وعده به آنها در این مدت امید می دادند.

وی می افزاید: در سال گذشته نوعی مواد شیمیایی در مخازن این کارخانه نگهداری می شد که این مخازن شروع به نشتی می کند.

وی تصریح می کند: این امر باعث شد مسئولین برای مهار این مواد و نرسیدن آن به رودخانه کارون وارد این کارخانه شوند، کارخانه ای که در این چهار سال به رغم مکاتبات و پیگیری های ما حتی حاضر به ملاقات با کارگران در کارخانه و بازدید و دیدار از آن نشده بودند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمشهر نیز در همین ارتباط می گوید: وقوع چنین حادثه زیست محیطی را در گذشته پیش بینی و اعلام کرده بودیم.

رضا جاوید عنوان می کند: در سال ۱۳۸۸ حجمی به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد از ضایعات شیمیایی هیدروکربنی وارد شرکت صابون سازی یاس خرمشهر شد.

وی می افزاید: این مواد بدون هیچ گونه مجوز زیست محیطی در مخازن غیراستاندارد نگهداری شد.

جاوید تصریح می کند: به تدریج مخازن شروع به خوردگی و به نشتی های ریز کرد که چون مواد قابل اشتعال بود و امکان جوشکاری روی مخازن نبود، آن را به صورت سنتی با چوب گذاشتن در درزها موقتا مهار می کردند.

جاوید می گوید: اما آخرین نشتی به این راحتی قابل مهار شدن نبود و حاصل آن روانه شدن ۲۰۰ هزار لیتر مواد سمی شیمیایی به سمت کارون بود، موادی که اگر پایشان به بزرگترین رودخانه خاورمیانه باز می شد یک فاجعه زیست محیطی به بار می آورد.

رییس اداره محیط زیست در پایان می گوید: پس از این جریان جلسه ای فوق العاده با حضور مسئولین شهری و محیط زیست برگزار شد و در نهایت پیمانکار مخصوص به میدان آمد و مواد از رسیدن به رودخانه مهار و به مخازن دیگری منتقل شد که این مخازن نیز در آینده اگر مواد از کارخانه انتقال داده نشود مجددا نشت خواهد کرد.

دیگر کارگر بیکار شده این کارخانه می گوید: چهار سال است هیچ حقوق و مزایایی شامل ما کارگران نمی شود.

وی می افزاید: نیروهای این کارخانه در بدترین شرایط در حال سپری کردن زندگی خود و خانوادهایشان هستند.

این کارگر تصریح می کند: هیچکس پیگیر مشکل ما نیست و ای کاش همانگونه که مسئولین یک باره بیدار شدند و به فکر محیط زیست و وضعیت این مواد افتادند در این سال ها به فکر کارگران مظلوم این کارخانه نیز می افتادند.

براساس این گزارش، سال ۱۳۸۷ در سیر خصوصی سازی ها کارخانه صابون سازی خرمشهر به یک سرمایه گذار مرکزنشین تهرانی رسید که قبل از واگذاری محصولات این کارخانه با شرکت های بزرگ داخلی رقابت می کرد، اوضاعی که البته کار را به اینجا کشانده است… حال پشت درهای این کارخانه کارگرانی ایستاده اند که برای چرخاندن چرخ های تولید و رو به راه شدن اوضاع معیشتشان لحظه شماری می کنند.

 

 

 

عدم پرداخت2ماه حقوق،عیدی وکاهش دریافتی های کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی!

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که شمار آن‌ها تا هزارو ۴۰۰ نفر برآورد می‌شود، به غیر از مطالبات مربوط به دو ماه مزد معوقه (اسفند ۹۴ وفروردین ۹۵) هنوز عیدی سال ۹۵ را نگرفته‌اند.

به گزارش22اردیبهشت ایلنا بنقل از کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی، این کارگران جدا از معوقات مزدی، کاهش مزایای حق انجام اضافه کاری وحذف یک شیفت از سه شیف کاری فعالیت معدن و در نتیجه افزایش ساعات کاری شیفت‌های باقیمانده از دیگر اتفاقاتی است که بر نگرانی این کارگران افزوده است.

به گفته کارگران روند فعلی کار در این واحد معدنی که اخیرا از سوی مدیر عامل جدید اتخاذ وتصمیم گیری شده فشار کار را بر کارگران افزایش داده است.

 

 

افزایش13برابری هزینه تعویض کارت مهارت کارگران ساختمانی!

ایلنا طی گزارشی بتاریخ22اردیبهشت از افزایش حدود ۴۰ هزار تومانی هزینه تعویض کارت مهارت فنی برای کارگران ساختمانی ،خبرداد.

برپایه این گزارش،هزینه تعویض کارت مهارت فنی برای هریک از کارگران ساختمانی حدود ۳ هزار تومان تمام می‌شد اما اخیرا سازمان فنی حرفه‌ای با انعقاد تفاهم نامه‌ای این موضوع را به اداره پست محول کرده واداره پست از هر یک از کارگران متقاضی مبلغ ۴۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

در حال حاضر سازمان فنی حرفه‌ای حدود ۳ میلیون کارت مهارت فنی صادر کرده است که حدود نیمی از کارگران ساختمانی که کارت مهارت در دست دارند؛ متقاضی تعویض آن هستند.

در هر یک از مرکز فنی حرفه‌ای روزانه حدود ۵۰۰ کارگر ساختمانی برای تعویض کارت مهارت فنی مراجعه می‌کنند که از افزایش هزینه تعویض کارت و طولانی شدن پروسه ارائه مدارک از فنی حرفه‌ای به اداره پست که حداقل یک روز کاری آنان را می‌گیرد؛ اعتراض دارند.

بنابهمین گزارش،نرخ صدور کارت مهارت فنی نیز برای هریک از کارگران ساختمانی از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است.

 

 

تجمع اعتراضی تاکسیرانان زنجان مقابل استانداری موجب مسدودشدن خیابان شد!

صبح امروز22اردیبهشت، تاکسیرانان در مقابل استانداری زنجان تجمع کردند و ساماندهی تاکسی‌های سطح شهر یکی از درخواست‌های رانندگان تاکسی بود.

به گزارش22اردیبهشت موج رسا، بعد از تجمع اخیر فرهنگیان در سال جاری برای حل مشکل تحویل مسکن در مقابل استانداری زنجان این بار نوبت به تاکسیرانان رسید.

تاکسیرانان زنجان صبح امروز برای ساماندهی تاکسی‌های سطح شهر و رفع مشکلاتشان در مقابل استاندری زنجان تجمع کردند.

مشکلات تاکسیرانی مدتی است که توسط تاکسیرانان زنجان مطرح می‌شود که به گفته رانندگان تاکسیرانی کسی به حرفشان بها نمی‌دهند.

به دلیل تجمع بیش از حد تاکسی‌ها خیابان استانداری مسدود شده بود که خواستار رفع مشکلاتشان توسط استانداری بودند.

بیشتر رانندگان عدم پاسخگویی تاکسیرانی را برای رفع مشکلاتشان می‌گفتند و علت تجمع در مقابل استانداری را این موضوع بیان می‌کردند.

مشکل کمبود خط‌های ویژه تاکسی در سطح شهر زنجان نیز توسط یکی دیگر از رانندگان مطرح شد.

یکی دیگر از رانندگان فرسوده بودن تاکسی‌ها بیان کرد و بالا بودن میزان بازپرداخت وام‌ها را نیز دیگر مشکل رانندگان تاکسی عنوان کرد.

عدم افزایش کرایه تاکسی‌ها از دیگر مطالبات تاکسیرانان زنجان در این تجمع بود.

 

 

تجمع مهندسان و مجریان ذیصلاح ساختمان مقابل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی فارس!

شماری از مهندسان و مجریان ذیصلاح ساختمان، چهارشنبه با حضور مقابل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی فارس، خواستار تجدید نظر دیوان عدالت اداری در ارتباط با ابطال الزام اجرای مجری ذیصلاح در احداث ساختمان ها شدند.

به گزارش22اردیبهشت ایرنا،در یکی از پلاکاردهای نصب شده در محل حضور این افراد که در خیابان ستارخان شیراز آمده بود: ‘زلزله در کمین است’ و ‘با حذف سازنده ذیصلاح، چه کسی درباره ساختمان های غیراستاندارد و تلفات جانی و مالی پاسخگو است؟’.

یکی از مجریان ساختمان حاضر دراین محل گفت: رای دیوان عدالت اداری و تفسیر ناصواب شهرداری شیراز از این رای باعث شده است که سه هزار نفر از مهندسان ناظر و مجریان ساختمان بیکار شوند.

وی که خواست به نامش اشاره نشود، افزود: از سوی دیگر، با حذف مجریان ساختمان از پروانه های ساختمانی، ما به دفاع از حقوق بهره برداران و ساکنان در واحدهای مسکونی برخاسته ایم، چرا که وضعیت کنونی می تواند نادیده گرفتن جان و مال مردم تعبیر شود.

وی اظهار کرد: هر کاری باید به اهلش سپرده شود و آیا غیر از مهندسان ساختمان چه فردی صلاحیت ساختن ساختمان را دارد؟ مگر فردی جز پزشکان قادر به طبابت هستند که در موضوع مهمی مانند ساختمان سازی هر فردی بتواند ورود کند.

یکی دیگر از حاضرین گفت: شاید مشکلاتی در روند کار عده ای معدود از مجریان ساختمان وجود داشته باشد و آنها به تعهد خود مبنی بر حضور در محل اجرای پروژه ساخت متعهد نباشند و تنها از مُهر خود استفاده کرده باشند، اما این مساله به معنای نادیده گرفتن تلاش های دیگر مجریان ساختمان نیست.

وی اظهار کرد: افرادی که به مسئولیت های خود در قبال تامین ایمنی ساختمان پایبند نبوده اند باید پاسخگو باشند و نمی شود به خاطر این افرادی که تعداد آنها اندک است، به جای اصلاح ایرادها کل صورت مساله را پاک کنیم.

پس از حضور تعدادی از نمایندگان حاضرین در اداره کل راه و شهرسازی فارس و گفت و گو با مسئولان این اداره کل حضور این افراد در محل خاتمه یافت.

این گروه از مجریان ساختمان پیش از این 29 فروردین ماه 95 مقابل سازمان نظام مهندسی فارس حضور مشابهی داشتد.

به دنبال ارائه شکواییه ازسوی یکی ازشهروندان به دیوان عدالت اداری مبنی براجبار وی به عقد قرارداد با یک مجری ذیصلاح با وجود تمایل وی برای سپردن هر قسمت از کار خود به شکل امانی یا مدیریت پیمانی به صورت جداگانه به چند مجری صلاحیت دار و تقاضای وی مبنی بر ابطال ماده هفت از فصل سوم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و بند 19-1-9 فصل ششم مبحث مذکور، دیوان عدالت اداری در12 خرداد 94 بر اساس رای هیات عمومی، ماده مورد اشاره را باطل اعلام کرد.

پس از آن، عده ای رای دیوان را به منزله حذف مجریان ذیصلاح در جریان ساخت و سازها و عدم اجبار استفاده از مجریان ذیصلاح از سوی سازندگان تلقی کردند و عده ای نیز رای دیوان را به معنای ابطال قانون مجری ندانسته و الزام اجرای ساختمان توسط مجریان ذیصلاح را به قوت خود باقی می دانند.

شهردارشیراز پیش از این در گفت و گویی در این باره اظهار کرد: رای دیوان عدالت اداری در مورد ابطال الزام اجرای مجری ذیصلاح لازم الاجراست.

علیرضا پاک فطرت گفت: این رای به معنی حذف مجری ذیصلاح از ساخت و سازها نیست و فعالان بخش ساختمان می توانند در صورت تمایل از تخصص و توان مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها استفاده کنند.

وی افزود: ساخت و سازها باید توسط متخصصان امر انجام شود و شهرداری تنها به ساختمان هایی پایان کار ارایه می دهد که دفترچه فنی آنها به امضا افراد ذیصلاح رسیده باشد.

 

 

 

مردانی سخت کوش که شام شب ندارند!

کارگران فصلی همواره از کمبود امکانات و نبود کار در کشور رنج می برند که این به طور قطع برای جامعه پیامدهای منفی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

به گزارش 22اردیبهشت رباط نیوز، قاسم، صورتی آفتاب سوخته دارد، او آنقدر در کنار خیابان و زیر آفتاب به انتظار کار مانده که از صورتش می شود فهمید دیگر توان سخن گفتن ندارد، او از دیار مردان لرستان است، روزی بقچه زندگی را جمع کرد و به رباط کریم آمد تا شاید زندگی در اینجا برای او رنگی دیگر باشد.

قاسم ۲۷ سال بیشتر ندارد، روزگار او را مردی میانسال نشان می دهد، او تمام روز را به انتظار کار می نشیند تا شاید بتواند لقمه ای حلال برای خانواده فراهم کند.

او می گوید از شدت فقر در شهرمان به تهران که می گویند دروازده خوشی ها است آمدیم اما انگار اینجا هم نمی تواند مرحم زندگی ما باشد، خانه ای ۵۰ متری در یکی از روستاهای رباط کریم گرفته ام با اجاره بالا، مخارج زندگی ام را نمی توانم با این چند روز کار در ماه تأمین کنم و کسی هم به فکر ما نیست.

علی اکبر نیز دیگر کارگر فصلی است که آن گوشه میدان نشسته، او هم چشم انتظار است، سال ها در انتظار یک کار، کاری که بتواند زندگی اش را سر و سامان دهد.او نیز وضع زندگی اش را این چنین روایت می کند: خانه ای قسطی در مسکن مهر پرند دارم که پرداخت قسط های آن نیز مشکل بسیار جدی برای خانواده ما شده است.

علی اکبر صبح ها نمازش را می خواند و به میدان کارگرها می آید، او تا عصرها در میدان می ماند اما دریغ از یک کار، او از نبود بیمه برای کارگران ساختمانی گله مند است و بیان می کند: کارگران اینجا بیمه ندارند،اگر سرکاری بروند و اتفاقی بیفند هیچ کس پاسخگو نیست.

یکی دیگر از کارگران که به تازگی از همسرش جدا شده گفت: خانواده ام من را رها کردند، با اینکه دو فرزند داشتم اما برگشتن به آغوش خانواده منوط به پیدا کردن کاراست، زندگی ام به خاطر نبود کار از بین رفته و آواره گشته ام.

 

وی اضافه کرد: مسئولان تاکنون به این میدانهای کارگری سر نزده اند و نمی دانند درآمد ما از کجا تأمین می شود، آیا بیمه داریم؟ می توانیم اجاره خانه ها را تأمین کنیم؟ آیا شرمنده خانواده نیستیم؟ و هزاران آیای دیگر.

حرفش که قطع شد از آن طرف خیابان، جوانی به سمت خبرنگار آمد، او با صدای بلند گفت: آقا ما که دیگر صدایمان به جایی نمی رسد شما کاری کنید، کاری نداریم که بخواهیم زندگی اما را با آن سر و سامان دهیم و آینده را شکل دهیم. مسئولان نیز با دنیای ما خداحافظی کرده اند و احوالی از ما نمی پرسند.

نقطه سر خط !

شاید بهتر باشد مسئولانی که همیشه ادعای مردمداری را در سر می پرورانند با نگاهی به زندگی اقشار کم درآمد از قبیل کارگران فصلی و ساختمانی، ساز وکاری متناسب با این افراد فراهم نمایند تا بتوانند زندگی مناسبی داشته باشند.

علی رغم اینکه  مسئولان همواره اعلام می کنند طرفدار کارگر هستند اما در عمل شاهد بعضا سنگ اندازی هایی پیش پای این کارگران هستیم که این می تواند سبب ناهنجاری های اجتماعی شود.

اما جامعه شناسان معتقدند که هر سال نیروهای کار جوان از مناطق کمتر توسعه یافته کشور در جستجوی کار به تهران وارد شوند.این افراد به دلیل آن‌که جذب نظام اجتماعی ،اقتصادی شهری نمی‌شوند متاسفانه در بسیاری از آسیب‌های شهری گرفتار می‌شوند.

 

 

 

کاهش هزینه درصنعت نفت بااخراج كاركنان نه از محل هزينه‌هاي لوكس‌گرايي؟!!

كاركنان اقماري دچار تألمات روحي شديدي شده‌اند و تجمل گرايي‌هاي برخي مديران آنها را به مرز نابودي كشانده است. قطعاً مديران نفت مي‌دانند طي يك سال اخير اقدام به خودكشي در نفت چه رشدي داشته است.

روز گذشته خبري منتشر شده بود كه مديران شركت پتروپارس پس از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نفت تهران به تورسياحتي رفته‌اند؛ برنامه‌اي كه از رشت شروع شده و با عبور از اردبيل و سرعين به تبريز ختم مي‌شود. طبيعت گردي و خوشگذراني بيش از 30 مدير اين شركت نفتي خشم كاركنان نفت را برانگيخته است. سفر لوكس و چند صد ميليوني در شرايطي انجام شده است كه اين شركت نامه قطع همكاري با تعدادي از مهندسان جوان خود را صادر و به بهانه بي پولي و كمبود منابع مالي آنها را بيكار كرده است. اين هم از عجايب روزگار است كه حقوقي كه حق كاركنان است صرف خوشگذراني مديراني مي‌شود كه نتيجه‌اش به ضرر كشور و نظام است.

صنعت نفت به سختي نفس مي‌كشد؛ پول زيادي براي برطرف كردن نيازهاي اين صنعت يك قرني وجود ندارد و پول‌ها به سختي تقسيم مي‌شود. حالا كه نفت نمي‌تواند خود را جابه‌جا كند، تصميم سازان براي سبك كردن «تن نفت» به فكر كاهش هزينه‌ها افتاده‌اند اما نه از محل هزينه‌هاي لوكس‌گرايي بلكه از محل اخراج كاركنان.

پارس جنوبي را بايد نماد اين مهم ناميد؛ جايي كه مديران صندلي‌هاي كلاس A را براي خود رزور و دمادم در مسير تهران – عسلويه تردد مي‌كنند. به عسلويه كه مي‌رسند با خودروهاي پرادو و كولرها به پروژه‌ها سر مي‌كشند، بيشتر از آنكه در خانه‌هايشان باشند در هتل اسپيناس سرقفلي دارند و حقوق‌هاي آنچناني مي‌گيرند. در روزهايي كه نفت 140 دلار بود همين بود و حالا كه نفت 40 دلاري را تجربه مي‌كنيم همين است.

آن روزها كه پارس جنوبي پركار بود همين امكانات بود و اكنون كه گرد خواب در عسلويه پاشيده‌اند وضعيت تغييري نكرده است. هزينه‌هاي لوكس گرايي و تجمل گرايي را كسي نمي‌خواهد يا شايد هم نمي‌تواند كاهش دهد اما در ازاي آن، كاركنان و كارگران از محل كار خود مرخص مي‌شوند و به خانه هايشان مي‌روند.

روز گذشته خبري منتشر شده بود كه مديران شركت پتروپارس پس از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نفت تهران به تورسياحتي رفته‌اند؛ برنامه‌اي كه از رشت شروع شده و با عبور از اردبيل و سرعين به تبريز ختم مي‌شود. طبيعت گردي و خوشگذراني بيش از 30 مدير اين شركت نفتي خشم كاركنان نفت را برانگيخته است. سفر لوكس و چند صد ميليوني در شرايطي انجام شده است كه اين شركت نامه قطع همكاري با تعدادي از مهندسان جوان خود را صادر و به بهانه بي پولي و كمبود منابع مالي آنها را بيكار كرده است. اين هم از عجايب روزگار است كه حقوقي كه حق كاركنان است صرف خوشگذراني مديراني مي‌شود كه نتيجه‌اش به ضرر كشور و نظام است.

متأسفانه روحيه حاكم بر وزارت نفت همان روحيه يقه‌سفيدهايي است كه در كشورهاي در حال توسعه به فكر منافع خود هستند و سعي مي‌كنند با روحيه اشرافي گري، برتري خود را در بوق و كرنا كنند. منابع انساني مهم‌ترين ركن توسعه صنعت نفت است و از مباحثي همچون سرمايه گذاري و تكنولوژي نيز مهم‌تر است اما قرار نيست اين اصل در نفت رعايت شود. تا كمي آسمان پول ابري مي‌شود كاركنان را زير تيغ اجرا قرار مي‌دهند و عذر آنها را مي‌خواهند تا مبادا خللي به هزينه‌هاي ضروري لوكس گرايي وارد شود.

منابع انساني در صنعت نفت حالا به يك مبحث كم ارزش و بي‌اهميت تبديل و اعتراض‌ها شديدتر شده است، البته در مقابل اين اعتراض‌ها، هيچ اتفاق خاصي رخ نمي‌دهد. اضافه حقوق اين زحمتكشان پرداخت نمي‌شود، امكان تحصيل براي آنها سلب مي‌شود و انگيزه‌ها به سفر متمايل مي‌شود. در چنين شرايطي كه گفته مي‌شود به دليل كمبود منابع مالي است كارگر ساده در عسلويه نمي‌تواند تشريفات خاص مديران را تحمل كند و قطعاً درذهن خود، به دنبال پاسخ‌هايي است كه پرسشش را اينگونه رفتارها ايجاد كرده است.

چه بخواهيم چه نخواهيم كاركنان نفت با همه مشقت هايي كه در مناطق سخت عملياتي مي‌بينند تاب مشاهده تبعيض‌هاي فراوان را ندارند. آنها مديران را از خود نمي‌بينند، از نگاه ابزاري و زائدي كه به آنها وجود دارد بيزارند و انگيزه كافي براي دلسوزي ندارند. اين زنگ خطر بزرگي است كه صنعت نفت را تهديد مي‌كند.

كاركنان اقماري دچار تألمات روحي شديدي شده‌اند و تجمل گرايي‌هاي برخي مديران آنها را به مرز نابودي كشانده است. قطعاً مديران نفت مي‌دانند طي يك سال اخير اقدام به خودكشي در نفت چه رشدي داشته است.

اين زنگ خطر را بايد جدي گرفت، بايد از هزينه‌هاي لوكس گرايي مديران كسر كرد و كاركنان را راضي نگه داشت. هرچند دير است اما هنوز هم وقت هست.

منبع : روزنامه جوان-21اردیبهشت

 

 

 

بیکاری1000کارگرکارخانه های کاشی وسرامیک طی 8ماه گذشته!

رئیس اتحادیه کاشی‌سازان گفت: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون 3 تا 4 کارخانه کاشی و سرامیک تعطیل شده‌اند و حدود هزار نفر از کارگران بیکار شده‌اند.

به گزارش22اردیبهشت فارس،رئیس اتحادیه کاشی‌سازان با اشاره به رکود موجود در صنعت کاشی و سرامیک، گفت: هم اکنون به اندازه مصرف یک سال و نیم کشور، انباشت کاشی و سرامیک در کارخانه‌ها و مراکز توزیع داریم.

مصطفی گودرزی با اشاره به رکود موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنعت کاشی و سرامیک،‌ اظهار داشت: این رکود باعث شده تا به اندازه تولید یک سال و نیم کارخانه‌های کاشی و سرامیک، موجودی در انبار کارخانه‌ها و مراکز توزیع وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کارخانه‌های کاشی و سرامیک با 60 درصد ظرفیت خود فعال هستند، افزود: در حال حاضر حدود 500 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در انبارها وجود دارد و این در حالی است که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون 3 تا 4 کارخانه تعطیل شده‌اند و حدود هزار نفر از کارگران بیکار شده‌اند.

گودرزی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده به تولیدکنندگان کاشی و سرامیک برای سال جاری،‌ گفت: پیشنهاد کرده بودیم که کارخانه‌ها، تولید خود را تا اواخر فروردین و یا نیمه اردیبهشت ماه متوقف کنند که حدود نیمی از کارخانه‌ها این کار را انجام دادند.

وی ادامه داد: با این اقدام، میزان تولید کاشی و سرامیک مدیریت می‌شود و تولید مازاد این محصول نیز کمتر صورت خواهد گرفت.

به گفته وی، هم اکنون تولیدکنندگان کاشی و سرامیک محصول خود را با چک‌های طولانی مدت عرضه می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا بخشی از سرمایه در گردش تولید‌کنندگان متوقف شود.

رئیس اتحادیه کاشی‌سازان با اشاره به تولید 360 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک طی سال گذشته در کشور، گفت: برای امسال نیز تولید 400 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به کاهش قیمت نفت و تأثیر آن بر اقتصاد عراق،‌ گفت: این مسئله در میزان صادرات کاشی و سرامیک ایران به عراق نیز تأثیرگذار بوده است و صادرات ما را کاهش داده است.

 

 

 

مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کولبرهای نيست؟!

دل به كوه و كمر مي زنند براي يك لقمه نان و همه دارايي آنها باري است كه به پشت مي‌كشند. مي دانند پيشه شان خلاف قانون است اما راه چاره اي جز قاچاق كالا جهت گذران زندگي براي مرز نشينان وجود ندارد. آنها در سخت‌ترين شرايط جوي  با به جان خريدن خطراتي چون اصابت با مين هاي مانده از دوران جنگ تحميلي، برخورد با پليس مرزي و… هر صبح خود را به شب مي رسانند به اميد آوردن تكه ناني برسر سفره‌هاي خانه هاي كوچك و روستايي شان. اين روزها در امواج خروشان اخبار تلخي زندگي آنان گم شده است مگر هر از گاهي كه كولبري قرباني بگيرد تا توجه ها به‌آنان جلب شود.

حسین احمدی نیاز، وکیل دادگستری با طاقت‌فرسا خواندن زندگي كولبران گفت: کولبران افراد ستمدیده‌اي هستند که شب و روز برای به دست آوردن تکه نانی حلال با رنج و تلاش خويش و با  اتکا به زور بازو در مناطق مرزی کردستان امرار معاش می‌کنند. به عبارت ديگر،کولبران در مقابل مزد معین کالایی را از آن سوی مرز به این سمت مرز بر دوش خود (بنا‌به‌دستور دیگری) حمل می‌کنند. اکثریت این افراد در مناطقی زیست می کنند که  در آن هیچ صنعت یا کارخانه ای وجود ندارد و فقدان کار موجب روی آوردن آنان به کولبری شده است.

اين وكيل دادگستري با اشاره به اينكه امروزه تعداد كولبرها افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: کولبران با استفاده از توان فیزیکی خود مبادرت به حمل کالا مي‌كنند. شکل و شمایل کاری کولبران همانند کارگران است. اما با بررسی وضعیت معیشتی و کاری کولبران، ملاحظه مي‌شود این افراد همانند کارگران عمل می‌کنند اما غالبا روزمزد بوده ( در مقابل کار، مزد دریافت مي‌كنند) ، اما مانند کارگران از حقوق ثابت، بیمه و اتحادیه کارگری برخوردار نیستند.

کولبران کارگر محسوب می شوند یا خیر؟

وي با اشاره به مخاطرات زیادي كه کولبران را تهدید می کند، تصريح كرد: اولا كولبران از استانداردها و حقوق کارگري برخوردار نیستند. براي مثال فاقد سندیکای کارگری بوده، و به دليل اينكه شغل ثابتي ندارند پس مشمول بیمه نيز قرار نمی‌گیرند .از سوی دیگر در برابر حوادث و سوانح عدیده‌ای که همواره آنان را تهدید می‌کند از تضمینات قانونی برخوردار نیستند، پس مشمول بازنشستگی يا ازكارافتادگي نيز نمی‌شوند. براي مثال محمد توفیق یکی از کولبرانی است که به علت حمل بار سنگین دچار فرسایش و ساییدگی مهره های کمر و پشت شده و توان کار کردن را از دست داده است. بسيار اتفاق افتاده به دليل عدم نظارت بر وضعیت کاری كولبران و عدم رعایت ضوابط بهداشتی ، اين افراد پس از مدتی دچار ازکار افتادگی اجباری می‌شوند.

ميدان مين بر سر راه كولبران

وي افزود: نكته مهم ديگر اينكه كولبران در مسیر کار خود با میدان‌های مین مواجه می‌شوند و تاکنون تعداد بسیار زیادی از آنان کشته یا مجروح شده‌اند. مانند «قادر نباتی» كه  پای خود را در اثر برخورد با مین از دست داده و به دليل مجروحيت قادر به انجام كار نيست حتي گاهي كولبران در معرض تیر مستقیم ماموران مرزبانی و در دام تله‌های امنیتی نيز قرار می‌گیرند.  احمدي‌نياز با بيان اينكه کولبر رکن اساسی اقتصاد خانواده بوده و با از کار افتادن یا مرگ او‌، خانواده کولبر رو به نابودی و فلاکت می‌رود، خاطرنشان كرد: هیچ ارگان یا نهاد حمایتی  اعم از دولتی یا غیر دولتی از کولبران دفاع نمی‌کند.

با كولبران بايد طبق اصل 19 قانون اساسی برخورد شود

وي در رابطه با آمار مرگ  و مير كولبران عنوان كرد: آمار مشخص و معینی از مرگ و میر کولبران یا مصدومیت آنان وجود ندارد. متاسفانه ستم وارده به کولبران بدون ثبت و ضبط صورت می‌گیرد و کمتر در رسانه ها و مطبوعات مطرح مي‌شود.

احمدي نياز در خاتمه يادآور شد: بايد بدانيم در حال حاضر كولبران بخشی از شهروندان ایران را تشکیل می دهند که باید مطابق اصل 19 قانون اساسی « مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی  برخوردار بوده و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود». يا اينكه مطابق اصل 22  قانون اساسي جان و مال افراد مورد تکریم بوده و بايد مورد حمایت قرار گیرد. در اين راستا دولت مکلف به تعیین ساز و کار مناسب  برای برخورداری كولبران از قانون کار و داشتن اتحادیه کارگری و صنفی است زيرا کولبران حق حیات دارند و نان آور خانواده‌های پرجمعیت هستند. باید برای آنان احترام قائل شد و آنان را به رسمیت شناخت.

كالا‌هاي قاچاق به صورت سازمان يافته وارد كشور مي‌شوند

همچنين نعمت احمدي، حقوقدان با اشاره به اينكه سالانه حدود  20ميليارد دلار كالاي قاچاق  وارد كشور مي‌شود‌،خاطرنشان كرد: طي چند روز گذشته در جنوب تهران محموله‌اي بزرگ از قاچاق تلفن همراه كشف شد كه ارزش آن حدود 30 ميليارد تومان بود كه البته اين گونه موارد در كشور زياد به چشم مي‌خورد.

وي تصريح كرد:  اگر به خيابان جمهوري مراجعه كنيم و از فروشنده‌‌هاي لوازم صوتي برگ سبز كالايي را بخواهيم شايد مورد تمسخر واقع شويم.( كالاهايي كه به صورت قانوني وارد كشور مي‌شوند داراي كارت سبز هستند) و اصولا كالاها يا از كانال گمرك و قانوني وارد كشور مي‌شوند يا از طريق قاچاق و غيرقانوني اما طبق آمارها  حدود 99 درصد از كالا‌ها به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند كه البته اين قاچاق‌ها كاملا سازمان‌يافته است.

احمدي خاطر نشان كرد: سال 1375 قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره در كشورمان تصويب شد. با وجود اين قانون و  با قاچاق بودن ماهواره، اما همچنان شاهديم حدود 70 درصد از جمعيت كشورمان از ماهواره استفاده مي‌كنند و دركمتر خانه‌اي ماهواره وجود ندارد .

وي در خاتمه  با اشاره به قاچاق مواد مخدر به كشور نيز گفت: در رابطه با مواد مخدر هم بايد ياد آوري كنيم كه به دليل همسايگي كشورمان با كشور افغانستان و به خاطر اينكه  اين مواد در افغانستان كشت و به صورت قاچاق وارد ايران مي‌شود با توجه به اينكه ايران بيشترين مصرف مواد مخدر را دارد مگر مي‌شود بدون مجموعه سازمان يافته مواد مخدر وارد كشور شود. پس بايد گفت اگر بخواهيم با مقوله قاچاق برخورد كنيم بايد در اين زمينه اراده كلي وجود داشته باشدكه البته بايد بگوييم در اين مورد قوانين كامل بوده اما در اجرا مشكلاتي وجود دارد.

قاچاق كالا توليدات داخلي را زمين‌گير كرد

براساس اين گزارش بايد گفت طي سال‌هاي اخير قاچاق بي‌رويه كالا به كشور صدمات جبران‌ناپذيري را به اقتصاد وارد و بسياري از توليدات داخلي را زمينگير كرده است. در اين راستا بسياري از كارخانجات توليدي تعطيل و به دنبال آن كارگران زيادي بيكار شده‌اند. از جمله اين مشاغل مي‌توان به تعطيلي بسياري از كارگاهاي توليدي كفش اشاره كرد كه با ورود كفش‌هاي چيني به كشور و به دليل ارزان بودن آنها خريداران ديگر تمايلي به خريد كفش‌هاي ايراني ندارند اما با توجه به اينكه قاچاق كالا مشكلات فراواني را به اقتصاد كشور تحميل كرده است  طي سال‌هاي اخير عزمي جدي از سوي مسئولان براي مقابله با ورود كالاي قاچاق به كشور  وجود نداشت كه حال بايد ديد در آينده برنامه‌ها براي مقابله با قاچاق كالا چگونه بوده و براي كمك به قشر كولبران برنامه دولت چه خواهد بود.

بخشی ازیک گزارش قانون بتاریخ22اردیبهشت

بیست ودوم اردیبهشت ماه1395

akhbarkargari2468@gmail.com

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …