جایزه سالانه «شجاعت در کشیدن کارتون» به آتنا فرقدانی تعلق می‌گیرد

شبکه بین‌المللی حقوق کارتونیست‌ها” (CRNI)، جایزه‌ی “شجاعت در کشیدن کارتون” خود در سال ۲۰۱۵ را به آتنا فرقدانی، نقاش و فعال حقوق بشر زندانی در ایران اعطا می‌کند.

دلیل اعلام نام خانم فرقدانی به عنوان برنده‌ی این جایزه، انتشار کارتونی از او است که در آن اعضای مجلس شورای اسلامی در ایران را به ظاهر حیوانات نشان داده است. این کارتون، یکی از موارد اتهامی آتنا فرقدانی در دادگاهش بود که به صدور حکم حبس سنگین ۱۲ سال و ۹ ماه حبس برای وی منجر شد.
سی.آر.ان.آی اعلام کرده که این جایزه روز ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) در مراسمی در شهر کلمبوس ایالت اُهایو امریکا، توسط دکتر رابرت راسل، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این سازمان به طور غیابی به آتنا فرقدانی اهدا می‌شود.
اعطای این جایزه به آتنا فرقدانی در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز کارتونیست‌های مطرح جهان با شرکت در کارزاری با عنوان “برای آتنا بکشید”، ده‌ها طرح را با درخواست آزادی این دختر نقاش زندانی کشیده بودند.
آتنا فرقدانی، نخستین بار در شهریورماه ۱۳۹۳ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بند امنیتی دو-الف زندان اوین منتقل شد. او بیش از دو ماه را در سلول‌های انفرادی و دونفره‌ی این بند سپری کرد و سرانجام در حالی که به دلیل اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده بود، با وثیقه‌ی سنگین ۱/۳ میلیارد تومانی تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.
وی بعد از آزادی به فعالیت‌های خود در دفاع از حقوق بشر و زندانیان سیاسی ادامه داد تا این‌که بار دیگر، در روز ۲۰ دی‌ماه، پس از حضور در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، بازداشت و با ضرب‌وشتم به زندان زنان در قرچک منتقل گردید. او در اعتراض به این انتقال و نگهداری خود در میان زندانیانی با جرایم غیرسیاسی دست به اعتصاب غذا زد تا این‌که پس از وخامت حال و بستری شدنش در بیمارستان، قاضی صلواتی، دستور انتقال وی به بند دو-الف زندان اوین را صادر کرد.
این فعال ۲۸ ساله که از ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا نیز محروم شده، روز ۱۱ خرداد (۱ ژوئن) به مجموعه اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “توهین به رهبری” و “توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی”، جمعا به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.
او پس از صدور این حکم به بند زنان زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در کنار دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی زن این بند نگهداری می‌شود.
آتنا فرقدانی در گفتگویی با تقاطع که روز ۱۹ دی‌ماه سال گذشته و ساعاتی پیش از بازداشتش منتشر شد، اتهامات خود را ارتباط با خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی و فعالان محروم از تحصیل بهایی و نیز برگزاری نمایشگاه نقاشی‌ با محتوای سیاسی و انتقادی عنوان کرده بود.
یکی از نقاشی‌های آتنا فرقدانی که دادگاه آن را توهین به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …