چوار شه‌ممه‌ 17 نیسان 2024

هزار نفر در رابطه با پژاک در کُردستان دستگیر شده اند

از سال 2003 پژاک که یک سازمان نزدیک به حزب کاگران کُردستان_ ترکیه (پ ک ک) محسوب می شود، در کُردستان ایران تاسیس شده است و بیشتر فعالیت های خود را در این بخش کُردستان انجام می دهد. در اکثر اوقات نیز در خاک کُردستان فعالیت نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

بنا به گزارش فُرات نیوز، طی 10 سال فعالیت پر فراز و نشیب پژاک، هزار نفر در رابطه با این سازمان دستگیر شده اند. تعدادی از آنان متحمل حکم سنگین شده اند و اکثر کسانی که در این مدت به اتهام سیاسی اعدام شده اند عضو پژاک بوده اند.

در این گزارش آمده است: طی این 10 سال 17 زندانی سیاسی کُرد در ایران اعدام شده اند، که از این میزان 13 تن عضو پژاک بوده اند و آنها در زندان های ارومیه، تهران، خوی و سنندج احکامشان به اجرا گذاشته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: 15 فعال سیاسی کُرد اکنون در ایران به اعدام محکوم شده اند، که از این تعداد 7 تن در رابطه با پژاک می باشند. اما طبق آمار های غیر رسمی، بیش از 25 زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام در زندان های ایران می باشند که اکثر آنان عضو پژاک می باشند.

این آمارها به جز 6 زندانی سیاسی زندان ارومیه می باشد، که تا کنون از سرنوشت آنان خبری نیست و 3 تن از آنان عضو پژاک و 2 تن نیز عضو کومه له می باشند و یکی نیز به اتهام رابطه با آیین یارسان به اعدام محکوم شده است.

این در حالیست، که اکثر احزاب کُردستان ایران بر این باورند، پژاک یک سازمان مستقل برای این بخش کُردستان نمی باشد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.