پێنج شه‌ممه‌ 28 ئازار 2024

مدارس ماکو در وضعیت فلاکتباری می باشند

وضعیت مدارس شهر ماکو در استان ارومیه بسیار وخیم است و حتی پنجره کلاس ها شیشه ندارند و بخاریهای آن نیز به عنوان خطر جدی برای جان دانش آموزان درست کرده است.

وضعیت کلاس های مدارس شهر ماکو به حدی وخیم است، که حتی خبرگزاری حکومتی تسنیم نیز آن را بدین گونه توصیف می کند: مدارسی بدون حصار و دیوار، در حاشیه یک جاده‌ مرزی پر رفت و آمد با تریلی‌های غول‌پیکر، که یک توپ پلاستیکی با یک کودک می‌تواند فاجعه‌ای به بار آورده و مادری را برای همیشه داغدار فرزندش کند.

در ادامه این گزارش آمده: مدارس منطقه آزاد ماکو را بوی دود بخاری های پر مخاطره فراگرفته و این مدارس در چند متری کُردستان ترکیه می باشند و از کمترین امکانات نیز بی بهره می باشند و حتی بعضی از دانش آموزان در کانکسهای که دارای قدمت 26 ساله می باشند، مشغول تحصیل می باشند.

همچنین “حسین فروزان” مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس منطقه آزاد ماکو نیاز به تجهیز، تعمیر و بازسازی دارد.

مدتی پیش نیز “مسعود حاجی‌علیلو”فرماندار شهر سلماس اظهار داشت: وضعیت فضای آموزشی مدارس سلماس رضایت‌بخش نیست و همدنين اعلام ىاشت: با توجه به مرزی بودن این شهرستان و داشتن راه‌های صعب‌العبور توجه ویژه‌ای باید به مدارس روستایی سلماس صورت گیرد.

علیلو افزود: در اغلب نواحی مرزی مدارس وضعت نامطلوبی دارند که باید این مدارس نوسازی و تجهیز شوند.

قابل ذکر است، بی امکاناتی و فشار بر دانش آموزان به منظور دادن وجه نقد به مدارس و دهها مشکل دیگر، باعث می شود سالانه صدها تن از کودکان در کُردستان یا دست از تحصیل بکشند و یا از رفتن به مدرسه باز بمانند و اکنون نیز بنا به آمار حکومتی 400 هزار بی سواد در کَردستان وجود دارد.

بابەتی هاوپۆل

بیان فرج‌اللهی، شهرووند اهل سنندج به شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر احضار شد.

به گفته یک منبع مطلع، این فعال زن به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.