پێنج شه‌ممه‌ 25 نیسان 2024

آغاز تحریم‌های ایران و ازمایش موشک ضد کشتی در تنگه هرمز

یک مقام آمریکایی روز جمعه ١٩ مرداد از آزمایش یک موشک کوتاه برد ضد کشتی توسط ایران در تنگه هرمز خبر داد.

یک مقام آمریکایی افزود که ایران این موشک کوتاه برد ضد کشتی را هفته گذشته در رزمایش دریایی‌اش در تنگه هرمز آزمایش کرده که به اعتقاد واشنگتن این اقدام همزمان با ازسرگیری دور اول تحریم‌ها علیه این کشور می‌تواند به عنوان پیامی از سوی تهران به ایالات متحده آمریکا تلقی شود.

جنرال ژوزف ووتل فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا پیش از این گفته بود که این رزمایش نیز همانند رزمایش‌هایی است که ایران در گذشته نیز انجام داده اما چیزی که مورد توجه امریکا قرار گرفته، این رزمایش همزمان با آغاز مجدد تحریم‌های آمریکا علیه این کشور صورت گرفته است.

آمریکا دور اول تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران که عنوان “سخت‌ترین” به خود گرفته را مجددا از سرگرفت. این تحریم‌ها با امضای توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران وپنج قدرت بزرگ جهانی در سال ٢٠١٥به حالت تعلیق در آمده بود، اما دیری نگذشت که آمریکا در ١٨ اردیبهشت ماە گذشته با فرمان دونالد ترامپ از این توافق خارج شده و تحریم‌های جدید و سخت‌گیرانه‌تری را بر این کشور اعمال کرد.

از روز سه‌شنبه ١٦ مرداد دور اول تحریم‌های آمریکا علیه تهران به مرحله اجرا در آمد که تعاملات مالی و بانکی، واردات مواد خام و اولیه و علاوه بر آن صنایع خودروسازی و هواپیمایی مسافربری ایران را هدف قرار داده است.

همچنین واشنگتن در دور دوم این تحریم‌ها که در ابان ماە سال جاری مورد اجرا گذاشته خواهد شد علاوه بر بانک مرکزی ایران، فروش نفت و گاز این کشور را نیز هدف قرار خواهد داد.

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …