چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

500 اروپایی در صفوف ی.پ.گ می‌جنگند

طبق گزارش منابع خبری نزدیک به حزب کارگران کُردستان, رسانه‌های سوئد درهفته اخیر به انتشار خبری در مورد سوئدی‌هایی که برای جنگ بر ضد داعش به سوریه و عراق رفته‌اند, پرداختند. مقامات «حزب اتحاد دموکراتیک, پ.ی.د» در سوئد به رسانه‌های آن کشور گفته‌اند قریب 500 شهروند اروپایی درصفوف نیروی ی.پ.گ بر ضد داعش می‌جنگند.

گفته می‌شود که گذشته از سوئدی‌ها, مبارزان کشورهای خارجی دیگر هم در صفوف ی.پ.گ در یگانی ویژه به نام «جنگ غرب» جای می‌گیرند و شمار زیادی از اروپائیان کردستانی‌الاصل برای پیوستن به پیشمرگه به جنوب کردستان رفته‌اند.

«زانیار قادر» نماینده حکومت اقلیم جنوب کردستان در سوئد گفت انسان‌ها را برای رفتن به جنگ تشویق نمی‌کنند, بلکه تشویق‌ها در راستای ارایه کمک‌های انسانی است.

«احمد مایی», سخنگوی پیشمرگه پس از مدتی مدید ماندن در سوئد به جنوب کردستان بازگشت. وی گفت شمار زیادی از اروپایی‌ها بویژه شهروندان سوئدی در کنار پیشمرگه‌ها می‌جنگند.

هرچند دانسته می‌شود که شمار زیادی سوئدی در صفوف ی.پ.گ وپیشمرگه می‌جنگند, اکثر آن مبارزان هویت خود را برای عموم فاش نمی‌کنند. یکی از سوئدی‌ها که در صفوف ی.پ.گ علیه داعش می‌جنگد و نخواست نامش فاش شود, «جاسپر سودر» است.

سودر بیان کرد که برای بازتاب وضعیت کنونی سوریه و غرب کردستان در میان افکار عمومس سوئد و جهان و نیز برای افزایش کمک‌رسانی‌ها به کردها هم‌اکنون نامش را فاش می‌کند. سودر افزود که قریب 400 سوئدی از طریق شبکه‌های اجتماعی به وی گفته‌اند می‌خواهند در مبارزه غرب کردستان سهیم شوند.

سودر اظهار کرد که در یگان وی صدها زن و مرد انگلیسی, فرانسوی, ایتالیایی, آمریکایی و کانادایی حضور دارند و دلیل پیوستنش به صفوف ی.پ.گ را چنین برزبان راند:«من دیدم که ناچارم بر ضد قتل‌عام‌های داعش علیه انسان‌ها از هر ملت و مذهبی که باشد, مبارزه کنم. با دادن صد کرون بعنوان کمک نمی‌توانستم وجدانی راحت داشته باشم. شاید همه نتوانند به ی.پ.گ بپیودند, اما به نحوی از انحاء می‌تواند از مبارزه پشتیبانی کند. کردها من را عضوی از خود می‌دانند. نه تنها غرب کردستان و سوریه, بلکه کشورهای اروپایی هم با تهدید‌های داعش روبرو هستند.»

سودر افزود که بر اثر انفجار مین و مجروح شدن , هم‌اکنون به سوئد بازگشته و هرگاه مداوایش به پایان رسید, به غرب کردستان بازخواهد گشت.

«هانس برن» از متخصصان امور تروریسم, بیان کرد که انسان برای ماجراجویی نه, بلکه به دلایل ایدئولوژیک واخلاقی به جنگ می‌روند, ولی آنهایی که به سوریه می‌روند گذشته از ایدئولوژی, دلایل دیگری هم موجب رفتنشان شده است.

برن کسانی را که به داعش می‌پیوندند را به نازی‌ها در جنگ جهانی دوم تشبیه کرد ک تحت سرکردگی هیتلر می‌جنگیدند. وی افزود:«دوطلبان ارتش اس‌اس و داعش بسیار شبیه هم هستند. سیاست‌های ارتش اس‌اس نابودی گروه‌های اتنیکی و ایجاد یکدستی نژادی بود. سیاست‌های داعش هم در راستای ایجاد یکدستی دینی و نابودی بسیاری گروه‌های مذهبی ملی است.»

هانس برن تأکید کرد که در معاصر تابه حال اینهمه انسان برای جنگ به عراق و سوریه نرفته‌اند. وی کسانی که به نیروهای ی.پ.گ و پیشمرگه پیوسته‌اند را به مبارزان جنگ داخلی اسپانیا که بر ضد فاشیسم فرانکو می‌جنگیدند, تشبیه کرد.

در این اثنا, پلیس امنیتی سوئد(ساپو) اعلام کرد که بنا به آمارهای تخمینی, قریب 300 سوئدی به عراق و سوریه رفته و به گروه تبهکار داعش پیوسته‌اند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …