سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

“جان افشین سهراب‌زاده زندانی سیاسی کُرد در خطر است”

«افشین سهراب‌زاده» ۲۴ ساله، یکی از زندانیان سیاسی کُرد محبوس در «زندان میناب» است. “او به دلیل ابتلا به بیماری سرطان روده و خونریزی داخلی، در معرض خطر جدی مرگ قرار دارد.”

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، این زندانی سیاسی کُرد، پس از گذشت دو سال درخواست مکرر برای درمان، صبح روز دوشنبه ۲ شهریورماه ۱۳۹۴، از «زندان میناب» جهت معالجه به «زندان اوین» در تهران منتقل شد. او پس از دو روز بدون انجام هیچ‌گونه اقدام درمانی و با درخواست دادستانی کردستان، به «زندان میناب» بازگردانده شد.

به گفته خانواده این زندانی سیاسی، “افشین جز پوست و استخوان به دلیل ابتلا به سرطان روده، چیزی از وجودش نمانده است. او تاکنون در حبس بوده و دادستان میناب و عوامل قضایی در کردستان علت تاخیر مرخصی و یا انتقال ایشان را به نوبت به یکدیگر پاس داده‌اند.”

از سوی دیگر پزشک معتمد «کمیسیون پزشکی زندان‌های استان هرمزگان»، پیش‌تر در جریان معالجه این زندانی، با ارسال نامه‌ای به مسوولان زندان و دادستان شهر «میناب»، وضعیت این زندانی بیمار را بحرانی اعلام کرده بود. «دادگستری استان کردستان» در آن زمان با اعزام به مرخصی درمانی او مخالفت کرده بود.

«افشین سهراب‌زاده»، اهل کرمانشاه در ۱۸ خردادماه ۱۳۸۹، توسط نیروهای «اداره اطلاعات شهر کامیاران» بازداشت شد و از سوی شعبه دوم «دادگاه انقلاب اسلامی سنندج»، به اتهام “محاربه” از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت (کومه‌له)، به تحمل ۲۵ سال زندان همراه با تبعید به «زندان میناب» محکوم شد. او اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۰، از «زندان مرکزی سنندج» به «زندان میناب» تبعید شد.

گفته شده این زندانی سیاسی کُرد در زمانی که در «اداره اطلاعات کامیاران» بازداشت بوده، “از سوی شهرام رحیمی معاون وقت اطلاعات کامیاران به شدت شکنجه شده است.”

منابع مطلع از وضعیت این زندانی، شکنجه‌های این زندانی را بی‌رحمانه توصیف کرده‌اند و گفته‌اند: “افشین از ناحیه بینی دچار شکستگی شده است. بر اثر ضربات شدید وارده از سوی شهرام رحیمی مامور اطلاعات، فتق این زندانی سیاسی پاره می‌شود و با همان وضعیت به رجایی شهر کرج فرستاده می‌شود. او پس از ۲۰ روز بدون درمان، دوباره به اتاق‌های بازجویی اداره اطلاعات سنندج بازگردانده می‌شود. هنگامی که این زندانی چندین بار از شدت درد از هوش می‌رود، در یکی از بیمارستان‌های شهر سنندج تحت عمل جراحی فتق قرار می‌گیرد، به صورتی که پس از این عمل، برای نزدیک به ۹ ماه به وی سوند وصل می‌شود.”

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان»، نسبت به خطر جدی که جان این زندانی سیاسی را تهدید می‌کند هشدار می‌دهد و از گزارشگر ویژه و کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین‌المللی، خواستار انجام اقدامات فوری برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

همچین این نهاد حقوق بشری از دولت ایران می‌خواهد که «افشین سهراب‌زاده»، زندانی سیاسی بیمار را هرچه زودتر آزاد و دسترسی او را به مراقبت‌های پزشکی تسهیل کند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …