سێ شه‌ممه‌ 16 نیسان 2024

روانسر: تپه‌های 5 هزار ساله موسایی در معرض تخریب قرار دارند

گسترش فعالیت‌های کشاورزی به ‌قصد گنج‌یابی و ساخت و سازهای گسترده در حریم این تپه سبب شده که فعالان و کارشناسان استان کرمانشاه نسبت به تخریب‌هایی که در حریم و عرصه این تپه انجام می‌گیرد، اعتراض کنند.

 

این ‌در حالی است که تپه موسایی با مساحت حدود دو هکتار و ارتفاع بیش از 10 متر بزرگترین تپه باستانی منطقه است و آثاری با قدمت پنج هزار سال را در دل خود جای داده است.

 

اولین بار باستان‌شناسان آمریکایی و کانادایی به شناسایی و مطالعه این تپه پرداختند. اما قسمت شرقی تپه در حدود 25 یا 30 سال پیش با بولدوزر و به بهانه استفاده از خاک مرغوب برای کشاورزی اما به قصد گنج یابی تخریب شد.

 

درحال‌حاضر نیز به ‌دلیل نبود پایگاه میراث‌ فرهنگی در شهرستان روانسر آثار حفاری غیرمجاز در نقاط مختلف تپه موسایی مشاهده می‌شود. این درحالی است که در تخریب‌ها و حفاری‌ها تعدادی گور خمره دوره اشکانی، پی سنگی، تکه های سفال، سنگ و استخوان انسان شناسایی شد.

 

در حال ‌حاضر تپه موسایی که دارای قدمتی چندین هزار ساله است و از منظر مطالعات باستان شناسی به دوره نوسنگی(6500 پ.م) تعلق دارد و با شماره 2270 در مورخ 8/12/ 77 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است هم‌اکنون بخش وسیعی از عرصه ضلع شمالی و حریم درجه 1 این اثر ارزشمند علی رغم مطالعات باستان شناختی توسط میراث فرهنگی وقت و با صدور مجوز و ساخت پاساژ تخریب شد.

 

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …