عفو بین‌الملل: اعدام زندانی سیاسی کُرد قریب‌الوقوع است

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از احتمال اجرای حکم اعدام “سامان نسیم” زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیه ابراز کرد.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام سامان نسیم واکنش نشان داده است. در این بیانیه که روز جمعه ششم فوریه (هفدهم بهمن‌ماه) در وب سایت این سازمان منتشر شده آمده است: ” خگر اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد قریب‌الوقوع و از همگان می‌خواهیم که برای نجات وی تلاش کنند”.

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه اعلام کرده است: “سامان نسیم زندانی سیاسی در زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته بازداشت و به اعدام محکوم شده است، وی در زمان دادگاه در جولای ۲۰۱۱ پذیرفته که به سمت نیروهای سپاه تیراندازی کرده اما سپس مدعی شده که این تیراندازی صرفا هوایی بوده و او تحت بدرفتاری و فشار، ناچار شده اعترافات نادرستی بر علیه خود ابراز کند، نسیم گفته است نیروهای امنیتی در طول بازجویی به او اجازه داشتن وکیل نداده‌اند و او را برای مدتی طولانی بصورت وارونه آ‌ویزان کرده و شکنجه کرده‌اند”.

سازمان عفو بین‌الملل با تنظیم چند درخواست از همگان خواسته است تا هر چه سریعتر آ‌نها را با مسئولین حکومت ایران مطرح سازند.

درخواست‌های سازمان عفو بین‌الملل:

– مسئولان اطمینان حاصل کنند که حکم اعدام سامان نسیم متوقف می‌شود، پرونده‌اش موچوع یک بررسی قضایی عادلانه قرار خواهد گرفت.

– به آنها یاداوری کنند که ایران هر دو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته است، در این معاهدات بصورت قاطعی اعدام افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرمی شده‌اند منع شده است.

– از مسئولان بخواهند که در مورد ادعای آ‌قای نسیم مبنی بر اینکه تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته است تحقیق کنند و مطمئن شوند اعترافاتی که از او تحت شکنجه اخذ شده است بر علیه‌اش در دادگاه استفاده نمی‌شود.

این سازمان از هموگنان خواسته است درخواست‌های خود را تا پیش از ۲۰ مارس سال جاری به علی خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی ایران، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران ارسال کنند.

سامان نسیم فرزند فایق در تابستان ٩٠ زمانی که کمتر از ١٨ سال داشت توسط نیروهای امنیتی استان آذربایجان‌غربی بازداشت و در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام “محاربه و عضویت در احزاب کُرد اپوزسیون”به اعدام محکوم شده و سپس حکم اعدام وی عینا در دادگاه تجدید استان آذربایجان‌غربی تایید شده است و هم‌اکنون در سالن ١٢ زندان ارومیه نگهداری می‌شود.

صدور حکم اعدام برای این شهروند اهل مریوان در حالی است که وی به هنگام محاکمه در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، به “سن قانونی” نرسیده و دادگاه را “فاقد صلاحیت” تلقی کرد.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلکترۆنیکەت بڵاو ناکرێتەوە .

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.