آمار قربانیان حرکات تروریستی 81 درصد افزایش یافته است

وزارت امور خارجه آمریکا جمعه 19 ژوئن اعلام کرد که در سال 2014، حملات تروریستی به میزان بیش از یک سوم و قربانیان آن به نسبت 81 درصد افزایش یافت. در این سال گروه دولت اسلامی موسوم به داعش برجسته شد و گروه القاعده به عنوان بزرگترین گروه جهادی تندرو، شاهد افول بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره تروریسم، سفر بی‌سابقه جنگجویان خارجی به سوریه را به ثبت رسانده است؛ اقدامی که اکثرا تحت تاثیر شبکه های اجتماعی صورت می گیرد و این جنگجویان، دارای پیشینه های اجتماعی متنوع هستند.

این پدیده نشان می دهد که گروه های تندرو در سطح جهان، چالشی حقیقی برای ایالات متحده و همپیماناش هستند چرا که این روند با وجود ضربات شدیدی روی می دهد که به القاعده پس از حملات 11 سپتامبر 2011 در نیویورک و آمریکا وارد شد.

این گزارش افزوده است که به نظر می رسد رهبران القاعده، توان رهبری این گروه را به عنوان حرکتی جهانی در برابر پیشروی سریع گروه داعش و اعلام برپایی خلافت توسط آن، از دست داده اند.

ژوئن سال گذشته گروه داعش از پایگاه های خود در سوریه حمله ای به عراق را آغاز کرد که طی آن بخش های وسیعی از شمال این کشور را تصرف کرد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این پیشروی، فرمان آغاز حملات هوایی به مواضع داعش را در عراق و سوریه صادر کرد. همچنین برنامه آموزش نیروهای عراقی آغاز شد. همزمان حملات به دیگر گروه های تندرو ادامه در مناطق دیگر ادامه یافت که یکی از آن ها معاون رهبر القاعده را کشت.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که سال 2014 را در بر می گیرد، خاطرنشان کرده که شمار این حملات تروریستی در این سال به 13463 حمله رسید که شاهد رشدی 35 درصدی نسبت به سال 2013 است. این حملات به کشته شدن 32700 نفر انجامیده که رشدی 81 درصدی داشته است.

این گزارش افزوده است که در سال 2014، 9400 تن توسط گروه های تندرو ربوده یا به گروگان گرفته شده است که سه برابر سال پیش از آن است.

اما این گزارش دارای خبرهای خوب هم هست و آن کاهش شدت فعالیت های تندروها در برخی کشورها از جمله پاکستان، فیلیپین، نپال و روسیه است.

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است که افزایش حملات تروریستی بیشتر به حوادث در سه کشور عراق، افغانستان و نیجریه باز می گردد.

در سال 2014 گروه داعش، نیروی بسیار مرگباری بود. این گزارش به حمله ای به زندان موصل در سال 2014 اشاره کرده که طی آن 670 زندانی شیعه کشته شدند. بنا بر این گزارش: «این حمله مرگبارترین حمله در سطح جهان از 11 سپتامبر 2001 بود.»

وزارت امور خارجه آمریکا افزوده است که تا اواخر دسامبر بیش از 16 هزار جنگجوی خارجی به سوریه سفر کردند که بیشتر از شمار کسانی است که به افغانستان یا پاکستان یا عراق یا یمن یا سومالی در هرکدام از مراحل بیست سال گذشته رفته اند.

ماه گذشته یک مسئول بلندپایه در وزارت امور خارجه آمریکا گفت شمار جنگجویان خارجی که به سوریه سفر کرده اند، از 22 هزار تن فراتر رفته است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.