چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

۶۵ درصد خانواده‌های محروم ایران پولی برای تحصیل فرزندانشان ندارند

میثم هاشم‌خانی، پژوهشگر اقتصاد اجتماعی و سرپرست دبیرخانه کنفرانس «توسعه و عدالت آموزشی» می‌گوید بخش بزرگی از بار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و نیز سوءمدیریت اقتصادی سال‌های اخیر، بر دوش آسیب‌پذیرترین و محروم‌ترین خانوارهای جامعه بوده است.
وی می‌گوید یکی از نتایج فشارهای اقتصادی بر خانوارهای محروم، این بوده است که اکثریت این خانوارها هزینه مربوط به آموزش فرزندان خود را به حدود صفر رسانده‌اند.
هاشم‌خانی می‌گوید سال‌های طی سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ هم‌زمان با حاکمیت رکود اقتصادی سنگین بر کشور، به‌طور میانگین حدود ۱۲ درصد خانوارهای دارای فرزند ۶ تا ۱۸ ساله در استان تهران، رقمی نزدیک به صفر (کمتر از ماهانه ۱۰۰۰ تومان) برای آموزش فرزندان خود خرج کرده‌اند و در استان‌هایی مانند سنندج ،سیستان و بلوچستان و بوشهر بالغ بر ۶۵ درصد خانوارها چنین وضعیتی داشته‌اند.
هاشم‌خانی تصریح کرد: افت شدید هزینه‌ کرد خانوارهای محروم برای آموزش فرزندان، نشان می‌دهد که این خانوارها بلافاصله بعد از تشدید رکود اقتصادی، با محدودیت شدیدی برای توجه به آموزش کودکان و نوجوانان مواجه شده‌اند. اگر این مساله به‌وسیله توجه ویژه دولت به آموزش فرزندان خانوارهای محروم جبران نشود، در آینده به نابرابری شدید اقتصادی_اجتماعی و نیز افزایش شدید ناهنجاری‌های اجتماعی دامن خواهد زد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.