کانون نویسندگان سالگرد قتل پویندە و محمد مختاری را برگزار میکند

کانون نویسندگان ایران در هفدهمین سالگرد قتل محمد جعفر پوینده و محمد مختاری، جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵/۲ بعد از ظهر بر سر مزار این دو شاعر و مترجم به قتل رسیده ایرانی “توسط “مسئولین رژیم اسلامی ایران” در امام‌زاده طاهر کرج مراسم گرامیداشت برگزار می‌کند.

محمد مختاری، شاعر ایرانی و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران پنج‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۷ پیش از غروب برای خرید از منزلش خارج شد و دیگر بازنگشت. بعدها معلوم شد که تیمی از اعضای وزارت اطلاعات رژیم اسلامی او را ربوده و به قتل رسانده بود.

 

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای که به مناسبت هفدهمین سالگرد قتل پوینده و مختاری منتشر کرده می‌نویسد: «زوایای پنهان و کتمان شده [قتل پوینده و مختاری] به علت فضای سنگین سرکوب و اختناق همچنان ناروشن باقی مانده، و آنان که جرأت ورود به این زاویه‌ها را به خود داده‌اند، از جمله ناصر زرافشان عضو کانون نویسندگان ایران و وکیل خانواده‌های قربانیان این قتل‌ها، متحمل هزینه‌هایی بس گزاف شده‌اند.»

 

کانون نویسندگان ایران می‌نویسد: «شمار قتل‌های زنجیره‌ای بسی بیش از آن است که به کشتار چهار نفر یعنی پروانه اسکندری، داریوش فروهر، محمد مختاری و جعفر پوینده محدود شود. از آن زمان به بعد، علاوه بر ده‌ها نام دیگر، از این نام‌ها نیز به عنوان قربانیان قتل‌های زنجیره‌ای یاد شده است: غفار حسینی، احمد میرعلایی، علی اکبر سعیدی سیرجانی، احمد تفضلی، ابراهیم زال‌زاده، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید حاجی‌زاده و فرزند خردسالش، کارون. افزون بر این، قرار بود شمار دیگری از نویسندگان را با اتوبوس به اعماق دره پرتاب کنند، کشتاری دسته جمعی که البته ناکام ماند.»

 

کانون نویسندگان ایران در این بیانیه پرونده قتل محمد جعفر پوینده و محمد مختاری را بازخوانی می‌کند و می‌نویسد: «قاتلان ادعا کرده بودند که پوینده و مختاری و فروهر‌ها را به دلایل شرعی کشته‌اند. این ادعا هیچ معنایی نداشت و ندارد جز آنکه این انسان‌ها را به دلیل عقاید دگراندیشانه و فعالیت‌های آزادی خواهانه‌شان کشته‌اند. یادآور می‌شویم که برخی از متهمان در دادگاه ادعای “استحقاق کشته شدن” را درباره مقتولان مطرح کردند.»

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …