اخبار و گزارشات کارگری 18 و 19 تیر 1395

ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی 9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق به دادگاه!

وکیل کارگران بافق از ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی9کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق به دادگاه خبر داد.

به گزارش19تیرایلنا،محمدعلی جداری فروغی وکیل نه کارگرمعترض معدن سنگ آهن بافق که به شلاق و حبس تعلیقی محکوم شده‌اند از ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی مربوط به پرونده این کارگران در آخر وقت اداری روز سه شنبه خبر داد.

به گفته فروغی در این لایحه آمده است که در پرونده هیچ دلیلی دال بر مجرمیت کارگران وجود ندارد و شهادت تنها شاهد پرونده نیز از آنجا که برخلاف مقررات قانونی شهادت و گواهی است، اعتبار قانونی ندارد و مردود است.

فروغی در پایان ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر دادگاه تجدیدنظر بر طبق قانون، جلسه رسیدگی تشکیل دهد و با تعقیب دفاعیات، حکم برائت موکلین صادر شود.

 

مظفر صالح نیا و هاشم رستمی موقتا آزاد شدند

امروز شنبه 19 تیر 1395 مظفر صالح نیا عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و هاشم رستمی فعال کارگری با سپردن وثیقه 50 میلیون تومانی برای هر یک، به طور موقت از زندان سنندج آزاد شدند. اتهام مظفر صالح نیا، فعالیتهای کارگری و عضویت درتشکل به زعم دستگاه قضائی غیر قانونی اتحادیه آزاد کارگران ایران و اتهام هاشم رستمی نیز فعالیتهای کارگری اعلام گردیده است.

اتهامات وارده به این فعالین و گرو گرفتن وثیقه ها تا زمان محاکمه و تعیین تکلیف آنان توسط دستگاه قضائی، به وضوح آشکار است که هدفی غیر از ایجاد رعب و وحشت به منظور ممانعت از گسترش بیشتر از پیش اعتراضات حق طلبانه کارگران، معلمان و بخشهای معترض دیگر جامعه را دنبال نمی کند. فعالیت در تشکلهای کارگری و از جمله اتحادیه آزاد کارگران با هدف دفاع از حقوق انسانی و برای تغییر شرایط زندگی با دستمزد چهار برابر زیر خط فقرغیر قانونی و سزاوار تعقیب، زندان و غیره است، اما زیر چتر همین قانون دزدیهای هزاران میلیاردی و چپاول افسار گسیخته انجام می گیرد و باز هم مطابق همان قانون حقوقها و پاداشهای صدها میلیون تومانی به بی خاصیت ترین افراد تحت عنوان مدیران و غیره پرداخت می گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی موقت مظفر صالح نیا و هاشم رستمی را به خانواده ها و دوستان آنان و همه کارگران مبارز تبریک می گوید و برای حذف این اتهامات پوچ و بی اساس از پرونده های این فعالین با جدید مبارزه خواهد کرد. همچنین از همه کارگران، معلمان و مزدبگیران و تشکلها و نهادها و سازمانهای مدافع حقوق انسانی و کلیه مزدبگیران در سطح داخلی و بین المللی می خواهد با تمام توان به این رویکرد تاکنونی دستگاههای قضائی نسبت به بکارگیری اتهامات امنیتی و بی ربط با فعالیتهای حق طلبانه انسانها، به قصد سرکوب و منکوب کردن بخشهای به ستوه آمده جامعه بخصوص کارگران، معلمان و مزدبگیران اعتراض کنند

اتحادیه آزاد کارگران ایران

19 تیر 95

 

اخراج11کارگرکارخانه فولاد زاگرس با ماه ها حقوق معوقه!

شرکت فولاد زاگرس به موجب مجمع فوق العاده‌ای که در اسفند ماه ۹۲ توسط سهامداران عمده این شرکت شامل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سازمان تامین اجتماعی برگزار شد، منحل اعلام گردید.

پس از برگزاری این مجمع حدود ۲۰۰ کارگر این شرکت اخراج شدند و در‌‌‌ همان مجمع مقرر شد ۲۸ نفر از کارگران به منظور انجام امور جاری و حفظ و حراست از دارایی‌ها به فعالیت ادامه دهند و مزایای آن‌ها توسط سهامداران پرداخت گردد که تا کنون سهامداران از اجرای این مصوبه طفره رفته‌اند.

در حال حاضر برای یازده تن از این ۲۸ کارگر حکم پایان کار صادر شده و این کارگران در حال پیگیری وضعیت خود از مراجع قانونی هستند.

به گزارش19تیرایلنا، برای یازده کارگر فولاد زاگرس از ابتدای سال جاری نامه پایان کار صادر شده است.

این کارگران می‌گویند از ابتدای اردیبهشت ماه در محل کار حاضر نمی‌شوند و این در حالیست که چندین ماه معوقات مزدی آن‌ها نیز پرداخت نشده است.

این کارگران می‌گویند بر خلاف مصوبه مجمع، اخراج شدیم و معوقات ما نیز پرداخت نشده است، بنابراین به اداره کار قروه شکایت کرده‌ایم و منتظر برگزاری جلسات حل اختلاف هستیم.

 

عدم پرداخت3ماه حقوق کارگران پیمانی آبفای گرگان!

کارگران پیمانی شاغل در شرکت آب وفاضلاب گرگان در استان گلستان که زیر نظر پیمانکار به عنوان تعمیرات و خدمات نصب در سطح شهر گرگان فعالیت می‌کنند از سه ماه پیش حقوق دریافت نکرده‌اند.

به گزارش18تیرایلنا،یکی از کارگران آبفای گرگان گفت: حدود ۱۰۰کارگر شاغل در شرکت آب وفاضلاب گرگان هستیم که شرکت پیمانکاری که هم اکنون طرف قرارداد کارفرمای اصلی است از ابتدای سال جاری پرداخت دستمزد ما را به تاخیر انداخته است.

او با بیان اینکه پیمانکار دلیل پرداخت نشدن مطالبات آنها را به بدحسابی کارفرمای اصلی در پرداخت صورت وضعیت‌های مالی مرتبط کرده است؛ افزود: در این بین نه پیمانکارو نه آبفای گرگان در مقام کارفرمای اصلی هیچکدام مسئولیت پرداخت طلب مزدی کارگران را بر عهده نمی‌گیرند.

به نقل از کارگران گفته می‌شود که کارگران پیمانکاری اداره آبفای گرگان علاوه بر سه ماه طلب مزدی و ناقص بودن سوابق بیمه‌ای از بابت امنیت شغلی خود نیز نگران هستند.

به گفته آنان در شرایطی که همه مسئولان استانی و شهرستانی از مشکلات کارگران پیمانی آب وفاضلاب با خبرند اما هنوز بی‌تفاوتی‌ کارفرما در خصوص پرداخت مطالبات مزدی آن‌ها ادامه دارد.

 

تجمع رانندگان اتوبوس داخل شهری دراعتراض به گران شدن گازوئیل امقابل اتوبوسرانی سنندج!

ظهر امروز شنبه 19 تیرماه،تعدادی از رانندگان اتوبوس‌های داخل شهری (بخش خصوصی) در اعتراض به گران شدن گازوئیل در مقابل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج تجمع کردند و خواستار دریافت گازوئیل به همان نرخ پیشین شدند.

به گزارش19تیر کردپرس،یکی از رانندگان اظهار داشت: گازوئیل مصرفی اتوبوس های داخل شهری با مبلغ هرلیتر 150 تومان به رانندگان تحویل داده می شد اما اکنون طی نامه ای اعلام کرده اند که طی چند روز آینده هر لیتر گازوئیل به  مبلغ 300 تومان به رانندگان تحویل داده می شود.

وی گفت: چون درآمد ما پایین است و هزینه های مصرفی ما از جمله روغن و قطعات و لاستیک و…بالاست و به دلیل نداشتن  شرکت تعاونی مصرف، برایمان گران می شود، توان مصرف گازوئیل 300 تومانی را نداریم و امروز آمده ایم که از سازمان اتوبوسرانی درخواست کنیم که گازوئیل را به مبلغ کمتری به ما تحویل دهد.

این راننده اتوبوس داخل شهری سنندج افزود: تجمع ما نوعی درخواست مطالبه و درخواست همکاری بیشتر سازمان اتوبوسرانی سنندج با بخش خصوصی و حمایت از آنها جهت خدمات رسانی بهتر به شهروندان است چون اگر گازوئیل را با قیمت پایین تری به ما بدهند زمان و خدمات بهتر و بیشتری را صرف جابجایی شهروندان خواهیم کرد اما چون بیشترمان وام و اقساط داریم پرداخت هزینه ها برایمان به آسانی میسر نبوده و از توان پایینی برخوردار هستیم.

 

گسترش فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای و ورشکستگی مغازه داران

سعید منصوری

فروشگاه های بزرگ یا هایپر مارکت ها شدیدا در حال گسترش هستند وتو گویی بخشی از سرمایه های متمرکز شده در چپاول های چند دهه گذشته سر از فروشگاه های بزرگی در آورده اند که هر روز در سراسر کشور گسترش مییابند، البته رد پای سرمایه های بزرگ خارجی را هم میتوان در آن دید. با همه کسادی و عدم رونق بازار به علت کاهش قدرت خرید مردم که هر روز آشکارتر از روز گذشته است ، اما این بازارهای بزرگ تجاری و مجتمع های بزرگ فروشگاهی در گوشه های مختلف کشور در حال ساخت است و قشرهایی از مصرف کنندگان نیز به مشتریان آن تبدیل می شوند. کافی است از جاده های بزرگ سراسر شهر ها گذرکنیم و تابلوهای مختلف ساخت این مجتمع ها را مشاهده کنیم. دو عامل در این موفقیت سهیم است. یک ارزانتر بودن کالاها نسبت به مغازه های کوچکتر و دوم کامل بودن جنس ها و منظم چینی و در واقع آسانتر بودن خرید.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/

 

افزایش 42.8 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث‌کار لرستان

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان از افزایش 42.8 درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان لرستان ؛دکتر “حمیدرضا نظیفی” با بیان اینکه سال گذشته 20 نفر در استان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: شمار جان‌باختگان حوادث کار در سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93، به میزان 42.8 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: شمار جان‌باختگان حوادث کار در سال 93 تعداد 14 نفر بوده است ؛ که از این تعداد 13 نفر مرد و یک نفر زن بوده است .

دکتر نظیفی در ادامه اظهار کرد: در سال 94، 643 نفر در سوانح ناشی از کار مجروح و مصدوم شده‌اند که از نظر جنسیت 622نفر از مجروحان مرد و 21 نفر زن بوده‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان افزود: در سال 93 نیز 787 مرد و 20 زن در حوادث ناشی از کار مجروح و مصدوم شده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی از افراد پیش از بروز سانحه به علت بیماری از جمله سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهند سپس دچار سانحه کار می‌شوند که در معاینات پزشکی این موضوع رصد و مشخص می‌شود.

دکتر نظیفی،سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی ، برق گرفتگی و کمبود اکسیژن را از مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار دانست.

 

آخرین گزارشات درباره مصدومین آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا!

بالاخره پس از سه روز آتش مخزن پتروشیمی بوعلی به طور کامل مهار شد.

درهمین رابطه،رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت: حادثه آتش سوزی بوعلی سینا ۳۳ مصدوم داشته است.

به گزارش 19تیرنفت ما ،از این تعداد مصدوم، 25 نفر مداوا و ترخیص شدند، 3 نفر دچار سوختگی سطحی و 5 نفر دیگر نیز بر اثر ضربه به مچ پا به بیمارستان اعزام شدند .

درهمین رابطه،فارس طی گزارشی از مصدومیت 9 کارگر آتش‌نشان در حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر خبر داد.

برپایه این گزارش،این کارگران به علت گرمای شدید و آتش‌سوزی مخازن نفتی دچار مصدومیت شدند و بلافاصله به بیمارستان منتقل شدند در حال مداوا هستند.

تصویرآتش نشانان گرمازده در آتش سوزی ماهشهر:

 

مرگ یک کارگر زن بر اثر سقوط از نردبام درحین کار!

ظهر روز هفدهم تیرماه، یک کارگر میانسال در مشهدبر اثر سقوط از نردبام درحین کارجان خود را از دست داد.

به گزارش19تیر ایلنا، ظهر روز پنج شنبه (۱۷ تیرماه) سقوط از نردبام به مرگ یک کارگر میانسال زن انجامید.

براساس اعلام سازمان آتش‌نشانی مشهد، مأموران آتش‌نشانی با حضور در محل حادثه مشاهده کردند که بانوی حدوداً ۵۰ ساله هنگام کار بر روی نردبام کشویی در یک ساختمان مسکونی در خیابان امام رضا،از طبقه پنجم ساختمان بر روی سقف پارکینگ سقوط کرده و جان باخته است.

از قرار معلوم، جسم بی‌جان این کارگرزن میانسال توسط ماموران ایستگاه شماره ۲ آتش نشانی مشهد به سطح زمین منتقل و جسد متوفی به پزشکی قانونی و پرونده این فوت به دلیل اینکه مربوط به حوادث ناشی از کار بود، به دادسرای محل وقوع ارجاع شد.

 

مرگ کارگرکارخانه فولاد مبارکه!

صبح امروز،یک کارگر کارگاه قلع فولاد مبارکه اصفهان براثر حادثه کار فوت کرد.

به گزارش 19تیرایلنا، صبح امروز یک نفر از  پرسنل ناحیه نورد سرد در کارگاه قلع اندود حین فرزکاری بر روی غلتک دچار حادثه شده و جان خود را از دست می‌دهد.

نوزدهم تیرماه1395

 

 

 

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …