چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

جایزه “رها” به کُردپورها اهدا شد

جایزه “رها”ی سودویند به‌ خسرو و مسعود کُردپور اعطا شد.

جوایز حقوق بشری رها، از سوی سودویند برای ادای احترام و تجلیل از کسانی که سهمی در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته‌اند، در نظر گرفته شده و این بار، برادران کُردپور از جمله دریافت‌کنندگان این جایزه بوده‌اند.

خسرو و مسعود کردپور به ترتیب سردبیر و خبرنگار خبرگزاری مکریان هستند که بیشتر درباره وضعیت فعالان مدنی، زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر به ویژه در مناطق و شهرهای کردستان ایران گزارش‌هایی را منتشر می‌کند. این دو برادر در تاریخ 17 اسفند و 19 اسفند 1391، در مهاباد دستگیر شدند.

در تیرماه 1392 خسرو کُردپور و مسعود کردپور به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»، «توهین به رهبری»، و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» متهم شده‌ و دادگاه انقلاب خسرو کردپور را به اتهام «اجتماع و تبانی» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری در تبعید در زندان تبریز و به دلیل «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان، و مسعود کُردپور را به اتهام «اجتماع و تبانی» به سه سال زندان و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس دیگر محکوم کرد.

گروه تحقیق در باره حبس‌های خودسرانه سازمان ملل در رای خود تاکید کرده است که محاکمه برادران کردپور در چند مورد از نگاه حقوق بین‌المللی حقوق بشر دارای ایراد است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.