افشای پدر خوانده مافیای قدرت و ثروت ایران (قسمت اول)

واعظ طبسی: پدر خوانده مافیای قدرت و ثروت در آستان قدس رضوی

عباس واعظ طبسی (متولد ۱۳۱۴ خورشیدی مشهد) متولی آستان قدس رضوی را بعد از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ خورشیدی در اختیار دارد. وی همچنین نماینده ولی فقیه در استان خراسان، عضو مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز می‌باشد.

طبق حکم فقهی درصدی از هدایا و موقوفات به این آستان، حق مسلم و شرعی متولی به حساب میآید (حالا خودتان حساب کنید ببینید چقدر میشود!).

خانواده طبسی مجریان بزرگ شرکت‌های خودروسازی، کشاورزی و بسیاری از تشکیلات اقتصادی دیگرند.
فرزندان او مصطفی و ناصر واعظی طبسی، متهمان به فساد مالی که تا به حال هیچ قدرتی توانایی ایستادن در مقابل آنها را نداشته.
ناصر، فرزند وی در این اینباره گفته بود: «بعضی‌ها قصد دارند با تلاش در جهت محکوم کردن من، آیت الله طبسی را بدنام کنند و بعد بگویند جناحی که وابسته به مقام رهبری هستند، خودشان مشکل دارند»

طبسی قدرت و ثروت خود را مدیون کنترل یکی از مهمترین مناطق مذهبی ایران یعنی حرم علی بن موسی الرضا است. در طی سال‌های پس از انقلاب درآمد حاصل از زائرین و وقف‌کنندگان بنیاد آستان قدس رضوی را به یک تشکیلات اقتصادی چند بیلیون دلاری تبدیل کرده‌است که مجری شرکت‌های خودروسازی، کشاورزی و بسیاری از تشکیلات اقتصادی دیگر است. موسسه ایران فوکس با تخمین زدن ثروت وی در حدود ۷۷۰ میلیون دلار او را به عنوان ششمین ایرانی ثروتمند به حساب می‌آورد. آستان قدس رضوی در مشهد یکی از کسب‌ و کارهای سازمانی و زمین‌داران بزرگ در ایران محسوب می‌شود و یکی از مهمترین بنیادهایی است که آیت الله خامنه‌ای به صورت غیرمستقیم کنترل آن را با تعیین مدیرانش بر عهده دارد. عباس واعظ طبسی یکی از حامیان مهم خامنه‌ای و از طرفداران نظریهٔ ولایت مطلقهٔ فقیه است و گفته می‌شود از راه مخالفتش با شورای رهبری نقش بزرگی در انتخاب خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی داشته‌ است. در مقابل خامنه‌ای هم پشتیبانی‌اش از او را نشان داده‌است و از این راه منافع زیادی نیز کسب کرده‌است. بعضی معتقدند قدرت و نفوذ طبرسی از استاندار رسمی خراسان نیز بیشتر است.

عباس واعظ طبسی بیش از ۴۰ سال است که آشنایی و روابط دوستانه با سید علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی دارد و بین آن‌ها روابط خانوادگی نیز برقرار شده‌است: یکی از دختران طبسی همسر یکی از پسران خامنه‌ای است و ناصر واعظ طبسی نیز داماد علی خامنه‌ای است.

بنیاد رضوی در اختیار خانواده ی طبسی است. این سازمان، زمین های شهری متعدد در سرتاسر ایران، هتل، کارخانه، مزارع و معادن سنگ مختلف را در اختیار دارد. میزان دارائی آن تاکنون اعلام نشده است ولی کارشناسان اقتصادی مقدار پانزده بیلیون دلار را تخمین میزنند.
این سازمان مقادیر زیادی اهدایی جات از زائران مشهد چپاول می کند. اخیرا بانکهای سرمایه گذاری با همکاری سرمایه گذارانی از دبی و عربستان سعودی تاسیس کرده است و در تجارت های بزرگ خارجی نیز فعال بوده است.
عنصر محرک این بنیاد پسر آیت الله طبسی، ناصر است. او مسئول ناحیه آزاد تجاری سرخس بود . قرار بود در این ناحیه فرودگاه و راه آهن (بین ایران و ترکمنستان)، هتل، شاهراههای متعدد و ساختمانهای اداری تاسیس شود.

بابەتی هاوپۆل

قفس، یادداشت چهارم: پیش‌بند “به یاد سپیده فرهان”

مژگان کاوسی تا کنون دو بار بازداشت شده‌ام و هر دو بار در خانه‌ی خودم؛ …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.