سالانه هفت میلیون متر مکعب از درخت جنگل‌های ایران سوزانده می‌شوند

مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ایران می‌گوید سالانه هفت میلیون مترمکعب چوب جنگلی و بوته‌های مرتعی، صرف تأمین سوخت روستائیان جنگل‌نشین می‌شود.

سالانه هفت میلیون مترمکعب چوب جنگلی و بوته‌های مرتعی، صرف تأمین سوخت روستائیان جنگل‌نشین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حكومتی ایرنا، مسعود منصور گفته که استفاده از چوب درختان جنگلی باعث شده تا «بخشی از جنگل‌ها با بحران برداشت روبه‌رو شوند.»

مساحت جنگل‌های ایران بین ۱۱ تا ۱۴ میلیون هکتار برآورد شده است.

وی یک روستای ۷۰ خانواری در چهارمحال و بختیاری را به‌عنوان نمونه مطرح کرده که هر خانوار ماهانه یک هزار و ۵۶۲ مترمکعب از چوب درختان جنگل را برداشت می‌کند.

این مقام سازمان جنگل‌ها، وزارت نفت را مسئول تأمین سوخت دانسته و ابراز امیدواری کرده که با سوخت‌رسانی به مناطق جنگل‌نشین، «فشار بر منابع جنگلی» کاهش پیدا کند.

به‌گفته منصور، مناطق بحرانی جنگلی که میزان برداشت در آن‌ها از سوی روستائیان زیاد است، شناسایی و به وزارت نفت اعلام شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: «انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی برای جنگل‌نشینان صرفه اقتصادی دارد و می‌تواند از بحرانی شدن میزان برداشت منابع جنگلی نیز جلوگیری کند.»

با این‌که سرعت استفاده از انرژی‌های تجدید شونده مانند انرژی خورشیدی و باد در جهان افزایش یافته اما استفاده از این نوع انرژی در ایران روند کُندی دارد.

شایانی ذکر است: به دلایلی همچون “آتشسوزی، بیماری، استفاده بی رویه، کم توجهی و غیره…” تا کنون میلون ها متر مکعب از مراتع و درختان زنجیره کوه های زاگرُس که 12 استان ایران و علل خصوص 4 استان کُردنشین “ایلام، کرمانشاه، کُردستان و ارومیه” را در بر می گیرد از بین رفته و دولت هیچ تلاشی برای جلوگیری از این ضایعه زیست محیطی را در برنامه کاری خود ندارد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.