چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

طی یکسال گذشته 354 هزار نفر در ایران در ارتباط با مواد مخدر دستگیر شده اند

مطابق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۳ مقدار ۵۵۶ تن انواع مواد مخدر کشف و ۳۵۴ هزار نفر نیز در این ارتباط دستگیر شده و تعدادی از آنها روانه زندان شدند به طوری که ۴۴ درصد ورودی زندان‌ها را متهان مواد مخدر بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، ستاد مبارزه با مواد مخدر که ریاست آن بر عهده رئیس جمهوری است، به مناسبت هفته دولت گزارشی از عملکرد یکساله خود را منتشر کرده است.

در ادامه این گزارش و با استناد به آخرین گزارش موسسه مطالعات بین‌المللی زندان در سال ۲۰۱۲ میلادی آمده است: “ایران با ۲۹۰ نفر زندانی در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در رتبه چهلم جهان و چهارم قاره آسیا پس از کشورهای ترکمنستان، تایلند و مالدیو قرار دارد”.

ایران از نظر تعداد جمعیت زندانی نیز در رتبه هشتم جهان و چهارم آسیا پس از کشورهای چین، هند و تایلند قرار گرفته است.

بر اساس گزارشات موثق که در نتیجه بررسی محتوایی پرونده‌های جرائم و بزهکاری اجتماعی صورت گرفته است، ۴۵ درصد از موجودی زندانیان کلیه جرائم را زندانیان جرائم مواد مخدر تشکیل می‌دهد.

مواد مخدر به طور غیر مستقیم در وقوع ۲۵ درصد از سایر جرائم و آسیب‌های اجتماعی نیز تاثیرگذار بوده است به طوی که در ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد و ۲۳ درصد نزاع‌ها پای مواد مخدر در میان است.

تعداد ورودی و موجودی زندانیان کلیه جرائم در کشور طی سال ۱۳۹۳ در مقایسه با سال ۱۳۹۲ به ترتیب با افزایش حدود ۵ و ۳ درصدی مواجه گردیده است.

در سال ۱۳۹۳ حدود ۴۴ درصد از موجودی زندانیان و ۲۵ درصد از ورودی زندانیان کشورمان را متهمین مواد مخدری (معتاد و قاچاقچی) تشکیل می‌دادند.

تا سال ۱۳۹۲ در مجموع ۷ اردوگاه ماده ۴۲ در هفت استان کشور با پیشرفت فیزیکی میانگین ۸۶ درصد احداث گردیده است که پس از تکمیل، ظرفیت پذیرش تعداد ۳۸ هزار زندانی مواد مخدری را خواهد داشت.

در سال ۱۳۹۳ مبلغ ۲۸۰ میلیارد ریال دیگر نیز در این زمینه جذب و پرداخت شده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …