استان ارومیه‌ بیشترین آمار بیسوادی در ایران را دارد

استان ارومیه‌ در حال حاضر بر اساس آمارهای غیررسمی با ۱۸۳ هزار بیسواد در رتبه ۲۸ کشوری قرار دارد که‌ بیانگر عقب ماندگی استان در شاخص‌های توسعه است.
هر چند بر اساس اعلام مسئولان آذربایجان غربی هم اکنون ۱۸۳ هزار بیسواد در استان شناسایی شده است اما کارشناسان این بخش معتقدند آمارهای بیسوادی استان بیش از اینهاست آمارهایی که به هیچ وجه با هم همخوانی ندارند.
هفته گذشته معاون آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور آخرین آمار بیسوادی در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ثبت شده را ۸۶۰ هزار نفر عنوان کرد که از این تعداد ۷۵ هزار بیسواد مربوط به استان ارومیه‌ است.
طبق سرشماری سال ۹۰ میزان باسوادی استان ارومیه‌ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۸۸ درصد بوده که این میزان در بین مردان حدود ۹۳ درصد و در بین زنان نیز ۸۲ درصد است.
محمد رضا نجفی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ارومیه‌ محرومیت و پایین بودن درآمد خانواده ها، کمبود امکانات آموزشی، مهاجرت خانواده ها به حاشیه شهرها برای کارکردن، تعصبات قومی، مرزی بودن استان و نبود معلم زن در مناطق روستایی دور افتاده را از علل اصلی بالا بودن آمار بیسوادی در استان دانسته‌ است.
وی با اشاره به بالا بودن آمار بیسوادی در بین اولیای دانش آموزان استان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده ۴۹ هزار نفر از اولیای دانش آموزان این استان بیسواد هستند.
استان ارومیه‌ جزو شش استان کشور با بیشترین نرخ بیسوادی و در گروه استانهای سنندج، سیستان و بلوچستان ، کرمان، خراسان شمالی و لرستان قرار دارد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …