پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

«حسین عثمانی» زندانی سیاسی کرد بە مرخصی اعزام شد

«حسین عثمانی» زندانی سیاسی کرد بە مرخصی اعزام شد

روز شنبە ۱۰ مهرماە سال جاری، زندانی سیاسی کُرد «حسین عثمانی»  پس از تحمل حدود ۸ سال حبس با قرار وثیقەی ۱ میلیارد تومانی به مرخصی اعزام شد.

گفتنی ست، این زندانی سیاسی ۶۰ ساله اهل مهاباد، در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۲ پس از احضار از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر، بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی به مدت ۱۳ ماه در سلول‌های انفرادی این بازداشتگاه تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفت، بە طوریکە به‌ دلیل آسیب‌های ناشی از شکنجه، به‌ مدت ۴ ماه در بیمارستان «خمینی» ارومیه تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفت.

در فرودین ماه سال ۱۳۹۴ وی به همراه دو زندانی سیاسی دیگر به نام‌های «دیاکو رسول زادە» و « صابر شیخ عبداللە» بدون حق داشتن وکیل تعیینی، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا به اتهام «محاربه از طریق عضویت در حزب کومله» و «مشارکت در بمب‌گذاری سال ۱۳۸۹ در شهر مهاباد» به «اعدام در ملا عام» محکوم شدند کە این حکم در دیوان عالی کشور تغییر یافتە و «حسین عثمانی» این بار به ۳۰ سال حبس و «دیاکو» و «صابر» ھر دو بە اعدام محکوم شدند کە متاسفانە حکم انان در تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۹ در زندان مرکزی ارومیه اجرا و اعدام شد.

اخذ اعترافات تحت شکنجه از حسین عثمانی و دو هم‌پرونده‌ای دیگرش در حالی صورت گرفته که پیشتر مسئولین دولتی و سپاە پاسداران در خصوص عاملین انجام این بمب‌گذاری اظهارات متناقضی ابراز کرده بودند. وزارت اطلاعات در روز ۲۸ اردیبشت ماه سال ۱۳۹۳ با صدور اطلاعیه‌ای از بازداشت سه نفر از عاملین انفجار خبر داد. این در حالی بود که سه سال پیش از آن یعنی در ۴ مهرماه سال ۱۳۸۹ «محمد پاکپور»، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران از « کشتە شدن عوامل اصلی و محوری » این بمبگذاری خبر داده بود.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …