یک شهروند در سنندج به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شد

  • مرتضی حق بیان، شهروند سنندجی، توسط دادگاه کیفری این شهر به ٢ سال و شش ماه حبس تعزیری، ۹۰ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. مرتضی حق بیان پیشتر در بخش دیگری از این پرونده توسط دادگاه انقلاب سنندج به سه ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود. این پرونده در خصوص انتشار مطالبی درباره عملکرد مسئولان علیه او گشوده شده بود.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ١٠۴ دادگاه کیفری دو سنندج صادر شده است، مرتضی حق بیان از بابت اتهاماتی از جمله “نشر اکاذیب رایانه ای و تشویش اذهان عمومی و مقامات رسمی استان” به ٢ سال و شش ماه حبس تعزیری، از بابت اتهام “توهین به مامورین دولت” به ۹۰ ضربه شلاق و از بابت اتهامات “توهین به اشخاص و افترا” به پرداخت ۱۰۱ میلیون و پانصد هزارریال جریمه نقدی محکوم شده است.

در صورت تائید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد، یعنی ۲ سال و شش ماه حبس تعزیری برای این روزنامه نگار قابل اجرا خواهد بود.

به گفته یک منبع نزدیک به مرتضی حق بیان، این احکام در خصوص مطالبی صادر شده که صرفا جهت نقد عملکرد مدیران استان کردستان و با ارائه برخی اسناد و مدارک در یک کانال تلگرامی منتشر شده است.

مرتضی حق بیان پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر در خصوص بخش دیگری از همین پرونده از بابت اتهام تهمت و افترا از طریق نشر اکاذیب از طریق انتشار مطالبی در کانال تلگرامی به سه ماه حبس محکوم شده بود که این حکم صادره به مدت ۱ سال به حالت تعلیق درآمد.

در تاریخ ۲۶ آبان‌ماه ۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مرتضی حق بیان در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری سنندج از بابت اتهامات افشای اسناد دولتی، تهمت و افترا و نشر اکاذیب از طریق انتشار مطالبی در یک کانال تلگرامی برگزار شدە بود.

مرتضی حق بیان در تاریخ ۳ شهریورماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از حدود ۲ ماه با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.
مرتضی حق بیان، شهروند ساکن سنندج و گرداننده‌ی کانال تلگرامی اعمک است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …