چوار شه‌ممه‌ 27 ئازار 2024

نقطه عطف های سرنوشت ساز / عبدل گلپریان

حادثه ای به ظاهر كوچك آغاز شد. توقیف چرخ سبزی فروشی محمد بوعزیزی توسَط یك پلیس در یكی از شهرهای كوچك و دور از پایتخت تونس موجب شد تا این جوان 26 ساله در اعتراض به بیكاری و ضرب و شتم و هتك حرمت وی از سوی پلیس دست به خودسوزی بزند. این واقعه نقطه عطف تاریخی مهمی نه تنها در به زیر کشیدن حکومت بن علی در تونس بلکه سرآغاز حرکتی در شمال آفریقا شد که در اثر آن چند تن از دیکتاتورهای مادام العمر را بزیر کشید و منطقه را دستخوش تحولات تعیین کننده ای قرار داد.
.
در حالیکه ماهها و سالها قبل هزاران انسان در دریاها غرق شدند و حتی جسدهایشان هم یافت نشد، مشاهده جسد کودک خردسالی بنام آلان در سواحل بودروم ترکیه دنیا را تکان داد تا جائیکه سیاستهای پناهنده پذیری دولتهای اروپایی که تا قبل از آن پذیرش هر تک پناهجویی را با ذره بین مورد تحقیق قرار میدادند، ناچار به پذیرش موج هزاران نفره پناهجویان و فراریان از جنگ در خاورمیانه شدند که بنا به آمارهای اعلام شده، تا آخر سال جاری حضور تعداد پناهجویان و فراریان از جنگ و ویرانی مستقر در کشورهای اروپایی به بیش از یک میلیون خواهد رسید.
.
کمبود آب و برق در عراق نیز زمینه ساز انفجار خشم فرو خورده مردم این کشور شد. بیش از یک دهه خفقان، جنگ، کشتار، فقر و فلاکت تحمیل شده به مردم عراق از سوی جریانات و باندهای قومی و دینی که مورد حمایت دولتهای غربی و منطقه ای بودند، با قد علم کردن و ابراز وجود میلیونی مردم، همه آنان را دچار شکه کرد. هیچگاه تصور نمیکردند که در زیر لایه های جامعه از هم پاشیده شده عراق، مردم طالب مدنیت و سکولاریزم برای کسب حقوق پایمال شده انسانی خود بصورت میلیونی به خیابانها بیایند .
.
در ایران تحت حاکمیت یک رژیم بغایت ضد انسانی نیز هر روز اتفاقات مهمی روی میدهد. هر یک از این وقایع این ظرفیت را دارد که یک حرکت زیر و رو کننده در جامعه را استارت بزند. از جنایاتی که هر روزه جمهوری اسلامی علیه شهروندان، علیه فعالین کارگری و کل جامعه اعمال میکند و یا بر بستر چپاول، فساد، دزدی و گندیدگی نظام اسلامی، اگر خشم و اعتراض عمومی شعله ور و موجب طغیان عمومی مردم شود، ابدا نباید تعجب کرد. همانطور که بازتاب وقایع مربوط به محمد بو عزیزی و آلان تحولات زیر و رو کننده ای را موجب شدند، در ایران تحت حاکمیت ضد انسانی ترین رژیم تاریخ معاصر نیز هر واقعه به ظاهرکوچک میتواند تحولات عظیمی را موجب شود و تبدیل به نقطه عطف تاریخی مهم و سرنوشت سازی در زندگی مردم شود.
.
اشکال خیزشها، اعتراضات، انقلابات و مبارزات اوایل قرن بیست و یک از جنس دهه های گذشته نیست. نیازی به در انتظار ماندن شرایط عینی و ذهنی تفکرات اواسط قرن بیستم هم نیست. گندی که جمهوری اسلامی به مردم تحمیل کرده است با هر اتفاق متحول کننده ای شبیه به تونس و بودروم میتواند جامعه ایران و کل منطقه را علیه این تباهی بسیج کند. جنبش سکولار و ضد مذهبی قومی مردم عراق، موج شورانگیز حمایت انسانی افکار عمومی بویژه در غرب از دهها هزار آواره، فضای شعف انگیز و امید بخشی را بنفع مردم آزادیخواه ایجاد کرده است. جامعه ایران، مردم متنفر ومنزجر از حکومت اسلامی، نقش تعین کننده و سرنوشت سازی را در شرایط و اوضاع کنونی میتوانند بازی کنند. هر نقطه عطفی به ظاهر کوچک در ایران نیز قادر است خیزش انقلابی مردم علیه رژیم اسلامی حاکم بر ایران را سبب شود و به بیش از سه دهه تباهی مردم نقطه پایانی بگذارد.

14 سپتامبر 2015

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …