سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

احضار و بازجویی افشین حسین پناهی توسط اداره اطلاعات سنندج

افشین حسین پناهی، دیروز سه شنبه ۳۰ آذر، به اداره اطلاعات سنندج احضار و به دلیل شرکت در مراسم سوگواری حیدر قربانی زندانی سیاسی اعدام شده، ساعاتی مورد بازجویی قرار گرفت.

دیروز ۳۰ آذر ۱۴۰۰، افشین حسین پناهی به اداره اطلاعات سنندج احضار شد.

حیدر قربانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان سنندج، علیرغم مخالفت‌های بین‌المللی و درخواست کارشناسان سازمان ملل برای لغو فوری حکم اعدام او، سحرگاه روز یکشنبه ۲۸ آذرماه پای چوبه دار رفت و اعدام شد.

افشین حسین پناهی روز سه شنبه ۱۸ آبان ماه نیز طی ابلاغیه ای به شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج احضار شده بود.

ایشان پیش از نیز سابقه بازداشت و زندان را به دلیل فعالیت‌های خود داشته است و در تاریخ ۵ تیرماه ۹۶ پس از بازداشت برادرش، رامین حسین پناهی زندانی سیاسی اعدام شده در زندان رجایی شهر کرج، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.

او در آبان‌ماه سال ۹۶ توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی به اتهامات “تبلیغ علیه رژیم و همکاری با کومەلە از طریق مشارکت در برگزاری مراسم نوروز” به هشت سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا در فروردین ماه سال ۹۷ توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان تائید و به وی ابلاغ شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۶ سال حبس تعزیری برای وی قابل اجرا بود.

افشین حسین پناهی نهایتا در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از تحمل نزدیک به ۳ سال حبس به صورت زودهنگام از زندان سنندج آزاد شد.

وی همچنین در سال ۹۰ در جریان پیگیری پرونده مرگ برادرش ”اشرف حسین پناهی” که آن را مشکوک خانده بود، به اتهام ”فعالیت تبلیغی علیه رژیم” بازداشت و به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. او نهایتا با پایان یافتن مدت محکومیتش از زندان آزاد شد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …