چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

دیه دختران قربانی حادثه شین آباد نصف حساب شد

علی‌رغم اینکه بیمە مقرر کردە بود که دیە دختران جان‌باختەی حادثەی سوختن مدرسەی شین‌آباد را کامل پرداخت کند، اما دیەی آن‌ها نصف حساب شدە است.

جام نیوز طی گزارشی با انتقاد از “حسین احمدی‌نیاز”، وکیل دانش آموزان شین‌آبادی از تعلل بیمه ایران در پرداخت دیه کامل دو دختر جان‌باختە در حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد خبر داد.

سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده دو دختری بودند که در حادثه شین‌آباد جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش منتشرە، بیمه ایران پس از وارد شدن فشارهایی در زمینەی لغو نصف کردن بیمەی دختران شین‌آباد به علت جنسیت، مقرر کرده بود که تفاضل دیه این دختران را بپردازد.

گفتە می‌‌شود علی‌رغم وعدەهای بیمەی ایران و با وجود گذشت دو ماه از زمان مقرر، هنوز بیمه، این مبلغ را پرداخت نکرده است.

در قوانین جاری در ایران “دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی‌علیه یا به ولی یا اولیای دم او داده می‌شود” مواد ٢٩٤ تا ٤٧١ قانون مجازات اسلامی به “دیات” مربوط است و در ماده ٣٠٠ این قانون “دیه‌ی قتل زن مسلمان خواه عمدی و خواه غیرعمدی، نصف دیه مرد مسلمان است‌” و در ماده ٣٠١ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: “دیه‌ی زن و مرد یکسان است تا وقتی که مقدار دیه به ثلث دیه کامل برسد در آن صورت دیه زن نصف دیه مرد است‌.”

“قانون مجازات اسلامی” هرگز به تصویب مجلس شورای اسلامی که قوەی مقننه می‌باشد، نرسیده است بلکه به استناد اصل ٨٥ قانون اساسی تنها با تصویب “کمیسیون قضایی” مجلس به صورت “آزمایشی” اجرا می شود اما زمان اجرای آزمایشی آن به بیش از دو دهه رسیده و اکنون قرار است قانون جدید مجازات اسلامی هم باردیگر به استناد “اصل ٨٥” قانون اساسی و بدون تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی به اجرا در آید.

پانزدهم آذر ماه سال ١٣٩١ بر اثر آتش‌سوزی ناشی از بخاری در کلاس چهارم دبستان روستای شین آباد ٢٨ تن از دختران دانش آموز این روستای شهرستان پیرانشهر دچار سوختگی شدید شدند و دو تن از آنها به اسامی “سیران یگانه” و “سارینا رسول‌زاده” بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.