پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

اعتصاب غذای فعالان محیط زیست در اعتراض به نابودی چشمه بل

جمعی از فعالین محیط زیست کردستان در اعتراض به آبگیری سد داریان و نابودی چشمه تاریخی بل اعتصاب غذا کردند.

 

بر اساس گزارشهای دریافتی یکی از فعالان محیط زیست کُردستان و سخنگوی کمپین نجات کانی بل، با انتشار پیامی اعلام کرد که همراه با شمار دیگری از فعالن محیط در اعتراض به عدم توجه مسئولین به تخریب محیط زیست و نابودی چشمه بل دست به اعتصاب می زنند.

 

“سهیلا محمدی” در این نامه می نویسد “اگرمن وسایر همراهان کمپین ودوستان عزیز در برابر چنین مسئلەای دست بە اعتصاب غذا زدەایم تنها هدف ما نشان دادن اعتراضمان در برابر بی اهمیتی مسئولین کشور و وزارت نیرو درقبال چنین رخداد مهمی بود کە در تاریخ تخریبهای محیط زیست بی سابقە بودە کە جشمەای با انهمە مزایا و اهمیت تاریخی ومکان مذهبی چنان بی رحمانە در معرض نابودی قرار بگیرد”.

 

همچنین شنو ترکیبی، صابر قادری از فعالین مدنی لیلاخ در حمایت از کمپین نجات کانی بل از امروز 16 آذر دست به اعتصاب غذا زدند.

همزمان چندین انجمن محیط زیست در بیانیه های جداگانه نگرانی خود را در مورد احتمال نابودی کانی بل اعلام کردند.

 

در ذیل این بیانیه هارا میخوانید:

 

بیانیه مشترک شبکه انجمن های محیط زیستی استان کردستان در رابطه با نابودی کانی بل خطاب به رئیس جمهور

جناب رئیس جمهور (( کانی بل)) شصت و چهارمین میراث طبیعی ایران ،یکی از چشمه‌های تاریخی است که از دیرباز وتاکنون جایگاه تفرج و تقدس مردم کُردنشین بوده است، چشمه بل که در زبان کردی به آن کانی بل میگویند یکی از استثناهای طبیعت ایران و جهان است که به خاطر ویژگی ها و موقعیت جغرافیایش یکی از نمونه های نادر و استثنای طبیعت میباشد ، دبی این چشمه چهار هزار لیتر در ثانیه است یعنی در هر ثانیه چهار هزار لیتر خروجی آب دارد که از این نظر هیچ چشمه ای در دنیا مشابه چشمه بل نیستو همچون رودی خروشان، حجم عظیمی از آب پاک و قابل شرب را از دل کوه‌های اورامان کردستان بیرون می‌کشد و می‌تواند آب شرب شهری با ٢‌میلیون نفر جمعیت را تامین کند. ویژگی دیگر کانی بل اهمیت تاریخی این چشمه در نزد مردمان کردستان است به طوری که فرهنگ چندین هزار ساله اورامانات با خروش این چشمه عظیم چنان عجین گشته که همواره در ادبیات شفاهی و فولکلوریک مردم منطقه نمود داشته و پیوند خورده و محبوبیت بی نظیری در دل مردمان کردستان دارد حال با در نظر گرفتن این ویژگیها و موارد دیگر چشمه بل در آستانه خفه شدن توسط سد داریان است ، سدی که به مانند غده ای سرطانی علاوه برخفه کردن چشمه بل اکوسیستم منطقه را به کلی نابود و تغییر میدهد.جناب روحانی هنوز داغ اتش جنگلهای زاگرس سرد نشده بحث ایجاد سدها در کردستان به خصوص سد داریان بیشتر و بیشتر دل این مردم تلاشگرومظلوم را رنجانیده است . .

آقای رئیس‌جمهور! یادتان نرود پیرزنی را که برای وداع با سیروان آمد و رو به آن نماز خواند و دل‌ها را به لرزه آورد. بگذارید این پیش‌بینی‌ها، فقط یک رویای شیرین نباشد. نشان دهید که ظرفیت و هوشمندی نظام مدیریتی ما بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. همه چشم‌انتظار شمایند. به‌ویژه جوانان اورامان که دوست دارند باز به کشاورزی و چیدن انار از باغ‌های دره سیروان فکر کنند و خواب ترسناک حاشیه‌نشینی، دست‌فروشی و آوارگی در پاوه، سنندج و تهران را نبینند. حتی حیات‌وحش مناطق حفاظت‌شده شاهو و کوسالان هم این روزها دعا می‌کنند؛ آن‌ها که غصه‌دار تفکیک و از هم گسستگی زیستگاهشان به‌واسطه دریاچه سد هستند.در هر پروژه و طرحی باید توسعه یافتگی فرهنگی را در نظر بگيریم و شاخص های فرهنگی آن منطقه را به عنوان پارامترهای نگاه توسعه نگر محسوب کنيم.به عنوان نمونه تخریب کانی بل و آبگيری سد داریان و همچنين سد بلبر علاوه بر اینکه باعث مهاجرت جمعيت زیادی از منطقه خواهد شد به همان نسبت زمين های کشاورزی حاصلخيز و باغات پر ثمر در زیر آب مدفون خواهد شد و این علاوه بر اینکه آوارگی افراد را موجب می گردد و به حاشيه نشينی شهرها می افزاید در دراز مدت موجب چالش در امنيت منطقه به دليل غير سکونتی شدن آن منطقه خواهد شد.به همين خاطر باید تعریف از امنيت ملی همه جوانب را در نظر بگيرد و علاوه بر توجه به فاکتورهای انسانی عوامل محيطی٬ تاریخی و زیست محيطی را از مصادیق بارز امنيت ملی به نظر آوریم.

آقای رئیس‌جمهور! در پایان خواست ما انجمن ها ونامه اخیر با امضای 3000نفر از اساتید و روحانیون واحزاب و فعالان محیط زیستی کشور پیگیری ونجات کانی بل است که انتظار می رود با مدیریت و تلاش همیشگی شما این «زیان جبران‌ناپذیر ابدی» را به یک «دستاورد ماندگار تاریخی» تبدیل کنیم.

باتشکر و احترام

شبکه انجمن های محیط زیستی استان کردستان

 

 

بیانیه‌ رسمی انجمن سبز چیا در مورد کانی بل

آرای مردم پایه و اساس حکومت­داری است

وجود و پایداری زندگی ما انسان­ها معطوف به حفظ و پایداری محیط زیست می­باشد و هرگونه برخورد با طبیعت ما را ایجاب به دقت تمام می­نماید. درسهایی که تاریخ در روبرویی با محیط­زیست به ما آموخته و دسترنج تحقیقات و پژوهش­های علمی، راه­های بهره­برداری درست از طبیعت را برای ما روشن کرده و فهم ما را در برخورد با محیط زیست به حداکثر رسانده است. موقعیت امروز ما در برابر محیط­ زیست، دارای درک و تعریفی تازه­ با معیارهای غنی از سرگذشته­ هاست و دیگر اشتباهات فاجعه بار قابل قبول نخواهد بود. سدسازی از جمله روشهایی است که انسان جهت بهره­ برداری از طبیعت بکار برده و پس از سال­ها، دیگر اراده­ ی جهانی بر این است که به علت اثر تخریبی بیش از حد سد بر محیط­ زیست، ساخت آن­ها متوقف شده و در پاره­ای از موارد نیز حتی انهدام سدهای احداث شده را در نظر گرفته ­اند. متاسفانه در ایران با توجه به هشدارهای مکرر فعالان و کارشناسان محیط­زیست، ساخت سدها همچنان ادامه دارد و هر روز بیش از پیش اثرات فاجعه­ بار تخریب سدها را مشاهده می­نماییم.

 

سد داریان ازجمله سدهایی است که با توجه به بالاترین اثرات تخریبی در زمینه­های مختلف زیستی، فرهنگی و اجتماعی، با بی توجهی کامل به نظر و اعتراض کارشناسان و فعالان محیط­زیستی و دوستداران فرهنگی و اجتماعی اکوسیستم اطراف آن از جمله حساسیت بسیار بالا بر روی “کانی بل”، به مرحله­ی آبگیری رسید. سد داریان یک فاجعه­ی ملموس و مشهود سدسازی است که با تخریب “کانی بل” یکی از بزرگترین تخریبات بر پیکر­ه­ی طبیعت و تاریخ “هورامان” و دنیا را وارد آورد.

 

بر همین اساس انجمن سبزچیا بدینوسیله علاوه بر برحق دانستن اعتراض و اعتصاب دوستداران محیط­زیست نسبت به آبگیری سد داریان، حمایت خود در جهت رسیدن به اهداف محیط­زیستی آنان را اعلام می نماید و خواستار رسیدگی فوری به درخواست­های آنان از سوی مسئولان می­باشد و همچنین از اعضای خود، فعالان زیست­محیطی و عموم مردم می خواهد که توجه کامل خود را نسبت به روند اعتصاب این عزیزان معطوف داشته و از ایشان حمایت نمایند.

 

انجمن سبز چیا

 

۱۳۹۴٫۰۹٫۱۶

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …