چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

۴۵ درصد واحدهای تولیدی ایران تعطیل و نیمه تعطیل هستند

رئیس اتاق بازرگانی می‌گوید اقتصاد ایران دچار بیماری مزمنی بوده که در سال‌های اخیر بر اثر تحریم‌ها و سوء تدبیرها تشدید شد. درصد اندکی از واحدهای تولیدی با ظرفیت کامل به کار ادامه می‌دهند و اغلب آنها راکد یا تعطیل شده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است تاثیر تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده در مشکلات اقتصادی کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر نیست.

محسن جلال‌پور تاکید می‌کند که بحرانی که اقتصاد ایران درگیر آن است، به ویژه در عرصه رکود فعالیت‌های تولیدی، فقط زاییده تحریم ها نبوده و “قطعا پس از تحریم‌ها نیز همه چیز به روال عادی باز نخواهد گشت”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جلال‌پور روز جمعه (۲۳ مرداد/ ۱۴ اوت) در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کرمان گفت: «در دهه‌های گذشته در مسیر درستی حرکت نکرده‌ایم، و اقتصاد نفت‌زده ایران، سرمایه ملی را تبدیل به هزینه‌های جاری کرد.»

بیشتر بخوانید: رشد ثروت ملی در ایران متوقف شده است

رکود دامنه‌دار فعالیت‌های تولیدی

به گفته‌ی رئیس اتاق بازرگانی ایران، از حدود ۸۲ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ کشور، ۱۴ هزار واحد تعطیل و ۲۲ هزار واحد نیمه تعطیل هستند که بیش از ۴۵ درصد کل واحدها را شامل می‌شوند.

رکود در فعالیت‌های تولیدی در تمام استان‌ها به چشم می‌خورد، اما نسبت واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل در استان‌های مختلف یک‌سان نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، تقی کهوریان، معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی استاندار آذربایجان غربی دی‌ماه سال پیش اعلام کرد که ۷۵ درصد از واحدهای تولیدی این استان تعطیل شده‌اند یا با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند.

این خبرگزاری سال گذشته از قول عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان از راکد بودن و تعطیلی بیش از ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی استان خبر داده بود.

مسئولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نیز روز گذشته، ۲۲ مرداد، از تعطیلی ۱۸۲ واحد صنعتی در استان گلستان خبر داده‌اند که حدود ۲۰ درصد از کل واحدهای کوچک و متوسط استان را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: پس از اصفهان کارگاه‌های سنگ‌بری ری هم تعطیل می‌شوند

معضل کمبود نقدینگی

خبرگزاری ایلنا چندی پیش (۱۳ مرداد/ ۴ اوت) به نقل از محمدعلی سیدابریشمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش داد، از سال ۷۰ تا کنون ۶۲۳۹ واحد صنعتی غیرفعال شده‌اند که بیش از دو سوم آن مربوط به دوران دولت‌های نهم و دهم بوده است.

معاون وزیر صنعت می‌گوید، ۷۷ درصد از غیرفعال شدن واحدهای کوچک صنعتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و در فاصله‌ی سال‌های ۸۵ تا ۹۲ رخ داده است.

از سال ۷۰ تا کنون ۶۲۳۹ واحد صنعتی غیرفعال شده‌اند که بیش از دو سوم آن مربوط به دوران دولت‌های نهم و دهم بوده است

غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی شمار واحدهای تولیدی در دوران احمدی‌نژاد را ۴۸۰۰ واحد و شمار بیکاران ناشی از آن را ۱۱۸ هزار نفر عنوان کرده است.

سلیمانی سوم مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا علت غیرفعال شدن نزدیک به هفتاد درصد از واحدها را کمبود نقدینگی عنوان کرد.

بر اساس این گزارش ۱۴ درصد از واحدهای صنعتی نیز به دلیل نبود بازار و هشت درصد به خاطر گرانی مواد اولیه از فعالیت بازمانده‌اند.

بیشتر بخوانید: نقش نفت در گسترش فساد و استبداد در جمهوری اسلامی

فربه شدن دولت، فشار بر بخش خصوصی

نقش کمبود سرمایه‌گذاری در رکود فعالیت‌های تولیدی یکی از محورهای مهم سخنان رئیس اتاق بازرگانی ایران در کرمان نیز بود.

محسن جلال‌پور با انتقاد از کسانی که گذار از رکود بدون تورم را ناممکن می‌دانند گفت: «اصل گذر از رکود بدون تورم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی قابل اجراست همان‌طور که در برخی کشورها نیز تجربه شده است.»

او همچنین تاکید کرد که دولت باید با تامین زیرساخت‌های لازم نظیر جاده، ریل، آب، برق، گاز و … سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری کند.

جلال‌پور با انتقاد از این که در سال‌های گذشته روز به روز دولت بزرگ‌تر و بخش خصوصی کوچک‌تر شده، خاطر نشان کرد که این روند “شرایط بسیار شکننده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد کرده است”.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش پایانی سخنانش گفت: «از دولت، شفافیت، ایجاد شرایط رقابتی شدن اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار را مطالبه داریم و حاکمیت نیز باید به این مسئله بپردازد.»

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …