خودکشی ٣ کارگر کُرد معترض معدن طلای شهر “تکاب”

درپی اخراج گروهی کارگران معدن طلای شهرستان “تکاب” سه تن از این کارگران بر اثر فشارهای روحی ـ روانی دست به خودکُشی زدند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران, شب گذشته ششم دی‌ماه، محوطه‌ی معدن طلای “آق‌دره” شاهد خودکُشی ٣ تن از کارگران اخراجی با شیشه‌ی پانل درب ورودی بود.

این کارگران در لیست “تعدیلی‌ها”ی پیمانکار معدن قرار داشتند که هر ساله با آغاز فصل سرما از کار اخراج می‌شوند.

هویت دو تن از این سه کارگر مصدوم توسط خبرگزاری کار ایران “ی.ک” و “ی.ر” عنوان شده که یکی از آنها همچنان در بخش عمومی بیمارستان تکاب بستری است.

شرکت “پویا زرکان” آق‌دره بزرگترین شرکت استخراج کننده و فرآوری طلا از سنگ معدنی آن در ایران وابسته به سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران است که در۲۵ کیلومتری شهرستان تکاب قرار دارد.

گفته می شود دیروز تا ساعت ٨ شب، ٤٠ نفر از کارگران تعدیلی که همگی از روستای آق دره علیا بودند نسبت به تعدیل نیروهای فصلی اعتراض و خواستار بکارگیری مجدد شدند.

منابع دولتی تعداد معترضان معدن آق‌دره را ٣٥٠ نفر عنوان کرده که حتی با بی‌توجهی کارفرما نسبت به تحقق خواسته‌هایشان روبه‌رو گردیدند.

تأخیر در پرداخت دستمزدها، نبود مزایای شغلی و اضافه‌کاری از دیگر موارد اعتراض کارگران می‌باشد که طی چند سال اخیر و بر اثر “تعدیل”کاری‌های کارفرما، آمار کارگران از ٥٥٠ نفر به ١٨٠ کارگر کاهش یافته که ۲۹ نفراز آن‌ها را نگهبان شامل می‌شوند و این کارگران اخراجی دارای سوابق کاری یک ساله تا ٥ ساله هستند.

بابەتی هاوپۆل

ماموستا ابراهیم سلیمی به سه سال حبس محکوم شد

ماموستا ابراهیم سلیمی، امام جمعه مسجد “چهار یار نبی” پیرانشهر توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه …

وەڵامێک بنووسە

پۆستی ئەلیکترۆنییەکەت بڵاوناکرێتەوە. خانە پێویستەکان دەستنیشانکراون بە *

ئەم ماڵپەڕە لە ئەکیسمێت بۆ کەمکردنەوەی هەرزە واڵە و سپام سوود دەگڕێ. فێربە چۆن زانیاری بۆچونەکانت ڕێکدەخرێت.