چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

٣٧ درصد مصدومان انفجار مین در کردستان کمتر از ١٥ سال سن دارند

٣٧ درصد از کسانی که براثر انفجار مین در کردستان زخمی شده‌اند، زیر پانزده سال سن داشته‌اند.

بر اساس اعلام نتایج تحقیقات گسترده تیم دکتر حسین محمد زاده کارشناس و مدرس دانشگاه کردستان، ۳۷ درصد از کسانی که تا سال ۸۵ با مین برخورد کرده‌اند و مصدوم شده‌اند کمتر از ۱۵ سال سن داشتند. و بیش از ۹۵ درصد از مصدومین مین کردستان را مردها شامل می‌شود.

محمدزاده در رابطه با نتایج تحقیات گسترده تیم وی در سال ۱۳۸۵ در استان کردستان، اعلام کرده است: “طبق آخرین اطلاعات بدست آمده تا ۵۰ سال آینده اثرات مین‌های به جامانده از جنگ باقی خواهند ماند”.

به گفته وی: “تنها ۷/۹ درصد از مین های به جامانده در مناطق مرزی استان واقع شده اند و بیش از ۸۰ درصد آنها در روستا و ۱۷ درصد در شهرها وجود دارند”.

در ٣ ماهه نخست سال جاری جمعا ١٢شهروند کُرد بر اثرانفجار مین کشته و زخمی شده‌اند، که در میان کشته و زخمی شدگان نیز یک دختر ١٧ ساله و دو کودک کم سن وسال دیده می‌شود.

کشتە و زخمی شدن شهروندان کُرد بر اثر انفجار مین‌های کاشتە‌شدە در زمان جنگ رژیم ایران و عراق علی‌رغم اظهارات مسئولین نهادهای ذیربط رژیم ایران مبنی بر پاکسازی مناطق مرزی و کردستان از وجود مین‌های کاشتە‌شدە، همچنان ادامە دارد.

آمارهای رسمی حاکی از این می‌باشند که هم‌اکنون بیش از ٢٠ میلیون مین ضد نفر در مناطق مرزی (استان‌های کردستان، ارومیه، کرمانشاه و ایلام و خوزستان) وجود دارد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …