چوار شه‌ممه‌ 24 نیسان 2024

شاهو برهم و احسان محمدی، از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند

شاهو (ایوب) برهم فرزند عیسی و احسان محمدی فرزند ابراهیم اهل اشنویه و از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی توسط شعبه یک دادگاه کیفری یک ویژه نوجوانان استان آذربایجان‌غربی به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.

براساس حکم صادره، این دو معترض به اتهام “اخلال در نظم و آسایش و آرامش عمومی از طریق شرکت در اعتراضات” هرکدام به پرداخت ٢٥ میلیون ریال جزای نقدی با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شدند.

همچنین دادگاه با استناد به مفاد نظریه پزشکی قانونی مبنی بر عدم تکامل رشد عقلانی و عدم درک حرکت بزه محاربه توسط این دو معترض و عدم وجود فیلم مربوط به صحنه تخریب و تحریق اموال، آنها را از اتهام انتسابی تخریب و تحریق به قصد مقابله با حکومت (در حکم محاربه) تبرئه کرده است.

روز چهارشنبه دهم آبان‌ماه، شاهو برهم و احسان محمدی پس از گذشت بیش از یکسال از بازداشت موقت هرکدام با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شدند.

شاهو برهم در تاریخ نوزدهم مهرماه ١٤٠١ به دلیل شرکت در اعتراضات ژن، ژیان، ئازادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شده بود.

شاهو برهم پس از اتمام مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شده بود.

روز ٣ شهریور ١٤٠٢، اریک مارکوارد، عضو پارلمان اروپا کفالت سیاسی احسان محمدی را برعهده گرفت. آقای مارکوارد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت؛ من کفالت احسان را بر عهده گرفته‌ام. او ۱٦ ساله است و با اتهام “محاربه” روبەرو بوده که امکان داشته به اعدام محکوم شود و در گذشته افراد زیر سن قانونی چندین بار در ایران به اعدام محکوم و اعدام شده‌اند.

احسان محمدی روز بیست و یکم مهرماه ١٤٠١ بە ادارە اطلاعات اشنویە احضار و بازداشت شدە بود. او پس از مدتی جهت بازجویی بە ارومیه منتقل و در دوران بازجویی مورد شکنجە قرار گرفتە است.

طی مدت بازداشت احسان محمدی در کانون اصلاح و تربیت ارومیە نگهداری می‌شد.

عکس از راست به چپ: شاهو برهم و احسان محمدی

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …