سێ شه‌ممه‌ 9 نیسان 2024

ایلام: آزادی یک دانشجو و بازداشت دهها تن دیگر در کردستان

محمد سعید نادری، دانشجوی دانشگاه یاسوج، آزاد شد و در شهرهای مختلف کردستان هم دهها تن دیگر بازداشت شدند.

بە گزارش خبرگزاری ماف نیوز «محمد سعید نادری»، روز ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ از طرف نیروهای امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه ایلام در شهرستان ایوان در منزل پدری خود توسط سه مامور لباس شخصی بازداشت شده بود. ولی مدارک و مستندات کافی علیه وی وجود نداشته و از این رو پس از شش روز آزاد شده است اما هم اکنون کتب و وسایل شخصی وی، در نزد مامورین امنیتی این استان میباشند.

 

از اواخر اسفندماه سال گذشته، دستکم ۲۹ شهروند کُرد در شهرهای ارومیه، سنندج، ایلام و سایر شهرها، به دلایل واهی بازداشت شده اند.

 

در شهر ارومیه، شهروند کرد به نام «سامی آرمون» در روز ۲۸ اسفندماه بازداشت و تاکنون اطلاع دقیقی از وضعیت وی در دست نیست.

 

در میاندوآب و نقده هم دو شهروند کرد برای بازجویی، به ستاد خبری اداره ی اطلاعات احضار شده اند که هویت شهروند نقده ای، «علی خضری» محرز شده است.

 

چهار تن از بازداشتی‌های سنندج نیز از اعضای خانواده ی فرهاد وکیلی زندانی اعدام شده ی کرد در اردیبهشت ۱۳۸۹ هستند به نامهای «شهلا، جهانگیر، مختار و جهانبخش» وکیلی که در نزدیکی روستای قصریان بازداشت شده اند.

در نزدیکی تفرجگاه کیو رش بوکان نیز ۱۶ شهروند کرد بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده اند که اسامی چهار تن از آنها، «کامیل فقه احمدی، ریبوار پژگول، فخرالدین احمدی و سلیمان کریمی» می باشند.

 

ستاد خبری اطلاعات کرمانشاه هم در پی احضاریه ای از سوی دادگستری، با احضار مادر ۶۵ ساله ی احسان فتاحی، فعال ملی ـ مذهبی کُرد، فشار بر خانواده‌ی او را افزایش داد و وی را مورد بازجویی قرار داده است.

 

فتاحی پیشتر در پی فشار نیروهای امنیتی از کشور خارج شده بود.

 

اوایل ماه گذشته هم دو دانشجوی کُرد به اسامی مهران امینی و آرش مکری در سنندج و تبریز بازداشت شده بودند که از دلایل بازداشت و محل نگه داریشان اطلاعی در دست نیست.

 

همچنین خانواده های «آرمان حسین پناهی، سلمان حسین پناهی،  پویا حسین پناهی و پویا مقدم» میگویند: علی رغم آنکه به مراکز قضایی و امنبتی، اما تاکنون این چهار نفر در وضعیت مبهمی به سرمیبرند‌.

 

صبح روز پنج شنبه ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۹۴ خورشیدی آرمان حسین پناهی و پویا مقدم در شهرستان دهگلان و پویا حسین پناهی در تهران توسط مأموران امنیتی حکومت اسلامی ایران بازداشت شدند.

 

«سلمان حسین پناهی» از اهالی دهستان قروچای دهگلان، روز پنج‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری، از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …