چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

بیانیه اعتراضی کارگران خبازیهای سنندج و مریوان به دستمزدهای سال 1395

کارگران خبازیهای سنندج و مریوان در بیانیه ای مشترک اعتراض خود را به دستمزدهای سال 1395 نشان می دهند و خواهان افزایش دستمزد کارگران میباشند.

متن بیانیه:

مریوان و سنندج – بیانیه مشترک کارگران خبازیهای سنندج و مریوان در رابطه با دستمزدهای سال 1395
کارگران، مردم شریف ایران!

روزهای پایانی سال 1394 را در حالی سپری کردیم که شورای عالی کارمزدی، دستمزد کارگران را برای سال 1395 با 14درصد افزایش؛ 812000 تومان اعلام کرد. این مبلغ در حالی ابلاغ می‌گردد که وضعیت معیشتی کارگران و مزدبگیران با افزایش قیمت کالاهای ضروری خانوارهای کارگری، بالا بودن سرسام‌آور هزینه حامل‌های انرژی، مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و… در سراشیبی سقوط قرار دارد. این وضعیت با رواج قراردادهای موقت و سفید امضاء، اخراج های گسترده و بیکاری در جامعه که امنیت آحاد مردم را به خطر انداخته، دست به دست هم داده تا شرایط به‌غایت غیرانسانی را برای کارگران و مزدبگیران به ارمغان آورد.

سایه شوم تورم همان‌گونه که از قیمت کالاهای اساسی مردم دیده می‌شود طی ماههای اخیر روند رو به رشدی داشته است. با وجود چنین تورمی بانک مرکزی میزان تورم بهمن ماه را تنها 12/6 درصد اعلام کرد؟ ؟ ؟! صحت‌وسقم چنین نرخی از تورم و تصویب 812000 تومان دستمزد کارگران که می‌بایست معیشت یک خانواده چهار نفره را برای یک ماه تأمین کند، با نگاهی اجمالی به سفره بی‌رونق کارگران و مزدبگیران و قدرت خریدشان که دیگر توانی برایش نمانده، معلوم است.
شورای عالی کار و در رأس آنها دولت به‌عنوان بزرگترین کارفرما در حالی چنین دستمزدی را به تصویب رساندند که طی سنوات گذشته دولتها با کمک نهاد قانون گذار و در نبود طبقه کارگر متشکل، با پیش گرفتن سیاستهای تعدیل اقتصادی که با هدف خارج کردن هر چه بیشتر کارگران از شمول قانون کار و حفظ منافع صاحبان سرمایه ارائه شده، حرکت کرده‌اند.

در چنین وضعیتی کارگرانی که نان سفره میلیونها ایرانی را تأمین می‌کنند، خود، نان در سفره ندارند و یکی از بی‌حقوق‌ترین بخشهای طبقه کارگر می‌باشند که با عدم افزایش چندین ساله دستمزدها، کماکان دست و پنجه نرم می‌کنند. آری، کارگران خبازیهای ایران به‌رغم پیگیریهای فراوان هیچ‌گونه تغییری در معیشت و دستمزدشان طی سالیان اخیر صورت نپذیرفته است و عدم امنیت شغلی، عدم اجرای آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، مشکلات بیمه‌ای، نحوه افزایش دستمزدها و… . سختی زندگی را برای کارگران خباز دوچندان کرده است.

به همین خاطر انجمن صنفی کارگران خبازیهای سنندج و مریوان خواستار افزایش دستمزدهای خود برابر با نرخ واقعی تورم موجود در کشور از اول فروردین هر سال می‌باشد و اعلام می‌دارد که افزایش دستمزد کارگران خباز همزمان با افزایش قیمت نان هیچ‌وجه قانونی ندارد و چنین افزایشی هیچ تغییری در سطح معیشتی کارگران خباز و قدرت خریدشان نخواهد داشت. لذا ما همواره خواهان عدم افزایش قیمت نان به‌عنوان اصلی‌ترین کالای مصرفی طبقه کارگر ایران هستیم. همچنین تصویب برنامه ششم توسعه، از سوی دولت روحانی، طی ماههای اخیر و ارائه آن به مجلس و احتمال تصویب این برنامه از سوی مجلس دهم را مصداق بارز نابودی معیشت طبقه کارگر می‌دانیم و سکوت در برابر چنین بی‌حقوقی هایی که هستی کارگران را نشانه رفته است جایز نمی‌بینیم.
در پایان انجمنهای صنفی کارگران خبازیهای سنندج و مریوان ضمن شاد باش سال نو بر آحاد مردم ایران، امیدوار است طبقه کارگر با اتحاد و همبستگی گامهای مستحکمی در ایجاد تشکل سراسری و مستقل خود بردارد تا با ایجاد توازن قوا بتوان از دست درازی صاحبان سرمایه و حامیانشان که درصدد دست درازی هرچه بیشتر به سفره بی‌رونق طبقه کارگر برآمده‌اند، ممانعت به‌عمل آید.

انجمن صنفی کارگران خبازیهای سنندج و حومه
انجمن صنفی کارگران خبازیهای مریوان و سروآباد
فروردین 1395.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …