سێ شه‌ممه‌ 23 نیسان 2024

بازداشت ۵ زن در مهاباد به‌‌دلیل افتتاحیه پارچه‌فروشی با حضور زنان بدون حجاب

در پی انتشار ویدئویی از مراسم افتتاحیه یک پارچه‌فروشی در مهاباد که در آن زنان بدون حجاب اسلامی حضور داشتند، دادگستری آذربایجان غربی از پلمب این واحد صنفی و بازداشت صاحب آن و تعقیب «سایر عوامل دخیل» خبر داد.

رعایت نکردن «عرف و اخلاق»، استفاده از «تبلیغات نامتعارف» و همچنین، حضور زنان بدون رعایت «موازین شرعی» از اتهامات اصلی برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه این واحد صنفی اعلام شده است.

در ویدئویی که از مراسم افتتاحیه این پارچه‌فروشی در مهاباد منتشر شده است، تعدادی زن با لباس‌های مجلسی به‌عنوان مدل حضور دارند.

به گفته مهراب پوراکبر، دادستان انقلاب مهاباد، ۵ نفر شامل «صاحب مغازه» و «کسانی که عنوان مدل» حضور داشتند، بازداشت شده‌اند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران دهه‌ها است که برای تحمیل آموزه‌های مذهبی و سیاسی خود بر شهروندان از روش‌های پلیسی و قضایی استفاده می‌کند و زنان ایرانی همچنان با محدودیت‌های فراوانی مانند حجاب اجباری و ممنوعیت انتخاب پوشش و نیز محرومیت از رقص، آواز و اجرای کنسرت عمومی و حضور در ورزشگاه‌ها مواجه هستند.

موارد یاد شده که از بدیهی‌ترین حقوق انسانی زنان در کشورهای توسعه‌یافته به شمار می‌رود و همواره و به‌طور سیستماتیک توسط نهادهای مختلف جمهوری اسلامی نقض شده است.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …