آتش سوزی 350 هکتار مرتع و جنگل در کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: در آتش سوزی‌های امسال 350 هکتار مرتع و جنگل دچار آتش سوزی شده‌اند.

پیمان باباپیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، با بیان این‌که متاسفانه اخیرا آتش سوزی‌هایی در مناطق جنگلی و مرتع در مناطق مریوان صورت گرفته است، اظهار کرد: در این آتش سوزی‌ها 350 هکتار مرتع و جنگل دچار آتش‌سوزی شد که بیشترین آن مربوط به مراتع است، زیرا در جنگل‌ها آتش سوزی فقط به صورت سطحی بوده است.

وی افزود: براساس آمارهای اعلام شده در آتش سوزی‌های اخیر روستاهای سیف و چاو مریوان، 45 هکتار طعمه حریق شده که علت آن آتش‌سوزی‌های مصنوعی است که سهوی یا عمدی توسط مردم، چوپانان منطقه، توریست‌ها و در اختلافات قومی و طایفه‌ای صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد: در آتش سوزی‌هایی که انجام گرفته است عواملی همچون تغییر شرایط اقلیمی، خشکسالی و پدیده گرد و غبار از بیشترین دلایلی بوده که آتش سوزی‌ها را تشدید کرده است.

وی با اشاره به مهار کردن این آتش سوزی‌ها و انجام اقدامات لازم در مورد آنها، گفت: در تمامی استان، دیده‌بان‌هایی را برای رویت و اطلاع رسانی نسبت به حریق به کار گرفته‌ایم و با تشکل‌های غیردولتی، نیروهای مردمی و دهیاری‌ها نیز در این راستا همکاری لازم صورت گرفته است.

باباپیری در ادامه با بیان این‌که طی سال جاری تاکنون 120 مورد آتش سوزی در سطح استان صورت گرفته است، افزود: کشیک‌های شبانه روزی این ارگان همیشه آماده هستند که در صورت حریق اقدامات لازم را انجام دهند و هم‌چنین مردم نیز می‌توانند با تماس با شماره 1504 خبرهای حادثه و محل آتش سوزی را به ما گزارش دهند.

وی مهم‌ترین دلیل این آتش سوزی‌ها را هم مرز بودن مراتع ارضی با جنگل‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع متاسفانه افراد سودجو، زمین خوار و شکارچیان دلایل دیگر ایجاد این مشکل هستند.

همچنین امسال بیش از 150 هکتار از عراضی استان ایلام نیز طعمه حریق شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: متاسفانه در استان کردستان بالگردی برای جابجایی نیروهای متخصص جهت خاموش کردن حریق وجود ندارد و یکی از دلایلی که جنگل‌های مریوان اخیرا در آتش سوخت، به خاطر نبود امکانات لازم بود و افراد برای رسیدن به آتش و خاموش کردن آن، مجبور به یک ساعت کوهپیمایی شدند.

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم این مشکل در منطقه حل شود و منابع مالی برای حمایت از اقدامات عملیاتی در نظر گرفته شود.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …