سێ شه‌ممه‌ 26 ئازار 2024

حدود ٨٠ میلیون نفر در سراسر جهان آواره شده‌اند

جنگ، ترور، فروپاشی اقتصادی: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از ۷۹,۵ میلیون نفر آواره در جهان خبر داد. این نهاد می‌گوید از زمان آغاز فعالیت سازمان ملل در زمینه آوارگان تاکنون هیچ سالی به اندازه سال ۲۰۱۹ آواره در جهان وجود نداشته است.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان که ۷۰ سال است شمار آوارگان در سراسر جهان را اعلام می‌کند در گزارش تازه‌ای گفته است که در سال ۲۰۱۹ بر اثر خشونت، جنگ و مشکلات اقتصادی ۷۹,۵ میلیون نفر آواره وجود داشته است. این تعداد بیش از یک درصد از جمعیت جهان است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ تقریباً ۹ میلیون نفر بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، بزرگترین عامل افزایش این تعداد، بار دیگر جنگ سوریه و همچنین هرج‌ومرج اقتصادی و سیاسی حاکم در ونزوئلا بوده است. کمیساریای عالی سازمان ملل شمار آوارگان، پناهجویان و آوارگان داخلی، یعنی افرادی که در چارچوب مرزهای کشور خود آواره می‌شوند را از هم تفکیک می‌کند.

بر این اساس، در پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی ۲۹,۶ میلیون نفر در سراسر جهان به کشور دیگری گریخته‌اند و ۴۵,۷ میلیون نفر در کشور خود آواره شده‌اند که این تعداد ۴,۴ میلیون نفر بیشتر شده است. همچنین شمار پناهجویانی که هنوز در مورد وضعیت آن‌ها تصمیم گرفته نشده است نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است: ۴,۲ میلیون نفر، یعنی ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸.

چنین افزایشی با توجه به آمار چند سال گذشته اهمیت می‌یابد: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان شمار آوارگان جهان در سال ۲۰۱۰ را حدود ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده بود، اکنون این تعداد دو برابر شده است. این افزایش به‌ویژه در مورد آوارگان داخلی در نتیجه بروز جنگ در سوریه، سودان جنوبی و یمن قابل توجه است.

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در مورد افزایش شمار آوارگان در مدت ۱۰ سال گذشته گفت این ارقام «واقعیتی تغییر یافته» هستند و آوارگی نه تنها افراد بیشتری را در بر می‌گیرد بلکه «دیگر پدیده‌ای کوتاه‌مدت و موقتی نیست». کسانی که آواره شده‌اند سال‌ها ، بدون امید به بازگشت و آینده خود در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

گراندی می‌گوید: «ما به نگرشی اساسی، مثبت و جدید در قبال کسانی که آواره شده‌اند نیاز داریم. افزون بر این، باید با دلایل این رنج عظیم با قاطعیت مقابله کرد.»

در گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که با وجود افزایش شمار آوارگان در جهان، وضعیت در اروپا تغییر چندانی نکرده است. در اروپا کمتر از ۱۰ درصد آوارگان جهان به‌سر می‌برند. اگر آوارگان داخلی را حساب کنیم این میزان به ۳,۲۴ درصد کاهش می‌یابد.

بیشترین آوارگان جهان به‌ترتیب در کشورهای ترکیه (۳,۶ میلیون نفر)، کلمبیا (۱,۸ میلیون نفر) و پاکستان و اوگاندا (حدود ۱,۴ میلیون نفر) به‌سر می‌برند.

بیش از دو سوم آوارگانی که به کشورهای دیگر گریخته‌اند از پنج کشور هستند: سوریه ۶,۶ میلیون نفر، ونزوئلا ۳,۷ میلیون نفر، افغانستان ۲,۷ میلیون نفر، سودان جنوبی ۲,۲ میلیون نفر و میانمار ۱,۱ میلیون نفر.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …