چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024
Generated by IJG JPEG Library

اعلام پایان پروسه صلح توسط اردوغان

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که نمی توانند به پروسه صلح با کُردها به دلیل آنچه وی “تهدید برادری و تمامیت ارضی ترکیه” خواند ادامه دهند.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه ۲۸ جولای، در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت “امکان ندارد ما بتوانیم با آنهایی که برادری و تمامیت ارضی ما را تهدید می کنند به پروسه صلح ادامه دهیم”.

وی همچنین با انتقاد از حزب صلح و دموکراسی خواستار لغو مصونیت قضایی نمایندگان این حزب در پارلمان ترکیه شد.

حکومت حزب عدالت و توسعه نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها در پارلمان و سیاستمداران نزدیک به این حزب را متهم می کند که با حزب کارگران کُردستان ارتباط دارند.

در مقابل دبیر مشترک حزب دموکراتیک خلق ها ضمن رد اتهامات اردوغان اعلام کرد که اردوغان مانع اصلی رسیدن به توافق صلح بوده است.

صلاح الدین دمیرتاش در ادامه سخنانش در جمع نمایندگان حزبش در پارلمان افزود “نمی توانند ما را به چیزی متهم کنند. تنها گناه ما این بود که ۱۳ درصد آرا را بدست آوردیم. ما با توافق نامه دولمه باخچه وعده صلح را به جامعه ترکیه داده بودیم. اما پس از یک هفته آنها پشیمان شدند و رئیس جمهور هرگونه توافق و حتی مساله ای به نام کُرد را انکار کرد”.

از سوی دیگر سخنگوی حزب عدالت و توسعه ضمن رد پایان یافتن پروسه صلح اعلام کرد که مذاکره با کُردها تا زمانی که به خواستهای آنان جامه عمل پوشانده نشود از سر گرفته نخواهد شد.

بشیر آتالای اعلام کرده که تا زمانی که نیروهای نظامی حزب کارگران کُردستان خاک این کشور را ترک نکنند پروسه صلح از سر گرفته نخواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه ۲۷ جولای ضمن ابراز نگرانی نسبت به پایان پروصه صلح میان کُردها و دولت ترکیه درخواست کرده بود که با در پیش گرفتن “راه حلی صلح جویانه” به این مساله پایان دهند.

بان کی مون در ادامه بیانیه خود به طرفهای درگیر هشدار می دهد که “به هیچ وجه به دوران جنگ و درگیری باز نگردید که پیشتر موجبات بحران و خسرانی بزرگ را برای مردم ترکیه به وجود آورده بود” و از آنها می خواهد به سرعت به مسیر “مذاکرات سازنده در راستای راه حلی صلح آمیز” بازگردند.

شایان ذکر است که شامگاه ۲۴ جولای ده ها جنگنده ارتش ترکیه پس از بیش از دو سال مواضع و پایگاه های حزب کارگران کُردستان را در اقلیم کُردستان بمباران کردند که این عملیات همچنان ادامه دارد.

بنا به آمار منتشر شده از سوی پ.ک.ک در نتیجه این حملات ۴ گریلای این حزب جان خود را از دست داده و ۳ تن دیگر نیز مجروح شده اند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …