قربانی شدن 4 شهروند کُرد به دلیل انفجار مین

یک پدر و دختر در شهر پیرانشهر که مشغول دامداری بوده اند، به دلیل انفجار مین جانشان را از دست دادند.

گزارش ها در این رابطه حاکی از آن است، طی روزهای اخیر فردی در روستای “سرین چاوه” پیرانشهر به نام “عمر علیوند” که در حال دامداری بوده است، مین در زیر پاهایش منفجر می شود و جانش را از دست داده است.

به گفته شاهدان عینی، دختر این مرد نیز به نام “نارین” همراه پدرش بوده و وی نیز زخمی شده و بعد از 2 روز نگهداری در بیمارستان شهر ارومیه، جانش را از دست داده است.

طی خبر دیگر آمده: روز 28 بهمن ماه یک کاسبکار کُرد به نام “احمد رسولی” اهل منطقه نلاس در شهر سردشت در مرز “قاسم رش” به دلیل اینکه ندانسته روی مین می افتد، یکی از پاهای خود را از دست داده و اکنون در بیمارستان شهر سردشت تحت نظارت پزشکی می باشد.

چند روز پیش نیز فردی به نام “نورعلی صفری” که دهقان و اهل روستای “تنگان کهنه” در شهر قصر شیرین استان کرمانشاه می باشد، به دلیل انفجار مین جانش را از دست داد.

اکنون بعد از گذشت 26 سال از جنگ ایران و عراق، هنوز مین های کار گذاشته شده در مناطق مرزی کُردستان خنثی نشده و روزانه در میان شهروندان قربانی می گیرد.

بنا به آمار فعالین حقوق بشر کُردستان طی سالهای گذشته در 4 استان کُردنشین “ایلام، کرمانشاه، کُردستان و ارومیه” 42 تن زخمی شده و 11 تن دیگر نیز جانشان را از دست داده اند.

بنا به آمار سازمان یونیسف، ضمن اینکه 27 سال از جنگ ایران و عراق می گذرد، اما همچنان 4 میلیون و 200 هزار هکتار از مناطق مرزی شهرهای کُردستان مانند: “مهران، دهلران، نفت شهر، سومار، جوانرود، قصر شیرین، ثلاثی باوجانی، گیلان غرب، پاوه، مریوان، سردشت، پیرانشهر، اشنویه، بانه و اورمیه” آلوده به 17 نوع مین کارگذاشته شده می باشند.

این درحالیست, که وزارت دفاع ایران ادعا می کند, که 700 هزار هکتار زمین آلوده به مین در استان کرمانشاه مینروبی شده است.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.