پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

انتقاد سه سازمان حقوق بشری از سفر وزیر امور خارجه آلمان به ایران

نمایندگان سه نهاد حقوق بشری در آلمان از وزیر امور خارجه این کشور خواستند در دیدار با مقامات رژیم ایران وضعیت حقوق بشر و سرنوشت زندانیان سیاسی در ایران را مطرح نماید.

نهادهای حقوق بشری آلمان با انتقاد از سفر فرانس والتر اشتاین مایر به ایران اعلام کردند: “مسائل حقوق بشری در این میان فراموش شده‌اند”.

سازمان عفو بین الملل شاخه آلمان، “بنیاد مدافع حقوق اقوام تحت ستم”(GfbV) و “جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان”(IGFM) از اشتاین مایر درخواست کردند که مسائل حقوق بشر را جزو اولویتهای گفتگوی خود با مقامات رژیم ایران قرار دهد.

روت یوتنر، کارشناس امور ایران در سازمان عفو بینالملل شاخه آلمان در گفتگو با دویچه‌وله گفت: عفو بین‌الملل انتظار دارد که اشتاینمایر “سرکوب منتقدین، فشار به جامعه مدنی و اشکالات نظام قضائی این کشور” را مطرح کند.

تیلمان زولش، رئیس بنیاد مدافع حقوق اقوام تحت ستم روز جمعه بیست و چهارم مهرماه در نامه سرگشاده به وزیر امور خارجه آلمان توصیه میکند “به جای معامله اقتصادی، وضعیت حقوق بشر را با مقامات رژیم ایران در میان بگذارد و آزادی زندانیان سیاسی را از سران رژیم ایران طلب کند”.

مارتین لسنتین، سخنگوی هیأت مدیره جامعه بین‌المللی حقوق بشر در آلمان (IGFM) نیز در گفت‌وگو با دویچه وله از سفر هیاتهای اقتصادی غربی به ایران انتقاد و می‌گوید: “ما شاهد سفر هیاتهای اقتصادی غربی از جمله آلمانی هستیم تا با ایران معامله تجاری کنند. ما به همه آنها از جمله به اشتاین مایر توصیه میکنیم که حقوق بشر را در اولویت کار خود قرار دهند. ما خوشحالیم که معاملات اقتصادی انجام میگیرد اما نباید طوری نشان داد که انگار اصلا موضوع حقوق بشری وجود ندارد. برعکس ما شاهدیم که آمار اعدامیها بیشتر شده و فشار بر دگراندیشان در ایران شدت یافته است”.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …