چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

10 درصد ذخیره قطعی معادن طلای ایران مربوط به استان کُردستان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به ظرفیت های بالای معدنی استان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته 10 درصد از کل ذخیره طلای کشور مربوط به این استان است.

“محمد دره وزمی”  با اشاره به توانمندی های استان کردستان در بخش معدن و برنامه ریزی دولت برای بهره برداری از این ظرفیت، عنوان کرد: کردستان در حوزه معدن یکی از استانهای توانمند کشور به شمار می رود و در همین راستا دولت تلاش می کند که برنامه ریزی مناسبی در راستای بهره برداری مناسب از این ظرفیت را در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های معدنی در استان کردستان مربوط به بخش طلاست و در همین راستا و بر اساس بررسی های صورت گرفته برای شناسایی این ظرفیت مشخص شد که 10 درصد از ذخیره طلای کشور مربوط به استان کردستان است که این مهم فرصت خوبی برای توسعه بخش معدن در این استان را فراهم می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: هم اکنون تمامی معادن طلای استان کردستان فعال هستند و انتظار می رود که با بهره برداری مناسب از این ظرفیت نه تنها زمینه برای افزایش تولید در استان فراهم شود که فرصت های جدیدی نیز برای اشتغال بیشتر در کردستان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در استان کردستان 350 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری هستند، افزود: در حوزه سنگ آهن نیز کردستان دارای 10 معدن دارای پروانه بهره برداری است که از این تعداد 9 واحد معدنی هم اکنون به صورت فعال کار بهره برداری و استخراج مواد معدنی را اجرا می کنند.

دره وزمی گفت: میزان ذخره قطیعی سنگ آهن در استان کردستان بیش از 70 میلیون تن است و در راستای بهره برداری مناسب از این ظرفیت دولت برنامه های متعددی را در دستور کار قرار داده است که انتظار می رود با مشارکت و همراهی بخش خصوصی بتوانیم این برنامه ها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی یادآور شد:همچنین تمامی معادنی که مواد معدنی باریت، سیلیس و فلدسپات را در استان کردستان استخراج می کنند هم اکنون فعال هستند و در همین راستا تلاش می شود که با نظارت بهتر و مستمر در این بخش شاهد اقدامات و فعالیت های بهتری برای بهره برداری از این ظرفیت ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 350 واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری در استان کردستان 220 واحد آنها مربوط به سنگ لاشه است، گفت: وضعیت معادن سنگ لاشه در استان کردستان به هیچ عنوان مناسب نیست و متاسفانه تعطیلی در این حوزه زیاد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته حدود 70 درصد از واحدهای معدنی سنگ لاشه در استان کردستان تعطیل بوده و یا اینکه با نصف میزان تولید اسمی خود فعالیت می کنند.

وی با اشاره به دلیل اصلی تعطیلی این واحدهای معدنی در استان کردستان گفت: دلیل اصلی این تعطیلی رکود در حوزه پروژه های عمرانی در استان کردستان است که انتظار می رود با توجه بیشتر به سایر بخش های عمرانی در استان شاهد رونق دوباره واحدهای معدنی سنگ لاشه در استان کردستان نیز باشیم.

دره وزمی به میزان ذخیره مواد معدنی در استان کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته میزان ذخیره تمامی مواد معدنی در این استان بیش از 600 میلیون تن است.

وی همچنین به برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دولت برای توسعه بخش معادن سنگ آهن برای جلوگیری از خام فروشی آنها اشاره کرد و افزود: در این راستا قرار است که زنجیره تولید دو میلیون تنی فولاد در استان کردستان راه اندازی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در پایان عنوان کرد: بدون شک حوزه معدن می توان در کنار توسعه بخش صنعت به یکی از ظرفیت های اصلی کردستان برای توسعه تبدیل شود و در همین راستا جلب مشارکت و همراهی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این عرصه یکی از نیازهای لازم و ضروری است و دولت نیز برای تحقق این مهم از تمامی ظرفیت های در اختیار خود بهره برداری می کند تا شاهد وضعیت و شرایط بهتری در استان کردستان باشیم.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …