چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

یک معلم کُرد بار دیگر بازداشت شد

«علی حسین پناهی» معلم کُرد دهگلانی، سحرگاه دیروز پنجشنبه ۱۹ شهریورماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

به گزارش کانون مدفعان حقوق بشر کردستان، این معلم کُرد سحرگاه دیروز پنجشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۴، در حالی توسط ماموران لباس شخصی «وزارت اطلاعات» بازداشت شده که او در منزل پدریاش در دهستان «قروچای» از توابع شهرستان دهگلان اقامت داشته است.

بازداشت مجدد «علی حسین پناهی» در حالی صورت گرفته که هفته پیش و در روز دوشنبه ۹ شهریورماه ۱۳۹۴، او از سوی ماموران «وزارت اطلاعات» در منزل پدرش در دهستان «قروچای» بازداشت شده بود. پس از آن او در روز یکشنبه ۱۵ شهریورماه، با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت آزاد شد. در زمان آزادی اخیر این معلم دهگلانی، همزمان او از محل کارش یعنی اداره «آموزش و پروش» نیز اخراج شده بود.

به دنبال اخراج این معلم دهگلانی، جمعی از فعالان مدنی در «دهگلان» و دهستان «قروچای» با جمع کردن امضا و نوشتن نامهای اعتراضی به «استاندار کردستان» و همچنین اداره «آموزش و پرورش کردستان»، خواهان لغو حکم اخراج او شده بودند.

گفته شده این معلم کُرد به دستور وزارت اطلاعات پس از ۸ سال تدریس در مدارس «سنندج» و «دهگلان»، از «آموزش و پرورش» اخراج شده است.

«علی حسین پناهی» در روز جمعه هفته گذشته، در مسجد دهستان «قروچای» علیه مسوولان حکومتی صحبت کرده بود و از مردم خواسته بود “در برابر تبعیض مسوولان جمهوری اسلامی در مناطق کُردنشین” ساکت نباشند که به دنبال آن روز دوشنبه ۹ شهریورماه، توسط ماموران «وزارت اطلاعات» بازداشت و به اداره «اطلاعات قروه» انتقال داده شد.

«علی حسین پناهی» دارای مدرک فوق لیسانس، دبیر عربی و همچنین دارای ۸ سال سابقه کار در «آموزش و پرورش» است. همچنین او پیشتر به مدت ۴ سال دهیار دهستان «قروچای» بوده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …