پێنج شه‌ممه‌ 18 نیسان 2024

کارگران کورد و ایرانی از فقر و بیکاری شهر و دیار خود را ترک می کنند

بە خاطر وضعیت بد اقتصادی در ایران بسیاری از کارگران کوردستانی و همچنین از شهرهای دیگر ایران، برای کارکردن وارد شهرهای اقلیم کوردستان شدند.

زاگروس پست: بە خاطر وضعیت بد اقتصادی و بیکاری در ایران بسیاری از کارگران کوردستانی و همچنین از شهرهای دیگر ایران، برای کارکردن وارد شهرهای اقلیم کوردستان میشوند، گرچه بخش عمده این کارگران را اهالی شرق کوردستان تشکیل می‌دهند، اما هستند کارگرانی که از دیگر نقاط ایران نیز برای جستجوی کار راهی جنوب کوردستان می‌شوند.
بخشی از کارگران مهاجر در میادین کارگری جنوب کوردستان منتظر می‌مانند تا کسانی که برای کارهای ساختمانی نیاز به کارگر داشته باشند، آنها را با خود ببرند. این کارگران دستمزد دریافتی خود در عراق را سه برابر دستمزد کار در ایران می‌دانند.
در این باره یک کارگر ۳۱ ساله اهل ارومیه که به اربیل مسافرت کرده به خبرگزاری فرانسه گفته ‌است که با دستمزد روزانه کار او در ایران یک مرغ هم نمی‌شود خرید؛ در حالی که خانواده‌ها به بیش از یک مرغ، به پول و غذا نیاز دارند.
در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که این دسته از کارگران با اخذ ویزای یک‌ماهه و بعنوان گردشگر به اقلیم کوردستان وارد می‌شوند. آنها قبل از پایان مهلت اقامت‌شان با خرید مقداری اغذیه که در مقایسه با ایران ارزان‌تر است، به ایران می‌روند. آنها پس از یک هفته مجددا همان سیکل گرفتن ویزا به قصد گردشگری را طی می‌کنند و به کوردستان عراق باز می‌گردند.
علاوه بر افزایش بیکاری و رشد منفی ۶ درصدی اقتصاد ایران،‌ در تیرماه امسال نرخ تورم سالانه از مرز کم‌سابقه ۴۰ درصد عبور کرد، نرخ بیکاری در ایران در سال گذشته میلادی از سوی صندوق بین‌المللی پول نزدیک به ۱۳.۹ درصد برآورد شده است. این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری را برای امسال ۱۵.۴ درصد پیش‌بینی کرده است که یک و نیم درصد افزایش داشتە است.

به‌خاطر سیاستهای ضد‌مردمی رژیم است که تولید غذا روز به روز گرانتر و پرهزینه‌تر می‌شود، گرسنگان بیشتر و سوء‌تغذیه بیشتر، مواد غذایی گران‌تر و دسترسی سخت‌تر مردم به مواد غذایی سخت‌تر می‌شود.

رشد و گسترش فقر در ایران امروز نه به خاطر کمبود طرح برای برطرف شدن محرومیت و فقر زدایی است بلکه عامل همه این محرومیت‌ها نظامی است که بر اساس غارت و چپاول همه ثروت مردم ایران بنا شده است تا با این ثروت بتواند حاکمیت خود و همپیمانان منطقه‌ای خود مثل حسن نصرالله، بشار اسد، حشدالشعبی عراق و حوثی ها در یمن را حفظ کند.  همانطور که قالیباف هم اعتراف کرده است نظام تنها با گسترش جنگ در منطقه با هزینه‌های دهها میلیارد دلاری در سوریه و عراق و یمن و به یغما بردن بخش دیگری از ثروت مردم ایران توسط سپاه می‌تواند به حاکمیت  خود برای چند صباحی ادامه دهد. در این میان سهم مردم ایران رفتن به زیر خط بقا است.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …